Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wojna w Ukrainie a sektor transportu, czyli jak napaść Rosji wpłynie na działalność i wyniki branży transportowej. Monitoring branżowy

|
selectedselectedselected
Wojna w Ukrainie a sektor transportu, czyli jak napaść Rosji wpłynie na działalność i wyniki branży transportowej. Monitoring branżowy  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Główne następstwa wojny na Ukrainie dla sektora transportu:

∙ mniejszy popyt na usługi branży wskutek osłabienia tempa wzrostu gospodarczego;

∙ osłabienie popytu na usługi branży wskutek ograniczenia wymiany towarowej z Ukrainą, Białorusią i Rosją, a także po wycofaniu się z rynku rosyjskiego wielu polskich i zagranicznych firm;

∙ problemy z korzystaniem z dotychczasowej sieci transportowej i koniecznością zmiany tras na tereny nieobjęte konfliktem;

W 2021 niski udział w polskim eksporcie i polskim imporcie towarów: udział Ukrainy to odpowiednio 2,2% i 1,5%, udział Rosji 2,8% i 6,0%, udział Białorusi 0,6% i 0,7%.

∙ przerwania i zakłócenia w łańcuchach dostaw – co może być szczególnie dotkliwe w przypadku przedłużenia konfliktu. Wpływa to bezpośrednio na zaprzestanie lub ograniczenie produkcji w wielu zakładach, co z kolei powoduje mniejsze zapotrzebowanie na surowce do produkcji i w rezultacie pracę transportową związaną z ich dowiezieniem;

Reklama

∙ niepewność terminowości dostaw wskutek problemów z siecią transportową oraz dostępnością środków transportu;

∙ nasilenie problemów kadrowych - zwłaszcza braki kierowców w drogowym transporcie międzynarodowym dotąd obsługiwanym w 1/3 przez Ukraińców, lekko łagodzone przez czasowe wydłużenie czasu pracy kierowców;

Nastąpiło wycofanie z rynku ukraińskiego i rosyjskiego wielu firm logistycznych, kurierskich i transportowych, przykładowo: DHL, DPD, UPS nie obsługują Ukrainy; DHL, Fedex, giganci żeglugowi duński Maersk, francuski CMA CGM, szwajcarski MSC nie obsługują Rosji (z wyjątkiem żywności, artykułów medycznych i pomocy humanitarnej). Dodatkowo DHL wycofał się z obsługi Białorusi.

∙ istotny wzrost kosztów firm transportowych przez zwiększenie cen paliw;

∙ zaprzestanie obsługi rynku ukraińskiego i rosyjskiego przez niektóre firmy transportowe, kurierskie i logistyczne;

∙ utrudnienia i wzrost kosztów (większe zużycie paliwa i wydłużenie czasu pracy załóg samolotów w transporcie lotniczym wskutek zamknięcia przestrzeni powietrznej UE i części innych krajów dla rosyjskich samolotów oraz vice versa;

Reklama

∙ utrudnienia w transporcie morskim - wydano zakaz dla rosyjskich statków (lub powiązanych z Rosjanami) wpływania na wody terytorialne Kanady oraz zawijania do kanadyjskich i brytyjskich portów, o wprowadzeniu analogicznych rozwiązań dyskutuje UE;

∙ możliwość zatrudnienia emigrantek z Ukrainy z uprawnieniami kierowców autobusów czy motorniczych na miejscach pracy zwolnionych przez Ukraińców w komunikacji miejskiej. Wg szacunków, kilkadziesiąt tysięcy wakatów pojawiło się też przy prowadzeniu taksówek, u przewoźników typu Uber, Bolt, czy w firmach kurierskich.

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama