Główne następstwa wojny na Ukrainie dla sektora transportu:
∙ mniejszy popyt na usługi branży wskutek osłabienia tempa wzrostu gospodarczego;
∙ osłabienie popytu na usługi branży wskutek ograniczenia wymiany towarowej z Ukrainą, Białorusią i Rosją, a także po wycofaniu się z rynku rosyjskiego wielu polskich i zagranicznych firm;
∙ problemy z korzystaniem z dotychczasowej sieci transportowej i koniecznością zmiany tras na tereny nieobjęte konfliktem;
W 2021 niski udział w polskim eksporcie i polskim imporcie towarów: udział Ukrainy to odpowiednio 2,2% i 1,5%, udział Rosji 2,8% i 6,0%, udział Białorusi 0,6% i 0,7%.
∙ przerwania i zakłócenia w łańcuchach dostaw – co może być szczególnie dotkliwe w przypadku przedłużenia konfliktu. Wpływa to bezpośrednio na zaprzestanie lub ograniczenie produkcji w wielu zakładach, co z kolei powoduje mniejsze zapotrzebowanie na surowce do produkcji i w rezultacie pracę transportową związaną z ich dowiezieniem;
∙ niepewność terminowości dostaw wskutek problemów z siecią transportową oraz dostępnością środków transportu;
∙ nasilenie problemów kadrowych - zwłaszcza braki kierowców w drogowym transporcie międzynarodowym dotąd obsługiwanym w 1/3 przez Ukraińców, lekko łagodzone przez czasowe wydłużenie czasu pracy kierowców;
Nastąpiło wycofanie z rynku ukraińskiego i rosyjskiego wielu firm logistycznych, kurierskich i transportowych, przykładowo: DHL, DPD, UPS nie obsługują Ukrainy; DHL, Fedex, giganci żeglugowi duński Maersk, francuski CMA CGM, szwajcarski MSC nie obsługują Rosji (z wyjątkiem żywności, artykułów medycznych i pomocy humanitarnej). Dodatkowo DHL wycofał się z obsługi Białorusi.
∙ istotny wzrost kosztów firm transportowych przez zwiększenie cen paliw;
∙ zaprzestanie obsługi rynku ukraińskiego i rosyjskiego przez niektóre firmy transportowe, kurierskie i logistyczne;
∙ utrudnienia i wzrost kosztów (większe zużycie paliwa i wydłużenie czasu pracy załóg samolotów w transporcie lotniczym wskutek zamknięcia przestrzeni powietrznej UE i części innych krajów dla rosyjskich samolotów oraz vice versa;
∙ utrudnienia w transporcie morskim - wydano zakaz dla rosyjskich statków (lub powiązanych z Rosjanami) wpływania na wody terytorialne Kanady oraz zawijania do kanadyjskich i brytyjskich portów, o wprowadzeniu analogicznych rozwiązań dyskutuje UE;
∙ możliwość zatrudnienia emigrantek z Ukrainy z uprawnieniami kierowców autobusów czy motorniczych na miejscach pracy zwolnionych przez Ukraińców w komunikacji miejskiej. Wg szacunków, kilkadziesiąt tysięcy wakatów pojawiło się też przy prowadzeniu taksówek, u przewoźników typu Uber, Bolt, czy w firmach kurierskich.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk