Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać

|
selectedselectedselected
Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprzedaż detaliczna w lipcu obniżyła się realnie o 4,0% r/r (PKO: -4,4% r/r kons.: -3,8% r/r). Tym samym spadek sprzedaży hamował już trzeci miesiąc z rzędu i to pomimo lipcowego spadku płac w sektorze przedsiębiorstw w ujęciu realnym (-0,3% r/r). Według GUS po wyeliminowaniu czynników sezonowych sprzedaż wzrosła o 1,3% m/m.

Spadek sprzedaży w ujęciu r/r miał charakter dość powszechny i był obserwowany we wszystkich kategoriach publikowanych przez GUS zwyłączeniem pojazdów samochodowych (+3,8% r/r). Podobnie jak w czerwcu najsilniej obniżała się sprzedaż prasy i książek (-13,6% r/r), a także mebli, rtv i agd (- 11,6% r/r), czyli towarów, które są relatywnie bardziej podatne na ograniczanie wydatków w przypadku dekoniunktury. Trzeci miesiąc z rzędu niższa niż przed rokiem była sprzedaż odzieży i obuwia (-4,8% r/r), a spadek (szczególnie w sklepach stacjonarnych) był głębszy niż w czerwcu. Jednocześnie konsumenci częściej dokonywali zakupów przez Internet. W lipcu udział sprzedaży detalicznej przez Internet w sprzedaży ogółem minimalnie wzrósł (do 7,9% z 7,7% w czerwcu), m.in. dzięki wzrostowi w grupie „tekstylia, odzież i obuwie”.

Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać? - 1Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać? - 1

 

Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w lipcu o 1,1% r/r (PKO: +2,9% r/r, kons: +2,5% r/r) po lekkim wzroście w czerwcu. Utrzymują się wcześniejsze tendencje – wysokie stopy procentowe osłabiają segment budowy budynków (-8,8% r/r), a ostatni rok realizacji projektów z poprzedniej perspektywy unijnej wspiera inżynierię lądową (+11,8% r/r).

Reklama

Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać? - 2Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać? - 2

 

 

 

 

Napływające dane pokazują, że sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać, co znajduje również odzwierciedlenie we wzrostach wskaźników koniunktury konsumenckiej. Wraz z oczekiwaną dalszą dezinflacją, a w konsekwencji również przyspieszeniem realnego wzrostu płac, perspektywa wzrostu realnej sprzedaży – a co za tym idzie również konsumpcji – staje się coraz bliższa. Jednocześnie dane kartowe wciąż wskazują na dywergencję pomiędzy sprzedażą detaliczną, a wydatkami na usługi. Jednak lipcowe przyspieszenie m/m wydatków na usługi może sygnalizować poprawę również w tym obszarze.

Zobacz także: Sprzedaż detaliczna i produkcja budowalno-montażowa w Polsce – są najnowsze dane. Zobacz jak reaguje kurs złotego

Reklama

 

Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać? - 3Spadki sprzedaży hamują. Sytuacja finansowa konsumentów zaczyna się poprawiać? - 3

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama