Na koniec 2022 zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej (obiekty o powierzchni najmu ponad 5 tys. m2 ) wyniosły 12,7 mln m2 , z tego 1,74 mln m2 w Warszawie.
W 2022 zasoby wzrosły o 321 tys. m2
W 2022 zasoby w kraju przy podaży na poziomie około 311 tys. m2 wzrosły o 321 tys. m2 . W odróżnieniu od 2021 kiedy wyłączono z zasobów 102 tys. m2 netto, w 2022 do zasobów dopisano 11 tys. m2 netto. Najgorszym rokiem pod względem wyłączania z zasobów pozostaje 2020 z poziomem 260 tys. m2 netto.
W 2022 wzrost zasobów koncertował się znów w parkach handlowych oraz w miastach najmniejszych
W 2022 wzrost zasobów zasadniczo osiągnął poziom z ostatnich dwóch lat sprzed pandemii (por. tabela poniżej), lecz struktura wzrostu była zupełnie inna. W 2018- 19 najszybciej przyrastały zasoby centrów handlowych natomiast w 2022 parków handlowych. W 2018-19 przyrost koncentrował się w piętnastu największych rynkach natomiast w 2022 w miastach najmniejszych. W porównaniu z latami covidowymi 2020-21 w 2022 dominacja rynków najmniejszych nie była już tak silnie zarysowana.
W 2022 nadal obserwujemy trend powolnej erozji centrów handlowych, ich poziom osiągnął maksimum w 3q19 (10,60 mln m2 ). W trakcie 4q19-4q22 powierzchnia CH zmalała o 313 tys. m2 , do obecnego poziomu 10,36 mln m2 . W samym 2022 zasoby centrów handlowych zmniejszyły się o około 41 tys. m2 przy nowej podaży na poziomie około 15 tys. m2 . Ogólnie erozja powierzchni centrów handlowych zdecydowanie spowolniła po rekordowym roku 2020 i od dwóch lat ustabilizowała się na poziomie około 40 tys. m2 . W 2023 możliwy jest jednak niewielki przyrost powierzchni centrów handlowych w miastach poza główną piętnastką.
Obserwuje się nie tylko trend redukcji powierzchni centrów handlowych, od 3q19 globalna powierzchnia handlowa na 15 najważniejszych rynkach przestała rosnąć. Na koniec 3q19 powierzchnia osiągnęła dotychczasowy szczyt 8,12 mln m2 . Na koniec 1q22 powierzchnia została zredukowana do 7,93 mln m2 . W ostatnich trzech kwartałach nastąpiło niewielkie odbicie do obecnej powierzchni 8,06 mln m2
Nowoczesne zasoby handlowe pod koniec 2022 wynosiły około 509 m2 na 1000 mieszkańców terenów zurbanizowanych oraz około 331 m2 na 1000 mieszkańców kraju ogółem. Dystrybucja zasobów jest stosunkowo równomierna. W mniejszych miastach faktyczny poziom zasobów jest wyższy z racji nieuwzględnienia w statystykach obiektów o powierzchni poniżej 5 tys. m2 , które występują tam najczęściej. Należy jednak pamiętać, że występuje wysokie zróżnicowanie pomiędzy typami obiektów handlowych w poszczególnych typach miejscowości. Obecnie dominującym rodzajem obiektu handlowego jaki powstaje pozostaje wariacja niewielkiego parku handlowego, ich występowanie koncentruje się na rynkach najmniejszych.
Pod koniec 2022 największe nasycenie powierzchniami handlowymi występowało w Trójmieście, Poznaniu oraz we Wrocławiu z wynikami około 700 m2 na 1000 mieszkańców. W aglomeracji warszawskiej (654 m2 na 1000 mieszkańców) nasycenie było nieznacznie wyższe od średniej dla największych aglomeracji.
Mimo, że wiodącym formatem nowoczesnego handlu pozostanie centrum handlowe to wraz z budową kolejnych obiektów w konwencji retail parków w małych ośrodkach ta forma handlu będzie zyskiwała na znaczeniu przez kolejne kilka lat. Nasycenie tego typu obiektami jednak jest już dosyć bliskie, a zainteresowanie ich dalszym rozwojem zdecydowanie spadło w trakcie ostatnich 18 miesięcy. W 2023 prawdopodobnie zasoby parków handlowych będą rosły dwu- lub nawet trzykrotnie wolniej niż w 2022.
Zobacz także: Stopniowe ożywienie krajowej gospodarki, banki centralne kończą normalizację polityki pieniężnej
***Materiał pochodzi z raportu PKOBP: Rynek nieruchomości handlowych – Analizy Nieruchomości, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję