Spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych w ujęciu r/r utrzymał się w lipcu, przy czym trzeci raz z rzędu wytraca swój impet. Sprzedaż detaliczna obniżyła się w lipcu o 4,0% r/r wobec czerwcowego spadku o 4,7% r/r. Wyrównana sezonowo, po wzroście o 0,6% m/m w czerwcu, w lipcu sprzedaż ponownie wzrosła, na dodatek mocniej, o 1,3% m/m. Choć lipcowe dane o sprzedaży detalicznej są jeszcze słabe, to, podobnie jak czerwcowe, wskazują na progres w tym obszarze.
W odpowiedzi na obniżającą się inflację oraz wciąż całkiem niezłą sytuację na rynku pracy konsument wykazuje zatem oznaki ożywienia. W lipcu największą poprawę m/m widać w sprzedaży paliw oraz dóbr trwałego użytku jak meble, rtv, agd. Powyższą tezę wspierają też nastroje konsumenckie mierzone przez GUS, które od jakiegoś czasu dynamicznie poprawiają się i wychodzą z głębokiej zapaści obserwowanej w ub. roku. Stopniowe ożywienie konsumpcji w drugiej połowie bieżącego roku to nasz scenariusz bazowy. Dzisiejsze dane go wspierają.
Spadek r/r sprzedaży detalicznej we wszystkich kategoriach utrzymuje się. W lipcu był od tego tylko jeden wyjątek w kategorii związanej z motoryzacją (+3,8% r/r). W tym okresie największe spadki sprzedaży w ujęciu r/r, podobnie jak w dwóch poprzednich miesiącach, wystąpiły dla prasy, książek i w wyspecjalizowanych sklepach (-13,6% r/r), mebli, rtv i agd (- 11,6% r/r) oraz dla paliw (-5,5% r/r). Warto zaznaczyć, że w większości kategorii spadki r/r sprzedaży w lipcu były niższe w porównaniu z czerwcem.
Sprzedaż online pozostaje wahliwa. W lipcu sprzedaż przez Internet w cenach bieżących wzrosła o 4,0% m/m po spadku o 8,9% m/m w czerwcu. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” utrzymuje się na niskim poziomie, choć nieco w lipcu wzrósł, o 0,2 p.p., do 7,9%. W lipcu w stosunku do czerwca najbardziej wzrósł udział zakupów odzieży i obuwia. Po serii spadkowej udziału mebli, sprzętu rtv i agd w sprzedaży online w lipcu nieco się on zwiększył. Lipcowe promocje przełożyły się na wzrost sprzedaży mebli oraz sprzętu rtv i agd (zarówno przez internet jak i w sprzedaży stacjonarnej), podczas gdy były niewystarczające dla odzieży i obuwia lub zakupy z tej kategorii nie były priorytetowe - odnotowano spadek sprzedaży m/m.
Zobacz także: Sprzedaż detaliczna i produkcja budowalno-montażowa w Polsce – są najnowsze dane. Zobacz jak reaguje kurs złotego