Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Co wchodzi w zakres raportowania zrównoważonego rozwoju wg CSRD? Podstawowe założenia dyrektywy CSRD

|
selectedselectedselected
Co wchodzi w zakres raportowania zrównoważonego rozwoju wg CSRD? Podstawowe założenia dyrektywy CSRD | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju

CSRD wprowadza szereg istotnych zmian w raportowaniu informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem. Przede wszystkim znacznie rozszerza zakres firm zobowiązanych do sporządzania oświadczeń o zrównoważonym rozwoju – z około 11- 12 tys. do 40-50 tys. podmiotów w UE. Pierwsze raporty przygotowane zgodne z nowymi wymogami będą zawierać informacje o działalności w 2024 (publikacja raportów w 2025) i będą dotyczyć firm objętych dyrektywą NFRD. Następnie wymogi obejmą pozostałe duże firmy, a w kolejnych krokach MŚP interesu publicznego oraz w 2028 oddziały spółek spoza UE.

Wymagane będzie zastosowanie nowych Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS) w miejsce kilku obecnie dopuszczonych (np. GRI, SASB, SIN). Dyrektywa nakłada również obowiązek weryfikacji przedstawionych informacji przez zewnętrznego audytora, a także narzuca cyfrowy format raportowania ułatwiający porównywanie informacji z różnych podmiotów.

 

Dyrektywa csrd – główne założenia:

1. Znaczne zwiększenie liczby firm objętych obowiązkowym raportowaniem:

  • od stycznia 2024 duże spółki interesu publicznego obecnie objęte dyrektywą NFRD (publikacja raportu w 2025),
  • od stycznia 2025 pozostałe duże firmy[1] nieobjęte obecnie dyrektywą NFRD (publikacja raportu w 2026),
  • od stycznia 2026 MŚP interesu publicznego, tj. głównie podmioty giełdowe[2] (publikacja raportu w 2027),
  • od stycznia 2027 podmioty spoza UE, które posiadają na terenie UE jednostkę zależną i których obrót przekracza 150 mln EUR.

2. Raportowanie zgodnie z zasadą tzw. podwójnej istotności (double materiality) Podmioty będą zobowiązane do analizowania z jednej strony wpływu ich działalności na otoczenie, a z drugiej strony szans i zagrożeń dla swojej sytuacji finansowej płynących z otoczenia w ujęciu środowiskowym, społecznym oraz ładu korporacyjnego w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej.

Reklama

3. Nacisk na strategie, mierniki i cele firm w zakresie zrównoważonego rozwoju Raportowanie nie będzie ograniczać się do prezentacji wyników i efektów osiągniętych w danym roku sprawozdawczym oraz aspiracji. Konieczne będą ujawnienia dotyczące strategii, polityk, planów działania, zasobów oraz mierzalnych celów i postępów w ich realizacji.

4. Raportowanie obejmujące łańcuch wartości Firmy będą zobowiązane do prezentacji istotnych informacji obejmujących łańcuch wartości, zarówno po stronie dostawców (upstream), jak i w obszarze dystrybucji produktów do finalnych klientów (downstream).

5. Raportowanie emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu wartości Firmy będą wykazywały emisje GHG (greenhouse gas) w zakresach 1, 2 i 3, a więc w całym łańcuchu wartości. Dlatego też przedsiębiorstwa będą wymagać danych o emisjach GHG od swoich dostawców, przy czym możliwe będzie przedstawienie szacunków w przypadku braku możliwości pozyskania takich informacji.

6. Jednolite standardy raportowania ESRS Dyrektywa CSRD kończy dowolność w wyborze standardu raportowania, nakładając na firmy obowiązek raportowania zgodnie z Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), których przyjęcie ma nastąpić przed końcem sierpnia 2023.

7. Cyfryzacja sprawozdawczości Sprawozdanie z działalności zarządu i będące jego częścią oświadczenie na temat zrównoważonego rozwoju będzie sporządzane w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy i automatyczną analizę danych.

8. Obowiązkowy audyt Dyrektywa wprowadziła obowiązek weryfikacji ujawnianych informacji przez biegłego rewidenta lub inny uprawniony podmiot – na początku na poziomie limited assurance, a po przyjęciu przez KE odpowiedniego standardu na poziomie reasonable assurance.

Reklama

 

Zobacz także: Rząd wprowadza limity czynszów - czy to rozwiąże problem na rynku nieruchomości?

 

  1. tj. spełniających co najmniej dwa z trzech kryteriów: a) suma bilansowa pow. 20 mln EUR; b) przychody netto ze sprzedaży pow. 40 mln EUR; c) średnia liczba zatrudnionych w roku obrotowym pow. 250.

  2. MŚP będą mieć możliwość przesunięcia obowiązku sprawozdawczego o 2 lata, jeśli w swoim sprawozdaniu z działalności wyjaśnią, dlaczego informacje na temat zrównoważonego rozwoju nie zostały przekazane.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama