Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Apple, czyli najbardziej wartościowa spółka giełdowa zaprezentuje wyniki finansowe. Sprawdzamy, jakie wyzwania stoją przed firmą

|
selectedselectedselected
Apple, czyli najbardziej wartościowa spółka giełdowa zaprezentuje wyniki finansowe. Sprawdzamy, jakie wyzwania stoją przed firmą | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Apple - najbardziej wartościowa spóła giełdowa na świecie zaprezentuje w czwartek swoje wyniki, a to może wpłynąć na rynek na kilka sposobów. Apple to ¼ całej kapitalizacji sektora IT w USA, a jest to najbardziej wartościowa branża w ramach indeksu S&P500. Apple ma za sobą dobry początek roku, choć jej wyniki obecnie stanowią wyraz odreagowania po bardzo mocnym popycie w okresie pandemii. Symbolem tego jest spadek sprzedaży smartfonów o 18% w ostatnim kwartale. Apple uniknęło dotychczas redukcji zatrudnienia, czy cięć wydatków, których tsunami przelewa się ostatnio przez amerykańska branże IT. Zbliżający się koniec podwyżek stóp procentowych powinien pomóc w zmniejszeniu kosztów finansowych a tym samym zwiększyć wartości firmy. Także wynikające z tego osłabienie dolara pomaga sprzedaży Apple poza USA - która stanowi 60% całej sprzedaży firmy.

Przed Apple stoją wyzwania, ale i możliwości, podobne jak przed wszystkimi firmami z branży IT. Przede wszystkim widzimy przejście od prostej sprzedaży sprzętu do oferowania usług. W tym zakresie Apple ma już ogromne doświadczenie oferując usługi od Apple Music, przez TV+ po Apple Pay. I praktycznie zawsze stając się poważnym rywalem dla firm funkcjonujących już wcześniej w danej branży. Dzięki usługom Apple mogło znacznie poprawić swoją marże, co pozwoliło utrzymać wycenę powyżej rynkowej, w przeciwieństwie do wielu swoich dużych firm technologicznych. Po drugie Apple wykorzystuje falę zwiększonego popytu na produkty luksusowe. Cena najtańszego iPhone'a w USA to obecnie nieznacznie poniżej 1000 dolarów, a najdroższe zbliżają się do granicy 2000 dolarów. Poza rynkiem amerykańskim te ceny są jeszcze wyższe. Dzięki temu Apple posiadając 20-procentowy udział w światowym rynku smartfonów, uzyskuje aż 80% zysków tej branży. Pomaga to też firmie w sytuacji znaczącego spadku popytu na smartfony jaki obserwujemy obecnie.

 

Jakie wyzwania stoją przed firmą? Przede wszystkim Apple stara się ograniczyć nadmierna zaleznośc od Chin w swoim łańcuchu dostaw. Jednak produkcja nie jest przenoszona do USA czy Europy, ale do krajów Azji Południowo-Wschodniej. A taka relokacja w początkowym okresie produkcji generuje znaczne koszty i wiele problemów. Po drugie konsumenci i inwestorzy chcą by firma działała w zgodzie z zasadami ESG (Środowisko, Społeczna odpowiedzialność, Ład korporacyjny). Z tego powodu firma jako jedna z pierwszych opublikowała informacje na temat swojego łańcucha dostaw a także doświadczyła presji na ograniczenie wynagrodzeń kadry kierowniczej. Tim Cook właśnie obniżył swoje wynagrodzenie o 40% po tym, jak tylko 64% akcjonariuszy zatwierdziło zeszłoroczny plan wynagrodzeń (say-on-pay vote). Spółka najlepsze wyniki kwartalne osiąga zwykle w ostatnim kwartale roku kalendarzowego. Nie inaczej będzie i tym razem. Rok temu kwartalny zysk na akcję (EPS) wyniósł 2,1 dolara, teraz rynek oczekuje wyniku o około 10% niższego. Może jednak Apple nas pozytywnie zaskoczy bowiem dotychczas 65% spółek z S&P500 raportujących wyniki za IV kw. osiągnęło je lepsze od przewidywań analityków.

 

Reklama

 

We wtorek swoje wyniki opublikuje natomiast McDonald's, globalna sieć restauracji. Bardzo prawdopodobne, że będzie to kolejny kwartał w jakim firma przebije oczekiwania analityków. Firma zmaga się z rosnącymi z powodu inflacji kosztami. Głównie dotyczy to wzrostu płac oraz cen żywności.  Firma już zapowiedziała, że od kwietnia rozpocznie zwolnienia pracowników w celu przygotowania się na okres recesji, obniżając w ten sposób koszty i poprawiając konkurencyjność. Warto pamiętać, że McDonald's jest firmą, która zwykle zyskuje w czasie recesji, bowiem konsumenci ograniczając wydatki przenoszą się z droższych restauracji właśnie do McDonald’s.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Paweł Majtkowski

Paweł Majtkowski

Analityk eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.


Reklama
Reklama