Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Bank Polska Kasa Opieki S.A.: Rejestracja zmiany statutu w KRS (2015-05-27)

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

RB 17:Dokonane zmiany Statutu Banku

Firma: BANK POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNA
Spis treści:
1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO









Raport bieżący nr 17 / 2015





Data sporządzenia: 2015-05-27
Skrócona nazwa emitenta
BANK PEKAO SA
Temat
Dokonane zmiany Statutu Banku
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
Treść raportu:
Podstawa prawna: § 38 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (t.j. Dz.U. 2014, poz. 133).

Zgodnie z § 38 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (t.j. Dz.U. 2014, poz. 133), w związku z otrzymaniem przez Bank w dniu 26 maja 2015 r. postanowienia z dnia 19 maja 2015 r. Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o zmianach Statutu Banku, Zarząd Banku przedstawia dotychczas obowiązujące postanowienia Statutu Banku, treść dokonanych zmian Statutu Banku, tekst jednolity Statutu Banku uwzgledniający jego zmiany oraz wyliczenie nowych lub zmienionych postanowień Statutu Banku.

Dotychczas obowiązujące postanowienia Statutu Banku oraz treść dokonanych zmian:

Dotychczasowe brzmienie zdania wprowadzającego w § 13 Statutu Banku:
"Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza innymi sprawami wymienionymi w Kodeksie spółek handlowych oraz Statucie Banku należy:"

Brzmienie zdania wprowadzającego w § 13 Statutu Banku po dokonaniu zmiany:
"Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza innymi sprawami wymienionymi w przepisach prawa, w szczególności, Kodeksie spółek handlowych oraz ustawie Prawo bankowe, w rekomendacjach nadzorczych organów nadzoru oraz w Statucie Banku, należy:"

Dotychczasowe brzmienie § 14 ust. 5 Statutu Banku:
"5. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, jego spółkach zależnych lub dominującej,
2) nie sprawuje i nie sprawowała w okresie ostatnich 3 lat w Banku, jego spółkach zależnych i dominującej funkcji członka Zarządu lub innej funkcji kierowniczej, bez względu na formę prawną zatrudnienia,
3) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem lub pracownikiem podmiotu świadczącego usługi biegłego rewidenta na rzecz Banku, jego spółek zależnych lub dominującej,
4) nie jest akcjonariuszem dysponującym więcej niż 5 % głosów na Walnym Zgromadzeniu Banku ani nie jest zatrudniona przez takiego akcjonariusza,
5) nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia, poza należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej lub jakichkolwiek innych świadczeń majątkowych od Banku, jego spółek zależnych lub dominującej, z wyjątkiem świadczeń należnych jej jako konsumentowi, który zawarł z Bankiem, jego spółką zależną lub dominującą umowę na standardowych warunkach,
6) nie jest i nie była w okresie ostatnich trzech lat małżonkiem, konkubentem, krewnym ani powinowatym członka Zarządu Banku lub pracownika zajmującego w Banku stanowisko kierownicze,
7) nie jest członkiem zarządu w innej spółce, w której członek Zarządu Banku jest członkiem rady nadzorczej,
8) nie posiada istotnych powiązań biznesowych z Bankiem, jego spółkami zależnymi lub dominującą, które mogłyby wpłynąć na jej niezależność, oraz
9) w przypadku, gdy dzień wyboru przypada w okresie 3 lat od dnia wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego Banku w celu wydania akcji akcjonariuszom Banku BPH S.A. w związku z podziałem Banku BPH S.A. przez wydzielenie, jest wolna od powiązań, o których mowa w pkt 1, 2, 3 i 6 w odniesieniu do Banku BPH S.A., jego spółek zależnych i dominujących."

Brzmienie § 14 ust. 5 Statutu Banku po dokonaniu zmiany:
"5. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, jego jednostkach podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółce dominującej,
2) nie sprawuje i nie sprawowała w okresie ostatnich 5 lat w Banku, jego jednostkach podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółce dominującej, funkcji członka Zarządu lub innej funkcji kierowniczej,
3) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem, wspólnikiem lub pracownikiem podmiotu, który obecnie lub w okresie ostatnich 3 lat świadczył usługi biegłego rewidenta na rzecz Banku, jego jednostek podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółki dominującej,
4) nie jest akcjonariuszem mającym prawo wykonywania 5% lub więcej ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu, nie jest zatrudniona przez takiego akcjonariusza, nie reprezentuje w żaden sposób takiego akcjonariusza, ani nie posiada innych bezpośrednich lub pośrednich powiązań z takim akcjonariuszem,
5) nie otrzymała i nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia w znaczącej wysokości od Banku, jego jednostek podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółki dominującej, poza wynagrodzeniem należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej, a także wynagrodzeniem w stałej wysokości w ramach planu emerytalnego z tytułu wcześniejszej pracy w Banku, jego jednostce podporządkowanej w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółce dominującej, o ile warunkiem wypłaty takiego wynagrodzenia nie jest kontynuacja zatrudnienia,
6) nie utrzymuje ani nie utrzymywała w ciągu ostatniego roku znaczących stosunków handlowych z Bankiem, jego jednostką podporządkowaną w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółką dominującą, bezpośrednio lub w charakterze wspólnika, akcjonariusza, członka organu lub pracownika pełniącego funkcję kierowniczą,
7) nie jest członkiem zarządu w innej spółce, w której członek Zarządu Banku jest członkiem rady nadzorczej i nie posiada innych znaczących powiązań z członkami Zarządu Banku przez udział w innych spółkach lub organach,
8) nie jest i nie była w okresie ostatnich trzech lat członkiem bliskiej rodziny członka Zarządu Banku ani nie posiada innych bezpośrednich lub pośrednich powiązań z członkiem Zarządu Banku, a także, nie jest i nie była w okresie ostatnich trzech lat członkiem bliskiej rodziny pracownika zajmującego w Banku stanowisko kierownicze lub osób, o których mowa w pkt 1 - 7 powyżej,
9) nie posiada bezpośrednich lub pośrednich powiązań z członkami Rady Nadzorczej,
10) nie posiada bezpośrednich lub pośrednich powiązań ze spółkami powiązanymi ze znaczącymi akcjonariuszami Banku, w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych."

Dokonana zmiana § 14 Statutu Banku obejmująca dodanie nowego ust. 5a w brzmieniu:
"5a. Co najmniej trzech niezależnych członków Rady Nadzorczej powinno posiadać kompetencje z dziedziny rachunkowości lub rewizji finansowej, w tym, co najmniej jeden z nich powinien spełniać warunki niezależności w rozumieniu art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym."

Dotychczasowe brzmienie zdania wprowadzającego w § 18 Statutu Banku:
"Do kompetencji Rady Nadzorczej, oprócz innych uprawnień i obowiązków przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych i Statucie Banku, należą w szczególności następujące sprawy:"

Brzmienie zdania wprowadzającego w § 18 Statutu Banku po dokonaniu zmiany:
"Do kompetencji Rady Nadzorczej, oprócz innych uprawnień i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa, w szczególności, Kodeksie spółek handlowych, ustawie Prawo bankowe, w rekomendacjach nadzorczych organów nadzoru i Statucie Banku, należą, w szczególności, następujące sprawy:"

Dotychczasowe brzmienie § 18 pkt 16 Statutu Banku:
"16) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie nabycia, obciążenia lub zbycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości, lub użytkowania wieczystego, jeżeli ich wartość przekracza 2.000.000 zł. W pozostałych przypadkach decyzję podejmuje Zarząd Banku bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Nadzorczej,"

Brzmienie § 18 pkt 16 Statutu Banku po dokonaniu zmiany:
"16) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie nabycia, obciążenia lub zbycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości, lub użytkowania wieczystego, jeżeli ich wartość przekracza 5.000.000 zł. W pozostałych przypadkach decyzję podejmuje Zarząd Banku bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Nadzorczej,"

Dokonane zmiany § 18 Statutu Banku obejmujące dodanie nowych punktów 19 - 21 brzmieniu:
"19) Przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu raz w roku raportu z oceny funkcjonowania polityki wynagradzania Banku,
20) Dokonywanie regularnej oceny stosowania przez Bank Zasad Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych,
21) Dokonywanie oceny zamiaru rozwiązania umowy z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych,"

Dotychczasowe brzmienie § 40 Statutu Banku:
"§ 40
Obowiązkowe ogłoszenia których obowiązek publikowania wynika z Kodeksu Spółek Handlowych, z wyłączeniem ogłoszenia o którym mowa w § 8 ust 1 Statutu dokonywane są przez Zarząd Banku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Sprawozdanie finansowe jest ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B"."

Brzmienie § 40 Statutu Banku po dokonaniu zmiany:
"§ 40
Obowiązkowe ogłoszenia których obowiązek publikowania wynika z Kodeksu Spółek Handlowych, z wyłączeniem ogłoszenia o którym mowa w § 8 ust 1 Statutu dokonywane są przez Zarząd Banku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym."


Tekst jednolity Statutu Banku uwzgledniający jego zmiany:

"STATUT
BANKU POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNA


I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
1. Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, założony w 1929 roku, jest Bankiem zorganizowanym w formie spółki akcyjnej, działającym na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy Prawo bankowe oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych i postanowień niniejszego Statutu.
2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. jest członkiem Grupy Bankowej UniCredit. UniCredit S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności Grupy.

§ 2
1. Firma Banku brzmi: “Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna".
2. Bank posługuje się skrótem firmy: “Bank Pekao S.A.".

§ 3
Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 4
1. Bank działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
2. Bank może posiadać, tworzyć i likwidować oddziały i inne jednostki organizacyjne w Polsce i za granicą.

§ 5
Strukturę organizacyjną Banku tworzą:
1) Centrala Banku,
2) Jednostki operacyjne przy Centrali Banku,
3) Regiony,
4) Oddziały w kraju (wraz z wchodzącymi w ich skład filiami i punktami obsługi bankowej) i za granicą,
5) Inne jednostki organizacyjne, w tym Centra Klientów Korporacyjnych.


II. DZIAŁALNOŚĆ BANKU

§ 6
Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie następujących czynności w obrocie krajowym i zagranicznym:
1) Przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,
2) Prowadzenie innych rachunków bankowych,
3) Udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych,
4) Przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych we wszystkich formach przyjętych w krajowych i międzynarodowych stosunkach bankowych,
5) Wykonywanie operacji wekslowych i czekowych,
6) Przyjmowanie i dokonywanie lokat w bankach krajowych i zagranicznych,
7) Udzielanie i potwierdzanie poręczeń i gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,
8) Prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,
9) Prowadzenie obsługi pożyczek państwowych i zarządzanie funduszami na zlecenie,
10) Emitowanie bankowych papierów wartościowych i dokonywanie obrotu tymi papierami oraz prowadzenie kont depozytowych papierów wartościowych,
11) Dokonywanie czynności zleconych związanych z emisją oraz obsługą finansową papierów wartościowych,
12) Przechowywanie przedmiotów, dokumentów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,
13) Organizowanie i uczestniczenie w konsorcjach bankowych,
14) Dokonywanie obrotu i pośrednictwo w obrocie wierzytelnościami pieniężnymi,
15) Wykonywanie terminowych operacji finansowych,
16) Wykonywanie czynności powierniczych,
17) Wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,
18) Prowadzenie kasy mieszkaniowej,
19) Świadczenie usług konsultacyjno-doradczych w sprawach finansowych,
20) Obejmowanie lub nabywanie akcji i praw z akcji, udziałów innej osoby prawnej nie będącej bankiem lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych,
21) Zaciąganie zobowiązań związanych z emisją papierów wartościowych,
22) Dokonywanie obrotu papierami wartościowymi,
23) Dokonywanie na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika,
24) Nabywanie i zbywanie nieruchomości,
25) Prowadzenie działalności akwizycyjnej na podstawie przepisów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
26) Organizowanie i świadczenie usług finansowych w zakresie leasingu i faktoringu,
27) Wykonywanie czynności z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego,
28) Świadczenie usług w zakresie transportu wartości,
29) Przechowywanie i rejestrowanie instrumentów finansowych,
30) Wykonywanie funkcji depozytariusza na podstawie przepisów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i ustawy o funduszach inwestycyjnych,
31) Pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym,
32) Wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,
33) Prowadzenie działalności windykacyjnej na zlecenie banków,
34) Prowadzenie działalności maklerskiej,
35) Wykonywanie na zlecenie innych banków i instytucji kredytowych określonych czynności należących do zakresu ich działalności,
36) Wykonywanie funkcji agenta firmy inwestycyjnej,
37) Wykonywanie niestanowiących działalności maklerskiej czynności polegających na:
a) przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
b) wykonywaniu zleceń, o których mowa w pkt a, na rachunek dającego zlecenie,
c) nabywaniu lub zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych,
d) oferowaniu instrumentów finansowych,
e) doradztwie inwestycyjnym,
f) świadczeniu usług w wykonaniu zawartych umów o subemisje inwestycyjne i usługowe lub zawieraniu i wykonywaniu innych umów o podobnym charakterze, jeśli ich przedmiotem są instrumenty finansowe, z zastrzeżeniem, że przedmiotem czynności określonych w lit. a)-f) mogą być wyłącznie papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski lub inne niedopuszczone do obrotu zorganizowanego instrumenty finansowe oraz obligacje, o których mowa w art. 39p ust.1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.


III. ORGANY BANKU

§ 7
Organami Banku są:
1) Walne Zgromadzenie,
2) Rada Nadzorcza,
3) Zarząd Banku.
Walne Zgromadzenie

§ 8
1. Walne Zgromadzenie zwołuje się poprzez ogłoszenie dokonywane na stronie internetowej Banku oraz w sposób określony dla przekazywania informacji bieżących zgodnie z przepisami o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.
2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Banku.
3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w czerwcu. Radzie Nadzorczej przysługuje prawo zwołania Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, jeżeli Zarząd nie zwoła go w terminie określonym w Statucie.
4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest w miarę potrzeby przez Zarząd Banku z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Nadzorczej, bądź na żądanie akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 1/20 kapitału zakładowego. Akcjonariusze ci mogą również żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad tego Walnego Zgromadzenia.
5. W przypadku, gdy Zarząd nie uczyni zadość żądaniom akcjonariuszy w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia żądania, prawo do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia przysługuje akcjonariuszom na podstawie upoważnienia sądu.
6. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołane na wniosek akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 1/20 kapitału zakładowego podejmuje uchwałę rozstrzygającą, czy koszty zwołania i odbycia Walnego Zgromadzenia ma ponieść Bank.
7. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może zwołać również Rada Nadzorcza jeżeli zwołanie go uzna za wskazane, lub też akcjonariusze reprezentujący co najmniej połowę kapitału zakładowego lub co najmniej połowę ogółu głosów w Banku.
8. Akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej 1/20 kapitału zakładowego mogą żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Żądanie umieszczenia określonych spraw w porządku obrad powinno zawierać uzasadnienie lub projekt uchwały dotyczącej proponowanego punktu porządku obrad i powinno zostać zgłoszone Zarządowi Banku nie później niż na 21 dni przed wyznaczonym terminem Walnego Zgromadzenia.
9. Zarząd jest obowiązany niezwłocznie, jednak nie później niż na 18 dni przed wyznaczonym terminem Walnego Zgromadzenia, ogłosić zmiany w porządku obrad, wprowadzone na żądanie akcjonariuszy. Ogłoszenie następuje w sposób właściwy dla zwołania Walnego Zgromadzenia.
10. Akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej 1/20 kapitału zakładowego mogą przed terminem Walnego Zgromadzenia zgłaszać Bankowi na piśmie lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej projekty uchwał dotyczące spraw wprowadzonych do porządku obrad Walnego Zgromadzenia lub spraw, które mają zostać wprowadzone do porządku obrad. Bank niezwłocznie ogłasza projekty uchwał na stronie internetowej Banku.
11. Każdy z akcjonariuszy może podczas Walnego Zgromadzenia zgłaszać projekty uchwał dotyczące spraw wprowadzonych do porządku obrad.

§ 8a
1. Dopuszczalne jest uczestnictwo w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli Zarząd Banku podejmie taką decyzję. Zarząd Banku podejmuje decyzję, o której mowa w zdaniu poprzedzającym w przypadku spełnienia przez Bank warunków technicznych niezbędnych do udziału w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej obejmujących w szczególności:
1) transmisję obrad Walnego Zgromadzenia w czasie rzeczywistym,
2) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze mogą wypowiadać się w toku obrad Walnego Zgromadzenia, przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad Walnego Zgromadzenia,
3) wykonywanie osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku Walnego Zgromadzenia.
2. W każdym przypadku zwołania Walnego Zgromadzenia, Zarząd Banku określa czy możliwe jest uczestnictwo w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej oraz jakie wymagania i ograniczenia tego uczestnictwa są niezbędne do identyfikacji akcjonariuszy i zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej.
3. Szczegółowe warunki uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej określa regulamin uchwalany przez Walne Zgromadzenie oraz ogłoszenie o zwołaniu Walnego Zgromadzenia.

§ 9
Wszystkie sprawy wnoszone na Walne Zgromadzenie powinny być uprzednio przedstawione Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia.

§ 10
1. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć akcjonariusze osobiście, bądź przez pełnomocników. Pełnomocnictwa do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu i do głosowania powinny być pod rygorem nieważności wystawione na piśmie lub w postaci elektronicznej i dołączone do protokołu Walnego Zgromadzenia.
2. Walne Zgromadzenie jest uprawnione do podejmowania uchwał, o ile reprezentowanych jest na nim co najmniej 50% akcji plus jedna akcja, z zastrzeżeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Jeżeli uchwała nie została podjęta z powodu braku kworum, wymaganego zgodnie ze Statutem Banku, na kolejnym Walnym Zgromadzeniu o takim samym porządku obrad jak Walne Zgromadzenie, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum, do podjęcia uchwały wymagana jest obecność akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 20% akcji.
4. Walne Zgromadzenie, o którym mowa w ust. 3, powinno odbyć się w terminie nie dłuższym niż osiem tygodni od dnia odbycia Walnego Zgromadzenia, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum.
5. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają bezwzględną większością głosów, z zastrzeżeniem postanowień Kodeksu spółek handlowych i Statutu Banku.
6. Zdjęcie z porządku obrad lub zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały większością ¾ głosów, po uprzednim wyrażeniu zgody przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, którzy zgłosili taki wniosek.

§ 11
1. Każda akcja Banku daje prawo do jednego głosu.
2. Akcjonariusz może głosować odmiennie z każdej z posiadanych akcji.

§ 12
1. Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady Nadzorczej, a w przypadku ich nieobecności jeden z członków Rady Nadzorczej. W razie nieobecności tych osób Walne Zgromadzenie otwiera Prezes Zarządu Banku lub osoba wyznaczona przez Zarząd Banku.
2. Szczegółowy tryb obrad określa regulamin uchwalany przez Walne Zgromadzenie.


§ 13
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza innymi sprawami wymienionymi w przepisach prawa, w szczególności, Kodeksie spółek handlowych oraz ustawie Prawo bankowe, w rekomendacjach nadzorczych organów nadzoru oraz w Statucie Banku, należy:
1) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności Banku oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy,
2) Podjęcie uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty,
3) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej,
4) Udzielenie członkom Rady Nadzorczej i Zarządu Banku absolutorium z wykonania przez nich obowiązków,
5) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Banku,
6) Określenie dnia dywidendy oraz terminu wypłaty dywidendy,
7) Zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
8) Zmiana Statutu Banku oraz ustalanie jego jednolitego tekstu,
9) Podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego Banku,
10) Emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa objęcia akcji oraz emisja warrantów subskrypcyjnych,
11) Umorzenie akcji i określenie warunków tego umorzenia,
12) Połączenie, podział lub likwidacja Banku,
13) Tworzenie i znoszenie funduszy specjalnych,
14) Powoływanie i odwoływanie członków Rady Nadzorczej,
15) Ustalanie zasad wynagrodzenia dla członków Rady Nadzorczej,
16) Zawarcie ze spółką zależną umowy przewidującej zarządzanie spółką zależną lub przekazywanie zysku przez taką spółkę,
17) Wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych oraz przeglądu sprawozdań finansowych,
18) Inne sprawy należące do zakresu działania Banku, wniesione pod obrady Walnego Zgromadzenia.

Rada Nadzorcza

§ 14
1. Rada Nadzorcza składa się z siedmiu do dziewięciu członków, powoływanych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji, trwającej trzy lata.
2. Liczbę członków Rady określa Walne Zgromadzenie.
3. Co najmniej połowa członków Rady Nadzorczej, w tym Przewodniczący Rady Nadzorczej, powinna legitymować się dobrą znajomością rynku bankowego w Polsce, dzięki spełnieniu łącznie następujących kryteriów:
1) posiadaniu doświadczenia zawodowego na polskim rynku odpowiedniego do sprawowanej funkcji nadzorczej w Banku,
2) posiadaniu miejsca stałego zamieszkania w Polsce,
3) władaniu językiem polskim.
4. Co najmniej połowę składu Rady Nadzorczej powinni stanowić członkowie niezależni. Niezależni członkowie Rady Nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań, które mogłyby istotnie wpłynąć na ich zdolność do podejmowania bezstronnych decyzji.
5. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, jego jednostkach podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółce dominującej,
2) nie sprawuje i nie sprawowała w okresie ostatnich 5 lat w Banku, jego jednostkach podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółce dominującej, funkcji członka Zarządu lub innej funkcji kierowniczej,
3) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem, wspólnikiem lub pracownikiem podmiotu, który obecnie lub w okresie ostatnich 3 lat świadczył usługi biegłego rewidenta na rzecz Banku, jego jednostek podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółki dominującej,
4) nie jest akcjonariuszem mającym prawo wykonywania 5% lub więcej ogólnej liczby głosów na Walnym Zgromadzeniu, nie jest zatrudniona przez takiego akcjonariusza, nie reprezentuje w żaden sposób takiego akcjonariusza, ani nie posiada innych bezpośrednich lub pośrednich powiązań z takim akcjonariuszem,
5) nie otrzymała i nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia w znaczącej wysokości od Banku, jego jednostek podporządkowanych w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółki dominującej, poza wynagrodzeniem należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej, a także wynagrodzeniem w stałej wysokości w ramach planu emerytalnego z tytułu wcześniejszej pracy w Banku, jego jednostce podporządkowanej w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółce dominującej, o ile warunkiem wypłaty takiego wynagrodzenia nie jest kontynuacja zatrudnienia,
6) nie utrzymuje ani nie utrzymywała w ciągu ostatniego roku znaczących stosunków handlowych z Bankiem, jego jednostką podporządkowaną w rozumieniu ustawy o rachunkowości lub jego spółką dominującą, bezpośrednio lub w charakterze wspólnika, akcjonariusza, członka organu lub pracownika pełniącego funkcję kierowniczą,
7) nie jest członkiem zarządu w innej spółce, w której członek Zarządu Banku jest członkiem rady nadzorczej i nie posiada innych znaczących powiązań z członkami Zarządu Banku przez udział w innych spółkach lub organach,
8) nie jest i nie była w okresie ostatnich trzech lat członkiem bliskiej rodziny członka Zarządu Banku ani nie posiada innych bezpośrednich lub pośrednich powiązań z członkiem Zarządu Banku, a także, nie jest i nie była w okresie ostatnich trzech lat członkiem bliskiej rodziny pracownika zajmującego w Banku stanowisko kierownicze lub osób, o których mowa w pkt 1 – 7 powyżej,
9) nie posiada bezpośrednich lub pośrednich powiązań z członkami Rady Nadzorczej,
10)nie posiada bezpośrednich lub pośrednich powiązań ze spółkami powiązanymi ze znaczącymi akcjonariuszami Banku, w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych.
5a. Co najmniej trzech niezależnych członków Rady Nadzorczej powinno posiadać kompetencje z dziedziny rachunkowości lub rewizji finansowej, w tym, co najmniej jeden z nich powinien dodatkowo spełniać warunki niezależności w rozumieniu art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym.
6. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki tylko osobiście.
7. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących i Sekretarza Rady. Wiceprzewodniczący Rady może pełnić jednocześnie funkcję Sekretarza Rady.
8. Rada Nadzorcza działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.

§ 15
1. Członek Rady Nadzorczej może być w każdym czasie odwołany przez Walne Zgromadzenie.
2. Mandaty członków Rady Nadzorczej wygasają:
1) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) w razie rezygnacji członka Rady z pełnionej funkcji,
3) w razie odwołania członka Rady przez Walne Zgromadzenie,
4) w przypadku śmierci członka Rady.
3. Mandat członka Rady Nadzorczej powołanego przed upływem danej kadencji Rady wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady.

§ 16
1. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak, niż co dwa miesiące.
2. Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy oraz na wniosek Zarządu lub członka Rady Nadzorczej.
3. Jeżeli Przewodniczący Rady Nadzorczej nie zwoła posiedzenia w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, wnioskodawca może zwołać je samodzielnie podając datę, miejsce i proponowany porządek obrad.

§ 17
1. Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli na posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa jej członków, w tym Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady, a wszyscy członkowie zostali zaproszeni.
2. Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać także udział w podejmowaniu uchwał Rady oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej, z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw wprowadzonych na posiedzeniu do porządku obrad.
3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
4. W szczególnych przypadkach uchwała może być podjęta w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Tryb pisemny podejmowania uchwał oraz przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość określa Regulamin Rady Nadzorczej.
5. Tryb określony w ust. 2 i 4 nie dotyczy uchwał podejmowanych w głosowaniu tajnym.

§ 18
Do kompetencji Rady Nadzorczej, oprócz innych uprawnień i obowiązków przewidzianych w przepisach prawa, w szczególności, Kodeksie spółek handlowych, ustawie Prawo bankowe, w rekomendacjach nadzorczych organów nadzoru i Statucie Banku, należą, w szczególności, następujące sprawy:
1) Ocena sprawozdania Zarządu z działalności Banku oraz ocena sprawozdania finansowego Banku za ubiegły rok obrotowy,
2) Ocena wniosków Zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty,
3) Ocena sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Banku,
4) Składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników oceny, o której mowa w pkt. 1-3,
5) Sporządzanie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej za ubiegły rok obrotowy,
6) Występowanie z wnioskiem do Komisji Nadzoru Finansowego o wyrażenie zgody na powołanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
7) Powoływanie, po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Finansowego i odwoływanie, w głosowaniu tajnym Prezesa Zarządu Banku,
8) Powoływanie i odwoływanie na wniosek Prezesa Zarządu Banku, w głosowaniu tajnym, Wiceprezesów i Członków Zarządu Banku, w tym powołanie jednego z członków Zarządu Banku – po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Finansowego,
9) Zawieszanie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków Zarządu Banku,
10) Delegowanie członków Rady Nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do wykonywania czynności członków Zarządu Banku, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację, albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności,
11) Ustalanie warunków umów regulujących stosunek pracy lub inny stosunek prawny łączący członków Zarządu z Bankiem,
12) Opiniowanie wniosków Zarządu Banku w przedmiocie tworzenia i przystępowania Banku w charakterze udziałowca (akcjonariusza) do spółek oraz zbywania udziałów (akcji) w przypadkach, gdy inwestycje te mają charakter długotrwały i strategiczny,
13) Opiniowanie wieloletnich programów rozwoju Banku i rocznych planów finansowych Banku,
14) Wyrażanie zgody na utworzenie i likwidację oddziałów i przedstawicielstw zagranicznych Banku,
15) Uchwalanie na wniosek Zarządu Banku regulaminów tworzenia i wykorzystywania funduszy przewidzianych w Statucie Banku,
16) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie nabycia, obciążenia lub zbycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości, lub użytkowania wieczystego, jeżeli ich wartość przekracza 5.000.000 zł. W pozostałych przypadkach decyzję podejmuje Zarząd Banku bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Nadzorczej,
17) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie zaciągnięcia zobowiązania lub rozporządzenia aktywami, których wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych Banku,
18) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku dotyczących outsourcingu w strategicznych obszarach działalności biznesowej prowadzonej przez Bank lub w przypadku zlecania usług o wartości nie mniejszej niż 1.000.000 euro,
19) Przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu raz w roku raportu z oceny funkcjonowania polityki wynagradzania Banku,
20)Dokonywanie regularnej oceny stosowania przez Bank Zasad Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych,
21)Dokonywanie oceny zamiaru rozwiązania umowy z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych.

§ 19
Przewodniczący Rady Nadzorczej, a w przypadku jego nieobecności wskazany przez niego Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej jest upoważniony do podpisywania w imieniu Rady Nadzorczej umów zawieranych przez Bank z członkami Zarządu Banku.

Zarząd Banku

§ 20
1. Zarząd składa się z 5 do 9 członków. W skład Zarządu Banku wchodzą:
1) Prezes Zarządu Banku,
2) Wiceprezesi Zarządu Banku,
3) Członkowie Zarządu Banku.
2. Co najmniej połowa członków Zarządu Banku, w tym Prezes Zarządu Banku, powinna legitymować się dobrą znajomością rynku bankowego w Polsce, dzięki spełnieniu łącznie następujących kryteriów:
1) posiadaniu doświadczenia zawodowego na rynku polskim odpowiedniego do sprawowanej funkcji zarządczej w Banku,
2) posiadaniu stałego miejsca zamieszkania w Polsce,
3) władaniu językiem polskim.
3. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał w trybie pisemnym.
4. Uchwały Zarządu Banku mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu.
5. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

§ 21
1. Członkowie Zarządu Banku powoływani są na wspólną kadencję, trwającą trzy lata.
2. Mandaty członków Zarządu Banku wygasają:
1) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) w razie rezygnacji członka Zarządu z pełnionej funkcji,
3) w razie odwołania członka Zarządu przez Radę Nadzorczą,
4) w przypadku śmierci członka Zarządu.
3. Mandat członka Zarządu Banku powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu Banku wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu Banku.

§ 22
1. Prezes Zarządu Banku:
1) Zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu Banku,
2) Prezentuje stanowisko Zarządu Banku wobec organów Banku oraz w stosunkach zewnętrznych, w szczególności wobec organów Państwa,
3) Wydaje zarządzenia wewnętrzne, regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku. Prezes Zarządu Banku może upoważnić inne osoby do wydawania przepisów wewnętrznych Banku,
4) Koordynuje prace członków Zarządu Banku,
5) Nadzoruje w szczególności następujące obszary działalności Banku: audyt wewnętrzny, zarządzanie ryzykiem braku zgodności oraz komunikacja korporacyjna, w tym relacje inwestorskie.
2. Podczas nieobecności Prezesa Zarządu Banku zastępuje go członek Zarządu Banku wyznaczony przez Prezesa Zarządu Banku.
3. Wiceprezes Zarządu Banku, powoływany za zgodą Komisji Nadzoru Finansowego, nadzoruje obszar zarządzania ryzykiem, w tym ryzykiem kredytowym, za wyjątkiem zarządzania ryzykiem braku zgodności.
4. Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Wszystkie sprawy nie zastrzeżone, na mocy przepisów prawa lub Statutu, do kompetencji innych organów, należą do zakresu działania Zarządu Banku. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z podziałem zadań, uchwalonym przez Zarząd Banku i zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.
5. Zarząd Banku, w granicach określonych obowiązującymi przepisami prawa polskiego, przekazuje UniCredit S.p.A. jako podmiotowi dominującemu, wszystkie wymagane informacje i dane.
6. Zarząd Banku, działając poprzez organy statutowe spółek zależnych od Banku, koordynuje i wpływa na działania spółek zależnych w celu zapewnienia stabilności grupy.

§ 23
Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom Grupy Bankowej UniCredit. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku.


IV. TRYB SKŁADANIA OŚWIADCZEŃ
W ZAKRESIE PRAW I OBOWIĄZKÓW MAJĄTKOWYCH BANKU

§ 24
1. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku oraz do podpisywania w imieniu Banku są upoważnieni:
1) dwaj członkowie Zarządu Banku albo członek Zarządu Banku z prokurentem,
2) dwaj prokurenci,
3) członek Zarządu Banku albo prokurent działający łącznie z pełnomocnikiem,
4) pełnomocnicy działający samodzielnie lub łącznie w granicach swojego umocowania.
2. Osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych składają podpisy pod firmą Banku.


V. KAPITAŁY I FUNDUSZE BANKU

§ 25
1. Funduszami własnym Banku, z uwzględnieniem pozycji je pomniejszających, zgodnie z przepisami ustawy Prawo bankowe, są:
1) Fundusze podstawowe,
2) Fundusze uzupełniające w kwocie nie przewyższającej funduszy podstawowych Banku.
2. Funduszami podstawowymi Banku są:
1) Kapitał zakładowy,
2) Kapitał zapasowy,
3) Kapitały rezerwowe, w tym fundusz na prowadzanie działalności maklerskiej,
4) Fundusz ogólnego ryzyka na niezidentyfikowane ryzyko działalności bankowej,
5) Niepodzielony zysk z lat ubiegłych,
6) Zysk w trakcie zatwierdzania oraz zysk netto bieżącego okresu sprawozdawczego, obliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, pomniejszone o wszelkie przewidywane obciążenia i dywidendy, w kwotach nie większych niż kwoty zysku zweryfikowane przez biegłych rewidentów.

§ 26
1. Bank może tworzyć i znosić w trakcie i na koniec roku obrotowego fundusze specjalne na mocy uchwał Walnego Zgromadzenia.
2. Bank tworzy fundusze przewidziane w obowiązujących ustawach.

§ 27
1. Kapitał zakładowy Banku wynosi 262.470.034,- (dwieście sześćdziesiąt dwa miliony czterysta siedemdziesiąt tysięcy trzydzieści cztery) złote i jest podzielony na 137.650.000 (sto trzydzieści siedem milionów sześćset pięćdziesiąt tysięcy) akcji na okaziciela serii A o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 7.690.000 (siedem milionów sześćset dziewięćdziesiąt tysięcy) akcji na okaziciela serii B o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 10.630.632 (dziesięć milionów sześćset trzydzieści tysięcy sześćset trzydzieści dwie) akcje na okaziciela serii C o wartości nominalnej 1,-(jeden) złoty każda akcja, 9.777.571 (dziewięć milionów siedemset siedemdziesiąt siedem tysięcy pięćset siedemdziesiąt jeden) akcji na okaziciela serii D o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 373.644 (trzysta siedemdziesiąt trzy tysiące sześćset czterdzieści cztery) akcje na okaziciela serii E o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 621.411 (sześćset dwadzieścia jeden tysięcy czterysta jedenaście) akcji na okaziciela serii F o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 603.377 (sześćset trzy tysiące trzysta siedemdziesiąt siedem) akcji na okaziciela serii G o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 359.840 (trzysta pięćdziesiąt dziewięć tysięcy osiemset czterdzieści) akcji na okaziciela serii H o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja oraz 94.763.559 (dziewięćdziesiąt cztery miliony siedemset sześćdziesiąt trzy tysiące pięćset pięćdziesiąt dziewięć) akcji na okaziciela serii I o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja.
2. Kapitał zakładowy Banku może być podwyższony poprzez emisję nowych akcji na okaziciela lub poprzez podwyższenie wartości nominalnej akcji dotychczasowych. Walne Zgromadzenie może podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na to środki z kapitału zapasowego lub z innych kapitałów utworzonych z zysku, jeżeli mogą być one użyte na ten cel zgodnie z Kodeksem spółek handlowych i Statutem Banku.
3. Akcje mogą być emitowane w odcinkach zbiorowych.
4. Akcje mogą być umarzane na warunkach określonych przez Walne Zgromadzenie.

§ 28
1. Bank tworzy kapitał zapasowy z corocznych odpisów z zysku netto z przeznaczeniem na pokrycie strat, jakie mogą wyniknąć w związku z działalnością Banku. Coroczne odpisy na kapitał zapasowy powinny wynosić co najmniej 8 % zysku netto i dokonywane są do czasu osiągnięcia przez ten kapitał wysokości co najmniej jednej trzeciej kapitału zakładowego Banku. Do kapitału zapasowego przelewa się nadwyżki osiągnięte przy emisji akcji powyżej ich wartości nominalnej, a pozostałe – po pokryciu kosztów emisji akcji.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
3. O użyciu kapitału zapasowego rozstrzyga Walne Zgromadzenie, jednakże części kapitału zapasowego w wysokości jednej trzeciej kapitału zakładowego można użyć jedynie na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.

§ 29
1. Fundusz ogólnego ryzyka tworzy się z odpisów z zysku netto z przeznaczeniem na niezidentyfikowane ryzyka działalności bankowej.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.

§ 30
1. Bank tworzy kapitały rezerwowe z odpisu z zysku netto na te kapitały.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
3. Kapitały rezerwowe mogą być przeznaczone na pokrycie szczególnych strat lub wydatków, a także na podwyższenie kapitału zakładowego oraz na wypłatę dywidendy.
4. O użyciu kapitałów rezerwowych rozstrzyga Walne Zgromadzenie.

§ 31
1. Fundusze specjalne tworzone są z odpisów z zysku netto na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia, która każdorazowo określa wysokość odpisu na poszczególne fundusze chyba że obowiązek tworzenia funduszu wynika z ustawy.
2. Regulaminy tworzenia i wykorzystywania funduszy specjalnych uchwala Rada Nadzorcza.


VI. GOSPODARKA FINANSOWA BANKU,
PODZIAŁ ZYSKU, POKRYWANIE STRAT, RACHUNKOWOŚĆ

§ 32
Gospodarka finansowa Banku prowadzona jest na podstawie rocznych planów finansowych.

§ 33
1. Zysk roczny netto może być przeznaczony, w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie, na:
1) Kapitał zapasowy,
2) Fundusz ogólnego ryzyka,
3) Kapitały rezerwowe, w tym fundusz na prowadzenie działalności maklerskiej,
4) Dywidendę,
5) Fundusze specjalne,
6) Inne cele.
2. Roszczenie o wypłatę dywidendy przedawnia się z upływem trzech lat. Bank nie płaci odsetek od niepobranej dywidendy.

§ 33a
1. Zarząd Banku jest upoważniony do wypłaty akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy na koniec roku obrotowego, jeżeli Bank posiada środki wystarczające na wypłatę i jeżeli zatwierdzone sprawozdanie finansowe Banku za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk.

2. Wypłata zaliczki na poczet dywidendy wymaga zgody Rady Nadzorczej Banku oraz uzgodnienia z Komisją Nadzoru Finansowego.

3. Zaliczka na poczet dywidendy może stanowić najwyżej połowę zysku Banku osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego, wskazanego w sprawozdaniu finansowym zbadanym przez biegłego rewidenta oraz pomniejszonego o niepokryte straty i akcje własne.

§ 34
Bank tworzy w ciężar kosztów rezerwę na ryzyko ogólne, służącą pokryciu ryzyk związanych z prowadzeniem działalności bankowej.

§ 35

Straty bilansowe pokrywane są z kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych w sposób określony uchwałą Walnego Zgromadzenia.

§ 36
Bank prowadzi rachunkowość według planu kont i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Organizację i sposób prowadzenia rachunkowości ustala Zarząd Banku.

§ 37
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.


VII. KONTROLA WEWNĘTRZNA

§ 38
1. System kontroli wewnętrznej Banku obejmuje wszystkie regulacje, procedury i struktury organizacyjne, które działając razem zmierzają do zapewnienia:
1) zgodności ze strategią Banku,
2) efektywności, skuteczności procedur,
3) ochrony aktywów,
4) przeciwdziałania stratom i błędom,
5) bezpieczeństwa, stabilności i efektywności operacji,
6) niezawodności i kompletności rachunkowości oraz informacji zarządczej,
7) zgodności transakcji z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami nadzorczymi i wewnętrznymi politykami, planami, przepisami i procedurami, oraz
8) wsparcia procesu decyzyjnego.
2. System kontroli wewnętrznej angażuje – w różnych rolach - organy Banku, poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Banku, w szczególności usytuowane w Pionie Organizacji, jak również wszystkich pracowników Banku i składa się z następujących rodzajów kontroli:
1) Liniowej (w tym Funkcjonalnej),
2) Kontroli Zarządzania Ryzykiem (w tym Funkcjonalnej) oraz
3) Audytu Wewnętrznego (Kontrola Instytucjonalna).
3. Celem Kontroli Funkcjonalnej jest zapewnienie zgodności działalności Banku z procedurami, limitami i przepisami, reagowanie na wady i błędy, monitorowanie realizacji udzielanych rekomendacji. Kontrola ta jest wykonywana przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności jego czynności i dodatkowo przez jego przełożonego oraz współpracowników.
4. Celem Kontroli Liniowej jest zapewnienie poprawności operacji. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki Banku samodzielnie (tj. samokontrola i kontrola hierarchiczna) oraz jest inkorporowana do procedur.
5. Celem Kontroli Zarządzania Ryzykiem, jest zdefiniowanie metod pomiaru ryzyka, weryfikacja przestrzegania przyznanych limitów, kontrola zgodności operacji jednostek z wyznaczonymi im stopami zwrotu ryzyka. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki inne niż zaangażowane bezpośrednio w zarządzanie danym procesem i niezaangażowane w jakąkolwiek działalność biznesową.
6. Celem Audytu Wewnętrznego (Kontroli Instytucjonalnej) jest analiza, ocena i rekomendacja usprawnień do istniejących procedur i mechanizmów Systemu Kontroli Wewnętrznej i ocena naruszenia zasad i procedur. Kontrola ta jest sprawowana w obiektywny i niezależny sposób przez komórkę Audytu Wewnętrznego, która podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu. Komórka ta przekazuje również raporty Radzie Nadzorczej.
7. W system kontroli wewnętrznej zaangażowane są organy Banku:
1) Zarząd Banku – odpowiedzialny za projektowanie, realizację i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Banku;
2) Rada Nadzorcza – sprawująca nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej i oceniająca jego adekwatność i efektywność za pośrednictwem Komitetu ds. Audytu i Audytu Wewnętrznego.
8. Prezes Zarządu Banku wydaje w formie zarządzenia Regulamin kontroli wewnętrznej.


VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 39
W razie likwidacji Banku, Walne Zgromadzenie wyznacza na wniosek Rady Nadzorczej jednego lub więcej likwidatorów oraz określa sposób przeprowadzenia likwidacji.

§ 40
Obowiązkowe ogłoszenia których obowiązek publikowania wynika z Kodeksu Spółek Handlowych, z wyłączeniem ogłoszenia o którym mowa w § 8 ust 1 Statutu dokonywane są przez Zarząd Banku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym."


Wyliczenie nowych postanowień Statutu Banku: § 14 ust. 5a , § 18 pkt 19-21

Wyliczenie zmienionych postanowień Statutu Banku: § 13, § 14 ust. 5, § 18, § 40

MESSAGE (ENGLISH VERSION)







UNOFFICIAL TRANSLATIONReport 17/2015: Amendments to the
Bank's StatuteLegal basis: § 38 section 1 point 2 of the
Regulation of the Minister of Finance dated 19 February 2009 on current
and periodic information disclosed by the issuers of securities and the
recognition of the information required by the law of a non-member state
(Journal of Laws 2014, item 133).Pursuant to § 38 section 1
point 2 of the Regulation of the Minister of Finance dated 19 February
2009 on current and periodic information disclosed by the issuers of
securities and the recognition of the information required by the law of
a non-member state (Journal of Laws 2014, item 133), in connection with
the Bank's receipt, on 26 May 2015, of the ruling of 19 May 2015 from
the District Court for the capital of Warsaw, 12th Commercial Division
of the National Court Register on entering, into the National Court
Register, amendments to the Bank’s Statute (Articles of Incorporation),
the Bank Management Board hereby submits the existing provisions of the
Bank’s Statute, the contents of the implemented amendments to the Bank’s
Statute, the consolidated text of the Bank’s Statute reflecting the
implemented amendments, and the list of new and amended provisions of
the Bank's Statute.The existing provisions of the Bank’s Statute
and the contents of the implemented amendments:The existing
wording of the introductory sentence in § 13 of the Bank’s Statute:“The
General Meeting, apart from other matters specified in the Code of
Commercial Companies and the Statute of the Bank, shall have the
authority to:”The wording of the introductory sentence in
§ 13 of the Bank’s Statute after change:„The General
Meeting, apart from other matters specified in law provisions, in
particular in the Code of Commercial Companies, the Banking Law, in
recommendations of the supervision authorities and in the Statute of the
Bank, shall have the authority to:”The existing wording of
§ 14 section 5 of the Bank’s Statute:“5. An independent
member of Supervisory Board is considered to be a person, who meets
jointly the following conditions:1) is not and has not been in the
period of the last 3 years employed at the Bank, its subsidiaries or
parent company,2) does not perform and has not performed in the
period of the last 3 years in the Bank, its subsidiaries or parent
company a function of a member of the Management Board or other
managerial function, irrespective of the legal form of employment,3)
is not and has not been in the period of the last 3 years a chartered
public accountant or an employee of an entity providing auditing
services in favour of the Bank, its subsidiaries or parent company,4)
is not a shareholder holding more than 5 % of votes at the General
Meeting nor is employed by such shareholder,5) is not receiving any
additional remuneration, apart from the remuneration for membership in
the Supervisory Board or any other proprietary benefits from the Bank,
its subsidiaries or parent company, with the exception of benefits due
to its as a consumer who concluded with the Bank, its subsidiary or
parent company an agreement on standard terms and conditions,6) is
not and has not been during the period of the last 3 years a spouse,
common-law spouse, relative or a kinsman of a member of the Management
Board or an employee holding a managerial position in the Bank,7) is
not a management board member in another company in which the member of
the Management Board of the Bank is a supervisory board member,8)
does not have significant business relationships with the Bank, its
subsidiaries or the parent company which could affect his/her
independence, and,9) in the event that the date of appointment falls
within 3 years from the date of entry of the share capital increase of
the Bank in the registry for a purpose of issuing shares to the
shareholders of Bank BPH S.A in connection with the de-merger by
spin-off of Bank BPH S.A., is free of the relations referred to in point
1, 2, 3 and 6 with respect to Bank BPH S.A., its subsidiaries and parent
companies.”The wording of § 14 section 5 of the Bank’s
Statute after change:“5. An independent member of Supervisory Board
is considered to be a person, who meets jointly the following conditions:1)
is not and has not been in the period of the last 3 years employed at
the Bank, its subordinated units as defined in the accounting act or in
its parent company,2) does not perform and has not performed in the
period of the last 5 years in the Bank, its subordinated units as
defined in the accounting act or in its parent company a function of a
member of the Management Board or other managerial function,3) is
not and has not been in the period of the last 3 years a chartered
public accountant, a partner or an employee of an entity providing, now
or in the last 3 years, auditing services in favour of the Bank, its
subordinated units as defined in the accounting act or parent company,4)
is not a shareholder with the right to execute 5% or more votes at the
General Meeting, is not employed by such a shareholder, does not
represent – in any manner whatsoever – such a shareholder, or does not
have other direct or indirect relations with such shareholder,5) has
not received and is not receiving any additional remuneration in a major
amount, from the Bank, its subordinated units as defined in the
accounting act or its parent company, apart from the remuneration for
membership in the Supervisory Board or fixed-amount remuneration within
a pension plan for past work in the Bank, its subordinated unit as
defined in the accounting act or its parent company, if a prerequisite
for disbursement of such remuneration is not continuation of employment,6)
is not maintaining and has not maintained for the past year significant
commercial relationships with the Bank, its subordinated unit as defined
in the accounting act or its parent company, directly or as a partner,
shareholder, member of the body or employee holding a managerial
function,7) is not a management board member in another company in
which the member of the Management Board of the Bank is a supervisory
board member and does not have any major relation with Bank Management
Board members through shares in other companies or membership in other
bodies,8) is not and has not been in the period of the last 3 years
a member of a close family of a Bank Management Board member, does not
have other direct or indirect relations with a Bank Management Board
member, and is not and has not been in the period of the last 3 years a
member of close family of an employee occupying a managerial position in
the Bank or persons referred to in items 1-7 above,9) does not have
direct or indirect relations with the Supervisory Board members,10)
does not have direct or indirect relations with companies affiliated
with Bank's major shareholders, as defined in the Code of Commercial
Companies.”The amendment to § 14 of the Bank’s Statute
comprising the following section 5a:“5a. At least three independent
members of the Supervisory Board should have competence in accounting or
financial revision, including at least one of them should additionally
fulfill the conditions of independence as defined in art. 86 section 5
of the act of 7 May 2009 on chartered accountants and their governing
body, entities authorized to examine financial statements and on public
supervision.“The existing wording of the introductory
sentence in § 18 of the Bank’s Statute:“Besides other
rights and obligations provided for in the Code of Commercial Companies
and the Bank’s Statute, the following matters shall fall in particular
into the authority of the Supervisory Board:”The wording
of the introductory sentence in § 18 of the Bank’s Statute after change:“Besides
other rights and obligations provided for in the law provisions,
particularly in the Code of Commercial Companies, the Act on Banking
Law, in recommendations of the supervision authorities and in the Bank’s
Statute, the following matters shall fall in particular into the
authority of the Supervisory Board:”The existing wording
of § 18 item 16 of the Bank’s Statute:“16) Approving
motions of the Management Board of the Bank regarding acquisition,
encumbering or sale of real estate or a share in real estate, or
perpetual usufruct, in the event that its value exceeds 2,000,000 PLN.
In other cases decisions are adopted by the Management Board of the Bank
without necessity of acceptance of the Supervisory Board,”The
wording of § 18 item 16 of the Bank’s Statute after change:“16)
Approving motions of the Management Board of the Bank regarding
acquisition, encumbering or sale of real estate or a share in real
estate, or perpetual usufruct, in the event that its value exceeds
5,000,000 PLN. In other cases decisions are adopted by the Management
Board of the Bank without necessity of acceptance of the Supervisory
Board,”The amendment to § 18 of the Bank’s Statute
comprising the following items 19 -21:“19) Presentation to the
General Meeting, once a year, of a report on evaluation of functioning
of the Bank's remuneration policy,20) Performance of regular
assessment of the Bank's application of Corporate Governance Rules for
Supervised Institutions,21) Performance of assessment of intention
of termination of an agreement with an entity authorized to examine
financial statements.”The existing wording of § 40 of the
Bank’s Statute:“§ 40Obligatory notices, which
must be published according to the Commercial Companies Code, excluding
the notice specified in Par. 8 Section 1 of the Statute shall be
published by the Management Board of the Bank in the “Court and Business
Monitor”. The financial report shall be published in the official
journal: Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B".”The
wording of § 40 of the Bank’s Statute after change:“§ 40Obligatory
notices, which must be published according to the Commercial Companies
Code, excluding the notice specified in Par. 8 Section 1 of the Statute
shall be published by the Management Board of the Bank in the “Court and
Business Monitor”.”The consolidated text of the
Bank’s Statute reflecting the implemented amendments:“THE
STATUTE OFBANK POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNAI.GENERAL
PROVISIONS§ 11. Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna,
established in 1929, is a bank organised in the form of a joint stock
company, operating pursuant to the binding legal regulations, and in
particular according to the Banking Law, regulations of the Code of
Commercial Companies and provisions of this Statute.2. Bank Polska
Kasa Opieki S.A. is a member of the UniCredit Banking Group. UniCredit
S.p.A. has the right, in accordance with the Polish law, through the
statutory authorities of the Bank, to affect activities of the Bank
aimed at ensuring the stability of the Group.§ 21. The
name of the company shall be: “Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna”.2.
The Bank shall use the abbreviated name: “Bank Pekao S.A.”§
3The Bank shall have its registered seat in the capital city of
Warsaw.§ 41. The Bank shall operate within the territory of
the Republic of Poland and abroad.2. The Bank may own, establish and
liquidate branches and other organizational units in the country and
abroad.§ 5The Bank’s organizational structure shall
comprise:1) the Head Office of the Bank,2) operational units at
the Head Office of the Bank,3) Regions,4) Domestic Branches
(inclusive of their respective sub-branches and banking services
outlets) and abroad,5) Other organizational units, including
Corporate Customers Centers.II. ACTIVITIES OF THE BANK§
6The scope of the activities shall comprise the conducting of the
following activities in Poland and abroad:1) Accepting cash as
demand deposits or term deposits and keeping deposit accounts,2)
Keeping other bank accounts,3) Granting credits and loans,4)
Performing financial settlements in all forms accepted in domestic and
international bank relations,5) Performing banking operations
regarding bills of exchange and cheques,6) Accepting and making
deposits in domestic and foreign banks,7) Giving and confirming
sureties and bank guarantees and opening and confirming letters of
credit,8) Conducting purchase and sale of foreign exchange values,9)
Servicing state loans and managing funds on order,10) Issuing
banking securities, trading in such securities and keeping securities
accounts,11) Performing ordered activities related with the issue of
securities,12) Safe-keeping of objects, documents and securities,
and making available safe deposit boxes,13) Organizing and
participating in bank syndicates,14) Trading and agency in financial
debts,15) Performing term financial operations,16) Providing
trustee services,17) Issuing payment cards and performing operations
with the use of such cards,18) Keeping housing savings,19)
Providing consulting and advisory services in financial matters,20)
Acquiring or purchasing shares and rights arising from shares of stock
of another legal entity other than a bank, or investment in investment
funds,21) Taking up obligations relating to issuance of securities,22)
Trading in securities,23) Carrying out conversion of debt into the
debtor’s property components, on terms and conditions agreed with the
debtor,24) Purchasing and selling real estate,25) Conducting
acquisition activities pursuant to regulations of the act on
organization and operation of pension funds,26) Organizing and
rendering financial services in leasing and factoring,27) Performing
activities in insurance brokerage,28) Rendering services in
transportation of valuables,29) Safe-keeping and registering
financial instruments,30) Performance of the function of a
depository pursuant to provisions of the act on organization and
operation of pension funds and the act on investment funds,31)
Acting as an intermediary in carrying out money transfers and
settlements in foreign exchange payments,32) Issuing the instrument
of electronic money,33) Conducting vindication activity by order of
banks,34) Conducting brokerage activity,35) Performing upon
demand of other banks and credit institutions specified activities
belonging to their scope of activity,36) Acting as an agent for
investment company,37) Performing the following activities not
classified as brokerage activity:a) acceptance and transfer of
orders to acquire or dispose of financial instruments,b) execution
of the orders referred to in point a, for the account of the customer,c)
acquisition or disposal for the own account of financial instruments,d)
offering of financial instruments,e) investment advice,f)
provision of services under standby underwriting agreements and firm
commitment underwriting agreements or execution and performance of other
similar agreements on financial instruments,with a reservation that
the activities specified in letters a)-f) can only involve securities
issued by the State Treasury or the National Bank of Poland or other
financial instruments and bonds precluded from the organized trading
system, specified in Art. 39p sec. 1 of the Act of 27th October 1994 on
paid motorways and the National Road Fund.III. BODIES OF THE
BANK§ 7The Bodies of the Bank are:1) General
Meeting,2) Supervisory Board,3) Management Board of the Bank.The
General Meeting§ 81. The General Meeting shall be
convened by way of publishing an announcement on the Bank's internet
site and in a manner determined for providing current information in
accordance with the regulations on the public offer and terms of
introducing financial instruments into the organised trading system and
on public companies.2. The Ordinary General Meeting shall be
convened by the Bank Management Board.3. The Ordinary General
Meeting should be held in June at latest. Should the General Meeting be
not convened by the Management Board within the time limit set out in
this Statute, the Supervisory Board shall have the right to convene the
Meeting.4. The Extraordinary General Meeting shall be convened, if
required, by the Management Board of the Bank on its own initiative or
on the motion of the Supervisory Board or on demand of the shareholders
representing at least 1/20 of the statutory capital. These shareholders
may also require introducing specific matters in the agenda of this
General Meeting.5. Should the Management Board not satisfy the
requirements of the shareholders within two weeks from the date the
requirement was submitted, the shareholders shall have the right to
convene the Extraordinary General Meeting pursuant to the authorisation
of the court.6. The Extraordinary General Meeting convened upon the
request of the shareholders representing at least 1/20 of the statutory
capital shall pass the resolution deciding on whether the costs of
convening and holding the General Meeting shall be borne by the Bank.7.
The Extraordinary General Meeting may also be convened by the
Supervisory Board once the Supervisory Board finds such Meeting
justified or by shareholders representing at least half of the statutory
capital or at least half of the votes within the Bank.8. The
shareholder or shareholders representing at least 1/20 of the statutory
capital may require introducing specific matters in the agenda of next
General Meeting.The requests for convening the General Meeting and
for including specific matters in the agenda of the General Meeting
should contain relevant justifications or the draft of a resolution
concerning the proposed item of the agenda of the Meeting and shall be
submitted to the Bank Management Board no later than 21 days prior to
the scheduled date of the General Meeting.9. The Management Board
shall be obligated to announce instantly, but no later than 18 days
prior to the scheduled date of the General Meeting, the changes to the
meeting agenda introduced upon the shareholders' request. This
announcement shall be made in a way appropriate to the convening of the
General Meeting.10. The shareholder or shareholders representing at
least 1/20 of the statutory capital may, prior to the date of the
General Meeting, submit to the Bank, in writing or by electronic means,
drafts of resolutions concerning matters included in the agenda of the
General Meeting or matters which are to be included in the agenda. Bank
shall instantly publish the drafts of the resolutions on the Bank’s
internet site.11. Each shareholder may, during the general meeting,
submit drafts of resolutions concerning the matters included in the
agenda.§ 8a1. The participation in the General Meeting
with the use of electronic communication means is allowed, provided that
the Management Board of the Bank adopts such decision. The Management
Board shall take a decision referred to in the preceding sentence in
case of fulfilling by the Bank the technical conditions necessary to
participate in the General Meeting with the use of electronic
communication means which includes in particular:1) broadcasting the
deliberations of the General Meeting in real time,2) two-way
communication in real time whereby the shareholders may make their views
known during the deliberations of the General Meeting while being
present in a place other than the venue of the General Meeting,3)
exercising the voting right, personally or by proxy, prior to or during
the General Meeting.2. In each case of convening the General
Meeting, the Management Board of the Bank defines whether the
participation in the General Meeting with the use of electronic
communication means is possible and what are the requirements and
limitations necessary to identify of shareholders and to ensure the
safety of electronic communication.3. Detailed conditions of
participation in the General Meeting with the use of electronic
communication means are specified in regulation adopted by the General
Meeting and notice of calling the General Meeting.§ 9All
matters to be submitted to the General Meeting shall be first submitted
to the Supervisory Board for consideration.§ 101.
Shareholders may participate in the General Meeting in person or through
their attorneys. A power of attorney to attend and vote at the General
Meeting shall be made in writing or in the electronic format and
attached to the Minutes of the General Meeting under the pain of
invalidity.2. The General Meeting shall be entitled to adopt
resolutions if at least 50% of the shares plus one share are
represented, subject to the mandatory provisions of law.3. In the
case the resolution has not been adopted for the lack of the quorum
required by the Statute of the Bank, during the next General Meeting,
with the same agenda as the General Meeting, which did not adopt a
resolution for the lack of the quorum, the presence of the shareholders
representing at least 20% of the shares is required for an adoption of
the resolution.4. The General Meeting referred to in Section 3
should be held on the date falling – not later than within eight weeks
after the General Meeting which has not adopted the resolutions for the
lack of quorum.5. Resolutions of the General Meeting shall be
adopted by an absolute majority of votes, subject to the provisions of
the Code of Commercial Companies and the Statute of the Bank.6. The
removal from the agenda or abandoning the reconsideration of an issue
placed in the Agenda upon a motion from shareholders requires the
General Meeting to adopt a resolution by ¾ majority of votes, upon prior
consent of all present shareholders who submitted such motion.§
111. Each share of the Bank shall give right to one vote.2. The
Shareholder may vote differently out of each share he or she owns.§
121. The General Meeting shall be opened by the Chairman, or one of
the Deputy Chairmen, or in their absence – by one of the members of the
Supervisory Board. If these persons are absent, the General Meeting
shall be opened by the President of the Management Board or a person
designated by the Management Board.2. Detailed procedure of
conducting the sittings of the General Meeting shall be determined by
the regulation adopted by the General Meeting.§ 13The
General Meeting, apart from other matters specified in law provisions,
in particular in the Code of Commercial Companies, the Banking Law, in
recommendations of the supervision authorities and in the Statute of the
Bank, shall have the authority to:1) Review and approve the report
on the activities and the financial reports of the Bank for the previous
reporting year,2) Adopt resolutions regarding distribution of
profits or covering losses,3) Review and approve the report on
activities of the Supervisory Board,4) Acknowledge the approval of
duties by members of the Supervisory Board and the Management Board,5)
Review and approve the report on activities and the financial report of
the Bank’s capital Group,6) Set the date of determining the
right to dividend and the date of paying out the dividend,7) Sell
and lease of the enterprise, or its organised part, and establish a
limited property right of usufruct thereof,8) Amend the Statute of
the Bank and establish its uniform text,9) Increase or decrease the
Bank’s statutory capital,10) Issue bonds, including bonds
convertible into shares or the bonds with pre-emptive right to acquire
shares, and subscription warrants,11) Redeem shares and determine
conditions of such redemption,12) Carry out a merger, division or
liquidation of the Bank,13) Create and liquidate special funds,14)
Appoint and recall members of the Supervisory Board,15) Determine
the rules of remunerating members of the Supervisory Board,16)
Conclude the agreement with a controlled company which provides for a
management over the controlled company or a transfer of profit by such
company,17) Appointment of the entity authorised to examine
financial statements and review the financial statements,18) Deal
with other matters falling within the scope of the Bank’s activities
which are submitted to the General Meeting.The Supervisory Board§141.
The Supervisory Board consists of seven to nine members appointed by the
General Meeting for the period of their common term of office, which
shall last three years.2. The number of members of the Supervisory
Board shall be determined by the General Meeting.3. At least half of
the members of the Supervisory Board, including the Chairman of the
Supervisory Board, should possess testimonials of good knowledge of the
banking market in Poland due to the joint fulfillment of the following
criteria:1) possession of professional experience on the Polish
market suitable for the performed supervisory function in the Bank,2)
permanent place of domicile in Poland,3) knowledge of the Polish
language.4. Independent members shall constitute at least half of
the composition of the Supervisory Board. The independent members of the
Supervisory Board shall be free of any associations that might bear a
material impact upon their capacity of to take impartial decisions.5.
An independent member of Supervisory Board is considered to be a person,
who meets jointly the following conditions:1) is not and has not
been in the period of the last 3 years employed at the Bank, its
subordinated units as defined in the accounting act or in its parent
company,2) does not perform and has not performed in the period of
the last 5 years in the Bank, its subordinated units as defined in the
accounting act or in its parent company a function of a member of the
Management Board or other managerial function,3) is not and has not
been in the period of the last 3 years a chartered public accountant, a
partner or an employee of an entity providing, now or in the last 3
years, auditing services in favour of the Bank, its subordinated units
as defined in the accounting act or parent company,4) is not a
shareholder with the right to execute 5% or more votes at the General
Meeting, is not employed by such a shareholder, does not represent – in
any manner whatsoever – such a shareholder, or does not have other
direct or indirect relations with such shareholder,5) has not
received and is not receiving any additional remuneration in a major
amount, from the Bank, its subordinated units as defined in the
accounting act or its parent company, apart from the remuneration for
membership in the Supervisory Board or fixed-amount remuneration within
a pension plan for past work in the Bank, its subordinated unit as
defined in the accounting act or its parent company, if a prerequisite
for disbursement of such remuneration is not continuation of employment,6)
is not maintaining and has not maintained for the past year significant
commercial relationships with the Bank, its subordinated unit as defined
in the accounting act or its parent company, directly or as a partner,
shareholder, member of the body or employee holding a managerial
function,7) is not a management board member in another company in
which the member of the Management Board of the Bank is a supervisory
board member and does not have any major relation with Bank Management
Board members through shares in other companies or membership in other
bodies,8) is not and has not been in the period of the last 3 years
a member of a close family of a Bank Management Board member, does not
have other direct or indirect relations with a Bank Management Board
member, and is not and has not been in the period of the last 3 years a
member of close family of an employee occupying a managerial position in
the Bank or persons referred to in items 1-7 above,9) does not have
direct or indirect relations with the Supervisory Board members,10)
does not have direct or indirect relations with companies affiliated
with Bank's major shareholders, as defined in the Code of Commercial
Companies.5a. At least three independent members of the Supervisory
Board should have competence in accounting or financial revision,
including at least one of them should additionally fulfill the
conditions of independence as defined in art. 86 section 5 of the act of
7 May 2009 on chartered accountants and their governing body, entities
authorized to examine financial statements and on public supervision.6.
Members of the Supervisory Board shall perform their duties only in
person.7. The Supervisory Board shall elect its Chairman, two Deputy
Chairmen and Secretary from among its members. The Deputy Chairman may
simultaneously perform the function of the Secretary.8. The
Supervisory Board shall act in accordance with the Rules of Procedure
adopted by it.§ 151. Any member of the Supervisory
Board may be recalled at any time by the General Meeting.2. Mandates
of the members of the Supervisory Board shall expire:1) On the date
of holding the General Meeting accepting the financial report for the
last full reporting year of performing duties of a member of the
Supervisory Board, save as otherwise provided for in Section 3,2) In
the event of resignation of a member of the Supervisory Board from his
position,3) In the event of recalling a member of the Supervisory
Board by the General Meeting,4) In case of death of a member of the
Supervisory Board.3. Mandate of the member of the Supervisory Board,
which has been appointed before the end of the term of the Supervisory
Board, shall expire simultaneously with the expiry of the mandates of
the remaining members of the Supervisory Board.§ 161.
Meetings of the Supervisory Board shall be held as necessary, however,
not less frequently than every two months.2. Meetings of the
Supervisory Board shall be convened by the Chairman of the Supervisory
Board on his own initiative or on a motion of the Management Board or a
member of the Supervisory Board.3. If the Chairman of the
Supervisory Board does not convene the meeting within two weeks after
receiving the motion mentioned in Section 2, the proposer of the motion
can convene it on his own giving the date, place and the proposed agenda.§171.
The Supervisory Board shall adopt resolutions if at least half of its
members, including its Chairman, or one of the Deputy Chairmen, are
present during the meeting and all the members have been invited.2.
Members of the Supervisory Board may also take part in adoption of the
Board’s resolutions by casting their vote in writing through other
member of the Supervisory Board, excluding the resolutions on matters
introduced into agenda at the meeting.3. Resolutions of the
Supervisory Board shall be adopted by an absolute majority of votes
unless the provisions of law stipulate otherwise.4. In special
situations, a resolution may be adopted in writing (by correspondence)
or with the use of means of distance communication. The procedure of
adopting resolutions in writing and with the use of means of distance
communication is set out in the Rules of procedure of the Supervisory
Board.5. The mode determined in Section 2 and 4 does not refer to
resolutions adopted in secret ballot.§ 18Besides other
rights and obligations provided for in the law provisions, particularly
in the Code of Commercial Companies, the Act on Banking Law, in
recommendations of the supervision authorities and in the Bank’s
Statute, the following matters shall fall in particular into the
authority of the Supervisory Board:1) Review of the report of the
Management Board on activities of the Bank and review of the Bank’s
financial report for the previous reporting year,2) Review of the
motions of the Management Board regarding distribution of profits or
covering losses,3) Review of the report on activities and financial
report of the Bank’s Capital Group,4) Submitting to the
General Meeting a written report on the results of reviews referred to
in item (1) to (3),5) Preparation of the report on activities of the
Supervisory Board for the previous reporting year,6) Applying to the
Financial Supervisory Authority for approval to appoint two members of
the Management Board, including the President of the Management Board,7)
Appointing, upon approval of the Financial Supervisory Authority, and
recalling the President of the Management Board of the Bank in a secret
ballot,8) Appointing and recalling in a secret ballot at the request
of the President of the Management Board, the Deputy Presidents and
members of the Management Board of the Bank, including the appointment
of one member of the Management Board upon obtaining the approval of the
Financial Supervisory Authority,9) Suspending in their duties for
significant reasons individual or all members of the Management Board,10)
Delegating the members of the Supervisory Board for a period not
exceeding three months, to perform the duties of the members of the
Management Board, which were dismissed, resigned, or for other reasons
are incapable of performing their duties,11) Determining the terms
of contracts regulating employment or other legal relationships between
members of the Management Board and the Bank,12) Issue opinions on
motions of the Management Board of the Bank regarding the establishing
and access by the Bank as a shareholder (stockholder) into other
companies, and selling shares (stocks) should such investments be of
long-term and strategic nature,13) Issue of opinions on motions of
the Bank’s long-term development plans and annual financial plans of the
Bank,14) Issue of approval for creation and liquidation of foreign
branches and representative offices of the Bank,15) Adoption of
regulations concerning the creation and use of funds provided for in the
Bank’s Statute on request of the Management Board,16)
Approving motions of the Management Board of the Bank regarding
acquisition, encumbering or sale of real estate or a share in real
estate, or perpetual usufruct, in the event that its value exceeds
5,000,000 PLN. In other cases decisions are adopted by the Management
Board of the Bank without necessity of acceptance of the Supervisory
Board,17) Approval of motions of the Management Board concerning
incurring obligations or disposal of assets which overall value in
relation to one entity exceeds 5 % of equity funds of the Bank.18)
Approval of motions of the Management Board of the Bank related to
outsourcing in strategic areas of business activity conducted by the
Bank or in case of the commission of services having the value not lower
than Euro 1,000,000,19) Presentation to the General Meeting, once a
year, of a report on evaluation of functioning of the Bank's
remuneration policy,20) Performance of regular assessment of the
Bank's application of Corporate Governance Rules for Supervised
Institutions,21) Performance of assessment of intention of
termination of an agreement with an entity authorized to examine
financial statements.§19The Chairman of the
Supervisory Board and, in his absence, the Deputy Chairman indicated by
the Chairman of the Supervisory Board, shall be entitled to sign
agreements concluded by the Bank with members of the Management Board of
the Bank, acting on behalf of the Supervisory Board.The
Management Board of the Bank§ 201. The Management Board
consists of 5 to 9 members. The Management Board of the Bank shall
consist of the:1) President of the Management Board of the Bank,2)
Vice Presidents of the Management Board of the Bank,3) Members of
the Management Board of the Bank.2. At least half of the members of
the Management Board of the Bank, including the President of the
Management Board of the Bank should possess testimonials of good
knowledge of the banking market in Poland due to the joint fulfillment
of the following criteria:1) possession of professional experience
on the Polish market suitable for the performed managerial function in
the Bank,2) permanent place of domicile in Poland,3) knowledge
of the Polish language.3. The Management Board of the Bank shall
operate on the basis of the Rules of procedure adopted by it. Rules of
procedure shall in particular define the matters which require joint
consideration by the Management Board, as well as the procedure for
adopting a resolution in writing.4. Resolutions of the Bank
Management Board may be adopted after all members have been duly
notified of the Management Board meeting. Resolutions are deemed valid
when adopted in the presence of at least half of the Management Board
members.5. Resolutions shall be adopted by an absolute majority of
votes unless the provisions of law stipulate otherwise.§ 211.
The members of the Management Board shall be appointed for the common
term, which shall last three years.2. Mandates of Members of the
Management Board of the Bank shall expire:1) On the day of holding
the General Meeting accepting the financial report for the last full
reporting year of performing the duties of the member of the Management
Board save as otherwise provided for in Section 3,2) In the event of
resignation of a member of the Management Board from his position,3)
In the event of recalling a member of the Management Board by the
Supervisory Board,4) In case of death of a member of the Management
Board.3. Mandate of the member of the Supervisory Board appointed
before the end of the term of the Management Board shall expire
simultaneously with the expiry of the mandates of the remaining members
of the Management Board.§ 221. The President of the
Management Board shall:1) Convene and preside over meetings of the
Management Board of the Bank,2) Present the standpoint of the
Management Board of the Bank towards the organs of the Bank and in
external relations, in particular towards the State organs,3) Issue
internal orders, rules of procedure and other regulations governing the
Bank’s operations. The President of the Management Board may authorize
other persons to issue internal regulations of the Bank,4)
Coordinate the activities of the members of the Management Board of the
Bank,5) Supervise in particular the following areas of the Bank’s
activity: internal audit, compliance and corporate communication,
including investor relations.2. During the absence of the President
of the Management Board of the Bank, his duties shall be taken over by a
member of the Management Board of the Bank appointed by the President of
the Management Board.3. The Vice President of the Management Board,
appointed upon the approval of the Financial Supervision Authority,
supervises the area of risk management, including credit risk, with
exception of the compliance risk.4. The Management Board shall
conduct the matters of the Bank and represent the Bank. All issues not
reserved by virtue of the provisions of the law or of the Statute to
fall within the scope of competence of other authorities, shall fall
within the scope of competence of the Bank Management Board. The members
of the Management Board shall co-ordinate and supervise the activity of
the Bank pursuant to the division of competence, adopted by the
Management Board and approved by the Supervisory Board.5. The
Management Board of the Bank in the framework limited by the rules of
the binding Polish law submits to UniCredit S.p.A. as the parent company
all required information and data.6. The Management Board of the
Bank, operating through the statutory bodies of the subsidiaries of the
Bank, co-ordinates and affects their activities aimed at ensuring the
stability of the group.§ 23The Management Board of the
Bank may issue commercial powers of attorney only to employees of the
Bank and other employees belonging to the UniCredit Banking Group. The
commercial power of attorney may be revoked by any member of the
Management Board.IV. PROCEDURE FOR SUBMITTING STATEMENTSREGARDING
PROPERTY RIGHTS AND OBLIGATIONS OF THE BANK§ 241. The
following persons are authorised to make statements regarding property
rights and obligations of the Bank and to sign on behalf of the Bank:1)
Two members of the Management Board or a member of the Management Board
with a commercial attorney,2) Two commercial attorneys,3) Member
of the Management Board or a commercial attorney acting jointly with an
attorney,4) Attorneys acting individually or jointly within the
limits of their powers of attorney.2. Persons empowered to submit
statements regarding property rights and obligations shall place their
signatures under the name of the Bank.V. CAPITAL AND FUNDS
OF THE BANK§ 251. Equity funds of the Bank, including
positions decreasing them, in accordance with the regulations of Banking
Law, shall consist of:1) Basic funds,2) Supplementary capital in
the amount not higher than the basic funds of the Bank.2. The basic
funds of the Bank are:1) Statutory capital,2) Obligatory reserve
equity,3) Reserve equities, including the fund for conducting
brokerage activity,4) General risk fund for unidentified risk of the
bank activity,5) Retained profit from previous years,6) Profit
under approval and net profit of the current reporting period,
calculated in accordance with the applicable accounting principles,
minus any anticipated charges and dividends whose amounts should not
exceed the amount of the net profit, as verified by expert auditors.§
261. Bank may create and liquidate special funds during and at the
end of the financial year, on the basis of resolutions of the General
Meeting..2. Bank shall create funds provided for in binding legal
acts.§ 271. The statutory capital of the Bank amounts
to 262.470.034,- (two hundred sixty two million four hundred seventy
thousand thirty four) PLN and is divided into 137.650.000 (one hundred
thirty seven million six hundred and fifty thousand) Series A bearer
shares with the nominal value of 1,- (one) PLN per share, 7.690.000
(seven million six hundred and ninety thousand) Series B bearer shares
of the Bank with the nominal value of 1,- (one) PLN per share,
10.630.632 (ten million six hundred thirty thousand six hundred and
thirty two) Series C bearer shares with the nominal value of 1,- (one)
PLN per share, 9.777.571 (nine million seven hundred seventy seven
thousand five hundred and seventy one) Series D bearer shares with the
nominal value of 1,- (one) PLN per share, 373.644 (three hundred seventy
three thousand six hundred and forty four) Series E bearer shares with
the nominal value of 1 (one) PLN per share, 621,411 (six hundred twenty
one thousand four hundred eleven) Series F bearer shares with the
nominal value of 1,- (one) PLN per share, 603.377 (six hundred three
thousand three hundred seventy seven) Series G bearer shares with the
nominal value of 1,- (one) PLN per share, 359.840 (three hundred fifty
nine thousand eight hundred and forty) Series H bearer shares with the
nominal value of 1,- (one) PLN per share and 94,763,559 (ninety four
million seven hundred sixty three thousand five hundred and fifty nine)
Series I bearer shares with the nominal value of 1,- (one) PLN each.2.
Statutory capital of the Bank may be increased through the issue of new
bearer shares, or through the increase of the nominal value of the
existing shares. The General Meeting may increase the statutory capital
earmarking for this purpose the funds from reserve capital or other
funds set up from profit, provided they can be used for this purpose in
compliance with the Code of Commercial Companies and the Bank’s Statute.3.
Shares may be issued as collective shares certificates.4. Shares may
be redeemed on conditions determined by the General Meeting.§ 281.
Obligatory reserve equity shall be created out of annual write-offs from
the net profit to cover possible balance sheet losses, as may result
from operations of the Bank. Annual write-offs into obligatory reserve
equity shall amount to at least 8 % of net profit and shall be continued
until the obligatory reserve equity reaches at least 1/3 part of
statutory capital of the Bank. The surplus achieved by the issue of
shares over their nominal value shall be transferred to the obligatory
reserve equity and other surplus – after the cover of cost of issue.2.
The amount of any such write-off shall be determined by the General
Meeting.3. The General Meeting shall decide about using of
obligatory reserve equity. However, a part of this equity in the amount
of one-third part of statutory capital may be only used to cover the
loss showed in the financial report.§ 291. The general
risk fund shall be established out of write-offs from net profit for
unidentified risks associated with banking activities.2. The amount
of any such write-offs shall be determined by the General Meeting.§
301. The reserve equities shall be established out of write-offs
from net profit for the equities.2. Amount of any such write-offs
shall be determined by the General Meeting.3. The reserve equities
may be designated for covering the particular losses or expenses as well
as for increasing the statutory capital and paying out of the dividend.4.
The General Meeting of shall decide about using the reserve equities.§
311. Special funds shall be established out of write-offs from net
profit made pursuant to a resolution of the General Meeting, which, in
each case, shall determine the amount of the write-off to be allocated
to each particular fund, unless the obligation to create such funds
results from a legal act.2. Rules of procedure of establishing and
using of special funds shall be adopted by the Supervisory Board.VI.
FINANCIAL MANAGEMENT OF THE BANK,DISTRIBUTION OF PROFIT, COVERING OF
LOSSES, ACCOUNTING§ 32The financial management of the
Bank shall be conducted on the basis of annual financial plans.§
331. Annual net profit may be allocated for the following purposes,
in amounts to be resolved upon by the General Meeting:1) Obligatory
reserve fund,2) General risk fund,3) Reserve equities, including
the fund for conducting brokerage activity,4) Dividend,5)
Special funds,6) Other purposes.2. Any claim for dividend shall
expire after three years. The Bank shall pay no interest on the
uncollected dividend.§ 33a1. The Management Board is
authorized to make an advance payment of anticipated dividend for the
end of the financial year, provided that the Bank has sufficient funds
for such a payment and that the financial statement for the previous
year indicates a profit.2. The disbursement of such advance payment
requires the approval of the Supervisory Board and arrangements with the
Financial Supervision Authority.3. The advance payment for dividend
may only amount to half of the Bank's profit made by the end of the
previous financial year, reported in the financial statement examined by
a chartered auditor, reduced by the uncovered losses and own shares.§
34The Bank shall create a general risk reserve to debit the costs in
order to cover rights connected with conducting banking operations.§
35Balance sheet losses shall be covered from obligatory reserve
equity and reserve equities in the manner specified by a resolution of
the General Meeting.§ 36The Bank shall conduct
accounting on the basis of the plan of accounts and in accordance with
the binding legal regulations.The organization and method of
accounting shall be determined by the Management Board of the Bank.§
37Financial year shall be equivalent to the calendar year.VII.
INTERNAL CONTROL§ 381. The internal control system of
the Bank shall include all regulations, procedures and organizational
structures which - acting together - aim to ensure:1) compliance
with the strategy of the Bank,2) effectiveness and efficiency of
procedures,3) protection of assets,4) prevention of losses and
errors,5) security, stability and effectiveness of operations,6)
reliability and completeness of accounting and management information,7)
compliance of transactions with generally binding provisions of law,
supervisory rules and internal policies, plans, regulations and
procedures, and8) support of the decision-making process.2. The
Internal Control System shall involve - in different roles - authorities
of the Bank, individual units and organizational cells of the Bank, in
particular being part of the Organization Division, as well as all
employees of the Bank, and consists of the following types of control:1)
Line (including Functional) Control,2) Risk Management (including
Functional) Control, and3) Internal Audit (Institutional Control).3.
The purpose of Functional Control shall be assurance of conformity of
activities of the Bank with procedures, limits and provisions, reaction
to shortcomings and failures and monitoring of the implementation of the
given recommendation. This control is carried out by each employee
within the scope, quality and correctness of his/her activities; and,
additionally, by his/her supervisors and people co-operating therewith.4.
The purpose of the Line Control shall be assurance of correctness of
operations. This control is carried out by the units of the Bank
themselves (i.e. self and hierarchical control) and incorporated in
procedures.5. The purpose of the Risk Management Control shall be
defining risk measurement methods, verifying observance of assigned
limits, and controlling consistency of operations of Units with assigned
risk return rate. This control shall be carried out by units other than
units directly involved in the management of the given process and
independent from any business activity.6. The purpose of the
Internal Audit (the Institutional Control) shall be the examination,
assessment and recommendation of improvements to actual procedures and
mechanisms of the Internal Control System and assessment of violations
to rules and procedures. It is performed in an objective and independent
manner by the Internal Audit unit, which is subordinated directly to the
President of the Management Board. This unit also submits reports to the
Supervisory Board.7. The following authorities of the Bank shall be
involved in the Internal Control System:1) The Management Board -
responsible for designing, implementing and operating the Internal
Control System, adjusted to size and profile of the risk related to the
operations of the Bank,2) the Supervisory Board - exercising
supervision over the Internal Control System and assessing its adequacy
and effectiveness through the Audit Committee and the Internal Audit.8.
The President of the Management Board of the Bank shall issue in the
form of the order the By-laws of internal control.VIII. FINAL
PROVISIONS§ 39In case of liquidation of the Bank, the
General Meeting at the request of the Supervisory Board shall appoint
one or more liquidators and determine the method of carrying out the
liquidation.§ 40Obligatory notices, which must be
published according to the Commercial Companies Code, excluding the
notice specified in Par. 8 Section 1 of the Statute shall be published
by the Management Board of the Bank in the “Court and Business Monitor”.”The
list of new provisions of the Bank’s Statute: § 14 ust. 5a , § 18 pkt
19-21The list of amended provisions of the Bank’s Statute: § 13,
§ 14 ust. 5, § 18, § 40


PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2015-05-27 Luigi Lovaglio Prezes Zarządu Banku, CEO
2015-05-27 Elżbieta Krakowiak Dyrektor Wykonawczy, Departament Prawny
2015-05-27 Dariusz Choryło Dyrektor Wykonawczy, Departament Relacji Inwestorskich i Strategicznych Analiz Rynkowych

Cena akcji Pekao

Cena akcji Pekao w momencie publikacji komunikatu to 139.0 PLN. Sprawdź ile kosztuje akcja Pekao aktualnie.

W tej sekcji znajdziesz wszystkie komunikaty ESPI EBI Pekao.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama