Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Bank Polska Kasa Opieki S.A.: Oświadczenie o stosowaniu Dobrych Praktyk w Spółkach Publicznych 2005 (2005-06-30)

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

UNI-PL 23:Oświadczenie o stosowaniu Dobrych Praktyk w Spółkach Publicznych 2005

Firma: BANK POLSKA KASA OPIEKI SA
Spis treści:
1. RAPORT
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD









RAPORT UNI - PL nr 23 / 2005





Data sporządzenia: 2005-06-30
Skrócona nazwa emitenta
PEKAO
Temat
Oświadczenie o stosowaniu Dobrych Praktyk w Spółkach Publicznych 2005
Rynek urzędowy - podstawa prawna
Regulamin urzędowego rynku giełdowego - inne
Rynek nieurzędowy - podstawa prawna
par 13a ust.2 Regulaminu Obrotu CETO
Treść raportu:
W związku z uchwałą nr 44/1062/2004 Rady Giełdy oraz uchwałą nr 445/2004 Zarządu Giełdy z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie przyjęcia zasad ładu korporacyjnego dla spółek akcyjnych będących emitentami akcji, obligacji zamiennych lub obligacji z prawem pierwszeństwa, które są dopuszczone do obrotu giełdowego na rynku urzędowym, Zarząd Banku Polska Kasa Opieki S.A. składa oświadczenie o stosowaniu Dobrych Praktyk w spółkach publicznych 2005 w następującym brzmieniu:



I Cel spółki
Podstawowym celem działania władz spółki jest realizacja interesu spółki, rozumianego jako powiększanie wartości powierzonego jej przez akcjonariuszy majątku, z uwzględnieniem praw i interesów innych niż akcjonariusze podmiotów, zaangażowanych w funkcjonowanie spółki, w szczególności wierzycieli spółki oraz jej pracowników.
TAK
Zasada jest stosowana przez Bank. Jej przejawem jest misja Banku, zawarta w obowiązującym w Banku Kodeksie Etyki Zawodowej. Misją Banku jest zapewnienie akcjonariuszom stałego i atrakcyjnego wzrostu wartości Banku poprzez umacnianie jego pozycji lidera na rynku krajowym oraz systematyczny rozwój na rynkach Europy Środkowej jako uniwersalnej instytucji finansowej będącej rzetelnym partnerem dla klientów i najlepszym miejscem pracy dla najlepszych ludzi.

II Rządy większości i ochrona mniejszości
Spółka akcyjna jest przedsięwzięciem kapitałowym. Dlatego w spółce musi być uznawana zasada rządów większości kapitałowej i w związku z tym prymatu większości nad mniejszością. Akcjonariusz, który wniósł większy kapitał, ponosi też większe ryzyko gospodarcze. Jest więc uzasadnione, aby jego interesy były uwzględniane proporcjonalnie do wniesionego kapitału. Mniejszość musi mieć zapewnioną należytą ochronę jej praw, w granicach określonych przez prawo i dobre obyczaje. Wykonując swoje uprawnienia akcjonariusz większościowy powinien uwzględniać interesy mniejszości.
TAK
Organy Banku w toku wykonywania powierzonych im zadań dbają o to, aby realizacja interesów akcjonariusza większościowego nie prowadziła do pokrzywdzenia akcjonariuszy mniejszościowych. Zasada ta realizowana jest między innymi poprzez odpowiedni skład Rady Nadzorczej, w której znajdują się przedstawiciele akcjonariuszy większościowych i mniejszościowych, co prowadzi do uwzględnienia w funkcji nadzoru interesów wszystkich grup akcjonariuszy Banku. Wyrazem zasady rządów większości jest § 10 ust.2 Statutu Banku, zgodnie z którym Walne Zgromadzenie jest uprawnione do podejmowania uchwał, o ile reprezentowanych jest na nim co najmniej 50% akcji plus jedna akcja. Celem tego przepisu jest zagwarantowanie, aby Walne Zgromadzenie podejmowało uchwały w najistotniejszych dla Banku i akcjonariuszy sprawach, przy udziale akcjonariuszy reprezentujących łącznie bezwzględną większość kapitału. Jeżeli uchwała Walnego Zgromadzenia nie zostanie podjęta z powodu braku kworum, o którym mowa powyżej, na kolejnym Walnym Zgromadzeniu o takim samym porządku obrad jak Walne Zgromadzenie, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum wymagana jest obecność akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 20% akcji.

III Uczciwe intencje i nienadużywanie uprawnień
Wykonywanie praw i korzystanie z instytucji prawnych powinno opierać się na uczciwych intencjach (dobrej wierze) i nie może wykraczać poza cel i gospodarcze uzasadnienie, ze względu na które instytucje te zostały ustanowione. Nie należy podejmować działań, które wykraczając poza tak ustalone ramy stanowiłyby nadużycie prawa. Należy chronić mniejszość przed nadużywaniem uprawnień właścicielskich przez większość oraz chronić interesy większości przed nadużywaniem uprawnień przez mniejszość, zapewniając możliwie jak najszerszą ochronę słusznych interesów akcjonariuszy i innych uczestników obrotu.
TAK
Członkowie organów Banku sprawują swoje funkcje i wykonują przysługujące im prawa i obowiązki z najwyższą starannością i w najlepszej wierze. Członkowie organów Banku dokładają wszelkich starań, aby działania podejmowane przez Bank były zgodne ze standardami etycznymi, w szczególności z zasadami zawartymi w obowiązującym w Banku Kodeksie Etyki Zawodowej. Członkowie organów Banku jako spółki notowanej w obrocie publicznym są świadomi wiążącej się z tym szczególnej odpowiedzialności. Dotyczy to zwłaszcza odpowiedzialności wobec akcjonariuszy zarówno dużych, jak i drobnych, którzy ufają w profesjonalizm Banku i taki sposób działania, który ma na celu nie tylko ochronę zainwestowanego kapitału, ale też zapewnienie odpowiedniego zwrotu z tego kapitału.





IV Kontrola sądowa

Organy spółki i osoby prowadzące walne zgromadzenie nie mogą rozstrzygać kwestii, które powinny być przedmiotem orzeczeń sądowych. Nie dotyczy to działań, do których organy spółki i osoby prowadzące walne zgromadzenie są uprawnione lub zobowiązane przepisami prawa.
TAK
Zarząd Banku zapewnia, że organy Banku i osoby prowadzące Walne Zgromadzenie nie rozstrzygają kwestii, które powinny być rozstrzygane przez sądy.
Walne Zgromadzenie rozstrzyga jedynie kwestie porządkowe związane z przebiegiem posiedzenia. Nie poddaje się pod głosowanie w tym trybie uchwał, które mogą wpływać na wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw.

V Niezależność opinii zamawianych przez spółkę
Przy wyborze podmiotu mającego świadczyć usługi eksperckie, w tym w szczególności usługi biegłego rewidenta, usługi doradztwa finansowego i podatkowego oraz usługi prawnicze spółka powinna uwzględnić, czy istnieją okoliczności ograniczające niezależność tego podmiotu przy wykonywaniu powierzonych mu zadań.
TAK
W wyborze podmiotów mających świadczyć usługi eksperckie dla Banku, Bank kieruje się obiektywną oceną jakości tych usług, ceny oraz warunków ich świadczenia, co stanowi jedną z zasad obowiązującego w Banku Kodeksu Etyki Zawodowej. Obowiązujące w Banku Zarządzenie Prezesa Zarządu Banku ustala szczegółową procedurę dotyczącą zasad udzielania zamówień na usługi świadczone na rzecz Banku. Procedura zawiera szczegółowe kryteria dokonywania wyboru podmiotów świadczących usługi na rzecz Banku, dzięki, czemu możliwe jest dokonanie oceny czy istnieją okoliczności ograniczające niezależność tych podmiotów przy wykonywaniu powierzonych im zadań.

Dobre praktyki walnych zgromadzeń

1. Walne zgromadzenie powinno odbywać się w miejscu i czasie ułatwiającym jak najszerszemu kręgowi akcjonariuszy uczestnictwo w zgromadzeniu.
TAK
Walne Zgromadzenia odbywają się w siedzibie Banku. Wyznaczając termin Walnego Zgromadzenia, Zarząd Banku dba o to, żeby jego termin zapewniał możliwość udziału w Walnym Zgromadzeniu jak najszerszemu kręgowi akcjonariuszy.

2. Żądanie zwołania walnego zgromadzenia oraz umieszczenia określonych spraw w porządku jego obrad, zgłaszane przez uprawnione podmioty, powinno być uzasadnione. Projekty uchwał proponowanych do przyjęcia przez walne zgromadzenie oraz inne istotne materiały powinny być przedstawiane akcjonariuszom wraz z uzasadnieniem i opinią rady nadzorczej przed walnym zgromadzeniem, w czasie umożliwiającym zapoznanie się z nimi i dokonanie ich oceny.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 8 ust.3 zd.3 Statutu Banku w następującym brzmieniu: Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia oraz umieszczenia określonych spraw w porządku obrad powinno być uzasadnione.
Projekty uchwał proponowanych do przyjęcia przez Walne Zgromadzenie wraz z ich uzasadnieniem są udostępniane akcjonariuszom najpóźniej na 8 dni przed Walnym Zgromadzeniem. Odpisy sprawozdania Zarządu Banku z działalności Banku i sprawozdania finansowego wraz z odpisem sprawozdania Rady Nadzorczej oraz opinii biegłego rewidenta są wydawane akcjonariuszom na ich żądanie najpóźniej na piętnaście dni przed Walnym Zgromadzeniem.
Wszystkie sprawy wnoszone na Walne Zgromadzenie posiadają rekomendację Rady Nadzorczej. Zgodnie z § 9 Statutu Banku Zarząd Banku obowiązany jest przedstawić Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia sprawy wnoszone na Walne Zgromadzenie.

3. Walne zgromadzenie zwołane na wniosek akcjonariuszy powinno się odbyć w terminie wskazanym w żądaniu, a jeżeli dotrzymanie tego terminu napotyka na istotne przeszkody - w najbliższym terminie, umożliwiającym rozstrzygnięcie przez zgromadzenie spraw, wnoszonych pod jego obrady.
TAK
Nigdy nie zdarzyło się, aby Walne Zgromadzenie zostało zwołane na wniosek akcjonariuszy. Jednakże Zarząd Banku zapewnia, że jeżeli sytuacja taka będzie mieć miejsce zasada nr 3 będzie przestrzegana.

4. Odwołanie walnego zgromadzenia, w którego porządku obrad na wniosek uprawnionych podmiotów umieszczono określone sprawy, lub które zwołane zostało na taki wniosek możliwe jest tylko za zgodą wnioskodawców. W innych przypadkach walne zgromadzenie może być odwołane, jeżeli jego odbycie napotyka na nadzwyczajne przeszkody (siła wyższa) lub jest oczywiście bezprzedmiotowe. Odwołanie następuje w taki sam sposób, jak zwołanie, zapewniając przy tym jak najmniejsze ujemne skutki dla spółki i dla akcjonariuszy, w każdym razie nie później niż na trzy tygodnie przed pierwotnie planowanym terminem. Zmiana terminu odbycia walnego zgromadzenia następuje w tym samym trybie, co jego odwołanie, choćby proponowany porządek obrad nie ulegał zmianie. TAK
W Banku nigdy nie zdarzyło się, aby zwołane Walne Zgromadzenie nie odbyło się. Zarząd Banku zapewnia, że w przypadku konieczności odwołania Walnego Zgromadzenia, zasada nr 4 będzie przestrzegana.

5. Uczestnictwo przedstawiciela akcjonariusza w walnym zgromadzeniu wymaga udokumentowania prawa do działania w jego imieniu w sposób należyty. Należy stosować domniemanie, iż dokument pisemny, potwierdzający prawo reprezentowania akcjonariusza na walnym zgromadzeniu jest zgodny z prawem i nie wymaga dodatkowych potwierdzeń, chyba że jego autentyczność lub ważność prima facie budzi wątpliwości zarządu spółki (przy wpisywaniu na listę obecności) lub przewodniczącego walnego zgromadzenia.
TAK
Zasada jest inkorporowana w §3 ust.9 Regulaminu Walnego Zgromadzenia (zwanego dalej "Regulaminem WZ") w następującym brzmieniu: 9.Przedstawiciele osób prawnych obowiązani są do złożenia aktualnych wypisów z właściwych rejestrów, wymieniających osoby uprawnione do reprezentowania tych podmiotów. Osoby nie wymienione w wypisie powinny legitymować się pisemnym pełnomocnictwem.
O wymogach formalnych pełnomocnictwa do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu Bank informuje w ogłoszeniach o zwołaniu Walnego Zgromadzenia publikowanych w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

6. Walne zgromadzenie powinno mieć stabilny regulamin, określający szczegółowe zasady prowadzenia obrad i podejmowania uchwał. Regulamin powinien zawierać w szczególności postanowienia dotyczące wyborów, w tym wyboru rady nadzorczej w drodze głosowania oddzielnymi grupami. Regulamin nie powinien ulegać częstym zmianom; wskazane jest, aby zmiany wchodziły w życie począwszy od następnego walnego zgromadzenia.
TAK
Walne Zgromadzenie posiada Regulamin WZ, który określa szczegółowe zasady prowadzenia obrad i podejmowania uchwał. Regulamin WZ zawiera postanowienia (§ 13 ust. 10-17) dotyczące wyboru Rady Nadzorczej w drodze głosowania oddzielnymi grupami w następującym brzmieniu: 10.Na wniosek akcjonariuszy reprezentujących co najmniej jedną piątą kapitału zakładowego, wybór Rady powinien być dokonany w drodze głosowania oddzielnymi grupami. Wniosek w tej sprawie powinien być zgłoszony Zarządowi na piśmie w terminie umożliwiającym umieszczenie go w porządku obrad Walnego Zgromadzenia.




11.Osoby reprezentujące na Walnym Zgromadzeniu tę część akcji, która przypada z podziału ogólnej liczby reprezentowanych akcji przez liczbę członków Rady mogą utworzyć oddzielną grupę celem wyboru jednego członka Rady, nie biorą jednak udziału w wyborze pozostałych członków.
12.Przewodniczący Walnego Zgromadzenia przed dokonaniem przez Walne Zgromadzenie wyboru członków Rady w drodze głosowania oddzielnymi grupami informuje Walne Zgromadzenie o stanie obecności, liczbie akcji którymi dysponują obecni akcjonariusze oraz liczbie akcji wymaganej do utworzenia grupy, zdolnej do dokonania wyboru członka Rady.
13.Procedurą wyboru członków Rady w drodze głosowania oddzielnymi grupami kieruje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia .
14.Utworzonej grupie organ zwołujący Walne Zgromadzenie zapewnia osobne miejsce dla zebrania się i przeprowadzenia wyborów.
15.Mandaty w Radzie nieobsadzone przez odpowiednią grupę akcjonariuszy utworzoną zgodnie z ust.11, obsadza się w drodze głosowania, w którym uczestniczą wszyscy akcjonariusze, których głosy nie zostały oddane przy wyborze członków Rady, wybieranych w drodze głosowania oddzielnymi grupami.
16.Jeżeli na Walnym Zgromadzeniu, o którym mowa w ust.11, nie dojdzie do utworzenia chociaż jednej grupy zdolnej do wyboru członka Rady, nie dokonuje się wyborów.
17.Z chwilą dokonania wyboru co najmniej jednego członka Rady, zgodnie z przepisami ust.10 - 16, wygasają przedterminowo mandaty wszystkich dotychczasowych członków Rady.
Zasada, że zmiany Regulaminu WZ winny wchodzić w życie począwszy od następnego Walnego Zgromadzenia, jest inkorporowana w § 19 ust.2 Regulaminu WZ w brzmieniu: 2. Zmiana Regulaminu wchodzi w życie począwszy od następnego Walnego Zgromadzenia.

7. Osoba otwierająca walne zgromadzenie powinna doprowadzić do niezwłocznego wyboru przewodniczącego, powstrzymując się od jakichkolwiek innych rozstrzygnięć merytorycznych lub formalnych
TAK
Bank stosuje tę zasadę. Jej wyrazem jest § 5 ust.2 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu: 2. Osoba otwierająca Walne Zgromadzenie powinna doprowadzić do niezwłocznego wyboru Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia, powstrzymując się od jakichkolwiek innych rozstrzygnięć merytorycznych lub formalnych.

8. Przewodniczący walnego zgromadzenia zapewnia sprawny przebieg obrad i poszanowanie praw i interesów wszystkich akcjonariuszy. Przewodniczący powinien przeciwdziałać w szczególności nadużywaniu uprawnień przez uczestników zgromadzenia i zapewniać respektowanie praw akcjonariuszy mniejszościowych . Przewodniczący nie powinien bez ważnych powodów składać rezygnacji ze swej funkcji, nie może też bez uzasadnionych przyczyn opóźniać podpisania protokołu walnego zgromadzenia.
TAK
Bank stosuje tę zasadę. Zgodnie z § 6 ust.2 Regulaminu WZ, do obowiązków Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia należy:
1) dbanie o sprawny i zgodny z ustalonym porządkiem obrad przebieg obrad Walnego Zgromadzenia oraz o poszanowanie praw i interesów wszystkich akcjonariuszy, a w szczególności przeciwdziałanie nadużywaniu uprawnień przez uczestników Walnego Zgromadzenia i zapewnianie respektowania praw akcjonariuszy mniejszościowych; Przewodniczący Walnego Zgromadzenia, nie ma prawa bez zgody Walnego Zgromadzenia usuwać lub zmieniać kolejności spraw umieszczonych w porządku obrad,
2) sprawne kierowanie dyskusją, w szczególności:
a) udzielanie głosu uczestnikom Walnego Zgromadzenia,
b) w razie konieczności - sporządzanie listy zgłaszających się do dyskusji oraz określanie maksymalnego czasu wystąpień,
c) dbieranie głosu uczestnikom Walnego Zgromadzenia, w szczególności gdy wypowiedź dotyczy spraw nieobjętych zakresem wniosku o udzielenie głosu lub wykracza poza porządek obrad; narusza prawo lub dobre obyczaje, uniemożliwia prawidłowe prowadzenie obrad,
3) zarządzanie głosowania i czuwanie nad jego prawidłowym przebiegiem,
4) zgłaszanie wyników głosowania,
5) stwierdzanie podjęcia bądź nie podjęcia poszczególnych uchwał i ich ogłaszanie,
6) zarządzanie krótkich przerw porządkowych w obradach,
7) rozstrzyganie wątpliwości regulaminowych,
8) współdziałanie z notariuszem sporządzającym protokół,
9) podejmowanie innych decyzji o charakterze porządkowym.
Zgodnie z § 6 ust.4 Regulaminu WZ Przewodniczący Walnego Zgromadzenia może korzystać z pomocy prawników oraz innych ekspertów obecnych na Walnym Zgromadzeniu.

9. Na walnym zgromadzeniu powinni być obecni członkowie rady nadzorczej i zarządu. Biegły rewident powinien być obecny na zwyczajnym walnym zgromadzeniu oraz na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu, jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy finansowe spółki. Nieobecność członka zarządu lub członka rady nadzorczej na walnym zgromadzeniu wymaga wyjaśnienia. Wyjaśnienie to powinno być przedstawione na walnym zgromadzeniu.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 3 ust. 2 i 3 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu:
2. W Walnym Zgromadzeniu powinni również uczestniczyć członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Banku.
3. Na Walnym Zgromadzeniu, którego przedmiotem obrad mają być sprawy finansowe Banku, w szczególności na zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu powinien być obecny biegły rewident.
W przypadku gdy, w wyniku ważnych przyczyn, uczestnictwo Członka Zarządu Banku lub Rady Nadzorczej Banku w Walnym Zgromadzeniu nie będzie możliwe, powody nieobecności zostaną przedstawione Walnemu Zgromadzeniu.

10. Członkowie rady nadzorczej i zarządu oraz biegły rewident spółki powinni, w granicach swych kompetencji i w zakresie niezbędnym dla rozstrzygnięcia spraw omawianych przez zgromadzenie, udzielać uczestnikom zgromadzenia wyjaśnień i informacji dotyczących spółki.
TAK
Zgodnie z § 3 ust. 2 i 3 Regulaminu WZ, w Walnym Zgromadzeniu powinni uczestniczy członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej oraz w przypadku, gdy przedmiotem obrad mają być sprawy finansowe Banku – biegły rewident. Powyższa zasada ma, między innymi, na celu umożliwienie uczestnikom Walnego Zgromadzenia zadawanie pytań celem uzyskania wyjaśnień i informacji dotyczących Banku.

11. Udzielanie przez zarząd odpowiedzi na pytania walnego zgromadzenia powinno być dokonywane przy uwzględnieniu faktu, że obowiązki informacyjne spółka publiczna wykonuje w sposób wynikający z przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a udzielanie szeregu informacji nie może być dokonywane w sposób inny niż wynikający z tych przepisów.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 10 ust.2 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu:
2.Do informacji przedstawianych przez członka Zarządu na żądanie uczestnika Walnego Zgromadzenia, któremu przysługuje prawo głosu, stosuje się przepis art. 428 Kodeksu spółek handlowych. Udzielanie przez członka Zarządu odpowiedzi na pytania Walnego Zgromadzenia powinno być dokonywane przy uwzględnieniu faktu, że obowiązki informacyjne spółka publiczna wykonuje w sposób wynikający z przepisów Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a udzielanie szeregu informacji nie może być dokonywane w sposób inny niż wynikający z tych przepisów.





12. Krótkie przerwy w obradach, nie stanowiące odroczenia obrad, zarządzane przez przewodniczącego w uzasadnionych przypadkach, nie mogą mieć na celu utrudniania akcjonariuszom wykonywania ich praw.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 10 ust.6 i 7 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu:
6.Zarządzenie przerwy w obradach następuje na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością 2/3 głosów. Łącznie przerwy nie mogą trwać dłużej niż 30 dni.

7.Przepisu ust.6 nie stosuje się do krótkich przerw porządkowych zarządzanych przez Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia np. godzinnej przerwy na odpoczynek. Przerwy zarządzane w tym trybie nie mogą mieć na celu utrudniania akcjonariuszom wykonywania ich praw.

13. Głosowania nad sprawami porządkowymi mogą dotyczyć tylko kwestii związanych z prowadzeniem obrad zgromadzenia. Nie poddaje się pod głosowanie w tym trybie uchwał, które mogą wpływać na wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 10 ust. 5 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu:
5.Głosowania nad sprawami porządkowymi mogą dotyczyć tylko kwestii związanych z prowadzeniem obrad Walnego Zgromadzenia. Nie poddaje się pod głosowanie w tym trybie uchwał, które mogą wpływać na wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw.

14. Uchwała o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad może zapaść jedynie w przypadku, gdy przemawiają za nią istotne powody. Wniosek w takiej sprawie powinien zostać szczegółowo umotywowany. Zdjęcie z porządku obrad bądź zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia uchwały walnego zgromadzenia, po uprzednio wyrażonej zgodzie przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, którzy zgłosili taki wniosek, popartej 75% głosów walnego zgromadzenia.
NIE
Inkorporacja powyższej zasady wymaga zmiany Statutu Banku. Wynika to z art. 414 Kodeksu Spółek Handlowych, zgodnie z którym uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, jeżeli przepisy kodeksu lub statut nie stanowią inaczej. Zważywszy, że przepisy KSH nie przewidują, że zdjęcie z porządku obrad lub zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia uchwały walnego zgromadzenia po uprzednio wyrażonej zgodzie akcjonariuszy, którzy wniosek zgłosili popartej 75% głosów walnego zgromadzenia, konieczne jest dokonanie zmiany statutu.
Bank na najbliższym Walnym Zgromadzeniu planuje zmienić Statut, celem inkorporowania tej zasady.

15. Zgłaszającym sprzeciw wobec uchwały zapewnia się możliwość zwięzłego uzasadnienia sprzeciwu.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 11 ust. 5 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu :
5.Zgłaszającym sprzeciw wobec uchwały zapewnia się możliwość zwięzłego uzasadnienia sprzeciwu.

16. Z uwagi na to, że Kodeks spółek handlowych nie przewiduje kontroli sądowej w przypadku niepodjęcia przez walne zgromadzenie uchwały, zarząd lub przewodniczący walnego zgromadzenia powinni w ten sposób formułować uchwały, aby każdy uprawniony, który nie zgadza się z meritum rozstrzygnięcia stanowiącym przedmiot uchwały, miał możliwość jej zaskarżenia. TAK
Zarząd Banku jako organ zapewniający obsługę prawną Walnych Zgromadzeń dokłada wszelkich starań, aby uchwały były formułowane w sposób jasny i przejrzysty.

17. Na żądanie uczestnika walnego zgromadzenia przyjmuje się do protokołu jego pisemne oświadczenie.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 16 ust.3 Regulaminu WZ w następującym brzmieniu:
3.Na żądanie uczestnika Walnego Zgromadzenia przyjmuje się do protokołu jego pisemne oświadczenie.

Dobre praktyki rad nadzorczych

18. Rada nadzorcza corocznie przedkłada walnemu zgromadzeniu zwięzłą ocenę sytuacji spółki. Ocena
ta powinna być udostępniona wszystkim akcjonariuszom w takim terminie, aby mogli się z nią zapoznać przed zwyczajnym walnym zgromadzeniem.
TAK
Ocena sytuacji Banku dokonana przez Radę Nadzorczą jest udostępniana akcjonariuszom przed Walnym Zgromadzeniem.

19. Członek rady nadzorczej powinien posiadać należyte wykształcenie, doświadczenie zawodowe oraz doświadczenie życiowe, reprezentować wysoki poziom moralny oraz być w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu, pozwalającą mu w sposób właściwy wykonywać swoje funkcje w radzie nadzorczej. Kandydatury członków rady nadzorczej powinny być zgłaszane i szczegółowo uzasadniane w sposób umożliwiający dokonanie świadomego wyboru.
TAK
Bank w swoich działaniach zorientowanych na stworzenie silnego i nowoczesnego podmiotu gospodarczego docenia znaczenie kwalifikacji dla osiągnięcia celów biznesowych. Dlatego Bank dokłada wszelkich starań, aby członkowie jego organów posiadali niezbędną wiedzę i doświadczenie życiowe. Przy wyborze członków Rady Nadzorczej Bank kładzie nacisk na moralny poziom kandydatów, co pozostaje w zgodzie z generalną regułą działania Banku polegającą na uwzględnieniu w swej działalności wysokich standardów etycznych. Procedura wyboru członków Rady Nadzorczej, przewidziana w § 13 Regulaminu WZ nakłada na zgłaszającego kandydata do Rady Nadzorczej obowiązek zaprezentowania życiorysu kandydata, co umożliwia uczestnikom Walnego Zgromadzenia dokonanie wyboru najlepszej kandydatury.

20. a) Przynajmniej połowę członków rady nadzorczej powinni stanowić członkowie niezależni, z
zastrzeżeniem pkt. d). Niezależni członkowie rady nadzorczej powinni być wolni od powiązań ze spółką i akcjonariuszami lub pracownikami, które mogłyby istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania bezstronnych decyzji;
b) szczegółowe kryteria niezależności powinien określać statut spółki;
c) bez zgody większości niezależnych członków rady nadzorczej, nie powinny być podejmowane uchwały w sprawach:
• świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez spółkę i jakiekolwiek podmioty powiązane ze spółką na rzecz członków zarządu;
• wyrażenia zgody na zawarcie przez spółkę lub podmiot od niej zależny istotnej umowy z podmiotem powiązanym ze spółką, członkiem rady nadzorczej albo zarządu oraz z podmiotami z nimi powiązanymi;
• wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego spółki.
d) W spółkach, gdzie jeden akcjonariusz posiada pakiet akcji dający ponad 50% ogólnej liczby głosów, rada nadzorcza powinna liczyć co najmniej dwóch niezależnych członków, w tym niezależnego przewodniczącego komitetu audytu, o ile taki komitet został ustanowiony.
TAK






Akcjonariuszem strategicznym Banku jest podmiot posiadający ponad 50% głosów na Walnym Zgromadzeniu. Zasada udziału w Radzie Nadzorczej co najmniej 2 członków niezależnych jest realizowana przez Bank.
Bank stosuje następujące kryteria niezależności, zgodnie z którymi za niezależnego uważany jest członek Rady Nadzorczej, który w dniu wyboru do Rady Nadzorczej spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie był w okresie ostatnich 3 lat zatrudniony w Banku, spółkach zależnych lub dominujących na stanowisku członka Zarządu lub innym kierowniczym,
2) nie jest i nie był w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem lub pracownikiem podmiotu świadczącego usługi biegłego rewidenta, który badał sprawozdanie finansowe Banku, spółek zależnych lub dominujących,
3) nie jest akcjonariuszem posiadającym bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku ani nie jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub pracownikiem pełniącym funkcje kierownicze u takiego akcjonariusza,

4) nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia, poza należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej, lub jakichkolwiek świadczeń majątkowych z Banku, spółek zależnych lub dominujących,
5) nie jest osobą bliską dla członka organu Banku lub pracownika Banku zatrudnionego na stanowisku kierowniczym ani osobą bliską dla akcjonariusza, będącego osobą fizyczną, posiadającego bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku.

Niezależny członek Rady Nadzorczej pełni funkcję Przewodniczącego Zespołu ds. Audytu.

Szczegółowe kryteria niezależności członków Rady Nadzorczej Bank przedstawi Walnemu Zgromadzeniu w celu wprowadzenia odpowiednich zmian w Statucie Banku.

Bez zgody większości niezależnych członków Rady Nadzorczej, nie są podejmowane uchwały w sprawach:
• świadczenia z jakiegokolwiek tytułu przez Bank i jakiekolwiek podmioty powiązane z Bankiem na rzecz członków zarządu;
• wyrażenia zgody na zawarcie przez Bank lub podmiot od niego zależny istotnej umowy z podmiotem powiązanym z Bankiem ą, członkiem rady nadzorczej albo zarządu oraz z podmiotami z nimi powiązanymi;
• wyboru biegłego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Banku.

21. Członek rady nadzorczej powinien przede wszystkim mieć na względzie interes spółki.
TAK
Członkowie Rady Nadzorczej w swej działalności kierują się interesem Banku.

22. Członkowie Rady Nadzorczej powinni podejmować odpowiednie działania, aby otrzymywać od Zarządu regularne i wyczerpujące informacje o wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności spółki oraz o ryzyku związanym z prowadzoną działalnością i sposobach zarządzania tym ryzykiem.
TAK
Rolą Rady Nadzorczej jest sprawowanie nadzoru w taki sposób, aby zapewnić osiągnięcie przez Bank zakładanych wyników finansowych. W tym celu Zarząd Banku współpracuje z Radą Nadzorczą, udziela jej wyczerpujących informacji o wszystkich istotnych kwestiach dotyczących działalności Banku. Rada Nadzorcza utworzyła zespoły problemowe, zajmujące się poszczególnymi dziedzinami działalności Banku, do których należą zespół do spraw audytu, zespół do spraw wynagrodzeń oraz zespół do spraw finansów.

23. O zaistniałym konflikcie interesów członek rady nadzorczej powinien poinformować pozostałych członków rady i powstrzymać się od zabierania głosu w dyskusji oraz od głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 11 ust.2 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
2.W przypadku zaistnienia konfliktu interesów członek Rady Nadzorczej powinien o nim poinformować pozostałych członków Rady i powstrzymać się od zabierania głosu w dyskusji oraz głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.

24. Informacja o osobistych, faktycznych i organizacyjnych powiązaniach członka rady nadzorczej z określonym a
akcjonariuszem, a zwłaszcza z akcjonariuszem większościowym powinna być dostępna publicznie. Spółka powinna dysponować procedurą uzyskiwania informacji od członków rady nadzorczej i ich upubliczniania.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 18 pkt 2 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
Członek Rady Nadzorczej powinien niezwłocznie poinformować Zarząd Banku, w celu umożliwienia mu przekazania informacji we właściwym trybie do publicznej wiadomości, o:
2) swoich osobistych, faktycznych i organizacyjnych powiązaniach z określonym akcjonariuszem, a zwłaszcza z akcjonariuszem większościowym.
Bank dysponuje procedurą uzyskiwania informacji od członków Rady Nadzorczej zawierającą definicję osobistych, faktycznych i organizacyjnych powiązań członka Rady. Informacje o powiązaniach członka Rady Nadzorczej są publikowane w raportach bieżących i okresowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

25. Posiedzenia rady nadzorczej, z wyjątkiem spraw dotyczących bezpośrednio zarządu lub jego członków, w szczególności: odwołania, odpowiedzialności oraz ustalania wynagrodzenia, powinny być dostępne i jawne dla członków zarządu.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 14 ust.1 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
1. Posiedzenia Rady Nadzorczej, z wyjątkiem poświęconych rozpatrywaniu spraw dotyczących bezpośrednio Zarządu Banku lub jego członków, w szczególności odwołania, odpowiedzialności oraz ustalania wynagrodzenia, powinny być dostępne i jawne dla członków Zarządu.

26. Członek rady nadzorczej powinien umożliwić zarządowi przekazanie w sposób publiczny i we właściwym trybie informacji o zbyciu lub nabyciu akcji spółki lub też spółki wobec niej dominującej lub zależnej, jak również o transakcjach z takimi spółkami, o ile są one istotne dla jego sytuacji materialnej.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 18 pkt1 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
Członek Rady Nadzorczej powinien niezwłocznie poinformować Zarząd Banku, w celu umożliwienia mu przekazania informacji we właściwym trybie do publicznej wiadomości, o:
1) nabyciu lub zbyciu akcji Banku lub spółki wobec niego dominującej lub zależnej, jak również o transakcjach z takimi spółkami, o ile jest to istotne dla jego sytuacji materialnej.








27. Wynagrodzenie członków rady nadzorczej powinno być ustalane na podstawie przejrzystych procedur i zasad. Wynagrodzenie to powinno być godziwe, lecz nie powinno stanowić istotnej pozycji kosztów działalności spółki ani wpływać w poważny sposób na jej wynik finansowy. Powinno też pozostawać w rozsądnej relacji do wynagrodzenia członków zarządu. Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich, a także indywidualna każdego z członków rady nadzorczej w rozbiciu dodatkowo na poszczególne jego składniki powinna być ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacją o procedurach i zasadach jego ustalania.
TAK
Zasada ta jest stosowana przez Bank. Wymagane informacje są zamieszczane w raportach rocznych.

28. Rada nadzorcza powinna działać zgodnie ze swym regulaminem, który powinien być publicznie
dostępny. Regulamin powinien przewidywać powołanie co najmniej dwóch komitetów:
• audytu oraz
• wynagrodzeń.
W skład komitetu audytu powinno wchodzić co najmniej dwóch członków niezależnych oraz przynajmniej jeden posiadający kwalifikacje i doświadczenie w zakresie rachunkowości i finansów.



Zadania komitetów powinien szczegółowo określać regulamin rady nadzorczej. Komitety rady powinny składać radzie nadzorczej roczne sprawozdania ze swojej działalności. Sprawozdania te spółka powinna udostępnić akcjonariuszom.
TAK
Zasada ta jest inkorporowana w § 6 ust. 5-8 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
5. Rada Nadzorcza, w ramach zespołów, o których mowa w ust. 1, powołuje Zespół ds. audytu oraz Zespół ds. wynagrodzeń. Rada Nadzorcza może powołać również inne zespoły.
6. Do zadań Zespołu ds. audytu należy w szczególności:
1) nadzór nad działalnością audytu wewnętrznego w Banku,
2) w zakresie określonym w pkt 1, przeprowadzanie inspekcji i szczegółowych badań w komórkach Centrali i jednostkach organizacyjnych Banku oraz ocena wyników tych inspekcji i badań,
3) bezpośredni nadzór nad działalnością operacyjną Zarządu Banku,
4) przedstawianie rekomendacji w sprawie wyboru podmiotu pełniącego funkcję biegłego rewidenta.
7. Do zadań Zespołu ds. wynagrodzeń należy przedkładanie Radzie Nadzorczej propozycji, w szczególności w sprawach:
1) ustalania wynagrodzeń dla członków Zarządu Banku,
2) polityki wynagradzania kadry menedżerskiej Banku,
3) przedłożenia Walnemu Zgromadzeniu propozycji w sprawie wynagrodzeń dla członków Rady Nadzorczej.
8. Powołane przez Radę Nadzorczą zespoły przedkładają Radzie Nadzorczej roczne sprawozdania z działalności.

W skład Zespołu ds. Audytu wchodzi dwóch członków niezależnych, w tym jeden posiadający kwalifikacje i doświadczenie w zakresie rachunkowości i finansów.

29. Porządek obrad rady nadzorczej nie powinien być zmieniany lub uzupełniany w trakcie posiedzenia, którego dotyczy. Wymogu powyższego nie stosuje się, gdy obecni są wszyscy członkowie rady nadzorczej i wyrażają oni zgodę na zmianę lub uzupełnienie porządku obrad, a także gdy podjęcie określonych działań przez radę nadzorczą jest konieczne dla uchronienia spółki przed szkodą jak również w przypadku uchwały, której przedmiotem jest ocena, czy istnieje konflikt interesów między członkiem rady nadzorczej a spółką.
TAK
Zasada jest inkorporowana w §10 ust. 4 i 5 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
4.Porządek obrad Rady Nadzorczej nie może zostać zmieniony lub uzupełniony w trakcie posiedzenia, którego dotyczy, chyba że na posiedzeniu obecni są wszyscy członkowie Rady Nadzorczej i wyrażą oni zgodę na zmianę lub uzupełnienie porządku obrad.
5.Porządek obrad może być również zmieniony, jeżeli podjęcie określonych działań przez Radę Nadzorczą jest konieczne dla uchronienia Banku przed szkodą, jak również w przypadku uchwały, której przedmiotem jest ocena, czy istnieje konflikt interesów między członkiem Rady Nadzorczej a Bankiem.

30. Członek rady nadzorczej oddelegowany przez grupę akcjonariuszy do stałego pełnienia nadzoru powinien składać radzie nadzorczej szczegółowe sprawozdania z pełnionej funkcji.
TAK
Zasada jest inkorporowana w § 6 ust. 2 i 3 Regulaminu Rady Nadzorczej w następującym brzmieniu:
1. W przypadku wyboru Rady Nadzorczej w drodze głosowania oddzielnymi grupami, każda grupa ma prawo delegować jednego spośród wybranych przez siebie członków Rady Nadzorczej do stałego indywidualnego wykonywania czynności nadzorczych.
2. Członek Rady Nadzorczej oddelegowany do stałego pełnienia nadzoru powinien składać Radzie szczegółowe sprawozdania z pełnionej funkcji.

31. Członek rady nadzorczej nie powinien rezygnować z pełnienia tej funkcji w trakcie kadencji, jeżeli mogłoby to uniemożliwić działanie rady, a w szczególności jeśli mogłoby to uniemożliwić terminowe podjęcie istotnej uchwały.
TAK
Członkowie Rady Nadzorczej w swoim postępowaniu kierują się interesem Banku i podejmują wszelkie działania mające na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej.
Dobre praktyki zarządów

32. Zarząd, kierując się interesem spółki, określa strategię oraz główne cele działania spółki i przedkłada je radzie nadzorczej, po czym jest odpowiedzialny za ich wdrożenie i realizację. Zarząd dba o przejrzystość i efektywność systemu zarządzania spółką oraz prowadzenie jej spraw zgodne z przepisami prawa i dobrą praktyką.
TAK
Zgodnie z Regulaminem Zarządu Banku, Zarząd Banku opracowuje strategię rozwoju Banku oraz jest odpowiedzialny za jej wdrożenie i realizację. Rada Nadzorcza opiniuje przygotowane przez Zarząd wieloletnie programy rozwoju Banku i roczne plany finansowe Banku.
Ponadto Rada Nadzorcza w ramach powołanych zespołów przeprowadza monitoring stopnia realizacji strategii rozwoju Banku.
Zarząd Banku dba o przejrzystość i efektywność systemu zarządzania oraz prowadzi sprawy Banku zgodnie z przepisami prawa i Dobrymi Praktykami. Podstawą zarządzania Bankiem jest profesjonalizm, wiarygodność oraz poufność. Stosunki z klientami cechuje rzetelność i uczciwość oraz postępowanie zgodne z obowiązującym prawem, w tym z przepisami dotyczącymi zapobiegania praniu brudnych pieniędzy. Wartości te stanowią jedne z zasad obowiązującego w Banku Kodeksu Etyki Zawodowej.









33. Przy podejmowaniu decyzji w sprawach spółki członkowie zarządu powinni działać w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego, tzn. po rozpatrzeniu wszystkich informacji, analiz i opinii, które w rozsądnej ocenie zarządu powinny być w danym przypadku wzięte pod uwagę ze wzglądu na interes spółki. Przy ustalaniu interesu spółki należy brać pod uwagę uzasadnione w długookresowej perspektywie interesy akcjonariuszy, wierzycieli, pracowników spółki oraz innych podmiotów i osób współpracujących ze spółką w zakresie jej działalności gospodarczej a także interesy społeczności lokalnych.
TAK
Misją Banku jest zapewnienie akcjonariuszom stałego i atrakcyjnego wzrostu wartości Banku. Zarząd Banku realizując zasadę sprawnego i rozważnego zarządzania Bankiem jest odpowiedzialny za inicjowanie i realizację programów mających na celu zwiększenie wartości Banku, zwrotu z inwestycji dla akcjonariuszy oraz ochronę długofalowych interesów pracowników. Zarząd Banku podejmując decyzje dokłada wszelkich starań, aby jak najpełniej zapewnić realizację interesów akcjonariuszy, wierzycieli, pracowników oraz innych podmiotów i osób współpracujących z Bankiem w zakresie jego działalności gospodarczej.

34. Przy dokonywaniu transakcji z akcjonariuszami oraz innymi osobami, których interesy wpływają na interes spółki, zarząd powinien działać ze szczególną starannością, aby transakcje były dokonywane na warunkach rynkowych.
TAK
Podstawą określenia wartości transakcji z akcjonariuszami oraz innymi osobami, których interesy wpływają na interes Banku, jest cena rynkowa.

35. Członek zarządu powinien zachowywać pełną lojalność wobec spółki i uchylać się od działań, które mogłyby prowadzić wyłącznie do realizacji własnych korzyści materialnych. W przypadku uzyskania informacji o możliwości dokonania inwestycji lub innej korzystnej transakcji dotyczącej przedmiotu działalności spółki, członek zarządu powinien przedstawić zarządowi bezzwłocznie taką informację w celu rozważenia możliwości jej wykorzystania przez spółkę. Wykorzystanie takiej informacji przez członka zarządu lub przekazanie jej osobie trzeciej może nastąpić tylko za zgodą zarządu i jedynie wówczas, gdy nie narusza to interesu spółki. TAK
Obowiązkiem każdego członka Zarządu Banku jest podejmowanie działań, które mają na celu interes Banku. Zgodnie z obowiązującym w Banku Kodeksem Etyki Zawodowej od każdego członka Zarządu Banku oczekuje się uczciwości i lojalności na rzecz realizacji wspólnych celów oraz poszanowania i roztropnego korzystania z dóbr i zasobów Banku.

36. Członek zarządu powinien traktować posiadane akcje spółki oraz spółek wobec niej dominujących i zależnych jako inwestycję długoterminową.
TAK
Bank posiada procedurę dotyczącą zasad obrotu przez członków kierownictwa papierami wartościowymi emitowanymi przez Bank. Powyższa procedura ustala szereg wymogów, które winien spełnić członek Zarządu Banku dokonując transakcji akcjami Banku np. obowiązek powiadomienia Prezesa Zarządu Banku o zamiarze rozpoczęcia długoterminowego nabywania lub zbywania akcji Banku w drodze jednej lub serii transakcji.

37. Członkowie zarządu powinni informować radę nadzorczą o każdym konflikcie interesów w związku z pełnioną funkcją lub o możliwości jego powstania.
TAK
Zgodnie z obowiązującym w Banku Kodeksem Etyki Zawodowej członkom Zarządu Banku zabrania się podejmowania takich decyzji lub działań, które powodowałyby konflikt interesów, albo które byłyby sprzeczne z interesami Banku lub nie do pogodzenia z obowiązkami służbowymi. Członek Zarządu Banku jest obowiązany poinformować Radę Nadzorczą o powstaniu sytuacji, w której mógłby wystąpić lub wystąpił konflikt interesów.
Zgodnie z obowiązującym w Banku Kodeksem Etyki Zawodowej, członek Zarządu Banku, który spotkał się z żądaniami korzyści w jakimkolwiek wymiarze lub charakterze ze strony pracowników lub przedstawicieli kontrahentów winien bezzwłocznie poinformować o tym Radę Nadzorczą.

38. Wynagrodzenie członków zarządu powinno być ustalane na podstawie przejrzystych procedur i zasad, z uwzględnieniem jego charakteru motywacyjnego oraz zapewnienia efektywnego i płynnego zarządzania spółką. Wynagrodzenie powinno odpowiadać wielkości przedsiębiorstwa spółki, pozostawać w rozsądnym stosunku do wyników ekonomicznych, a także wiązać się z zakresem odpowiedzialności wynikającej z pełnionej funkcji, z uwzględnieniem poziomu wynagrodzenia członków zarządu w podobnych spółkach na porównywalnym rynku.
TAK
Bank ustalając wynagrodzenie członków Zarządu Banku dokłada starań, aby wysokość wynagrodzenia uwzględniała jego motywacyjny charakter odpowiedni do wyników ekonomicznych Banku oraz zakres odpowiedzialności wynikającej z pełnionej funkcji. W Banku istnieje szczegółowa procedura przyznawania bonusów w proporcji do osiągniętych celów biznesowych. W ten sposób Bank zapewnia, że wynagrodzenie członków Zarządu Banku ma charakter motywacyjny oraz oparte jest na przejrzystych procedurach i zasadach.

39. Łączna wysokość wynagrodzeń wszystkich, a także indywidualna każdego z członków zarządu w
rozbiciu dodatkowo na poszczególne jego składniki, powinna być ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacją o procedurach i zasadach jego ustalania. Jeżeli wysokość wynagrodzenia poszczególnych członków zarządu znacznie się od siebie różni, zaleca się opublikowanie stosownego wyjaśnień.
TAK
Bank stosuje tę zasadę. Wymagane informacje są zamieszczane w raportach rocznych.

40. Zarząd powinien ustalić zasady i tryb pracy oraz podziału kompetencji w regulaminie, który powinien być jawny i ogólnie dostępny.
TAK
Zasady i tryb pracy Zarządu Banku zostały ustalone w Regulaminie Zarządu. Szczegółowy podział kompetencji pomiędzy członków Zarządu został ustalony Zarządzeniem Prezesa Zarządu Banku, które stanowi Załącznik do Regulaminu Zarządu. Regulamin Zarządu jest dostępny na stronach internetowych Banku.
Dobre Praktyki w zakresie relacji z osobami i instytucjami zewnętrznymi

41. Podmiot, który ma pełnić funkcję biegłego rewidenta w spółce powinien być wybrany w taki sposób, aby zapewniona była niezależność przy realizacji powierzonych mu zadań
TAK
Podmiot, który ma pełnić funkcje biegłego rewidenta, jest wybierany zgodnie z obowiązującą w Banku procedurą, w sposób zapewniający niezależność przy realizacji powierzonych biegłemu rewidentowi zadań.







42. W celu zapewnienia niezależności opinii spółka powinna dokonywać zmiany biegłego rewidenta przynajmniej raz na pięć lat. Przez zmianę biegłego rewidenta rozumie się również zmianę osoby dokonującej badania. Ponadto w dłuższym okresie spółka nie powinna korzystać z usług tego samego podmiotu dokonującego badania.
TAK
Zgodnie z istniejącą w Banku praktyką umowy z biegłym rewidentami są zawierane zwykle na okres 2-3 lat.

43. Wybór podmiotu pełniącego funkcję biegłego rewidenta powinien być dokonany przez radę nadzorczą po przedstawieniu rekomendacji komitetu audytu lub przez walne zgromadzenie po przedstawieniu rekomendacji rady nadzorczej zawierającej rekomendacje komitetu audytu. Dokonanie przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie innego wyboru niż rekomendowany
przez komitet audytu powinno zostać szczegółowo uzasadnione. Informacja na temat wyboru podmiotu pełniącego funkcje biegłego rewidenta wraz z uzasadnieniem powinna być zawarta w raporcie rocznym.
TAK
Zgodnie z § 13 pkt 17 Statutu Banku wyboru biegłego rewidenta dokonuje Walne Zgromadzenie. W swoim wyborze Walne Zgromadzenie kieruje się rekomendacją Rady Nadzorczej, przygotowaną przez Zespół ds. audytu Rady Nadzorczej.

44. Rewidentem do spraw szczególnych nie może być podmiot pełniący obecnie lub w okresie którego dotyczy badanie funkcję biegłego rewidenta w spółce lub w podmiotach od niej zależnych.
TAK
Dotychczas w Banku nie był powoływany rewident do spraw szczególnych. Jednakże w razie powołania takiego rewidenta Zarząd Banku zapewnia, że powyższa zasada będzie przestrzegana.

45. Nabywanie własnych akcji przez spółkę powinno być dokonane w taki sposób, aby żadna grupa akcjonariuszy nie była uprzywilejowana.
TAK
Bank nigdy nie nabywał własnych akcji. W przypadku takiej transakcji, Zarząd Banku zapewnia, że powyższa zasada będzie przestrzegana.

46. Statut spółki, podstawowe regulacje wewnętrzne, informacje i dokumenty związane z walnymi zgromadzeniami, a także sprawozdania finansowe powinny być dostępne w siedzibie spółki i na jej stronach internetowych.
TAK
Statut, Regulamin WZ, Regulamin Rady Nadzorczej Regulamin Zarządu Banku oraz sprawozdania finansowe są dostępne na stronach internetowych Banku.

47. Spółka powinna dysponować odpowiednimi procedurami i zasadami dotyczącymi kontaktów z mediami i prowadzenia polityki informacyjnej, zapewniającymi spójne i rzetelne informacje o spółce. Spółka powinna, w zakresie zgodnym z przepisami prawa i uwzględniającym jej interesy, udostępniać przedstawicielom mediów informacje na temat swojej bieżącej działalności, sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa, jak również umożliwić im obecność na walnych zgromadzeniach.
TAK
Za prowadzenie polityki informacyjnej Banku odpowiadają Biuro Public Relations oraz Biuro Relacji Inwestorskich. Biuro Public Relations koordynuje działalność informacyjną a w szczególności kształtuje ogólną politykę informacyjną Banku oraz jego wizerunek oraz relacje z mediami i organizacjami branżowymi. Biuro Relacji Inwestorskich odpowiada za realizację obowiązków informacyjnych Banku, wynikających z zawartych przez Bank umów oraz właściwych przepisów prawa mających zastosowanie do spółek publicznych, w szczególności: redaguje i publikuje informacje bieżące i okresowe, kształtuje relacje z akcjonariuszami oraz środowiskiem inwestorów i analityków giełdowych w kraju i za granicą.
Przedstawiciele mediów mogą być obecni na Walnym Zgromadzeniu za zgodą Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.

48. Spółka powinna przekazać do publicznej wiadomości w raporcie rocznym oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego. W przypadku odstępstwa od stosowania tych zasad spółka powinna również w sposób publiczny uzasadnić ten fakt.
TAK
Bank stosuje tę zasadę.



Załączniki
Plik Opis

MESSAGE (ENGLISH VERSION)






UNOFFICIAL TRANSLATION


Report 23/2005 The Statement on the compliance with
the Good Practices in Public Companies 2005.


In connection with the resolution no 44/1062/2004 of the
Council of the Stock Exchange and the resolution 445/2004 of the
Management Board of the Stock Exchange dated December 15, 2004 on the
adoption of the of the corporate governance rules for the companies
being the issuers of shares, bonds convertible into shares or bonds with
the priority right which are admitted to trading at the main market the
Management Board of Bank Polska Kasa Opieki S.A. submits the statement
on the compliance with the “Good Practices in Public companies 2005” in
the following wording:


I Objective of the Company


The basic objective of operations of a company’s
authorities is to further the interest of the company, i.e. to increase
the value of the assets entrusted by its shareholders, with
consideration to the rights and interests of entities other than
shareholders, involved in the functioning of the company, including, in
particular, the company’s creditors and employees.YESThis
principle is being applied by the Bank. It has been reflected in the
mission of the Bank, which is included in the Code of Professional
Ethics in force in the Bank. The mission of the Bank is to ensure the
permanent and attractive growth in Bank’s value for Bank’s shareholders
by strengthening its position of a leader on the domestic market and
systematic development on the markets of Central Europe as the universal
financial institution being a solid partner for its clients and the best
workplace for best persons.


II Majority Rule and Protection of Minority


A joint-stock company is a capital venture, and,
therefore, it must respect the principle of capital majority rule and
the primacy of majority over minority. A shareholder that contributed
bigger capital also bears a higher economic risk. It is, therefore,
justified that his interest be taken into consideration in proportion to
the contributed capital. The minority must have a guarantee of proper
protection of their rights, within limits set by the law and commercial
integrity. While exercising its rights, the majority shareholder should
take into account the interests of the minority.
YESThe authorities of the Bank, in the course of carrying out duties that
have been assigned to them, make sure that the achievement of interests
of the majority shareholder is not detrimental to the minority
shareholders. This principle is being implemented by, inter alia
appropriate composition of the Supervisory Board, which includes the
representatives of the majority and minority shareholders, as a
consequence of which the interests of all groups of shareholders are
being taken into consideration in performing supervision. The principle
of majority rule is reflected in § 10 Section 2 of the Statute of the
Bank, pursuant to which the General Meeting of Shareholders shall be
entitled to adopt resolutions if at least 50% of the shares plus one
share are represented during such meeting. The purpose of this provision
is to guarantee that, the General Meeting of Shareholders will adopt
resolutions on the most important matters for the Bank and its
shareholders when the shareholders representing the aggregate of the
absolute majority of the statutory capital are present. If the
resolution of the General Meeting is not adopted due to the lack of
quorum referred to above, during the next General Meeting of
Shareholders, with the same agenda as the General Meeting of
Shareholders, which did not adopt a resolution for the lack of the
quorum, the presence of the shareholders representing at least 20% of
the shares is required for an adoption of the resolution


III Honest Intentions and No-Abuse of Rights


The exercise of rights and the reliance on legal
institutions should be based on honest intentions (good faith) and
cannot reach beyond the purpose and economic reasons for which these
institutions have been established. No activities should be taken which
exceed the limits so set and, thus, constitute an abuse of the law. The
minority should be protected against abuse of ownership rights by the
majority and the interests of the majority should be protected against
abuse by the minority of its rights, thus, ensuring the best protection
of equitable interests of the shareholders and other market participants.
YESThe members of the authorities of the Bank perform their functions and
carry out their rights and duties with the utmost due diligence and in
all good faith. The members of the authorities of the Bank make every
endeavour to make sure that the actions taken by the Bank comply with
the ethical standards, in particular with the principles included in the
Code of Professional Ethics in force in the Bank. Members of the
authorities of the Bank, as the publicly listed company, are aware of
the special responsibility connected with this fact. It concerns
especially the issues of responsibility towards both majority and
minority shareholders, who trust that the Bank will act in a
professional manner in such a way, which will not only protect the
invested capital but also ensure a proper revenue on the invested
capital.


IV Court control


The company’s authorities and persons chairing a general
meeting cannot decide on issues, which should be resolved by court
judgements. This does not apply to activities, which are within the
powers of the company’s authorities and persons chairing general
meetings, or which they are obliged to undertake by force of law.YES
The Management Board of the Bank assures that the authorities of the Bank and
the persons chairing the General Meeting of Shareholders do not decide
on issues that should be resolved by the court judgements.


During the sitting of the General Meeting of
Shareholders, the General Meeting of Shareholders decides only on
matters, pertaining to the order of the Meeting. The motions, which may
affect the exercising of rights by shareholders, are not put to the vote
in that manner.


V Independent Opinions Ordered by the Company


When choosing an entity, which is to provide expert,
services, including, in particular, the services of an expert auditor,
financial and tax advisory services, as well as legal services, the
company should consider whether there exist circumstances limiting the
independence of this entity when performing the entrusted tasks.


YESWhile choosing the entities, which are to provide
expert services for the Bank, the Bank assesses by objective criteria
the quality of their services, the price, the conditions of providing
such services, which constitutes one of the principles of the Code of
Professional Ethics in force in the Bank. The Order of the President of
the Management Board, which is in force the Bank, sets forth a detailed
procedure concerning the rules of placing orders for the services
performed in favour of the Bank. The procedure contains detailed
principles of choosing the entities performing all kinds of services for
the Bank, as a result of which it is possible to make as assessment
whether there are any circumstances which might restrict the
independence of such entities in carrying out the entrusted duties.



Best Practices of General Meetings


1. A general meeting should take place in a location and
at a time to allow the participation of as many shareholders as possible.
YESThe General Meetings of Shareholders are held at the Bank’s registered
office. While determining the date of the General Meeting of
Shareholders the Management Board of the Bank bears in mind that the
date of the General Meeting of Shareholders should allow as many
shareholders as possible to participate in the General Meeting of
Shareholders.


2. A request for convening a general meeting and placing
certain issues on its agenda, made by parties entitled to do that should
be justified. Draft resolutions proposed to be adopted by the general
meeting and other key documents should be presented to the shareholders
along with a justification and an opinion of the supervisory board prior
to the general meeting, in advance so as to allow them to review and
evaluate the same.YESThis principle is incorporated into § 8
Section 3 sentence no.3 of the Statute of the Bank in the following
wording: The requests for convening the General Meeting of Shareholders
and for including specific matters on the agenda of the General Meeting
of Shareholders should be justified.


The drafts of the proposed resolutions, together with
statements of justification thereof, that are presented for an adoption
by the General Meeting of Shareholders are made available to
shareholders 8 days before the General Meeting of Shareholders at the
latest. The copies of the Management Board report on the operations of
the Bank and of the financial report, together with a Supervisory Board
report and the opinion of the auditor shall be provided to shareholders
upon their request not later than fifteen days before the General
Meeting of Shareholders.


All matters to be submitted to the General Meeting of
Shareholders have the recommendation of the Supervisory Board. Pursuant
to § 9 of the Statute of the Bank all matters to be submitted to the
General Meeting of Shareholders shall be first submitted by the
Management Board to the Supervisory Board for consideration.


3. The general meeting convened at the request of
shareholders should be held on a date given in the request, and if this
date cannot be kept, on the closest date, which will allow the general
meeting to settle the issues, placed on its agenda.YESThe
General Meeting of Shareholders has never been convened upon
shareholders request. The Management Board of the Bank however, assures
that if such situation occurs, the principle no.3 shall be followed.



4. A general meeting whose agenda includes certain issues
at the request of authorised entities or which has been convened at such
request may be cancelled only upon consent of the requesting parties. In
all other instances, a general meeting may be cancelled if its holding
is hindered (force majeure) or is obviously groundless. The meeting is
called off in the same manner as it has been convened, ensuring as
little negative consequences for the company and its shareholders as
possible, and in any case no later than three weeks prior to the
original dates of the meeting. A change in the date of the general
meeting is made in the same manner as the cancellation, even if the
proposed agenda does not change.YESIt had never happened that
the General Meeting of Shareholders that has been convened was not held.
The Management Board of the Bank however, assures that in the case of
the necessity to call off the General Meeting of Shareholders, the
principle no.4 shall be followed.


5. In order for a representative of a shareholder to
participate in a general meeting, his right to act on behalf of the
shareholder should be duly documented. It should be presumed that a
written document confirming the right to represent a shareholder at a
general meeting is in conformity with the law and does not require any
additional confirmations and acknowledgement unless its authenticity or
validity prima facie raises doubts of the company’s management board
(upon drawing-up the attendance list) or the chairman of the general
meeting.YESThe principle is incorporated into § 3 Section 9 of
the Regulation of Shareholders’ Meetings of Bank Polska Kasa Opieki S.A.
(hereinafter referred to as the “Regulation”) in the following wording:
9. The representatives of legal persons are required to deposit the
current excerpts from the relevant registers indicating the persons
authorised to represent these entities. Persons do not indicated in the
excerpts should present a written power of attorney.


In its announcements on convening the General Meeting of
Shareholders, which are being published in the Court and Business
Monitor, the Bank informs of the formal requirements that the power of
attorney, which allows for a participation in the General Meeting of
Shareholders, must satisfy.


6. The general meeting should have regular by-laws
setting forth the detailed principles of conducting the meetings and
adopting resolutions. The by-laws should contain, in particular,
provisions concerning elections, including elections to the supervisory
board by voting in separate groups. The by-laws should not be subject to
frequent changes; it is advisable that the changes enter into force as
of the subsequent general meeting.YESThe General Meeting of
Shareholders possesses the Regulation, which lays down detailed
principles of conducting the meetings and adopting resolutions. The
Regulation contains the provisions (§13 Sections 10 – 17) regarding the
elections to the Supervisory Board by voting in separate groups in the
following wording:


10.Upon the motion of the shareholders representing at
least one fifth of the share capital, the election of the Board should
be made by the vote in separate groups. Such motion should be submitted
to the Management Board of the Bank in writing in a time, which will
render it possible to place it on the agenda.


11.The persons representing at the Shareholders’ Meeting
the portion of shares which represents the division of the total number
of shares by the number of members of the Board may create a separate
group for the purpose of electing one member of the Board and shall not
participate in the election of the remaining members.


12.Before the election of the members of the Board by the
Shareholders’ Meeting by vote in separate groups, the Chairman of
Shareholders’ Meeting the informs Shareholders’ Meeting of the number of
persons present, number of shares represented by the shareholders and
the number of shares necessary for the creation of the group capable of
choosing a member of the Board.


13.The Chairman of the Shareholders’ Meeting shall
conduct the procedure of choosing the members of the Board by voting in
separate groups.


14.The authority convening the General Meeting of
Shareholders shall provide the created group with the separate place for
the gathering and carrying out the elections.


15.The mandates in the Board not filled by the
appropriate group of shareholders created in accordance with Section 11
shall be filled by the vote held with the participation of all
shareholders whose votes were not cast in the election of members of the
Board by a vote in a separate groups.


16.If during the Shareholders’Meeting referred to in
Section 11 not even a single group capable of electing a member of the
Board is created, the elections shall not be held.
17.Upon election of at least one member of the Board in accordance with
Sections 10 –16 the mandates of all existing members of the Board shall
expire prematurely.


The principle pursuant to which the amendments to the
Regulation should enter into force beginning from the next General
Meeting of Shareholders is incorporated in §19 Section 2 of the
Regulation in the following wording:


2.An amendment of this Regulation shall enter into force
beginning from the next Shareholders’ Meeting.


7. A person opening the general meeting should procure an
immediate election of the chairman of the meeting, and should refrain
from any substantial or formal decisions.YESThe Bank complies
with this principle.


It has been reflected in § 5 Section 2 of the Regulation
in the following wording:


2. The person opening the Shareholders’ Meeting should
take steps leading to an election of the Chairman of Shareholders’
Meeting while refraining from making decisions regarding essential or
formal matters.


8. The chairman of the general meeting ensures an
efficient conduct of the meeting and observance of the rights and
interests of all shareholders. The chairman should counteract, in
particular, the abuse of rights by the participants of the meeting and
should guarantee that the rights of minority shareholders are respected.
The chairman should not, without sound reason, resign from his function,
or put off the signing of the minutes of the meeting.YESThe Bank
complies with this principle.


Pursuant to §6 Section 2 of the Regulation, the duties
and rights of the Chairman of the Shareholders’ Meeting shall include
inter alia:


1) making sure that the Shareholders’ Meeting is held in
an efficient manner and in accordance with its agenda and that the
rights and interests of the shareholders are respected and especially
counteracting against abuse of rights by the majority shareholders and
making sure that rights of minority shareholders are respected; the
Chairman of the Shareholders’ Meeting may not without the Shareholders’
Meeting’s consent withdraw or change the order of the matters placed on
the agenda,


2) efficient management of the discussion, especially;



a) allowing the Participants of the Shareholders’ Meeting
to speak,


b) preparation, if necessary, of the list of the persons
that have registered for discussion and determining the maximum amount
of time per speech,


c) revoking of the participant's right to speak,
especially when his statement concerns matters outside the registration
for the discussion or is outside the scope of the agenda of the
Shareholders’ Meeting, violates the law or good customs or renders the
correct conduct of the Shareholders’ Meeting impossible;


3) deciding that voting should take place and supervising
its process,


4) announcing the results of voting,


5) declaring whether the resolution has been adopted or
not and announcing resolutions,


6) deciding on making short pauses of the regulatory
nature in the sitting of Shareholders’ Meeting


7) making decisions regarding the doubts as to the
application of this regulation,


8) co-operating with the notary preparing the minutes,



9)making other decisions of the regulatory nature.


Pursuant to §6 Section 4 of the Regulation the Chairman
of the Shareholders' Meeting may make use of the assistance of lawyers
and other experts present during the Shareholders' Meeting.



9. A general meeting should be attended by the members of
both the supervisory board and the management board. The auditor should
also be present at an annual general meeting and an extraordinary
general meeting if the company’s financial matters are to be discussed.
The absence of a supervisory or management board member from the general
meeting requires an explanation, which should be given at the meeting.



YESThis principle is incorporated into § 3 Section 2
and 3 of the Regulation in the following wording:


2. The members of the Management Board of the Bank and
Supervisory Board should also participate in the Shareholders’ Meeting.



3. The auditor should be present during the Shareholders’
Meeting, which shall discuss financial matters, and especially during
the ordinary Shareholders’ Meeting.


If due to important reasons a participation of the member
of the Management Board or the Supervisory Board in the Shareholders’
Meeting is not possible, the reasons for absence will be presented to
the Shareholders’ Meeting.


10. Members of the supervisory board and the management
board and the expert auditor of the company should, within their powers
and to the extent necessary for the settlement of issues discussed by
the general meeting, provide the participants of the meeting with
explanations and information concerning the company.YESPursuant
to § 3 Section 2 and 3 of the Regulation, members of the Management
Board of the Bank and the Supervisory Board of the Bank and, in case
that the financial matters are to be discussed – the expert auditor
should also participate in the General Meeting of Shareholders. This
principle is aimed at, inter alia, enabling the participants of the
General Meeting of Shareholders, to ask questions in order to obtain
explanations and information concerning the Bank.


11. All answers provided by the management board to the
questions posed by the general meeting should take into account the fact
that the reporting obligations are performed by a public company in a
manner which follows from the Law on Public Trading in Securities, and
certain information cannot be provided otherwise.YESThis
principle is incorporated into § 10 Section 2 of the Regulation in the
following wording:


Art.428 of the Commercial Companies Code applies to the
information presented by the member of the Management Board of the Bank
upon the request of the participant of Shareholders’ Meeting, which is
entitled to vote. While answering the questions of the Shareholders’
Meeting the member of the Management Board of the Bank should take into
account the fact that the company carries out informational duties in a
manner prescribed by the Act on public trading of securities as well as
the fact that providing certain kinds of information may not be done in
a manner different than the one set forth in these rules.
12. Short breaks in the session which do not defer the session, ordered by the
chairman in justified cases, cannot be aimed at hindering the exercise
of the rights by the shareholders.YESThis principle is
incorporated into § 10 Section 6 and 7 of the Regulation in the
following wording:


6. The Shareholders’ Meeting may, by a majority of two
thirds decide to make a pause during the sitting. The pauses may not
exceed 30 days in a total.


7. The rule referred to in Section 6 does not apply to
short pauses pertaining to the order during the sitting of the
Shareholders’ Meeting introduced by the Chairman of the Shareholders’
Meeting e.g. an hourly pause for rest. Such pauses may not be aimed at
impeding the exercise of shareholders’ rights.


13. Voting on issues placed on the agenda may be carried
out only on issues related to the conduct of the meeting. This voting
procedure cannot apply to resolutions, which may have impact on the
exercise by the shareholders of their rights.YESThe principle is
incorporated into § 10 Section 5 of the Regulation in the following
wording:


5. The voting on matters pertaining to the order during
the sitting of the Shareholders’ Meeting may only concern issues
connected with conducting the sitting of the Shareholders’ Meeting. The
motions, which may affect the exercising of rights by shareholders, may
not be put to the vote in that manner.


14. A resolution not to consider an issue on the agenda
may be adopted only if it is supported by sound reasons. Any motion in
this respect should be accompanied by a detailed justification. A
decision to remove an item from the agenda or not to consider an issue
put on the agenda at a shareholder’s request requires a general meeting
resolution, once all the shareholders present who put the issue on the
agenda have given their consent, supported by 75% of the votes present
at the meeting.


NOAn incorporation of the above rule requires an
amendment to the Statute of the Bank. It results from art.414 of the
Commercial Companies Code, pursuant to which the resolutions shall be
adopted by an absolute majority of votes unless the provisions of the
code or the statute stipulate otherwise. Taking into account that the
provisions of the code do not provide that a removal from the agenda or
an abandonment of the consideration of the case put on the agenda at the
request of the shareholders requires an adoption of the resolution of
the shareholders’ meeting after the prior consent of the shareholders
who put the issue on the agenda, supported by 75% of votes, an amendment
to the Statute is necessary.


The Bank plans to amend the statute in order to
incorporate this rule at the next General Meeting of Shareholders.



15. A party objecting to a resolution must have an
opportunity to concisely present the reasons for its objection.YES
The principle is incorporated into 11 Section 5 of the Regulation in the
following wording:


5.A person raising an objection shall have the right to
justify it.


16. Due to the fact that the Code of Commercial Companies
does not provide for court control in the event where a resolution is
not adopted by the general meeting, the management board or the chairman
of the meeting should form the resolutions in such a way that each
person who does not agree with a decision being the subject of the
resolution, have the possibility of challenging the same; provided that
he is entitled to do so.YESThe Management Board of the Bank,
which is the authority responsible for providing legal assistance to the
General Meeting of Shareholders, shall make every endeavour to make sure
that resolutions are being formulated in a clear and transparent manner.



17. At the request of a participant in the general
meeting, his written statement is recorded in the minutes.YESThe
principle is incorporated into § 16 Section 3 of the Regulation in the
following wording:


3. Upon the request of the participant of the
Shareholders’ Meeting, his/her written statement shall be recorded in
the minutes.


Best Practices of Supervisory Boards


18. The supervisory board submits a concise evaluation of
the company’s standing to the general meeting every year. The evaluation
should be made available to all shareholders early enough to allow them
to become acquainted with the contents before the annual general
meeting.


YESThe evaluation of the standing of the Bank by the
Supervisory Board is being made available to shareholders before the
General Meeting of Shareholders.


19. A member of the supervisory board should have
relevant education, professional and practical experience, be of high
morale and be able to devote all time required to properly perform the
function on the supervisory board. Candidates for members of the
supervisory board should be presented and supported by reasons in
sufficient detail to allow an educated choice.YESIn the course
of its actions, which are aimed at creation of a strong and modern
business entity, the Bank appreciates the importance of skills for
achievement of business results. For these reasons, the Bank makes every
endeavour to make sure that the members of the authorities of the Bank
posses the required knowledge and experience. During the elections of
the members of the Supervisory Board the Bank puts impact on the moral
qualities of the candidates, which is in line with the general principle
of conducting the activity by the Bank, pursuant to which high ethical
standards are to be taken into consideration in the course of the
activity of the Bank. The procedure for the elections of the members of
the Supervisory Board, provided for in § 13 of the Regulation imposes a
duty on a person which puts forward a candidate to the Supervisory
Board, to attach a curriculum vitae of the candidate, which renders the
participants of the General Meeting of Shareholders capable of choosing
the best candidate 20. a) At least half
the members of the supervisory board should be independent members,
subject to point (d) below. Independent members of the supervisory board
should not have relations with the company and its shareholders or
employees which could significantly affect the independent member’s
ability to make impartial decisions.


b) Detailed independence criteria should be laid down in
the company’s statute.


c) Without the consent of the majority of independent
supervisory board members, no resolutions should be adopted on the
following issues: - performances of any kind
by the company and any entities associated with the company in favour of
management board members;


- consent to the execution by the company or a subsidiary
of a key agreement with an entity associated with the company, a member
of the supervisory board or management board, or with their associated
entities; and


- appointment of an auditor to audit the company’s
financial statements.


d) In companies where one shareholder holds a block of
shares carrying over 50% of all voting rights, the supervisory board
should consist of at least two independent members, including an
independent chairman of the audit committee, should such a committee be
set up.


YESA strategic investor of the Bank is the entity
holding a block of shares carrying over 50% of the voting rights at the
Shareholders’ Meeting. The principle of participation in the Supervisory
Board of at least 2 independent members is applied by the Bank.


The Bank applies the following independence criteria,
pursuant to which an independent member of Supervisory Board is
considered to be a person, who on the day of election to the Supervisory
Board met jointly the following conditions:


5) is not and has not been in the period of the last 3
years employed at the Bank, its subsidiaries or parent companies as a
Board member or on any other managerial position,


6) is not and has not been in the period of the last 3
years a chartered public accountant or an employee of an entity
providing auditing services who examined the financial reports of the
Bank, its subsidiaries or parent companies,


7) is not a shareholder holding indirectly or directly 5
% or more shares of the Bank and is not a member of the Management
Board, Supervisory Board or an employee holding a managerial position
with any such shareholder,


8) is not receiving any additional remuneration, apart
from the remuneration for member ship in the Supervisory Board or any
proprietary benefits from the Bank, its subsidiaries or parent
companies,


5) is not a person close to any member of the Bank’s
bodies or to any of the Bank’s employees holding a managerial position
nor a person close to a shareholder, being a natural person an holding
directly or indirectly 5 % or more shares of the Bank


Independent member of the Supervisory Board discharges
the function of the Chairman of the Audit Committee.


The Bank will present to the General Meeting of
Shareholders the detailed independence criteria of the Supervisory Board
members for the purpose of an introduction of the relevant amendments to
the Statute of the Bank.


Without the consent of the majority of independent
supervisory board members, no resolutions are adopted on the following
issues:


- performances of any kind by the Bank and any entities
associated with the Bank in favour of management board members;


- consent to the execution by the Bank or a subsidiary of
a key agreement with an entity associated with the Bank, a member of the
supervisory board or management board, or with their associated
entities; and


- appointment of an auditor to audit the Bank’s financial
statements.


21. A supervisory board member should, most of all, bear
in mind the interests of the company.YESIn their activity the
members of the Supervisory Board follow the Bank’s interests.



22. Members of the supervisory board should take relevant
actions in order to receive from the management board regular and
complete information on any and all significant issues concerning the
company’s operations and on the risk related to the carried out business
and ways of managing such risk. YESThe role of the Supervisory Board
is to perform supervision, in such way that will enable the Bank to
achieve its projected financial results. The Management Board of the
Bank co-operates with the Supervisory Board, which also includes
providing the Supervisory Board with the detailed information on all
essential matters connected with the activity of the Bank. The
Supervisory Board has appointed teams, which deal with the specific
areas of the activity of the Bank and include: the audit team, ,
remuneration team and financial team. 23.
A supervisory board member should inform the remaining members of the
board of any conflict of interest that arises, and should refrain from
participating in discussions and from voting on passing a resolution on
the issue in which the conflict of interest has arisen.YESThe
principle is incorporated into §11 Section 2 of the Rules of Procedure
of the Supervisory Board in the following wording:


2.If conflict of interest has occurred, the member of the
Board should inform the remaining members of the Board of the same and
refrain from taking part in the discussion and voting on the adoption of
the resolution regarding a matter in which the conflict of interest
arose.


24. Information on personal, actual, and organisational
connections of a supervisory board member with a given shareholder, and,
in particular, with the majority shareholder, should be available to
public. The company should have a procedure in place for obtaining
information from members of the supervisory board and for making it
available to the public.YESThe principle is incorporated into
§18 point 2 of the Rules of Procedure of the Supervisory Board in the
following wording:


The member of the Board should immediately provide the
Management Board of the Bank with the information (for the purpose of
submitting such information to the public in an appropriate manner)
regarding:


2) its personal, factual and organisational connections
with the particular shareholder and especially with the majority
shareholder.


The Bank has a procedure of obtaining information on
personal, actual, and organisational connections of the member of the
Supervisory Board. The information on such connections of the member of
the Supervisory is published in the current an periodic reports inn
accordance with the binding provisions of law.


25. Supervisory board meetings, save for issues which
directly concern the management board or its members, and, in
particular, removal, liability, and setting remuneration, should be
accessible and open to members of the management board.YESThe
principle is incorporated into §14 Section 1 of the Rules of Procedure
of the Supervisory Board in the following wording:


1. The meetings of the Board, with exception of the
meetings regarding matters relating directly to the Management Board of
the Bank or one its members, concerning in particular the recalling, the
liability and the determination of the remuneration, should be open and
accessible to the members of the Management Board of the Bank.


26.A supervisory board member should enable the
management board to present publicly and in an appropriate manner
information on the transfer or acquisition of the shares of the company
or of its dominant company or a subsidiary, and of transactions with
such companies, provided that such information is relevant for his
financial standing.YESPrinciple incorporated into § 18 point 1
of the Rules of Procedure of the Supervisory Board in the following
wording:


The member of the Board should immediately provide the
Management Board of the Bank with the information (for the purpose of
submitting such information to the public in an appropriate manner)
regarding:


1) the purchase or sale of the shares of the Bank or its
dominant entity or subsidiaries as well as the information regarding the
transactions with such entities if such transactions are important for
the financial situation of such member.


27.Supervisory board members’ remuneration should be set
on the basis of a set of transparent procedures and rules. The
remuneration should be fair but should not constitute a significant cost
item in the company’s business or have a material impact on its
financial results. It should also be in reasonable relation to the
remuneration of members of the management board. The total amount of all
supervisory board members’ remuneration, as well as the remuneration of
individual members, with a breakdown of its various elements should be
disclosed in the annual report together with information on the
procedures and rules applied to determine it.


YESThis principle is applied by the Bank. The
required pieces of information are published in the annual reports.



28. The supervisory board should operate in accordance
with its by-laws, which should be publicly available. The by-laws should
stipulate that at least two committees should be set up:


- audit, and


- remuneration.


The audit committee should consist of at least two
independent members and at least one person possessing the relevant
qualifications and experience in accounting and finance. The committee’s
tasks should be specified in the board by-laws. The committees should
present reports on their activities to the supervisory board every year.
The company should then make these reports available to its
shareholders.


YESThis principle is incorporated in § 6 Sections 5-8
of the Rules of Procedure of the Supervisory Board in the following
wording:


Within the framework of the teams referred to in Section
1 the Supervisory Board shall appoint the Audit Team and the
Remuneration Team. The Supervisory Board may also appoint other teams.



6. The tasks of the Audit Team shall include in
particular:


1) overseeing the activity of the internal audit function
of the Bank,


2) ordering inspections and detailed audits at the cells
of the Head Office and the organisational units of the Bank within the
framework specified in point 1 and an assessment of the results of these
inspections and audits,


3) direct supervision over the operational activity of
the Management Board,


4) providing recommendation concerning the choice of an
auditing entity.


7. The tasks of the Remuneration Team shall include
submitting to the Supervisory Board the proposals in particular on:



1) an establishment of the remuneration for the
Management Board members,


2) the remuneration policy of the managerial staff of the
Bank,


3) submitting proposals on the remuneration of the
Supervisory Board to the General Meeting of Shareholders.


8. The teams appointed by the Supervisory Board shall
submit to the Supervisory Board annual reports on their activity.


The Audit team is composed of two independent members
including one person possessing the relevant qualifications and
experience in accounting and finance.


29. The agenda of a supervisory board meeting should not
be amended or supplemented during the meeting, which it concerns. This
requirement does not apply if all members of the supervisory board are
present and agree to the amendment or supplementation of the agenda, and
in instances where the adoption of certain activities by the supervisory
board is necessary in order to protect the company against damage and in
the case of a resolution which concerns the determination whether there
exists a conflict of interest between a supervisory board member and the
company.


YESThe Principle is incorporated into § 10 Section 4
and 5 of the Rules of Procedure of the Supervisory Board in the
following wording:


4. The agenda of the Board may not be changed or
completed during the meeting, which it concerns, unless at the meeting
all members of the Board are present and shall give their consent to
change or complete the agenda.


5. The agenda may also be changed in a case when it is
necessary that the Board undertakes certain activities in order to
secure the Bank from a damage, as well as in the event of a resolution,
the subject of which is an appraisal of an existence of a conflict of
interests between Board members and the Bank.


30. A supervisory board member delegated by a group of
shareholders to permanently exercise supervision should submit to the
supervisory board detailed reports on the performance of his task.YES
Principle incorporated into § 6 Section 2 and 3 of the Rules of Procedure of
the Supervisory Board in the following wording:


2. In the event that the Board is elected by way of a
vote in separate groups, each group has the right to delegate from among
the members elected by it, one member of the Board, to perform
permanent, individual acts of supervision


3. A member of the Board delegated to perform permanent
supervision should submit to the Board detailed reports on a performed
function.


31. A supervisory board member should not resign from his
function during a term of office if this could render the functioning of
the board impossible, and, in particular, if it could hinder the timely
adoption of an important resolution.YESIn their actions the
members of the Supervisory Board follow the interests of the Bank and
take all actions aimed at ensuring the efficient functioning of the
Bank.


Best Practices of Management Boards


32. Bearing in mind the interest of the company, the
management board sets forth the strategy and the main objects of the
company’s operations, and submits them to the supervisory board. The
management board is liable for the implementation and performance of the
same. The management board cares for transparency and effectiveness of
the company management system and the conduct of its business in
accordance with the legal regulations and best practice.YESIn
accordance with the Rules of Procedure of the Management Board, the
Management Board of the Bank prepares strategy of development of the
Bank and is responsible for the implementation of this strategy. The
Supervisory Board issues opinions on the Bank’s long-term development
plans and annual financial plans of the Bank. Moreover, the Supervisory
Board performs, within the appointed teams, a monitoring of the degree
of implementation of the strategy of development of the Bank.


The Management Board of the Bank, takes care of the
transparency and efficiency of the management system of the Bank and
conducts the Bank’s affairs in accordance with the legal regulations and
Good Practices. Professionalism, reliability and confidentiality
constitute the basis of the management of the Bank. The relationships
with the customers are characterised by integrity and honesty and they
are conducted in conformity with the binding law, including but not
limited to, the provisions on counteracting the money laundering. These
values constitute one of the principles of the Code of Professional
Ethics in force in the Bank.


33. While making decisions on corporate issues, members
of the management board should act within the limits of justified
economic risk, i.e. after consideration of all information, analyses and
opinions, which, in the reasonable opinion of the management board,
should be taken into account in a given case in view of the company’s
interest. While determining the interest of the company, one should keep
in mind the justified in long-term perspective interests of the
shareholders, creditors, employees of the company and other entities and
persons co-operating with the company, as well as the interests of local
community.YESThe mission of the Bank is to ensure the constant
and attractive growth of Bank’s value for its shareholders. While
implementing the principle of efficient and careful management of the
Bank, the Management Board of the Bank is responsible for preparation
and implementation of the programs, which are aimed at increasing the
value of the Bank and increasing investment revenue for its shareholders
as well as the protection of the long-term interests of its employees.
In the course of the decision making process, the Management Board makes
every endeavour to ensure that interests of shareholders, creditors,
employees of the company and other entities and persons co-operating
with the Bank in the course of its activity are taken care of to the
fullest extent.


34. In transactions with shareholders and other persons
whose interests have impact on the interest of the company, the
management board should act with utmost care to ensure that the
transactions are at arms’ length. YESIn the course of
transactions with shareholders and with persons whose interests have
impact on the interests of the Bank, the market value constitutes a
basis for determining the price.


35. A management board member should display full loyalty
towards the company and avoid actions, which could lead to implementing
exclusively own material interest. If a management board member receives
information on the possibility of making an investment or another
advantageous transaction concerning the objects of the company, he
should present such information immediately to the management board for
the purpose of considering the possibility of the company taking
advantage of it. Such information may be used by a management board
member or be passed over to a third party only upon consent of the
management board and only when this does not infringe the company’s
interest.YESEach member of the Management Board of the Bank is
under a duty to take actions, which are in the Bank’s best interest.
Pursuant to the Code of Professional Ethics in force in the Bank it is
expected that in the course of implementation of the common purposes
each member of the Management Board of the Bank will be loyal and honest
and will use the property and resources of the Bank in the reasonable
manner.


36. A management board member should treat his shares in
the company and in its dominant companies and subsidiaries as a
long-term investment.YESThe Bank has a procedure regarding
trading of securities issued by the Bank by the Members of the Bank’s
Management. This procedure lays down certain requirements that must be
met by a member of the Management Board of the Bank that conducts such
transaction e.g., notifying the President of the Management Board of the
Bank of the intention to begin long-term purchase or sale of Bank’s
shares during one or a series of transactions.


37. Management board members should inform the
supervisory board of each conflict of interest in connection with the
performed function or of the risk of such conflict.YESIn
accordance with the Code of Professional Ethics, which is a binding law
in the Bank, the members of the Management Board of the Bank are
prohibited from taking such actions or decisions which might cause a
conflict of interests or which would be contradictory to the Bank’s
interests or which could not comply with professional duties. The member
of the Management Board of the Bank is obliged to inform the Supervisory
Board of the occurrence of the situation in which such conflict of
interest arose or might have arisen.


Pursuant to the Code of Professional Ethics in force in
the Bank each member of the Management Board of the Bank which came
across a demand of a favour in any form or character made by any of the
Bank's employees or the representatives of the counter-party, should
promptly inform the Supervisory Board of the same.


38. The remuneration of management board members should
be set based on transparent procedures and principles, taking into
account its incentive nature and ensuring effective and smooth
management of the company. The remuneration should correspond to the
size of the company’s business enterprise, should be in reasonable
relation to the economic results, and be related to the scope of
liability resulting from a given function, taking into account the level
of remuneration of members of management boards in similar companies in
a similar market.YESWhile determining the remuneration of the
members of the Management Board the Bank makes every endeavour to ensure
its incentive nature corresponding with the financial results of the
Bank and the level of responsibility connected with the performed
function. In the Bank there is a detailed procedure that provides for
granting bonuses in proportion with the achieved business results. In
such way the Bank ensures that the remuneration of the members of the
Management Board of the Bank has incentive nature and is based on
transparent procedures and rules.


39. The total amount of all management board members’
remuneration, as well as the remuneration of individual members, with a
breakdown of its various elements should be disclosed in the annual
report together with information on the procedures and rules applied to
determine it. If the amount of the remuneration of individual members of
the management board significantly differs, it is recommended that a
relevant explanation be published.


YESThe Bank applies this rule. Required information
is published in the annual report.


40. The management board should lay down the principles
and procedure of operations and allocation of powers in the by-laws,
which should be open and generally available.YESThe principles
and procedure of operations of the Management Board of the Bank have
been laid down in the Rules of Procedure of the Management Board. The
allocation of powers between the members of the Management Board of the
Bank is governed by the Order of the President of the Management Board
of the Bank, which constitutes the Enclosure to these Rules. The Rules
of Procedure of the Management Board of the Bank are available at the
website of the Bank.


Best Practices in Relations with Third Parties and Third
Party Institutions


41. The selection of an expert auditor for a company
should guarantee impartiality of performance of the entrusted tasks.
YESThe entity, which is to serve as an auditor, is being chosen in
the course of the procedure in a manner that ensures independence in the
carrying out of the tasks entrusted to an expert auditor..


42. In order to ensure an impartial opinion, the company
should change its auditor once every five years at the least. The change
of auditor should also be understood as a change in the individual
carrying out the audit. Additionally, over a long period of time the
company should not use the services of the same auditing entity.


YESPursuant to the current everyday practice the
agreements with auditors are usually entered into for the period of 2-3
years.


43. The auditor should be selected by the supervisory
board on the recommendation of the audit committee, or by the general
meeting on the recommendation of the supervisory board containing the
audit committee recommendation. If an auditor other than the one
recommended by the audit committee is chosen by either the board or the
general meeting, detailed reasons should be given. Information on the
selection of an auditing entity together with the relevant justification
should be disclosed in the annual report.


YESPursuant to § 13 point 17of the Statute of the
Bank the expert auditor is being chosen by the Shareholders’ Meeting. In
its choice the Shareholders’ Meeting follows the recommendation of the
Supervisory Board prepared by the Supervisory Board’s Audit Team.



44. The current auditor or the auditor auditing the
annual accounts of the company or its subsidiaries in the period under
examination cannot act as a special purpose auditor for the same
company.


YESUntil now no special purpose auditor has been
appointed in the Bank. However, if such auditor is appointed, the Bank
assures that this principle will be followed.


45. A company should acquire its own shares in such a way
that no group of shareholders be privileged.YESThe Bank has
never acquired its owns shares. If however, such transaction takes
place, the Management Board of Bank assures that this principle shall be
followed.


46. The statutes of the company, its basic internal
regulations, information and documents related to general meetings, and
the financial statements should be made available in the registered
office of the company and on its website.YESThe Statute of the
Bank, the Regulation, the Rules of Procedure of the Management Board
Supervisory Board and financial statements are available at the Bank’s
website.


47. The Company should have proper media relations
procedures and regulations and an information policy, ensuring coherent
and reliable information about the company. The company should, in
compliance with the legal regulations and taking into account its
interests, make available to mass media representatives information on
its current operation and business, standing, and enable their presence
at general meetings.YESThe Public Relations Office and
Investors’ Relations Office are responsible for conduct of the
information policy. The Public Relations Office co-ordinates the
information activity, and in particular, shapes a general information
policy of the Bank, its image and relations with the media and
professional organisations. The Investors’ Relations Office is
responsible for fulfilment of the information duties of the Bank
resulting from the agreements concluded by the Bank as well as from the
relevant provisions of law, which apply to public companies in
particular: drawing up and publishing current and periodic information,
shaping the relations with the shareholders and professional environment
of investors and stock exchange analysts in the country and abroad. Upon
the consent of the Chairman of the Shareholders' Meeting the journalists
may be present during the Shareholders' Meeting.


48. In its annual report, a company should make public
its statement on the application of corporate governance standards. If
the standards are not applied to any extent, the company should also
publicly explain this fact.YESThe Bank applies this rule.


PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2005-06-30 Luigi Lovaglio Wiceprezes Zarządu
2005-06-30 Elżbieta Krakowiak Dyrektor Wykonawczy
2005-06-30 Dariusz Choryło Dyrektor Biura Relacji Inwestorskich

Cena akcji Pekao

Cena akcji Pekao w momencie publikacji komunikatu to None PLN. Sprawdź ile kosztuje akcja Pekao aktualnie.

W tej sekcji znajdziesz wszystkie komunikaty ESPI EBI Pekao.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama