Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

MIFID II

Każdy, kto posiada konto maklerskie doskonale wie o tym, że od 1 stycznia 2018 roku wprowadzona została dyrektywa MIFID II dotycząca rynków kapitałowych w Unii Europejskiej. Nie każdy jednak poddał ją należnej uwadze. Wyjaśnijmy zatem w tym miejscu, czym jest? MIFID II to regulacje UE, w pewnym sensie stanowią aktualizację regulacji opublikowanych ponad dziesięć lat temu – w 2007 roku. To właśnie od tamtej pory firmy finansowe mają dodatkowe obowiązki informacyjne – muszą wymagać od swoich klientów wypełnianie ankiet.

Każdy, kto zakłada konto maklerskie lub brokerskie od tamtej pory musi odpowiedzieć na kilka pytań. Pytania te mają głównie na celu sprawdzenie posiadanej wiedzy przez przyszłego inwestora z zakresu rynków finansowych i działalności instrumentów finansowych (np. akcji). Dyrektywa ws rynków finansowych z 2007 roku wprowadzała te ankiety po to, aby określać na ich podstawie profil inwestycyjny inwestora. Z kolei cele MIFID II to poszerzenie funkcji kontrolnej – od stycznia bieżącego roku obowiązuje dodatkowe ankiety, które domy maklerskie przekazują przymusowo do wypełnienia dla wszystkich, czyli również dla tych osób, które wypełniały wcześniejsze ankiety. Pod tym względem głównym celem tych regulacji jest więc  ochrona inwestorów. Największe larum w środowisku instytucji finansowych podniosło się jednak z innego powodu, niż poszerzony obowiązek informacyjny. Chodzi przede wszystkim o zmiany w zakresie funkcjonowania funduszy inwestycyjnych – TFI.

Europejska regulacja MIFID II zakłada, że klient musi być poinformowany o tym, za co i w jakiej wysokości ponosi koszty. Dotyczy to kosztów, jakie ponosi inwestor w ramach za obracanie jego kapitałem przez fundusz inwestycyjny. W konsekwencji wprowadzenia regulacji MIFID II zmiany czekają również brokerów. Na tej płaszczyźnie regulacje zakładają, aby fundusze (TFI, OFE) same płaciły za informacje i analizy dostarczane przez brokerów np. na temat danych spółek giełdowych. Dzięki temu rozpocząć ma się okres, w którym specjalistyczne raporty analityczne będą dla funduszy płatne, ale jednocześnie też dużo bardziej profesjonalnie tworzone. Rozwiązanie MIFID II w tym obszarze napotyka jednak również na kilka kontrowersji. Po pierwsze, rodzi się pytanie, czy w związku z tym sektor instytucji maklerskich nie ulegnie rozdzieleniu się na dwa osobne rynki: pierwszy, zajmujący się sensu stricto egzekucją, drugi – zajmujący się raportami analitycznymi. W warunkach wolnorynkowych trudno jednak będzie tej sytuacji uniknąć.