Ostatnie 30 dni | Ostatnie 90 dni | Ostatnie 180 dni | Ostatnie 365 dni | |
---|---|---|---|---|
Najwyższy kurs | 14.765568 | 14.976784 | 14.987312 | 14.987312 |
Najniższy kurs | 14.426495 | 14.426495 | 13.857642 | 12.875622 |
Kurs średni | 14.569746 | 14.670743 | 14.545378 | 14.155155 |
PLN, czyli polski złoty to podstawowa jednostka monetarna w Polsce. Jedna złotówka dzieli się na sto groszy. Polski złoty jest oficjalnym środkiem płatniczym od 1919 roku. Najpopularniejsze pary walutowe z PLN to EUR PLN (euro polski złoty) oraz USD PLN (dolar polski złoty).
PLN to polska złotówka, oficjalna waluta Polski. Jest to jednostka pieniężna, która została wprowadzona do obiegu w Polsce 1 stycznia 1995 roku, zastępując poprzednią walutę - polskiego złotego (PLZ). Złotówka jest jednostką podzieloną na 100 groszy.
Polski Bank Centralny, czyli Narodowy Bank Polski (NBP), jest instytucją odpowiedzialną za emisję i kontrolę podaży złotówki. Bank ten działa jako niezależna instytucja mająca na celu utrzymanie stabilności finansowej kraju.
Złotówka jest powszechnie akceptowana we wszystkich regionach Polski, zarówno w transakcjach handlowych, jak i codziennych zakupach. Jest również stosowana jako jednostka rozliczeniowa w różnych sektorach gospodarki. Banki, kantory walutowe i inne instytucje finansowe oferują możliwość wymiany złotówek na inne waluty, co umożliwia uczestnictwo Polski w międzynarodowych transakcjach handlowych. Stabilność złotówki jest ważnym elementem polityki gospodarczej kraju.
Jednym ze skutków pandemii okazała się zmiana nawyków żywieniowych Polaków. Jak wynika z danych aplikacji Listonic, w ciągu ostatnich czterech miesięcy aż o 80% częściej niż w analogicznym okresie 2019 roku, do list zakupowych dodawaliśmy artykuły wysokoprzetworzone, z długim terminem przydatności oraz „instant”. Obok chleba tostowego, lodów oraz chipsów, w naszych koszykach 50% częściej lądował również alkohol, głównie piwo i wino.
Jak pokazują dane Listonic od lipca do października 2020 roku konsumenci planowali kupić o 45% produktów spożywczych więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 50% częściej do list zakupowych dodawaliśmy jajka, pomidory i ziemniaki, a 40 % częściej cebulę, mleko, masło i chleb. W 2019 roku wartość przeciętnego koszyka z tymi produktami wynosiła około 37 zł, natomiast z powodu inflacji i wzmożonego popytu, za te same artykuły konsument zapłaci dziś blisko 42 zł, czyli prawie 14% więcej.
Sytuacja epidemiczna w kraju sprawiła, że w okresie lipiec-październik br. Polacy znacznie chętniej niż w analogicznym czasie minionego roku sięgali po niezdrowe przekąski oraz wysokokaloryczne produkty. O prawie 90% wzrosła częstotliwość dodawania do list zakupowych lodów i chipsów, przy czym największe zainteresowanie tego typu artykułami odnotowano w miesiącach wakacyjnych. Z danych Listonic wynika również, że o 50% częściej planowaliśmy także zakup alkoholu, głównie piwa i wina.
Od lipca br. jesteśmy świadkami prawdziwego boomu zakupowego na produkty wysokokaloryczne oraz tzw. „comfort food”, czyli artykuły, które wpływają na poprawę naszego samopoczucia. Nic w tym dziwnego – obecna sytuacja jest wyjątkowo trudna – musieliśmy ograniczyć wyjścia i spotkania, więcej czasu przymusowo spędzamy w domach, co przyczynia się do wzrostu poziomu stresu, który…zajadamy – tłumaczy Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych Listonic wynika, że na listach zakupowych regularnie widnieją wysokoprzetworzone produkty oraz takie, z których możemy szybko przygotować posiłki. Artykuły te w analogicznym okresie ubiegłego roku nie cieszyły się tak dużą popularnością.
Ponad 60% wzrost zainteresowania zakupem zanotowały parówki oraz kabanosy. O 50% częściej Polacy wkładają też do koszyków pomidory w puszce, ketchup, kefir czy majonez. Konsumenci ze wzmożoną częstotliwością planowali także zakup śmietany 30% – przyrost o prawie 70% w porównaniu do zeszłorocznego okresu. Dużo większym zainteresowaniem cieszą się również: ser feta (+65%), drożdże (+52%) oraz jogurty naturalne (+49%).
Większość z nas, wybierając się na zakupy, niezmiennie od kilku lat do koszyka wkłada te same produkty – najczęściej nabiał, mięso oraz warzywa. W tym roku trend się zmienił, na listy coraz częściej trafiają artykuły wysokokaloryczne oraz tzw. dania „instant”, czyli takie, które możemy wyjąć z opakowania i od razu zjeść lub łatwo przygotować. Jednak nie wszystkie nawyki żywieniowe Polaków zmieniły się na gorsze – oprócz przetworzonej żywności, częściej planowaliśmy też kupno warzyw i owoców. W ostatnich czterech miesiącach ponad 70% częściej niż rok temu na listy zakupowe wpisywaliśmy też rukolę, 60% - pieczarki, a 50% ziemniaki, paprykę i cukinię – dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych aplikacji Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku zmieniła się zarówno wielkość koszyka zakupowego Polaków, jak i jego zawartość dużo częściej sięgamy po produkty wysokokaloryczne i wysokoprzetworzone. Na listy trafiają również licznie artykuły z kategorii „instant”, jednak – co pocieszające – w towarzystwie warzyw i owoców.
***
O Listonic:
Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play
w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień, m.in.: jedna z flagowych aplikacji użytkowych na Androida według Google, Aplikacja Roku 2013 według Magazynu T3, najlepsza polska aplikacja mobilna w 2013 roku TNW Polish Startups Awards, najlepsza aplikacja w kategorii m-commerce w konkursie Mobile Trends Awards, jedna z Najbardziej Kreatywnych firm w Biznesie według Brief, 2. miejsce w konkursie Master Card na najlepszą aplikację zakupową w Polsce.
EUR | GBP | USD | CHF | CAD | PLN | AUD | CZK | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EUR | 1 | 0.842497 | 1.112569 | 0.940561 | 1.512632 | 4.271259 | 1.644896 | 25.05943 |
GBP | 1.186947 | 1 | 1.320561 | 1.116397 | 1.795415 | 5.06976 | 1.952405 | 29.744226 |
USD | 0.898821 | 0.757254 | 1 | 0.845396 | 1.359585 | 3.839096 | 1.478467 | 22.523933 |
CHF | 1.063195 | 0.895739 | 1.182878 | 1 | 1.608223 | 4.541182 | 1.748845 | 26.643063 |
PLN | PHP |
---|---|
1 PLN | 14.559793 PHP |
2 PLN | 29.119586 PHP |
3 PLN | 43.679379 PHP |
5 PLN | 72.798965 PHP |
10 PLN | 145.597930 PHP |
20 PLN | 291.195860 PHP |
25 PLN | 363.994825 PHP |
50 PLN | 727.989650 PHP |
100 PLN | 1455.979300 PHP |
500 PLN | 7279.896500 PHP |
1000 PLN | 14559.793000 PHP |
2000 PLN | 29119.586000 PHP |
5000 PLN | 72798.965000 PHP |
10000 PLN | 145597.930000 PHP |
PHP | PLN |
---|---|
1 PHP | 0.068682 PLN |
2 PHP | 0.137364 PLN |
3 PHP | 0.206046 PLN |
5 PHP | 0.343410 PLN |
10 PHP | 0.686820 PLN |
20 PHP | 1.373640 PLN |
25 PHP | 1.717050 PLN |
50 PHP | 3.434100 PLN |
100 PHP | 6.868200 PLN |
500 PHP | 34.341000 PLN |
1000 PHP | 68.682000 PLN |
2000 PHP | 137.364000 PLN |
5000 PHP | 343.410000 PLN |
10000 PHP | 686.820000 PLN |
PLN | PHP |
---|---|
1 PLN | 14.559793 PHP |
2 PLN | 29.119586 PHP |
3 PLN | 43.679379 PHP |
5 PLN | 72.798965 PHP |
10 PLN | 145.597930 PHP |
20 PLN | 291.195860 PHP |
25 PLN | 363.994825 PHP |
50 PLN | 727.989650 PHP |
100 PLN | 1455.979300 PHP |
500 PLN | 7279.896500 PHP |
1000 PLN | 14559.793000 PHP |
2000 PLN | 29119.586000 PHP |
5000 PLN | 72798.965000 PHP |
10000 PLN | 145597.930000 PHP |