Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Świt nowego rynku? Jak pandemia zmienia naszą przyszłość, czyli najważniejsze informacje z ostatniego webcastu "Mega Trends Accelerate”

|
selectedselectedselected
Świt nowego rynku? Jak pandemia zmienia naszą przyszłość, czyli najważniejsze informacje z ostatniego webcastu "Mega Trends Accelerate” | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Franklin Templeton był dziś gospodarzem najnowszej edycji webcastu z serii Mega Trends Accelerate, wydarzenia na żywo, w którym panel ekspertów inwestycyjnych dzieli się swoimi poglądami na temat różnych zagadnień tematycznych i aktualnych problemów, z którymi borykają się inwestorzy.

Prowadzeni przez Stephena Dovera, głównego stratega rynkowego i szefa Instytutu Inwestycyjnego Franklin Templeton, paneliści dyskutowali o tym, czy obecne otoczenie jest początkiem nowego rynku, w jaki sposób pandemia zmienia naszą przyszłość i gdzie inwestorzy mogą znaleźć obecnie największe możliwości.

Kluczowe tematy obejmowały:

  • Przyszłość opieki zdrowotnej i przemysłu,
  • Zmiany w inwestowaniu w środowisko, społeczeństwo i zarządzanie (ESG),
  • Wydatki rządowe i obawy związane z inflacją oraz
  • Zmiana zachowań konsumenckich.

Komentując przyszłość sektora opieki zdrowotnej i przemysłu, Zehrid Osmani, zarządzający portfelem skupiającym się na akcjach globalnych w Martin Currie, powiedział:

"Firmy biofarmaceutyczne wykazały się ogromnym wysiłkiem w ciągu ostatnich 15 miesięcy dzięki rozwojowi szczepionki COVID i oczekujemy, że więcej innowacji, jak również wzrost zdolności produkcyjnych leków będą kontynuowane. Postrzegamy to raczej jako trend strukturalny niż tymczasowy. Istnieje jednak kilka powodów, dla których europejskie spółki farmaceutyczne o dużej kapitalizacji nie są najbardziej przekonującym długoterminowym tematem inwestycyjnym w 2021 roku. Na ich wzrost będzie miała wpływ wydajność prac badawczo-rozwojowych, a także ciągła presja cenowa, z jaką boryka się branża ze strony leków wychodzących z patentu, konkurencji na rynku leków generycznych oraz presji cenowej ze strony podmiotów z sektora opieki zdrowotnej.

Branża technologii medycznych na całym świecie oferuje atrakcyjne możliwości, takie jak przestrzeń oprogramowania dla służby zdrowia. Uważamy również, że oprogramowanie dostosowane do potrzeb rozwoju i komercjalizacji leków oraz spersonalizowane terapie mogą dobrze sobie radzić w tej przestrzeni i potencjalnie oferować wysokie stopy zwrotu.

Firmy działające na rynkach niszowych,

Reklama

z niewielką lub żadną presją cenową, które mają wysokie bariery wejścia, mogą mieć mniejszą presję konkurencyjną i mniej zagrożeń regulacyjnych. Ponadto, mogą one korzystać z silnych możliwości długoterminowego wzrostu strukturalnego, wynikających z takich obszarów jak cyfryzacja infrastruktury opieki zdrowotnej, zdalne monitorowanie pacjentów, genomika oraz trendy w zakresie outsourcingu opracowywania i produkcji leków.

Spodziewamy się również dalszego wzrostu cyfryzacji opieki zdrowotnej. Może to przybrać formę telemedycyny poprawiającej szybkość triage'u, jak również wygodę i efektywność w zarządzaniu pacjentami o niskiej intensywności opieki. Ponadto zastosowanie urządzeń do zdalnego monitorowania, które mogą poprawić przestrzeganie przez pacjentów zasad leczenia i interweniować w ramach opieki medycznej, zanim dojdzie do kosztownych zaostrzeń wymagających opieki szpitalnej.

Wnioski, jakie wyciągnęliśmy z pandemii,

będą miały wpływ na przyszłość publicznej opieki zdrowotnej. Rządy będą przeznaczać więcej bodźców fiskalnych na modernizację istniejącej infrastruktury opieki zdrowotnej, aby uczynić ją bardziej odporną na potencjalne przyszłe epidemie pandemii. Ulepszenia te mogą przybrać formę zwiększonej wydajności, np. w zakresie łóżek na szpitalnych oddziałach intensywnej terapii, ale także inwestycji w poprawę wykorzystania i przeniesienie opieki do tańszych miejsc.

Na rynkach wschodzących przewidujemy szybki wzrost inwestycji w innowacje technologiczne w dziedzinie opieki zdrowotnej. W ujęciu strukturalnym oznacza to, że wydatki na opiekę zdrowotną na rynkach wschodzących mogą osiągnąć poziom kilkudziesięciu procent wzrostu w ciągu następnej dekady, w porównaniu do średniego jednocyfrowego wzrostu na rynkach rozwiniętych.

Poza opieką zdrowotną,

dostrzegamy średnioterminowe możliwości w sektorze przemysłowym, takie jak cyfryzacja i automatyzacja, ale także zwiększone przyjęcie inicjatyw w zakresie bardziej ekologicznej infrastruktury, w szczególności energii odnawialnej, wydajnych budynków, szybkiej kolei i pojazdów elektrycznych. Jeśli chodzi o automatyzację i cyfryzację, widzieliśmy firmy, które mówiły o "10-letnim postępie w ciągu jednego roku", ponieważ zostały zmuszone do przyjęcia nowych cyfrowych metod pracy. Oczekujemy, że będziemy obserwować rosnące wykorzystanie technologii cyfrowych i robotyki (liczba jednostek robotyki przemysłowej wzrosła podobno o około 12% w 2020 roku - uważamy, że możemy mieć do czynienia ze wzrostem w połowie dziesiątki potencjalnie w 2021E i ponad dwukrotnym wzrostem jednostek robotyki przemysłowej w ciągu 10 lat), ponieważ firmy nadal wprowadzają innowacje poprzez cyfryzację. Oczekujemy również, że "coboty" (roboty współpracujące, tj. roboty wykonujące zadania we współpracy z pracownikami ludzkimi) będą rosły w tempie około +35%-45% w skali roku w ciągu najbliższych 10 lat. Inteligentne fabryki, zautomatyzowany monitoring magazynów, cyfryzacja logistyki, zdalna konserwacja i cyfrowe bliźniaki to tylko niektóre z rozwiązań, które naszym zdaniem staną się coraz bardziej powszechne w przyszłości."

Komentując wywołane pandemią zmiany w ESG z punktu widzenia stałego dochodu, a także obawy związane z inflacją oraz wydatki konsumentów i rządu, Bonnie Wongtrakool, globalna szefowa inwestycji ESG i zarządzająca portfelem w Western Asset Management, powiedziała:

Reklama

"W Western Asset szukamy '3 T' - przejrzystości, terminów i śledzenia - aby nadal popychać korporacje do przodu w kwestiach środowiskowych, społecznych i zarządzania. Spółki poczyniły do tej pory duże postępy w zakresie ESG w odpowiedzi na presję inwestorów i konsumentów, ale aby dalej podnosić standardy, konieczne jest wsparcie ze strony polityki i regulacji. Wyniki nadal różnią się dość znacznie w zależności od emitentów i sektorów. Potrzebujemy wsparcia ze strony decydentów, aby poszerzyć i przyspieszyć pozytywne ruchy, które obserwujemy po pandemii.

Administracja Bidena zainicjowała całościowe podejście do klimatu i sprawiedliwości rasowej

Ambicje te są zbieżne z ambicjami inwestorów ESG, co pomoże w dalszym rozwoju inwestowania ESG, ale kluczowe będą konkrety dotyczące sposobu, w jaki USA osiągnie swój cel dekarbonizacji do 2035 roku. Będziemy obserwować szczegóły dotyczące standardów czystej energii i strategii finansowania klimatu, które będą miały wpływ na całą gospodarkę, a także ewolucję cen węgla zarówno w kraju, jak i za granicą.

Widzimy możliwości inwestycyjne w obligacjach z oznaczeniami ESG, ponieważ wierzymy, że rynek ten będzie się nadal rozwijał i dywersyfikował w zależności od różnych rezultatów polityki. Poszukujemy możliwości najszybszego rozwoju w krajach rynków wschodzących (EM), gdzie potrzeby finansowania klimatu EM są najbardziej skoncentrowane.

Oczekujemy, że wydatki rządów na tym etapie ożywienia gospodarczego będą kontynuowane, biorąc pod uwagę, że potencjał długoterminowych szkód jest nadal znaczny. Wpływ makroekonomiczny dodatkowych wydatków rządowych zależy od tego, jak duża ich część zostanie przeznaczona na działalność produkcyjną, a nie tylko na wypełnienie dziur powstałych w wyniku COVID. Inwestycje w łagodzenie skutków zmian klimatu i adaptację do nich mogłyby być zorganizowane jako te pierwsze, ale wciąż nie wiadomo, ile USA i inne kraje są skłonne przeznaczyć na ten cel.

Uważamy, że obawy o inflację w związku z kontynuacją stymulacji są przesadzone i obecnie obserwujemy,

że ceny rynkowe również zaczynają to odzwierciedlać. Zazwyczaj wyższe poziomy wydatków rządowych po prostu przyspieszają wzrost gospodarczy ("kup teraz, zapłać później"), ponieważ nie są w stanie zaradzić trendom sekularnym w zakresie demografii, automatyzacji i produktywności. Wyższe zadłużenie stanowi większe ryzyko dla krajów, które są uzależnione od finansowania zewnętrznego, ale ekspansja zadłużenia w krajach EM była bardziej umiarkowana niż na rynkach rozwiniętych. Banki centralne krajów EM były dość odpowiedzialne.

Jeśli chodzi o politykę monetarną, to choć Fed zobowiązał się do utrzymania akomodacyjnej polityki pieniężnej, to w ciągu ostatnich kilku dekad przekonaliśmy się, że sama polityka monetarna nie jest w stanie wywołać wyższej inflacji."

Reklama

Komentując zmieniające się zachowania konsumentów, Sara Araghi, analityk badawczy i zarządzający portfelem oraz szef zespołu ds. sektora konsumenckiego w Franklin Equity Group, powiedziała:

"Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważony rozwój i kwestie społeczne, co znajduje odzwierciedlenie w trendach popytu na produkty. Badanie przeprowadzone w 2019 r. przez Hotwire wykazało, że 47% konsumentów zmieniło swoje nawyki zakupowe z powodu naruszenia przez firmę ich osobistych wartości. Aby sprostać tym zmieniającym się oczekiwaniom konsumentów, firmy wprowadzają zmiany. Firmy obuwnicze, na przykład, zmniejszają swój ślad węglowy, a producenci dżinsów ograniczają zużycie wody. Producenci weryfikują, w jakich krajach zlokalizowane są ich zakłady produkcyjne, co ma wpływ na łańcuch dostaw i siłę roboczą.

Podczas pandemii byliśmy również świadkami gwałtownych zmian w zachowaniu konsumentów,

ponieważ wiele czynności wykonywanych niegdyś osobiście przeniosło się do formatów cyfrowych. Sektor technologiczny odnotował gwałtowny wzrost z powodu szybkiej cyfryzacji we wszystkich branżach, co było konieczne, aby dostosować się do nowych zachowań konsumentów. Większość firm planowała inwestycje technologiczne w ciągu najbliższych 3-5 lat, jednak z konieczności zostały one przyspieszone w tym roku. Według amerykańskiego Departamentu Handlu, prywatne inwestycje w oprogramowanie, sprzęt techniczny oraz badania i rozwój stanowią obecnie ponad 50% wszystkich prywatnych inwestycji.

Inwestycje w e-handel będą prawdopodobnie kontynuowane w szybkim tempie, w połączeniu z inwestycjami w obiekty typu "brick and mortar" - konsumenci chcą korzystać z elastyczności internetu, ale cenią sobie również doświadczenie zdobyte w sklepie i oczekują od niego więcej. Centra handlowe zmieniają się w "centra doświadczeń", zwiększając liczbę firm opartych na aktywności, takich jak zajęcia fitness i jazdy na rowerze oraz kręgle na miejscu. To doświadczenie w sklepie będzie skłaniać się bardziej ku cyfryzacji, włączając w to technologie takie jak wirtualna rzeczywistość i aplikacje mobilne.

Innym obszarem wzrostu w czasie pandemii jest przetwarzanie transakcji, ponieważ coraz więcej konsumentów nietechnicznych decyduje się na regularne zakupy online i korzystanie z aplikacji telefonicznych do dokonywania zakupów. Wydatki konsumentów online u amerykańskich sprzedawców wzrosły o 44% w ujęciu rocznym w 2020 r., co stanowi najwyższy roczny wzrost w ciągu ponad dwóch dekad i prawie potrójny wzrost o 15,1% w ujęciu rocznym w 2019 r., zgodnie z szacunkami Digital Commerce 360. Firmy i przedsiębiorstwa, które dostosowały się i stworzyły więcej możliwości cyfrowych, skorzystały z tego trendu podczas pandemii i wierzymy, że będą nadal to robić w przyszłości.

Jak można się spodziewać, wraz ze wzrostem handlu elektronicznego, obserwowaliśmy również przyspieszenie wykorzystania kart kredytowych i innych usług przelewów pieniężnych online/telefonicznych podczas pandemii i oczekujemy, że trend ten będzie się utrzymywał. Według badania PYMNTS ze stycznia 2021 r., 28% amerykańskich konsumentów zwiększyło wykorzystanie kart kredytowych online od początku pandemii.

Zaczynamy dostrzegać inflację we wszystkich dziedzinach,

Reklama

która wpływa na dobra konsumpcyjne i doświadczenia ze względu na wzrost kosztów surowców, pracy i transportu. W większości przypadków marki przenoszą te wyższe koszty na swoich klientów. Nie stanowi to jednak dużego problemu, ponieważ mamy do czynienia z mniejszą ilością zapasów, a konsumenci są na razie silni, ponieważ wielu z nich zgromadziło zapasy gotówki z tytułu płatności stymulacyjnych. Od początku pandemii konsumenci na całym świecie zgromadzili dodatkowe 5,4 biliona dolarów oszczędności. Widzimy również ogromny popyt na spotkania towarzyskie i wydatki, a konsumenci są skłonni zapłacić za doświadczenia, które ominęły ich podczas przestojów. W dłuższej perspektywie czasowej spodziewamy się, że w przestrzeni konsumenckiej będą zwycięzcy i przegrani, a siła będzie się utrzymywać w przypadku tych, którzy zainwestowali w cyfryzację we wszystkich obszarach."

 

.....

Niniejsza informacja nie stanowi porady inwestycyjnej. Ruchy rynku i walut mogą spowodować, że wartość kapitałowa akcji, a także dochody z nich, mogą zarówno spadać, jak i rosnąć, a Ty możesz odzyskać mniej niż zainwestowałeś.

Informacje zawarte w niniejszym dokumencie zostały opracowane ze szczególną starannością w celu zapewnienia ich dokładności. Jednakże, nie składa się żadnych oświadczeń ani gwarancji, wyraźnych lub dorozumianych, co do ich dokładności lub kompletności. Franklin Templeton, Martin Currie i Western Asset Management pozyskały wszelkie badania i analizy zawarte w niniejszym dokumencie na własny użytek. Jest on udostępniany Państwu jedynie incydentalnie, a wszelkie wyrażone opinie mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.

Niniejszy materiał ma charakter wyłącznie informacyjny i nie należy go interpretować jako indywidualnej porady inwestycyjnej, rekomendacji lub zachęty do kupna, sprzedaży lub posiadania jakiegokolwiek papieru wartościowego lub funduszu, ani do przyjęcia jakiejkolwiek strategii inwestycyjnej. Nie stanowi on również porady prawnej ani podatkowej. Wyrażone poglądy są poglądami autora, a komentarze, opinie i analizy są sporządzone na dzień publikacji i mogą ulec zmianie bez uprzedzenia.

Reklama

Informacje zawarte w niniejszym materiale nie stanowią kompletnej analizy wszystkich istotnych faktów dotyczących danego kraju, regionu lub rynku. Analiza czynników środowiskowych, społecznych i zarządzania (ESG) stanowi ważną część procesu inwestycyjnego i pomaga w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Strategie te nie muszą być ukierunkowane na konkretne wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Wydane przez Franklin Templeton International Services S.à r.l. - Nadzorowane przez Commission de Surveillance du Secteur Financier - 8A, rue Albert Borschette, L-1246 Luxembourg - Tel: +352 46 66 67-1 - Fax: +352 46 66 76.

Copyright © 2021 Franklin Templeton. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Franklin Templeton

Franklin Templeton

Franklin Templeton to amerykańska międzynarodowa spółka holdingowa, która wraz ze swoimi spółkami zależnymi jest nazywana Franklin Templeton; jest globalną firmą inwestycyjną założoną w Nowym Jorku w 1947 roku jako Franklin Distributors, Inc.


Reklama
Reklama