Rada zdaje sobie sprawę, że szybki spadek inflacji w 1kw24 będzie w głównej mierze konsekwencją bardzo wysokiej bazy odniesienia i wydłużenia działań osłonowych (zerowy VAT na żywność, „zamrożenie” cen energii w 1poł24). Druga połowa roku przyniesie odbicie inflacji i RPP będzie chciała zapoznać się z oczekiwaną przez ekspertów NBP skalą tego wzrostu w marcowej projekcji makroekonomicznej. Chociaż krótkoterminowe perspektywy inflacyjne wyraźnie się poprawiły, to spodziewamy się, że perspektywa powrotu inflacji do celu NBP w średnim terminie pozostanie odległa. Przestrzeń do ewentualnych obniżek stóp procentowych jest w naszej ocenie ograniczona.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska: Ostrożne komentarze odnośnie unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych o 90% w 2040 w stosunku do 1990
- W kontekście nowego proponowanego przez KE celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE o 90% w stosunku do poziomów z 1990, wiceminister klimatu U. Zielińska powiedziała, że Polska widzi małą przestrzeń na kolejne zobowiązania klimatyczne. Rząd ma wypracować oficjalne stanowisko do celu 90% w ciągu najbliższych tygodniu, a do połowy roku ma przedstawić aktualizację Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu. Powiedziała, że Polska zamierza realizować zobowiązania redukcyjne do 2030 roku oraz cel neutralności klimatycznej 2050.
- W naszej ocenie, priorytetem dla Polski jest radykalne przyśpieszenie inwestycji w zerowe moce energetyczne (OZE i atom) i sieci elektroenergetyczne w ciągu najbliższych 10 lat. Polska najmocniej w regionie CEE odczuwa wysokie koszty uprawnień do emisji CO2, ale do 2030 może wykorzystać finansowanie unijne (KPO i środki z polityki spójności) oraz dostęp do finansowania prywatnego, w tym bankowego, do podwojenia inwestycji energetycznych w tej dekadzie.
Zobacz także: Warszawski parkiet wrzucił luz. PNK Orlen ma nowego prezesa zarządu
Fitch: Polska może zostać objęta procedurą nadmiernego deficytu
- Widoczne jest ryzyko, że wraz z powrotem fiskalnych reguł Unii Europejskiej (UE), Polska będzie objęta procedurą nadmiernego deficytu – powiedziała M. Krzywicka z agencji Fitch. Zwróciła uwagę, że ścieżka konsolidacji fiskalnej będzie umiarkowana, chociaż nie jest jasne na ile restrykcyjnie będą wdrażane unijne reguły fiskalne.
- Wprawdzie rada ministrów finansów unii europejskiej (Ecofin) uzgodniła, że wzrost inwestycji w zbrojenia będzie uwzględniany jako istoty czynnik przy ocenie wysokości deficytu, jednak w naszej ocenie wyraźnie przekroczył on 5% PKB w 2023 i pozostanie powyżej tego poziomu w 2024. Oczekujemy, że nawet po uwzględnieniu nowych wydatków na zbrojenia deficyt pozostanie powyżej 3% PKB.
- Krzywicka uważa, że perspektywa konsolidacji fiskalnej i reform związanych z wdrażaniem KPO będą obszarami, które zweryfikują zdolność rządu do implementacji polityki przez nowy rząd, wobec tarć z opozycją. W ocenie Fitch ryzyko polityczne wzrosło.
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję