Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w sierpniu 2024 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej pogorszyły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 5,5 p. proc. i 4,4 p. proc.). Niższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,5 p. proc. i 0,3 p. proc.). Wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 2,2 p. proc.).
W odniesieniu do sierpnia 2023 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,4 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w sierpniu 2024 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -10,3 a . Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 3,4 p. proc. i 2,2 p. proc.). Wzrost o 0,1 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 0,3 p. proc.).
W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 0,2 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.
Tablica 1. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej
Wykres 1. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2021–2024
Wykres 2. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według lat
Tablica 2. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej
Wykres 3. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2021–2024
Wykres 4. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe według lat
-
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 05-14.08.2024 r. przeprowadzono 1296 wywiadów. ↑