Spółka zwraca uwagę na „drastyczny spadku popytu na wyroby budowlane w okresie sprawozdawczym, (…) spadek zużycia jawnego stali w Polsce o blisko 20% r/r, a w Niemczech o blisko 30%, (…) wzmożenie presji płacowej i wzrost kosztów działalności, (…) umacnianie się PLN względem EUR, osłabiające pozycję eksportową i wpływające na rentowność sprzedaży. Obserwowano również powrót do konkurowania najniższą ceną, (…) nie tylko wśród polskich producentów wyrobów stalowych. (…) w rezultacie wolumeny sprzedaży Spółki spadły o blisko 40%”
Komentarz: Wstępne wyniki II kw.’23 odbieramy negatywnie. Zakładaliśmy, że wyniki ustabilizują się na poziomie z I kw.’23, jednak z uwagi na bardzo słaby popyt oraz dużą zmienność cen stali Spółka najwidoczniej po raz kolejny miała negatywny efekt FIFO, który przełożył się na osiągnięcie straty w II kw.’23, o czym świadczy komentarz dotyczący bardzo silnej presji cenowej ze strony konkurencji. Zakładaliśmy, że w br. Spółka osiągnie zysk EBITDA oraz netto w wysokości odpowiednio 32mln PLN oraz 16mln PLN, co biorąc pod uwagę wyniki I pół.’23, staje się obecnie poziomem nieosiągalnym. Zgodnie z raportem bieżącym wolumeny sprzedaży w H1’23 spadły o ok. 40% r./r. i na H2’23 nie widzimy specjalnie oznak poprawy z uwagi na utrzymującą się dekoniunkturę w segmencie budowlanym w Europie.
Wg danych GUS II kw.’23 pogorszyły się istotnie perspektywy w segmencie okien z tworzyw sztucznych, gdzie produkcja spadła o 19% r./r. (w lipcu spadki sięgały 12% r./r., ytd -15%). Na poprawę wyników powinna z kolei pozytywnie wpływać stabilizacja cen stali, które od kilku miesięcy znajdują się w trendzie bocznym, co minimalizuje ryzyko negatywnego efektu FIFO oraz osłabienie się PLN, wobec EUR z uwagi na realizację ok. 50% sprzedaży na rynkach eksportowych. Na chwilę obecną podtrzymujemy nasze założenia długoterminowe zakładające realizację 350- 400 PLN marży EBITDA na tonę sprzedanego profilu stalowego (obecne capacity to ok. 180 tys. ton profili rocznie), przy czym w bieżącym roku marża ta będzie istotnie niższa z uwagi na niestabilną sytuacje cenową na rynku stali w H1’23 oraz znaczne spadki wolumenów sprzedaży, będące zarówno efektem słabego popytu jak i rosnącej presji konkurencyjnej.
Zobacz także: Pozytywne wyniki finansowe od razu widać po akcjach spółki – Brand24 ma się czym pochwalić za II kwartał 2023
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję