Opieramy nasze prognozy wskaźników operacyjnych (wolumen) oraz parametrów finansowych na bazie aktualnego portfela zamówień oraz oczekiwanych trendów rynkowych dla producentów taboru kolejowego. Zakładamy utrzymanie relatywnie stałej struktury rynku jeżeli chodzi o otoczenie konkurencyjne, przy jednoczesnym dążeniu producentów do unikania kontraktów o charakterze długoterminowym (zwłaszcza z gwarancją ceny).
Jeżeli chodzi o strukturę sprzedaży, z uwagi na specyfikę polskiego rynku wynikającej ze (1) struktury taboru kolejowego oraz jego wieku, (2) polityki inwestycyjnej przewoźników odpowiadającej doraźnym / średnioterminowym potrzebom, a także (3) dostępne źródła finansowania projektów transportowych, czy też (5) strategiczne decyzje rządu (po części uzależnione od kierunku polityki UE) dotyczące kierunku rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce, zakładamy stopniowy wzrost udziału sprzedaży nowych produktów w kolejnych latach z relatywnie stabilnym, w ujęciu nominalnym, udziale przychodów alokowanych do segmentu modernizacji i napraw taboru kolejowego.
W nawiązaniu do przedstawionych oczekiwań co do kierunku ewolucji portfela zamówień w kolejnych latach, jego aktualny obraz (w średnioterminowym horyzoncie do 2025 roku) oceniamy jako satysfakcjonujący, zarówno na tle historycznym, jak i w zestawieniu z bieżącą sytuacją rynkową. Zgodnie z naszymi szacunkami spółka powinna w latach 2023-24P kontynuować trend odbudowy przychodów po zauważalnym spadku zanotowanym w 2021 roku. Co istotne, wzrost sprzedaży utożsamiamy z prognozowanym pozytywnym efektem wolumenowym wynikającym głównie ze wzrostu sprzedaży lokomotyw. W dłuższym terminie (pespektywa potencjalnie 2025P+), relatywnie wysoki poziom sprzedaży (ok 1,340 mln zł średnio w latach 2025-2029P) może być utrzymany dzięki możliwemu wzrostowi zamówień na elektryczne zespoły trakcyjne, który może wynikać zarówno z potrzeb odtworzeniowych systematycznie starzejącej się bazy pasażerskiego taboru kolejowego, jak też nowych inwestycji będących efektem ogłoszonych / planowanych programów nakierowanych na rozwój pasażerskich przewozów kolejowych oraz zwiększenia ich dostępności.
W analizie aktualnego portfela zamówień, warto zwrócić uwagę na relatywnie malejący udział sprzedaży nowych lokomotyw w kolejnych latach oraz naturalną stopniową rotację bazy umów na korzyść tych podpisywanych po roku 2019. Ten ostatni punkt jest o tyle istotny, że przy uwzględnieniu inflacji PPI w wysokości ok 33% (narastająco) w okresie styczeń 2020-lipiec 2023, Newag doświadczył problemów z utrzymaniem satysfakcjonującego poziomu marż operacyjnych z uwagi na brak obiektywnych mechanizmów indeksacyjnych zawartych w podpisanych umowach wykonawczych.
Zgodnie z naszymi szacunkami, spółka mogła osiągnąć lokalne minimum wyników zarówno finansowych, jak i operacyjnych w 2022r. Stonowany optymizm opieramy na aktualnym portfelu zamówień przy jednocześnie korzystniejszych trendach w zakresie cen materiałów oraz energii, które to łącznie mają dominującą pozycję w strukturze kosztów rodzajowych. Jak to już zostało wcześniej wspominanie, na drugim końcu krzywej prognoz zakładamy, że spółka będzie beneficjentem wymiany taboru kolejowego w Polsce, z głównym naciskiem na EZT. Posiadane kompetencje, aktywa produkcyjne (uwzględniając siłę robaczą) powinny z kolei pozwolić, w naszym scenariuszu bazowym, na utrzymanie mocnej pozycji rynkowej, a w efekcie osiąganie satysfakcjonujących marż operacyjnych. Zwracamy jednak uwagę, że nakreślony i odzwierciedlony w naszych prognozach scenariusz bazowy nie uwzględnia zarówno skrajnych pozytywnych, jak i negatywnych, zdarzeń rynkowych związanych głównymi odpowiednio determinantami wzrostu / czynnikami ryzyka opisanymi w dedykowanym paragrafie.