Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS

|
selectedselectedselected
Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS | FXMAG INWESTOR
Materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Otoczenie makroekonomiczne

Popyt na odzież zależy od wielu czynników makroekonomicznych, w tym od: dynamiki PKB, konsumpcji prywatnej, wydatków rządowych, stopy bezrobocia, inflacji i wynagrodzeń. Gospodarka polska znajduje się w obecnie fazie ożywienia postpandemicznego, będąc jednocześnie pod negatywnym wpływem wojny w Ukrainie, co skutkuje m. in. wzrostem inflacji. W I kwartale 2022 r. polska gospodarka rozwijała się w szybkim tempie. Sprzedaż detaliczna towarów w cenach stałych (po wyeliminowaniu wpływu inflacji) była większa we wszystkich pierwszych trzech miesiącach 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2021.

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 1Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 1

Pozytywne dane spływają także z rynku pracy. Bezrobocie po pierwszych trzech miesiącach 2022 utrzymuje się na niskim poziomie. W marcu 2022 doszło do spadku stopy bezrobocia o 0,1 pp. m/m do 5,4%.

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 2Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 2

Niski poziom bezrobocia powiązany jest z wysokimi poziomami zatrudnienia. Na koniec marca 2022 zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw zwiększyło się o 25 tys. osób w porównaniu ze styczniem 2022 r. i wyniosło ponad 6,485 mln osób. Silny rynek pracy w Polsce skutkuje zwiększeniem wynagrodzeń.

Reklama

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 3Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 3

Miesięczne nominalne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw na koniec marca 2022 r. było wyższe niż w analogicznym okresie 2021 r. i wyniosło 6 666 zł brutto. W marcu wynagrodzenia średnio wzrosły o 7,2% m/m i 12,4% r/r.

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 4Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 4

O ile pierwsze trzy miesiące pozwalają spojrzeć z optymizmem na koniunkturę gospodarczą w Polsce i tym samym na perspektywy sprzedaży odzieży i obuwia, o tyle inwazja Rosji na Ukrainę może mieć daleko idące negatywne konsekwencje dla decyzji zakupowych konsumentów. Stąd w naszych prognozach wzrostu Spółki przyjmujemy podejście ostrożnościowe przejawiające się przede wszystkim w niskim potencjale do wzrostu rentowności Spółki.

 

Otoczenie branżowe

Popyt na odzież charakteryzuje się znaczną sezonowością, co wynika z uwarunkowań branży. Największa sprzedaż ma miejsce w sezonie wiosennym i jesiennym. Wyniki sprzedaży są istotnie kształtowane w poszczególnych miesiącach przez różnorodność kolekcji (liczba modeli i ich wersji np. kolorystycznych) oraz ceny poszczególnych asortymentów. Sezon jesienno-zimowy odznacza się większą sprzedażą odzieży wierzchniej (takiej jak płaszcze, czy kurtki), której ceny są relatywnie wyższe od okryć wiosenno-letnich. Z tego powodu przychody w sezonie jesiennozimowym są zwykle wyższe, niż w sezonie wiosenno-letnim. Co więcej, historycznie patrząc w 2021 r. sprzedaż detaliczna w Polsce znajdowała się pod wpływem pandemii, co dodatkowo pogłębiło miesięczne wahania.

Reklama

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 5Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 5

Największe spadki dynamiki sprzedaży detalicznej miały miejsce w styczniu i maju 2021 r. oraz w styczniu 2022 r., po których następowały silne odbicia typu V. W okresie maj-lipiec 2021 r. sprzedaż detaliczna rosła miesięcznie średnio o 4,6%, co wskazuje na odbudowę popytu ze strony konsumentów.

Gospodarka polska funkcjonuje obecnie w warunkach wysokiej inflacji, co może skutkować zmniejszeniem realnej siły nabywczej konsumentów oraz spadkiem dynamiki sprzedaży produktów z branży odzieżowej, jako tych niebędących dobrami pierwszej potrzeby. Po jednorazowym spadku w lutym 2022 r. dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych ponownie wzrosła w marcu 2022 do 11% w porównaniu z marcem 2021. Ogólny wzrost cen przekłada się także na wyższe ceny odzieży i obuwia, aczkolwiek tempo ich wzrostu jest mniejsze niż inflacja CPI. W kwietniu ceny odzieży i obuwia wzrosły średnio o 3,0% r/r i 3,7% m/m. Rosnące ceny w gospodarce przekładają się na pesymizm wśród konsumentów. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł w kwietniu 2021 r. minus 37,2 pkt i był niższy o 14,7 pkt niż w kwietniu 2022 r.

 

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama