Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy warto trzymać akcje Monnari Trade 2022

Otoczenie makroekonomiczne

Popyt na odzież zależy od wielu czynników makroekonomicznych, w tym od: dynamiki PKB, konsumpcji prywatnej, wydatków rządowych, stopy bezrobocia, inflacji i wynagrodzeń. Gospodarka polska znajduje się w obecnie fazie ożywienia postpandemicznego, będąc jednocześnie pod negatywnym wpływem wojny w Ukrainie, co skutkuje m. in. wzrostem inflacji. W I kwartale 2022 r. polska gospodarka rozwijała się w szybkim tempie. Sprzedaż detaliczna towarów w cenach stałych (po wyeliminowaniu wpływu inflacji) była większa we wszystkich pierwszych trzech miesiącach 2022 r. w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2021.

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 1Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 1

Pozytywne dane spływają także z rynku pracy. Bezrobocie po pierwszych trzech miesiącach 2022 utrzymuje się na niskim poziomie. W marcu 2022 doszło do spadku stopy bezrobocia o 0,1 pp. m/m do 5,4%.

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 2Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 2

Niski poziom bezrobocia powiązany jest z wysokimi poziomami zatrudnienia. Na koniec marca 2022 zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw zwiększyło się o 25 tys. osób w porównaniu ze styczniem 2022 r. i wyniosło ponad 6,485 mln osób. Silny rynek pracy w Polsce skutkuje zwiększeniem wynagrodzeń.

Reklama

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 3Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 3

Miesięczne nominalne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw na koniec marca 2022 r. było wyższe niż w analogicznym okresie 2021 r. i wyniosło 6 666 zł brutto. W marcu wynagrodzenia średnio wzrosły o 7,2% m/m i 12,4% r/r.

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 4Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 4

O ile pierwsze trzy miesiące pozwalają spojrzeć z optymizmem na koniunkturę gospodarczą w Polsce i tym samym na perspektywy sprzedaży odzieży i obuwia, o tyle inwazja Rosji na Ukrainę może mieć daleko idące negatywne konsekwencje dla decyzji zakupowych konsumentów. Stąd w naszych prognozach wzrostu Spółki przyjmujemy podejście ostrożnościowe przejawiające się przede wszystkim w niskim potencjale do wzrostu rentowności Spółki.

 

Otoczenie branżowe

Popyt na odzież charakteryzuje się znaczną sezonowością, co wynika z uwarunkowań branży. Największa sprzedaż ma miejsce w sezonie wiosennym i jesiennym. Wyniki sprzedaży są istotnie kształtowane w poszczególnych miesiącach przez różnorodność kolekcji (liczba modeli i ich wersji np. kolorystycznych) oraz ceny poszczególnych asortymentów. Sezon jesienno-zimowy odznacza się większą sprzedażą odzieży wierzchniej (takiej jak płaszcze, czy kurtki), której ceny są relatywnie wyższe od okryć wiosenno-letnich. Z tego powodu przychody w sezonie jesiennozimowym są zwykle wyższe, niż w sezonie wiosenno-letnim. Co więcej, historycznie patrząc w 2021 r. sprzedaż detaliczna w Polsce znajdowała się pod wpływem pandemii, co dodatkowo pogłębiło miesięczne wahania.

Reklama

Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 5Otoczenie makroekonomiczne/otoczenie branżowe - Monnari Trade SA (MONNARI) - analiza DM BPS - 5

Największe spadki dynamiki sprzedaży detalicznej miały miejsce w styczniu i maju 2021 r. oraz w styczniu 2022 r., po których następowały silne odbicia typu V. W okresie maj-lipiec 2021 r. sprzedaż detaliczna rosła miesięcznie średnio o 4,6%, co wskazuje na odbudowę popytu ze strony konsumentów.

Gospodarka polska funkcjonuje obecnie w warunkach wysokiej inflacji, co może skutkować zmniejszeniem realnej siły nabywczej konsumentów oraz spadkiem dynamiki sprzedaży produktów z branży odzieżowej, jako tych niebędących dobrami pierwszej potrzeby. Po jednorazowym spadku w lutym 2022 r. dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych ponownie wzrosła w marcu 2022 do 11% w porównaniu z marcem 2021. Ogólny wzrost cen przekłada się także na wyższe ceny odzieży i obuwia, aczkolwiek tempo ich wzrostu jest mniejsze niż inflacja CPI. W kwietniu ceny odzieży i obuwia wzrosły średnio o 3,0% r/r i 3,7% m/m. Rosnące ceny w gospodarce przekładają się na pesymizm wśród konsumentów. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wyniósł w kwietniu 2021 r. minus 37,2 pkt i był niższy o 14,7 pkt niż w kwietniu 2022 r.

 

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Czytaj więcej