DAX również zszedł do tygodniowego minimum, jednak ruchy na niemieckim rynku są dużo stabilniejsze niż w przypadku francuskiego indeksu. Konsolidacja indeksu wskazuje na poszukiwanie przez inwestorów w Niemczech katalizatora do potencjalnego wybicia kierunku dalszych zmian cen.
Volkswagen, będący jednym z głównych bohaterów ostatnich problemów niemieckiego rynku spowodowanych potencjalną wojną celną na linii UE-Chiny, poinformował dziś o podjęciu decyzji o inwestycji w amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych Rivian. Choć spółce udawało się na przestrzeni ostatnich sześciu kwartałów utrzymać bardzo wysoką dynamikę przychodów (powyżej 82% r/r), tak z perspektywy inwestorów mocno odrzuca ciągły problem z rentownością i “przepalaniem” gotówki. Rivian mimo tak dynamicznego wzrostu przychodów dalej nie poprawia swojej straty na poziomie operacyjnym, trzymając ją wciąż powyżej -1 mld $.
Wejście Volkswagena dała inwestorom jednak nową porcję wiary w potencjał Riviana. Inwestycja ze strony niemieckiej spółki oznacza bowiem coś więcej niż tylko dostawę kapitału. Razem z ponad 1 mld $ wejście Volkswagena oznacza potencjalne wykorzystanie know-how, a także połączenie rozwiniętych możliwości rynkowych spółki z innowacyjnością amerykańskiego producenta pojazdów elektrycznych. Stąd część inwestorów postrzega tę inwestycję jako nowy rozdział dla spółki z Ameryki.
Co więcej, taka synergia może stanowić przedsmak nowych ruchów na rynku samochodowym. Pojawiają się już spekulacje o potencjalnych innych synergiach. Być może firmy działające na coraz mocniej konkurującym rynku pojazdów elektrycznych zmienią strategię z postępującej fragmentacji na współpracę, co może potencjalnie oznaczać połączenie relatywnie nowych podmiotów ze spółkami o ugruntowanej pozycji rynkowej.
Takie domysły to oczywiście jedynie spekulacje, natomiast w obliczu negatywnej presji na rynku takie współprace mogłyby oznaczać zupełnie nowy kierunek rozwoju dla firm z branży samochodów elektrycznych.