Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Gett, IAI, eSky.pl, Netrisk, MCI.TechVentures, Morele.net, Answear.com, czyli największe inwestycje na koniec roku w spółce MCI CAPITAL S.A.

|
selectedselectedselected
Gett, IAI, eSky.pl,  Netrisk, MCI.TechVentures, Morele.net, Answear.com, czyli największe inwestycje na koniec roku w spółce MCI CAPITAL S.A.  | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

MCI.EuroVentures – ponad 400 mln zł gotówki i jej ekwiwalentów Średnia stopa zwrotu MCI.EuroVentures FIZ w 2022 wyniosła 16,8%. Wynik subfunduszu MCI.EuroVentures 1.0. dołożył do wyniku Grupy MCI Capital w 2022 roku 280 mln zł zysku. Wpływ na wyniki MCI.EV FIZ miało przeszacowanie inwestycji w eSky (+276 mln zł) oraz Netrisk (+49,4 mln zł), skompensowane przez ujemny wynik na przeszacowaniu IAI (-51 mln zł) oraz Pigu (-34,4 mln zł). Spadki wyceny IAI to głównie pokłosie spadków wycen spółek porównywalnych. Spadek wyceny Pigu to kombinacja spadku wskaźników porównawczych i wyników finansowych poniżej oczekiwań. W portfelu MCI.EuroVentures FIZ dwie główne inwestycje na koniec 2022 roku to eSky i IAI. Łącznie odpowiadały one za 44% aktywów netto tego subfunduszu. Bieżąca płynność w funduszu (bez uwzględnienia zobowiązań) to 455 mln zł.

Zobacz także: Spółka MCI CAPITAL S.A.: wyniki finansowe - analizujemy wybrane dane finansowe

 

 

Gett, IAI, eSky.pl,  Netrisk, MCI.TechVentures, Morele.net, Answear.com, czyli największe inwestycje na koniec roku w spółce MCI CAPITAL S.A.:  - 1Gett, IAI, eSky.pl,  Netrisk, MCI.TechVentures, Morele.net, Answear.com, czyli największe inwestycje na koniec roku w spółce MCI CAPITAL S.A.:  - 1

 

IAI

Reklama

W prezentacji rocznej MCI Capital podano, że wskaźnik łącznego GMV w 2022 roku przekroczył 16 mld zł, co stanowi około 25% całego polskiego handlu e-commerce poza wiodącym marketplace. Wskaźnik GMV skorygowany o handel mennic wzrósł o blisko 25% w 2H2022 w ujęciu rok do roku przekraczając tempo rozwoju rynku. Zarząd stawia na rozwój platformy IdoSell w kierunku funkcjonalności crossborder, czyli umożliwienie polskim sprzedawcom wyjścia na kolejne rynki Europy. Dodatkowy wzrost poprzez akwizycje zarówno w Polsce jak i zagranicą pozostaje jednym z elementów rozwoju spółki. Kluczowym ryzykiem rynkowym jest oczekiwane spowolnienie gospodarcze oraz spadek konsumpcji w 2023. Mimo poprawiających się wyników finansowych, wycena inwestycji w IAI w księgach MCI.EV została zmniejszona, odzwierciedlając spadek wycen spółek porównywalnych na rynkach finansowych.

 

eSky.pl

W maju 2022 r. MCI.EV sfinalizował transakcję, w wyniku której objął 55% akcji w spółce eSky za 158 mln zł. eSky.pl to polski lider w segmencie Online Travel Agency (OTA) z silną międzynarodową obecnością w ponad 50 krajach. MCI nabyło 55% akcji Spółki za 157 mln zł, przy implikowanej wycenie Enterprise Value na poziomie 280 mln zł. W 2022 roku eSky zrealizowała 2,9 mld zł TTV (+78% r/r) oraz wynik EBITDA 90,2 mln zł (+42% r/r). Sprzedaż hoteli wzrosła w tym okresie o 68% r/r, ubezpieczeń o 52% r/r, a lotów o 75% r/r. W naszym odczuciu w 2023 roku i latach kolejnych eSky będzie głównym driverem wzrostu wartości w Subfunduszu MCI.EuroVentures FIZ, a prawdopodobnie również w kontekście całej Grupy Kapitałowej MCI. W 1Q23 eSky kontynuuje dynamiczny wzrost – zarząd eSky podczas telekonferencji poinformował, że w 1Q23 sprzedaż lotów wzrosła o 42% r/r, a sprzedaż w obszarze pakietów dynamicznych o 183% r/r. Pakietowanie dynamiczne to jeden z kierunków dalszego rozwoju spółki na najbliższe kilka lat. Jest to rynek obecnie w Polsce zajęty przez TUI, Rainbow oraz Itakę. Dzięki zdobywaniu tego rynku, eSky może rosnąć znacznie szybciej niż cały rynek online travel. W 2022 roku pakiety stanowiły ok. 2% przychodów spółki. Warto dodać, że spółka eSky jest międzynarodowym graczem. W 2022 roku CEE odpowiadało za 31% obrotów Grupy, zachodnia Europa za 37%, Ameryka Łacińska za 20%, USA za 9%, a APAC i Afryka za 2%.

 

Netrisk

Spółka szybko się rozwija, a wzrost organiczny wzmacnia akwizycjami. Łączny przypis składki brutto Grupy Netrisk w 2022 roku przekroczył EUR 250 mln, przy liczbie zawartych polis ponad 2.2 miliona. Spółka dokonała 6 udanych przejęć od grudnia 2019 r., w tym ostatnio Durchblicker w Austrii w 2022 r., jednak dalej posiada silny pipeline dalszych akwizycji planowanych do przeprowadzenia w 2023 roku w regionie CEE. Obok działań M&A, skuteczny rozwój organiczny przy wykorzystaniu centralizacji funkcji i synergii między niedawno przejętymi podmiotami. Organicznym czynnikiem poprawy wyników jest również stopniowy wzrost cen polis w regionie CEE. Przyczyna się to do wzrostu przychodów i rentowności grupy. Głównymi czynnikami ryzyka pozostają otoczenie regulacyjne na Węgrzech i oczekiwane spowolnienie gospodarcze.

 

MCI.TechVentures

Reklama

MCI.TechVentures FIZ istotnie ucierpiał w 2022 roku. Jego średnia stopa zwrotu w 2022 roku wyniosła -40,3% Istotny wpływ na to miała przecena spółek technologicznych na rynkach globalnych oraz sytuacja za wschodnią granicą. Na niezrealizowaną stratę z wyceny lokat w tym subfunduszu w 2022 w kwocie 261 mln zł miało przede wszystkim poniesienie straty na przeszacowaniu inwestycji w Morele Group Sp. z o.o. w kwocie 154,8 mln zł, Gett w kwocie 73,4 mln zł oraz Travelata.ru w kwocie 31,2 mln zł. Główne inwestycje tego subfunduszu na koniec 2022 roku to Morele i Answear, łącznie stanowiące prawie 50% aktywów netto.

Gett, IAI, eSky.pl,  Netrisk, MCI.TechVentures, Morele.net, Answear.com, czyli największe inwestycje na koniec roku w spółce MCI CAPITAL S.A.:  - 2Gett, IAI, eSky.pl,  Netrisk, MCI.TechVentures, Morele.net, Answear.com, czyli największe inwestycje na koniec roku w spółce MCI CAPITAL S.A.:  - 2

 

Morele.net

Morele.net w roku obrotowym zakończonym 31 marca 2022 roku wygenerowały przychody na poziomie 1.093 mln zł (vs 1.027 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego). EBITDA w okresie zakończonym 31 marca 2022 roku wyniosła 19,3 mln zł (vs 50,3 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego). Spółka planuje w 2023 roku przejęcie od 1 do 4 wyspecjalizowanych podmiotów e-commerce lub marek cyfrowych z obrotami nie mniejszymi niż 40 mln zł rocznie przede wszystkim w kategorii electro, home & garden oraz sport & outdoor. Rozwija też własny marketplace, który notuje wysokie wzrosty sprzedaży.

 

Answear.com

W 2022 roku Answear miał 973,4 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 42% r/r. EBITDA wzrosła o ponad 33% r/r, do 61,8 mln zł. Zysk netto wyniósł 25,9 mln zł. Spółka kontynuuje wysokie tempo wzrostu w 2023 roku – wg wstępnych szacunków spółki sprzedaż online w I kwartale 2023 roku wzrosła o 62% r/r, do 268 mln zł. Przychody ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF w pierwszym kwartale 2023 r. wyniosły 271 mln zł, czyli o 52% więcej niż rok wcześniej. Wzrosty po części wynikają z niskiej bazy przed rokiem, gdyż po wybuchu wojny przeciw Ukrainie Answear wstrzymał sprzedaż na tym rynku. Answear kontynuuje również działania nastawione na budowanie świadomości marki poprzez szeroko zasięgowe kampanie telewizyjne i video-online, których pierwsza odsłona zaplanowana na ten rok została zrealizowana w miesiącach styczeń-luty, na wszystkich rynkach. Ponadto, dobrze wykorzystany okres wyprzedaży i optymalne zaplanowanie budżetów zakupowych pozwoliły na przyspieszenie rotacji zapasów oraz optymalizację marży.

Reklama

 

Gett

Podczas telekonferencji rocznej MCI Capital, zarząd spółki poinformował, że Gett poprawia wyniki finansowe i po ostatniej restrukturyzacji finansowej obecnie jest oddłużony. Spółka umacnia swoją pozycję na rynku izraelskim i brytyjskim. W marcu 2023 roku nawiązała partnerstwo z FREE NOW oraz HQ poszerzając swoją ofertę dla klientów korporacyjnych. W 2022 roku MCI Capital dofinansował spółkę kwotą 16 mln zł. W 1Q23 Gett utrzymuje pozytywną marżę EBITDA. Po ostatniej rundzie restrukturyzacji finansowej największym akcjonariuszem spółki z 47,4% udziałem w kapitale jest VNV Global AB.

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama