Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych

|
selectedselectedselected
Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych | FXMAG INWESTOR
materiał własny
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Rynek gier mobilnych staje się coraz bardziej wymagający dla producentów gier. Oprócz zmian stricte związanych z rozwojem konkurencji, istotne (niekorzystne) zmiany zachodzą w zachowaniach konsumentów. W związku z tym, w bieżącym raporcie skupiamy się na analizie zmian w preferencjach graczy oraz jak na te zmiany reagują spółki gamingowe. Na wyniki patrzymy przez pryzmat zmian w stosunku do roku 2021.

Zobacz także: Prognozy finansowe dla spółki giełdowej VIVID GAMES SA. Przegląd najważniejszych czynników kształtujących nasze założenia

 

 

 

W 2022 r., o ile całkowita liczba graczy uległa zwiększeniu, to w porównaniu z rokiem poprzednim zmalała liczba użytkowników płacących za dodatkowe zawartości/funkcjonalności w grze. Ten niekorzystny trend miał miejsce zarówno w krajach anglosaskich[1], czyli najważniejszych państwach dla rynku gier mobilnych (pod względem siły nabywczej) jak i dla całej społeczności graczy na świecie.

Reklama

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 1Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 1

Negatywne tendencje mają także miejsce w odniesieniu do procesu utrzymania (retencji) użytkowników, która w 2022 r. znacząco spadła, co widoczne jest szczególnie w krajach anglosaskich. W modelach biznesowych gier mobilnych istotne znacznie mają przychody z wyświetlanych reklam. W tym przypadku, również obserwujemy negatywne tendencje jakie nastąpiły (w 2022 r. mniej graczy niż rok wcześniej oglądało przerywniki reklamowe w grach).

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 2Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 2

Największy niepokój budzą jednak dane odnoszące się do potencjału monetyzacji oferowanych gier. Nie tylko nastąpił spadek średniej liczby transakcji dokonywanych przez użytkowników w grze, ale zmniejszeniu uległa także średnia wartość płatności, przy czym niekorzystny trend dotyczył zarówno krajów anglosaskich jak i całego świata.

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 3Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 3

Gracze w największym stopniu preferują gry, które są darmowe, a ich model biznesowy oparty jest albo o reklamy albo o zakupy w grze. Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się gry, za które trzeba uiścić jednorazową opłatę lub objęte są płatną subskrypcją.

Reklama

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 4Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 4

Model zarabiania pieniędzy różni się jednak w zależności od typu gry. Model reklamowy jest najpopularniejszy w grach typu hypercasual, słownych oraz planszowych. Z kolei, w grach RPG, symulatorach oraz grach wyścigowych najpowszechniejsze są mikropłatności. Wynika to ze sposobu zaangażowania graczy w rozgrywkę. W grach wymagających intensywnego skupienia gracza na akcji lub fabule przerywniki reklamowe mogą być destruktywne dla odbioru gry i tym samym negatywnie wpływać na stopień retencji użytkowników. W przypadku Vivid Games dominują gry sportowe oraz casualowe, a model biznesowy oparty jest w większości na mikropłatnościach.

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 5Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 5

W branży gier mobilnych średni wiek oferowanych gier jest relatywnie krótki. W 2022 r. uległ on wydłużeniu. Największe wzrosty w 2022 r. w porównaniu do roku 2021 miały miejsce w przypadku gier słownych, strategicznych, hypercasual oraz typu kasyno.

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 6Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 6

Trendy na rynku przekładają się na zmiany w podejściu studiów deweloperskich w zakresie długości trwania suportu technicznego gier. Około 84% firm utrzymuje wsparcie dla gry dłużej niż 6 miesięcy. Zachowanie to jest szczególnie widoczne w większych spółkach, zatrudniających min. 50 osób. Z jednej strony, jest to działanie skutkujące koniecznością większego (dłuższego) zaangażowania czasowego zespołu deweloperów w rozwój pojedynczego tytułu, a z drugiej stanowi odpowiedź na trendy rynkowe.

Reklama

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 7Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 7

Do największych wyzwań w branży gier mobilnych należą: pozyskiwanie użytkowników oraz zatrzymanie (retencja) graczy. Te dwie bariery wskazywane są przez ok. 40% deweloperów gier jako czynniki ograniczające efektywną monetyzację oferowanych tytułów.

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 8Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 8

Tym samym w celu głębszego zaangażowania graczy w rozgrywkę i tym samym zwiększenia monetyzacji gier, spółki gamingowe stosują szereg narzędzi. Do najpopularniejszych należą: wyzwania dla graczy (achievementy) oraz wprowadzanie aktualizacji podstawowej zawartości gry. Te dwa sposoby aktywizacji graczy stosowane są przez ponad 60% producentów gier zatrudniających powyżej 50 osób.

Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 9Akcje VIVID GAMES SA: otoczenie rynkowe spółki – rynek gier mobilnych - 9

Reasumując, rynek gier mobilnych podlega dynamicznym zmianom, a trendy go kształtujące mają częściowo swoje źródło w trudnej sytuacji makroekonomicznej przekładającej się na mniejszą chęć graczy do dokonywania wirtualnych zakupów. Tym samym przed producentami gier mobilnych stawiane są nowe wyzwania, podnoszące (już wysoki) poziom konkurencji.

 

Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

Reklama

 

 

 

  1. W analizie jako kraje anglosaskie przyjęliśmy: Stany Zjednoczone, Kanadę, Australia i Wielką Brytanię.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0 polega na sporządzaniu przez firmy inwestycyjne raportów analitycznych finansowanych przez GPW. Celem programu jest zwiększenie dostępności analiz dla mniej płynnych spółek, a co za tym idzie umożliwienie inwestorom podejmowanie bardziej świadomych decyzji inwestycyjnych w oparciu o wiarygodne, niezależne źródło informacji o emitencie. Do programu zakwalifikowano 55 spółek notowanych na rynku głównym i 6 na NewConnect.

W edycji na lata 2021-2023 do programu mogły być zgłoszone spółki notowane na rynku głównym oraz NewConnect na dzień 31 maja 2021 roku (z wyłączeniem spółek z indeksu WIG20), które w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie były przedmiotem analiz lub były przedmiotem analiz sporządzanych przez maksymalnie jednego analityka (analiz zawierających wycenę oraz rekomendację kierunkową). Dodatkowymi wymogami były kryterium kapitalizacji spółki co najmniej 50 mln zł (na dzień 31 maja 2021 roku), oraz wskaźnik free float przekraczający wartość 20 proc. (na dzień 31 maja 2021 roku).


Reklama
Reklama