Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

RB 17:Zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Banku Polska Kasa Opieki S.A.

Firma: BANK POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNA
Spis treści:
1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD









Raport bieżący nr 17 / 2006





Data sporządzenia: 2006-02-03
Skrócona nazwa emitenta
BANK PEKAO SA
Temat
Zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Banku Polska Kasa Opieki S.A.
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
Treść raportu:
Zarząd Banku, działając na podstawie art. 398 i art. 399 § 1 Kodeksu spółek handlowych oraz § 8 ust. 3 Statutu Banku, zwołał Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Banku Polska Kasa Opieki S.A. na dzień 10 marca 2006r., o godz. 10:00.

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie odbędzie się w siedzibie Centrali Banku w Warszawie, przy ul. Grzybowskiej 53/57 z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
2. Wybór Przewodniczącego Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
3. Stwierdzenie prawidłowości zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia oraz jego zdolności do podejmowania uchwał.
4. Wybór Komisji Skrutacyjnej.
5. Przyjęcie porządku obrad.
6. Rozpatrzenie wniosku i podjęcie uchwały w sprawie zmian w Statucie Banku.
7. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia jednolitego tekstu Statutu Banku.
8. Wolne wnioski.
9. Zamknięcie obrad.
Akcje na okaziciela dają prawo uczestniczenia w Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu, jeżeli imienne świadectwa depozytowe wystawione przez podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych akcjonariusza zostaną złożone do dnia 3 marca 2006r. do godz. 15:00 w siedzibie Banku w Warszawie, ul. Grzybowska 53/57, na parterze w pokoju nr 0070 i nie będą odebrane przed zakończeniem Walnego Zgromadzenia.
Zarząd Banku podaje do wiadomości treść projektowanych zmian w Statucie Banku z przytoczeniem postanowień dotychczas obowiązujących:
1) § 1 ust. 2 o dotychczasowym brzmieniu:
"2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. stanowi część grupy kapitałowej UniCredito Italiano S.p.A.. UniCredito Italiano S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności grupy.",
otrzymuje brzmienie:
"2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. jest członkiem Grupy Bankowej UniCredito Italiano. UniCredito Italiano S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności Grupy.",
2) dotychczas skreślony § 5 otrzymuje brzmienie:
"§ 5
1. Strukturę organizacyjną Banku tworzą:
1) Centrala Banku,
2) Jednostki operacyjne przy Centrali Banku,
3) Regiony,
4) Oddziały w kraju (wraz z wchodzącymi w ich skład filiami i punktami obsługi bankowej) i za granicą,
5) Inne jednostki organizacyjne, w tym Centra Klientów Korporacyjnych.
2. Zmiany w strukturze organizacyjnej Centrali Banku w zakresie dotyczącym wyłącznie pierwszego poziomu raportowania są uchwalane przez Zarząd Banku i zatwierdzane przez Radę Nadzorczą.
3. Regulamin organizacyjny Banku określa szczegółową organizację wewnętrzną Banku.",
3) w § 10 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Zdjęcie z porządku obrad lub zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały większością ¾ głosów, po uprzednim wyrażeniu zgody przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, którzy zgłosili taki wniosek.",
4) w § 14 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. W składzie Rady Nadzorczej powinno być co najmniej dwóch członków niezależnych. Niezależni członkowie Rady Nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań z Bankiem i akcjonariuszami lub pracownikami, które to powiązania mogłyby istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania bezstronnych decyzji.
4. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która w dniu wyboru do Rady Nadzorczej spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, spółkach zależnych lub dominującej na stanowisku członka Zarządu lub innym kierowniczym,
2) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem lub pracownikiem podmiotu świadczącego usługi biegłego rewidenta, który badał sprawozdanie finansowe Banku, spółek zależnych lub dominującej,
3) nie jest akcjonariuszem posiadającym bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku ani nie jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub pracownikiem pełniącym funkcje kierownicze u takiego akcjonariusza,
4) nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia, poza należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej lub jakichkolwiek świadczeń majątkowych z Banku, spółek zależnych lub dominującej,
5) nie jest osobą bliską dla członka organu Banku lub pracownika Banku zatrudnionego na stanowisku kierowniczym ani osobą bliską dla akcjonariusza, będącego osobą fizyczną, posiadającego bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku,
6) nie posiada istotnych powiązań biznesowych z Bankiem, jego spółkami zależnymi lub dominującą, które mogłyby wpłynąć na jej niezależność.",
5) w § 14 dotychczasowe ust. 3-5 oznacza się odpowiednio jako ust. 5-7,
6) w § 17 ust. 3 o dotychczasowym brzmieniu:
"3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów.",
otrzymuje brzmienie:
"3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.",
7) w § 18 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje pkt 17 w brzmieniu:
"17) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie zaciągnięcia zobowiązania lub rozporządzenia aktywami, których wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych Banku.",
8) w § 20 ust. 2 o dotychczasowym brzmieniu:
"2. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał na posiedzeniu i w trybie pisemnym.",
otrzymuje brzmienie:
"2. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał w trybie pisemnym.",
9) w § 20 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Uchwały Zarządu Banku mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu.
4. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.",
10) w § 22 ust. 1 pkt 4 o dotychczasowym brzmieniu:
"1. Prezes Zarządu Banku: …
4) Wydaje zarządzenia wewnętrzne, regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku. Prezes Zarządu Banku może upoważnić inne osoby do wydawania przepisów wewnętrznych Banku.",
otrzymuje brzmienie:
"1. Prezes Zarządu Banku: …
4) Wydaje zarządzenia, regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku z zastrzeżeniem ust.4. Prezes Zarządu Banku może upoważnić Wiceprezesa Zarządu Banku, o którym mowa w ust.4 do wydawania przepisów wewnętrznych Banku w zakresie nadzorowanych przez siebie podstawowych komórek organizacyjnych Centrali Banku,",
11) w § 22 ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się punkt 5 w brzmieniu:
"1. Prezes Zarządu Banku: …
5) Nadzoruje działalność podstawowych komórek organizacyjnych Centrali Banku wykonujących zadania w zakresie: audytu wewnętrznego, obsługi prawnej, analiz makroekonomicznych, komunikacji korporacyjnej oraz Gabinetu Prezesa.",
12) w§ 22 ust. 3 o dotychczasowym brzmieniu:
"3. Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z ustalonym przez Prezesa Zarządu Banku podziałem zadań.",
otrzymuje brzmienie:
"3. Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Wszystkie sprawy nie zastrzeżone, na mocy przepisów prawa lub Statutu, do kompetencji innych organów, należą do zakresu działania Zarządu Banku. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z podziałem zadań, uchwalonym przez Zarząd Banku i zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.",
13) w § 22 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Wiceprezes Zarządu Banku koordynujący i nadzorujący poszczególne piony i podstawowe komórki organizacyjne Centrali Banku w dotyczącym ich zakresie wydaje zarządzenia, regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku. Wiceprezes Zarządu Banku może upoważnić innych członków Zarządu Banku oraz dyrektorów wykonawczych do wydawania regulacji o charakterze wykonawczym: zarządzeń wykonawczych instrukcji służbowych, podręczników procedur operacyjnych i technicznych i innych, dla których nie jest zastrzeżona forma zarządzenia.",
14) w § 22 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Rada Nadzorcza powołuje za zgodą Komisji Nadzoru Bankowego członka Zarządu Banku nadzorującego pion zarządzania kadrami lub pion bankowości korporacyjnej i międzynarodowej.",
15) w § 22 dotychczasowe ust. 4 i 5 oznacza się odpowiednio jako ust. 6 i 7,
16) § 23 o dotychczasowym brzmieniu:
"§ 23
Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom grupy kapitałowej UniCredito Italiano S.p.A. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku.",
otrzymuje brzmienie:
"§ 23
Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom Grupy Bankowej UniCredito Italiano. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku.",
17) w § 25 ust.2 pkt 4 o dotychczasowym brzmieniu:
"2. Funduszami podstawowymi Banku są: …
4) Fundusz ogólnego ryzyka,",
otrzymuje brzmienie:
"2. Funduszami podstawowymi Banku są: …
4) Fundusz ogólnego ryzyka na niezidentyfikowane ryzyko działalności bankowej.",
18) w § 25 ust. 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
"2. Funduszami podstawowymi Banku są: …
6) Zysk w trakcie zatwierdzania oraz zysk netto bieżącego okresu sprawozdawczego, obliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, pomniejszone o wszelkie przewidywane obciążenia i dywidendy, w kwotach nie większych niż kwoty zysku zweryfikowane przez biegłych rewidentów.",
19) § 38 o dotychczasowym brzmieniu:
"§ 38
1. Kontrola wewnętrzna dokonywana jest z uwzględnieniem kryteriów: legalności, prawidłowości, rzetelności, sprawności organizacyjnej działalności prowadzonej przez Bank oraz prawidłowości i rzetelności składanych informacji i sprawozdań.
2. Kontrola wewnętrzna jest realizowana poprzez:
1) kontrolę instytucjonalną – wykonywaną przez wyodrębnioną komórkę organizacyjną Centrali Banku,
2) kontrolę funkcjonalną – wykonywaną przez osoby sprawujące funkcje kierownicze w jednostkach i komórkach organizacyjnych Banku.", otrzymuje brzmienie:
"§ 38
1. System kontroli wewnętrznej Banku obejmuje wszystkie regulacje, procedury i struktury organizacyjne, które działając razem zmierzają do zapewnienia:
1) zgodności ze strategią Banku,
2) efektywności, skuteczności procedur,
3) ochrony aktywów,
4) przeciwdziałania stratom i błędom,
5) bezpieczeństwa, stabilności i efektywności operacji,
6) niezawodności i kompletności rachunkowości oraz informacji zarządczej,
7) zgodności transakcji z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami nadzorczymi i wewnętrznymi politykami, planami, przepisami i procedurami, oraz
8) wsparcia procesu decyzyjnego.
2. System kontroli wewnętrznej angażuje – w różnych rolach - organy Banku, poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Banku, w szczególności usytuowane w Pionie Organizacji, jak również wszystkich pracowników Banku i składa się z następujących rodzajów kontroli:
1) Liniowej (w tym Funkcjonalnej),
2) Kontroli Zarządzania Ryzykiem (w tym Funkcjonalnej) oraz
3) Audytu Wewnętrznego (Kontrola Instytucjonalna).
3. Celem Kontroli Funkcjonalnej jest zapewnienie zgodności działalności Banku z procedurami, limitami i przepisami, reagowanie na wady i błędy, monitorowanie realizacji udzielanych rekomendacji. Kontrola ta jest wykonywana przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności jego czynności i dodatkowo przez jego przełożonego oraz współpracowników.
4. Celem Kontroli Liniowej jest zapewnienie poprawności operacji. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki Banku samodzielnie (tj. samokontrola i kontrola hierarchiczna) oraz jest inkorporowana do procedur.
5. Celem Kontroli Zarządzania Ryzykiem, jest zdefiniowanie metod pomiaru ryzyka, weryfikacja przestrzegania przyznanych limitów, kontrola zgodności operacji jednostek z wyznaczonymi im stopami zwrotu ryzyka. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki inne niż zaangażowane bezpośrednio w zarządzanie danym procesem i niezaangażowane w jakąkolwiek działalność biznesową.
6. Celem Audytu Wewnętrznego (Kontroli Instytucjonalnej) jest analiza, ocena i rekomendacja usprawnień do istniejących procedur i mechanizmów Systemu Kontroli Wewnętrznej i ocena naruszenia zasad i procedur. Kontrola ta jest sprawowana w obiektywny i niezależny sposób przez komórkę Audytu Wewnętrznego, która podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu. Komórka ta przekazuje również raporty Radzie Nadzorczej.
7. W system kontroli wewnętrznej zaangażowane są organy Banku:
1) Zarząd Banku – odpowiedzialny za projektowanie, realizację i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Banku,
2) Rada Nadzorcza – sprawująca nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej i oceniająca jego adekwatność i efektywność za pośrednictwem Komitetu ds. Audytu i Audytu Wewnętrznego.".
W związku ze zmianami w treści Statutu Banku Zarząd Banku podjął decyzję o przedstawieniu Nadzwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu w celu zatwierdzenia projekt tekstu jednolitego Statutu o następującym brzmieniu:

Statut Banku Polska Kasa Opieki S.A.

I. Postanowienia ogólne

§ 1
1. Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, założony w 1929 roku, jest Bankiem zorganizowanym w formie spółki akcyjnej, działającym na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy Prawo bankowe oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych i postanowień niniejszego Statutu.
2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. jest członkiem Grupy Bankowej UniCredito Italiano. UniCredito Italiano S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności Grupy.
§ 2
1. Firma Banku brzmi: “Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna".
2. Bank posługuje się skrótem firmy: “Bank Pekao S.A.".
§ 3
Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 4
1. Bank działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
2. Bank może posiadać, tworzyć i likwidować oddziały i inne jednostki organizacyjne w Polsce i za granicą.
§ 5
1. Strukturę organizacyjną Banku tworzą:
1) Centrala Banku,
2) Jednostki operacyjne przy Centrali Banku,
3) Regiony,
4) Oddziały w kraju (wraz z wchodzącymi w ich skład filiami i punktami obsługi bankowej) i za granicą,
5) Inne jednostki organizacyjne, w tym Centra Klientów Korporacyjnych.
2. Zmiany w strukturze organizacyjnej Centrali Banku w zakresie dotyczącym wyłącznie pierwszego poziomu raportowania są uchwalane przez Zarząd Banku i zatwierdzane przez Radę Nadzorczą.
3. Regulamin organizacyjny Banku określa szczegółową organizację wewnętrzną Banku.

II. Działalność Banku

§ 6
Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie następujących czynności w obrocie krajowym i zagranicznym:
1) Przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,
2) Prowadzenie innych rachunków bankowych,
3) Udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych,
4) Przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych we wszystkich formach przyjętych w krajowych i międzynarodowych stosunkach bankowych,
5) Wykonywanie operacji wekslowych i czekowych,
6) Przyjmowanie i dokonywanie lokat w bankach krajowych i zagranicznych,
7) Udzielanie i potwierdzanie poręczeń i gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,
8) Prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,
9) Prowadzenie obsługi pożyczek państwowych i zarządzanie funduszami na zlecenie,
10) Emitowanie bankowych papierów wartościowych i dokonywanie obrotu tymi papierami oraz prowadzenie kont depozytowych papierów wartościowych,
11) Dokonywanie czynności zleconych związanych z emisją oraz obsługą finansową papierów wartościowych,
12) Przechowywanie przedmiotów, dokumentów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,
13) Organizowanie i uczestniczenie w konsorcjach bankowych,
14) Dokonywanie obrotu i pośrednictwo w obrocie wierzytelnościami pieniężnymi,
15) Wykonywanie terminowych operacji finansowych,
16) Wykonywanie czynności powierniczych,
17) Wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,
18) Prowadzenie kasy mieszkaniowej,
19) Świadczenie usług konsultacyjno-doradczych w sprawach finansowych,
20) Obejmowanie lub nabywanie akcji i praw z akcji, udziałów innej osoby prawnej nie będącej bankiem lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych,
21) Zaciąganie zobowiązań związanych z emisją papierów wartościowych,
22) Dokonywanie obrotu i pośrednictwo w obrocie papierami wartościowymi,
23) Dokonywanie na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika,
24) Nabywanie i zbywanie nieruchomości,
25) Dokonywanie obrotu instrumentami pochodnymi na rachunek własny i na zlecenie,
26) Prowadzenie działalności akwizycyjnej na podstawie przepisów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
27) Organizowanie i świadczenie usług finansowych w zakresie leasingu i faktoringu,
28) Pośrednictwo w zbywaniu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych,
29) Wykonywanie czynności z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego,
30) Świadczenie usług w zakresie transportu wartości,
31) Prowadzenie rachunków papierów wartościowych,
32) Wykonywanie funkcji depozytariusza na podstawie przepisów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i ustawy o funduszach inwestycyjnych,
33) Pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym,
34) Wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,
35) Prowadzenie działalności windykacyjnej na zlecenie banków.

III. Organy Banku

§ 7
Organami Banku są:
1) Walne Zgromadzenie,
2) Rada Nadzorcza,
3) Zarząd Banku.
Walne Zgromadzenie

§ 8
1. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Banku.
2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w czerwcu. Radzie Nadzorczej przysługuje prawo zwołania Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, jeżeli Zarząd nie zwoła go w terminie określonym w Statucie.
3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest w miarę potrzeby przez Zarząd Banku z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Nadzorczej, bądź akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 1/10 kapitału zakładowego. Akcjonariusze ci mogą również żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia oraz umieszczenia określonych spraw w porządku obrad powinno być uzasadnione.
4. W przypadku, gdy Zarząd nie uczyni zadość żądaniom Rady Nadzorczej lub akcjonariuszy w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia żądania, prawo do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia przysługuje odpowiednio Radzie Nadzorczej bądź akcjonariuszom na podstawie upoważnienia sądu.
§ 9
Wszystkie sprawy wnoszone na Walne Zgromadzenie powinny być uprzednio przedstawione Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia.
§ 10
1. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć akcjonariusze osobiście, bądź przez pełnomocników. Pełnomocnictwa do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu i do głosowania powinny być pod rygorem nieważności wystawione na piśmie i dołączone do protokołu Walnego Zgromadzenia.
2. Walne Zgromadzenie jest uprawnione do podejmowania uchwał, o ile reprezentowanych jest na nim co najmniej 50% akcji plus jedna akcja, z zastrzeżeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Jeżeli uchwała nie została podjęta z powodu braku kworum, wymaganego zgodnie ze Statutem Banku, na kolejnym Walnym Zgromadzeniu o takim samym porządku obrad jak Walne Zgromadzenie, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum, do podjęcia uchwały wymagana jest obecność akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 20% akcji.
4. Walne Zgromadzenie, o którym mowa w ust. 3, powinno odbyć się w terminie nie dłuższym niż osiem tygodni od dnia odbycia Walnego Zgromadzenia, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum.
5. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają bezwzględną większością głosów, z zastrzeżeniem postanowień Kodeksu spółek handlowych i Statutu Banku.
6. Zdjęcie z porządku obrad lub zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały większością ¾ głosów, po uprzednim wyrażeniu zgody przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, którzy zgłosili taki wniosek.
§ 11
Każda akcja Banku daje prawo do jednego głosu.

§ 12
1. Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady Nadzorczej, a w przypadku ich nieobecności jeden z członków Rady Nadzorczej. W razie nieobecności tych osób Walne Zgromadzenie otwiera Prezes Zarządu Banku lub osoba wyznaczona przez Zarząd Banku.
2. Szczegółowy tryb obrad określa regulamin uchwalany przez Walne Zgromadzenie.
§ 13
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza innymi sprawami wymienionymi w Kodeksie spółek handlowych oraz Statucie Banku, należy:
1) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności Banku oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy,
2) Podjęcie uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty,
3) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej,
4) Udzielenie członkom Rady Nadzorczej i Zarządu Banku absolutorium z wykonania przez nich obowiązków,
5) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Banku,
6) Określenie dnia dywidendy oraz terminu wypłaty dywidendy,
7) Zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
8) Zmiana Statutu Banku oraz ustalanie jego jednolitego tekstu,
9) Podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego Banku,
10) Emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa objęcia akcji oraz emisja warrantów subskrypcyjnych,
11) Umorzenie akcji i określenie warunków tego umorzenia,
12) Połączenie, podział lub likwidacja Banku,
13) Tworzenie i znoszenie funduszy specjalnych,
14) Powoływanie i odwoływanie członków Rady Nadzorczej,
15) Ustalanie zasad wynagrodzenia dla członków Rady Nadzorczej,
16) Zawarcie ze spółką zależną umowy przewidującej zarządzanie spółką zależną lub przekazywanie zysku przez taką spółkę,
17) Wybór biegłego rewidenta,
18) Inne sprawy należące do zakresu działania Banku, wniesione pod obrady Walnego Zgromadzenia.
Rada Nadzorcza

§ 14
1. Rada Nadzorcza składa się z siedmiu do dziewięciu członków, powoływanych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji, trwającej trzy lata.
2. Liczbę członków Rady określa Walne Zgromadzenie.
3. W składzie Rady Nadzorczej powinno być co najmniej dwóch członków niezależnych. Niezależni członkowie Rady Nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań z Bankiem i akcjonariuszami lub pracownikami, które to powiązania mogłyby istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania bezstronnych decyzji.
4. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która w dniu wyboru do Rady Nadzorczej spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, spółkach zależnych lub dominującej na stanowisku członka Zarządu lub innym kierowniczym,
2) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem lub pracownikiem podmiotu świadczącego usługi biegłego rewidenta, który badał sprawozdanie finansowe Banku, spółek zależnych lub dominującej,
3) nie jest akcjonariuszem posiadającym bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku ani nie jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub pracownikiem pełniącym funkcje kierownicze u takiego akcjonariusza,
4) nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia, poza należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej lub jakichkolwiek świadczeń majątkowych z Banku, spółek zależnych lub dominującej,
5) nie jest osobą bliską dla członka organu Banku lub pracownika Banku zatrudnionego na stanowisku kierowniczym ani osobą bliską dla akcjonariusza, będącego osobą fizyczną, posiadającego bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku,
6) nie posiada istotnych powiązań biznesowych z Bankiem, jego spółkami zależnymi lub dominującą, które mogłyby wpłynąć na jej niezależność.
5. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki tylko osobiście.
6. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących i Sekretarza Rady. Wiceprzewodniczący Rady może pełnić jednocześnie funkcję Sekretarza Rady.
7. Rada Nadzorcza działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.
§ 15
1. Członek Rady Nadzorczej może być w każdym czasie odwołany przez Walne Zgromadzenie.
2. Mandaty członków Rady Nadzorczej wygasają:
1) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) w razie rezygnacji członka Rady z pełnionej funkcji,
3) w razie odwołania członka Rady przez Walne Zgromadzenie,
4) w przypadku śmierci członka Rady.
3. Mandat członka Rady Nadzorczej powołanego przed upływem danej kadencji Rady wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady.
§ 16
1. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak, niż co dwa miesiące.
2. Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy oraz na wniosek Zarządu lub członka Rady Nadzorczej.
3. Jeżeli Przewodniczący Rady Nadzorczej nie zwoła posiedzenia w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2, wnioskodawca może zwołać je samodzielnie podając datę, miejsce i proponowany porządek obrad.
§ 17
1. Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli na posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa jej członków, w tym Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady, a wszyscy członkowie zostali zaproszeni.
2. Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać także udział w podejmowaniu uchwał Rady oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej, z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw wprowadzonych na posiedzeniu do porządku obrad.
3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
4. W szczególnych przypadkach uchwała może być podjęta w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Tryb pisemny podejmowania uchwał oraz przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość określa Regulamin Rady Nadzorczej.
5. Tryb określony w ust. 2 i 4 nie dotyczy uchwał podejmowanych w głosowaniu tajnym.
§ 18
Do kompetencji Rady Nadzorczej, oprócz innych uprawnień i obowiązków przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych i Statucie Banku, należą w szczególności następujące sprawy:
1) Ocena sprawozdania Zarządu z działalności Banku oraz ocena sprawozdania finansowego Banku za ubiegły rok obrotowy,
2) Ocena wniosków Zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty,
3) Ocena sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Banku,
4) Składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników oceny, o której mowa w pkt 1-3,
5) Sporządzanie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej za ubiegły rok obrotowy,
6) Występowanie z wnioskiem do Komisji Nadzoru Bankowego o wyrażenie zgody na powołanie dwóch członków Zarządu Banku, w tym Prezesa Zarządu,
7) Powoływanie, po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Bankowego i odwoływanie, w głosowaniu tajnym, Prezesa Zarządu Banku,
8) Powoływanie i odwoływanie na wniosek Prezesa Zarządu Banku, w głosowaniu tajnym, Wiceprezesów i Członków Zarządu Banku, w tym powoływanie jednego z członków Zarządu Banku – po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Bankowego,
9) Zawieszanie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków Zarządu Banku,
10) Delegowanie członków Rady Nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do wykonywania czynności członków Zarządu Banku, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację, albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności,
11) Ustalanie warunków umów regulujących stosunek pracy lub inny stosunek prawny łączący członków Zarządu z Bankiem,
12) Opiniowanie wniosków Zarządu Banku w przedmiocie tworzenia i przystępowania Banku w charakterze udziałowca (akcjonariusza) do spółek oraz zbywania udziałów (akcji) w przypadkach, gdy inwestycje te mają charakter długotrwały i strategiczny,
13) Opiniowanie wieloletnich programów rozwoju Banku i rocznych planów finansowych Banku,
14) Wyrażanie zgody na utworzenie i likwidację oddziałów i przedstawicielstw zagranicznych Banku,
15) Uchwalanie na wniosek Zarządu Banku regulaminów tworzenia i wykorzystania funduszy przewidzianych w Statucie Banku,
16) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie nabycia, obciążenia lub zbycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości, lub użytkowania wieczystego, jeżeli ich wartość przekracza 2.000.000 zł. W pozostałych przypadkach decyzję podejmuje Zarząd Banku bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Nadzorczej,
17) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie zaciągnięcia zobowiązania lub rozporządzenia aktywami, których wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych Banku.
§ 19
Przewodniczący Rady Nadzorczej, a w przypadku jego nieobecności wskazany przez niego Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej jest upoważniony do podpisywania w imieniu Rady Nadzorczej umów zawieranych przez Bank z członkami Zarządu Banku.

Zarząd Banku

§ 20
1. Zarząd składa się z 5 do 9 członków. W skład Zarządu Banku wchodzą:
1) Prezes Zarządu Banku,
2) Wiceprezesi Zarządu Banku,
3) Członkowie Zarządu Banku.
2. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał w trybie pisemnym.
3. Uchwały Zarządu Banku mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu.
4. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

§ 21
1. Członkowie Zarządu Banku powoływani są na wspólną kadencję, trwającą trzy lata.
2. Mandaty członków Zarządu Banku wygasają:
1) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3,
2) w razie rezygnacji członka Zarządu z pełnionej funkcji,
3) w razie odwołania członka Zarządu przez Radę Nadzorczą,
4) w przypadku śmierci członka Zarządu.
3. Mandat członka Zarządu Banku powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu Banku wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu Banku.
§ 22
1. Prezes Zarządu Banku:
1) Kieruje pracami Zarządu Banku,
2) Zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu Banku,
3) Prezentuje stanowisko Zarządu Banku wobec organów Banku oraz w stosunkach zewnętrznych, w szczególności wobec organów Państwa,
4) Wydaje zarządzenia , regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku, z zastrzeżeniem ust.4. Prezes Zarządu Banku może upoważnić Wiceprezesa Zarządu Banku, o którym mowa w ust.4 do wydawania przepisów wewnętrznych Banku w zakresie nadzorowanych przez siebie podstawowych komórek organizacyjnych Centrali Banku,
5) Nadzoruje działalność podstawowych komórek organizacyjnych Centrali Banku wykonujących zadania w zakresie: audytu wewnętrznego, obsługi prawnej, analiz makroekonomicznych, komunikacji korporacyjnej oraz Gabinetu Prezesa.
2. Podczas nieobecności Prezesa Zarządu Banku zastępuje go członek Zarządu Banku wyznaczony przez Prezesa Zarządu Banku.
3. Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Wszystkie sprawy nie zastrzeżone, na mocy przepisów prawa lub Statutu, do kompetencji innych organów, należą do zakresu działania Zarządu Banku. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z podziałem zadań, uchwalonym przez Zarząd Banku i zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.
4. Wiceprezes Zarządu Banku koordynujący i nadzorujący poszczególne piony i podstawowe komórki organizacyjne Centrali Banku w dotyczącym ich zakresie wydaje zarządzenia, regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku. Wiceprezes Zarządu Banku może upoważnić innych członków Zarządu Banku oraz dyrektorów wykonawczych do wydawania regulacji o charakterze wykonawczym: zarządzeń wykonawczych, instrukcji służbowych, podręczników procedur operacyjnych i technicznych i innych, dla których nie jest zastrzeżona forma zarządzenia.
5. Rada Nadzorcza powołuje za zgodą Komisji Nadzoru Bankowego członka Zarządu Banku nadzorującego pion zarządzania kadrami lub pion bankowości korporacyjnej i międzynarodowej.
6. Zarząd Banku, w granicach określonych obowiązującymi przepisami prawa polskiego, przekazuje UniCredito Italiano S.p.A. jako podmiotowi dominującemu, wszystkie wymagane informacje i dane.
7. Zarząd Banku, działając poprzez organy statutowe spółek zależnych od Banku, koordynuje i wpływa na działania spółek zależnych w celu zapewnienia stabilności grupy.
§ 23
Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom Grupy Bankowej UniCredito Italiano. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku.
IV. Tryb składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku

§ 24
1. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku oraz do podpisywania w imieniu Banku są upoważnieni:
1) dwaj członkowie Zarządu Banku albo członek Zarządu Banku z prokurentem,
2) dwaj prokurenci,
3) członek Zarządu Banku albo prokurent działający łącznie z pełnomocnikiem,
4) pełnomocnicy działający samodzielnie lub łącznie w granicach swojego umocowania.
2. Osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych składają podpisy pod firmą Banku.

V. Kapitały i fundusze Banku

§ 25
1. Funduszami własnymi Banku, z uwzględnieniem pozycji je pomniejszających, zgodnie z przepisami ustawy Prawo bankowe, są:
1) Fundusze podstawowe,
2) Fundusze uzupełniające w kwocie nie przewyższającej funduszy podstawowych Banku.
2. Funduszami podstawowymi Banku są:
1) Kapitał zakładowy,
2) Kapitał zapasowy,
3) Kapitały rezerwowe,
4) Fundusz ogólnego ryzyka na niezidentyfikowane ryzyko działalności bankowej,
5) Niepodzielony zysk z lat ubiegłych,
6) Zysk w trakcie zatwierdzania oraz zysk netto bieżącego okresu sprawozdawczego, obliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, pomniejszone o wszelkie przewidywane obciążenia i dywidendy, w kwotach nie większych niż kwoty zysku zweryfikowane przez biegłych rewidentów.
§ 26
1. Bank może tworzyć i znosić w trakcie i na koniec roku obrotowego fundusze specjalne na mocy uchwał Walnego Zgromadzenia.
2. Bank tworzy fundusze przewidziane w obowiązujących ustawach.
§ 27
1. Kapitał zakładowy Banku wynosi 166.481.687,- (sto sześćdziesiąt sześć milionów czterysta osiemdziesiąt jeden tysięcy sześćset osiemdziesiąt siedem) złotych i jest podzielony na 137.650.000 (sto trzydzieści siedem milionów sześćset pięćdziesiąt tysięcy) akcji na okaziciela serii A o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 7.690.000 (siedem milionów sześćset dziewięćdziesiąt tysięcy) akcji na okaziciela serii B o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 10.630.632 (dziesięć milionów sześćset trzydzieści tysięcy sześćset trzydzieści dwie) akcje na okaziciela serii C o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja , 9.777.571 (dziewięć milionów siedemset siedemdziesiąt siedem tysięcy pięćset siedemdziesiąt jeden) akcji na okaziciela serii D o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 373.644 (trzysta siedemdziesiąt trzy tysiące sześćset czterdzieści cztery) akcje na okaziciela serii E o wartości nominalnej 1,-(jeden) złoty każda akcja oraz 359.840 (trzysta pięćdziesiąt dziewięć tysięcy osiemset czterdzieści) akcji na okaziciela serii H o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja.
2. Kapitał zakładowy Banku może być podwyższony poprzez emisję nowych akcji na okaziciela lub poprzez podwyższenie wartości nominalnej akcji dotychczasowych. Walne Zgromadzenie może podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na to środki z kapitału zapasowego lub z innych kapitałów utworzonych z zysku, jeżeli mogą być one użyte na ten cel zgodnie z Kodeksem spółek handlowych i Statutem Banku.
3. Akcje mogą być emitowane w odcinkach zbiorowych.
4. Akcje mogą być umarzane na warunkach określonych przez Walne Zgromadzenie.
§ 27 a
Kapitał zakładowy Banku został warunkowo podwyższony Uchwałą Nr 7 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 25 lipca 2003r. o kwotę 1.660.000,- (jeden milion sześćset sześćdziesiąt tysięcy) złotych, w drodze emisji 830.000 (ośmiuset trzydziestu tysięcy) akcji Banku na okaziciela serii F o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja oraz 830.000 (ośmiuset trzydziestu tysięcy) akcji Banku na okaziciela serii G o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, w celu przyznania praw do objęcia akcji przez obligatariuszy obligacji imiennych Banku Serii A, B, C i D z prawem pierwszeństwa, emitowanych zgodnie z Uchwałą Nr 6 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Banku z dnia 25 lipca 2003r., z wyłączeniem prawa poboru w stosunku do dotychczasowych akcjonariuszy Banku.

§ 28
1. Bank tworzy kapitał zapasowy z corocznych odpisów z zysku netto z przeznaczeniem na pokrycie strat, jakie mogą wyniknąć w związku z działalnością Banku. Coroczne odpisy na kapitał zapasowy powinny wynosić co najmniej 8 % zysku netto i dokonywane są do czasu osiągnięcia przez ten kapitał wysokości co najmniej jednej trzeciej kapitału zakładowego Banku. Do kapitału zapasowego przelewa się nadwyżki osiągnięte przy emisji akcji powyżej ich wartości nominalnej, a pozostałe – po pokryciu kosztów emisji akcji.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
3. O użyciu kapitału zapasowego rozstrzyga Walne Zgromadzenie, jednakże części kapitału zapasowego w wysokości jednej trzeciej kapitału zakładowego można użyć jedynie na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.
§ 29
1. Fundusz ogólnego ryzyka tworzy się z odpisów z zysku netto z przeznaczeniem na niezidentyfikowane ryzyka działalności bankowej.
Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
§ 30
1. Bank tworzy kapitały rezerwowe z odpisu z zysku netto na te kapitały.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
3. Kapitały rezerwowe mogą być przeznaczone na pokrycie szczególnych strat lub wydatków, a także na podwyższenie kapitału zakładowego oraz na wypłatę dywidendy.
4. O użyciu kapitałów rezerwowych rozstrzyga Walne Zgromadzenie.
§ 31
1. Fundusze specjalne tworzone są z odpisów z zysku netto na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia, która każdorazowo określa wysokość odpisu na poszczególne fundusze chyba że obowiązek tworzenia funduszu wynika z ustawy.
2. Regulaminy tworzenia i wykorzystywania funduszy specjalnych uchwala Rada Nadzorcza.

VI. Gospodarka finansowa Banku, podział zysku, pokrywanie strat, rachunkowość

§ 32
Gospodarka finansowa Banku prowadzona jest na podstawie rocznych planów finansowych.
§ 33
1. Zysk roczny netto może być przeznaczony, w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie, na:
1) Kapitał zapasowy,
2) Fundusz ogólnego ryzyka,
3) Kapitały rezerwowe,
4) Dywidendę,
5) Fundusze specjalne,
6) Inne cele.
2. Roszczenie o wypłatę dywidendy przedawnia się z upływem trzech lat. Bank nie płaci odsetek od niepobranej dywidendy.
§ 34
Bank tworzy w ciężar kosztów rezerwę na ryzyko ogólne, służącą pokryciu ryzyk związanych z prowadzeniem działalności bankowej.
§ 35
Straty bilansowe pokrywane są z kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych w sposób określony uchwałą Walnego Zgromadzenia.
§ 36
Bank prowadzi rachunkowość według planu kont i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Organizację i sposób prowadzenia rachunkowości ustala Zarząd Banku.
§ 37
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
VII. Kontrola wewnętrzna
§ 38
1. System kontroli wewnętrznej Banku obejmuje wszystkie regulacje, procedury i struktury organizacyjne, które działając razem zmierzają do zapewnienia:
1) zgodności ze strategią Banku,
2) efektywności, skuteczności procedur,
3) ochrony aktywów,
4) przeciwdziałania stratom i błędom,
5) bezpieczeństwa, stabilności i efektywności operacji,
6) niezawodności i kompletności rachunkowości oraz informacji zarządczej,
7) zgodności transakcji z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami nadzorczymi i wewnętrznymi politykami, planami, przepisami i procedurami, oraz
8) wsparcia procesu decyzyjnego.
2. System kontroli wewnętrznej angażuje – w różnych rolach - organy Banku, poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Banku, w szczególności usytuowane w Pionie Organizacji, jak również wszystkich pracowników Banku i składa się z następujących rodzajów kontroli:
1) Liniowej (w tym Funkcjonalnej),
2) Kontroli Zarządzania Ryzykiem (w tym Funkcjonalnej) oraz
3) Audytu Wewnętrznego (Kontrola Instytucjonalna).
3. Celem Kontroli Funkcjonalnej jest zapewnienie zgodności działalności Banku z procedurami, limitami i przepisami, reagowanie na wady i błędy, monitorowanie realizacji udzielanych rekomendacji. Kontrola ta jest wykonywana przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności jego czynności i dodatkowo przez jego przełożonego oraz współpracowników.
4. Celem Kontroli Liniowej jest zapewnienie poprawności operacji. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki Banku samodzielnie (tj. samokontrola i kontrola hierarchiczna) oraz jest inkorporowana do procedur.
5. Celem Kontroli Zarządzania Ryzykiem, jest zdefiniowanie metod pomiaru ryzyka, weryfikacja przestrzegania przyznanych limitów, kontrola zgodności operacji jednostek z wyznaczonymi im stopami zwrotu ryzyka. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki inne niż zaangażowane bezpośrednio w zarządzanie danym procesem i niezaangażowane w jakąkolwiek działalność biznesową.
6. Celem Audytu Wewnętrznego (Kontroli Instytucjonalnej) jest analiza, ocena i rekomendacja usprawnień do istniejących procedur i mechanizmów Systemu Kontroli Wewnętrznej i ocena naruszenia zasad i procedur. Kontrola ta jest sprawowana w obiektywny i niezależny sposób przez komórkę Audytu Wewnętrznego, która podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu. Komórka ta przekazuje również raporty Radzie Nadzorczej.
7. W system kontroli wewnętrznej zaangażowane są organy Banku:
1) Zarząd Banku – odpowiedzialny za projektowanie, realizację i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Banku,
2) Rada Nadzorcza – sprawująca nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej i oceniająca jego adekwatność i efektywność za pośrednictwem Komitetu ds. Audytu i Audytu Wewnętrznego.

VIII. Postanowienie końcowe

§ 39
W razie likwidacji Banku, Walne Zgromadzenie wyznacza na wniosek Rady Nadzorczej jednego lub więcej likwidatorów oraz określa sposób przeprowadzenia likwidacji.
§ 40
Obowiązkowe ogłoszenia, w tym również dotyczące zwołania Walnego Zgromadzenia, dokonywane są przez Zarząd Banku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Sprawozdanie finansowe jest ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B".

Podstawa prawna:
§ 39 ust. 1 p.1 i 2 RRM

MESSAGE (ENGLISH VERSION)






UNOFFICIAL TRANSLATIONThe Management Board, acting in
accordance with Art. 398 and Art. 399 § 1 of Code of Commercial
Companies as well as § 8 sect. 3 of the Bank's Statute, convened the
Extraordinary General Meeting of Bank Polska Kasa Opieki S.A. on 10th
March 2006 at 10:00 a.m.The Extraordinary General Meeting of the
Bank will be held in the premises of Head Office of the Bank in Warsaw,
Grzybowska Str. 53/57 with the following agenda:1. Opening of
the Extraordinary General Meeting.2. Election of the Chairman of the
Extraordinary General Meeting.3. Ascertainment of a correctness of
convening the Extraordinary General Meeting and its capacity to adopt
binding resolution.4. Election of the Ballot Counting Commission.
5. Adoption of the agenda.6. Consideration of the motion and
adoption of resolution on the amendments to the Statute of the Bank.
7. Adoption of resolution on the establishment of uniform text of the
Statute of the Bank.8. Other matters.9. Closing of the meeting.
Bearer's shares entitle bearers to participate in the Extraordinary General
Meeting if inscribed deposit certificates, issued by the entity with
which a shareholder maintains his brokerage account are deposited at the
Bank's Head Office at Grzybowska 53/57 in Warsaw (ground floor, room no.
0070) till 3rd March 2006 by 3:00 p.m. and are not picked up before the
end of the General Meeting.The Management Board of the Bank
announces the contents of the proposed amendments to the Statute of the
Bank together with the existing provisions:1) § 1 section 2 now
reads:“2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. is a part of the UniCredito
Italiano S.p.A. capital group. UniCredito Italiano S.p.A. has the right,
in accordance with the Polish law, through the Bank’s statutory bodies,
to affect Bank’s activities aimed at ensuring the stability of the
group.”,§1 section 2 shall read as follows:“2. Bank
Polska Kasa Opieki S.A. is a part of the UniCredito Italiano Banking
Group. UniCredito Italiano S.p.A. has the right, in accordance with the
Polish law, through the statutory authorities of the Bank, to affect
activities of the Bank aimed at ensuring the stability of the Group.”,
2) The hitherto deleted § 5 shall read as follows:“§5
1. The Bank’s organisational structure shall comprise:6) Head
Office,7) Head Office operational units,8) Regions,9)
Domestic Branches (inclusive of their respective sub-branches and
banking services outlets) and abroad5) Other organisational units,
including Corporate Customers Centres.2. The changes of the
organisational structure of the Head Office of the Bank within the
framework concerning only the first level of reporting shall be adopted
by the Management Board and approved by the Supervisory Board.3. The
Organisational By-laws of the Bank specify the detailed internal
organisation of the Bank.”,3) In § 10 section 6 shall be added
with the following wording:“6. The removal from the agenda or
abandoning the reconsideration of an issue placed in the Agenda upon a
motion from shareholders requires the General Meeting to adopt a
resolution by ¾ majority of votes, upon prior consent of all
shareholders who submitted such motion.”,4) In § 14 sections 3
and 4 shall read as follows:Ҥ3. The Supervisory Board shall include
at least two independent members. The independent members of the
Supervisory Board shall be free of any associations with the Bank and
its shareholders or employees that might bear a material impact upon the
capacity of an independent member to take impartial decisions.4. An
independent member of Supervisory Board is considered to be a person,
who on the day of election to the Supervisory Board meets jointly the
following conditions:1) is not and has not been in the period of the
last 3 years employed at the Bank, its subsidiaries or parent company as
a Board member or on any other managerial position,2) is not and has
not been in the period of the last 3 years a chartered public accountant
or an employee of an entity providing auditing services who examined the
financial reports of the Bank, its subsidiaries or parent company,3)
is not a shareholder holding indirectly or directly 5 % or more shares
of the Bank and is not a member of the Management Board, Supervisory
Board or an employee holding a managerial position with any such
shareholder,4) is not receiving any additional remuneration, apart
from the remuneration for membership in the Supervisory Board or any
proprietary benefits from the Bank, its subsidiaries or parent company,
5) is not a person close to any member of the authorities of the Bank or to
any employee of the Bank employed in a managerial position nor a person
close to a shareholder, being a natural person, holding directly or
indirectly 5 % or more shares of the Bank,6) does not have
significant business relationships with the Bank, its subsidiaries or
the parent company which could affect his/her independence.”,
5) In § 14 the hitherto contents of sections 3-5 shall be respectively
marked as sections 5-7,6) In § 17 Section 3 now reads:“3.
Resolutions of the Supervisory Board shall be adopted by absolute
majority of votes.”,In § 17 Section 3 shall read as follows:
“3. Resolutions of the Supervisory Board shall be adopted by an absolute
majority of votes unless the provisions of law stipulate otherwise.”,
7) In § 18 full stop shall be replaced by a comma and point 17 shall be added
with the following wording:“17) Approval of motions of the
Management Board concerning incurring obligations or disposal of assets
which overall value in relation to one entity exceeds 5 % of equity
funds of the Bank”,8) In § 20 Section 2 now reads:“2.
The Management Board of the Bank shall operate on the basis of the Rules
of procedure adopted by it. Rules of procedure shall in particular
define the matters which require joint consideration by the Management
Board, as well as the procedure for adopting resolution during the
meeting and in writing.”,In § 20 Section 2 shall read as
follows:“2. The Management Board of the Bank shall operate on the
basis of the Rules of procedure adopted by it. Rules of procedure shall
in particular define the matters which require joint consideration by
the Management Board, as well as the procedure for adopting a resolution
in writing.”,9) In § 20 sections 3 and 4 shall be added in the
following wording:“3. Resolutions of the Bank Management Board may
be adopted after all members have been duly notified of the Management
Board meeting. Resolutions are deemed valid when adopted in the presence
of at least half of the Management Board members.4. Resolutions
shall be adopted by an absolute majority of votes unless the provisions
of law stipulate otherwise.”,10) In §22 Section1 point 4 now
reads:“1.The President of the Management Board shall: …
4) Issue internal orders, rules of procedure and other regulations governing
the Bank’s operations. The President of the Management Board may
authorise other persons to issue internal regulations of the Bank.”,
In §22 Section1 point 4 shall read as follows:“1.The President of the
Management Board shall: …4) Issue internal orders, rules of
procedure and other regulations governing the operations of the Bank,
save as otherwise provided for in Section 4. The President of the
Management Board may authorise the Vice-President of the Management
Board referred to in Section 4 to issue internal regulations within the
framework of the basic organisational cells of the Head Office of the
Bank supervised by him,”,11) In § 22 full stop shall be
replaced by a comma and section 1 point 5 shall be added in the
following wording:“1.The President of the Management Board shall: …
“5) Supervise the activity of basic organisational cells of the Head Office of
the Bank performing tasks in the terms of: internal audit, legal
service, macroeconomic analysis, corporate communication and the
President’s Office.”,12) In § 22 section 3 now reads:
“3. The Management Board conducts the matters of the Bank and represents the
Bank. The members of the Management Board co-ordinate and supervise the
activity of the Bank pursuant to the division of competence established
by the President of the Management Board.”,In § 22 section 3
shall read as follows:“3. The Management Board of the Bank shall
conduct the matters of the Bank and represent the Bank. All issues not
reserved by virtue of the provisions of the law or of the Statute to
fall within the scope of competence of other authorities, shall fall
within the scope of competence of the Bank Management Board. The members
of the Management Board shall co-ordinate and supervise the activity of
the Bank pursuant to the division of competence, adopted by the
Management Board and approved by the Supervisory Board.”,13)
In § 22 section 4 shall read as follows:“4. The Vice-president
of the Management Board co-ordinating and supervising specific divisions
and basic organisational cells of the Head Office of the Bank shall
issue orders, rules of procedure and other regulations governing the
activity of the Bank within the framework thereof. The Vice-President
may authorise other members of the Management Board and executive
directors to issue regulations of the executive nature; executive
ordinances, official instructions, handbooks of operational and
technical procedures and other for which the form of an order is not
reserved.”,14) In §22 Section 5 shall read as follows:
“5. The Supervisory Board shall appoint upon the consent of the
Commission for Banking Supervision a member of the Management Board
supervising the human resources or the corporate and international
banking division.”,15) In § 22 the hitherto sections 4 and 5
shall be respectively marked as sections 6 and 7,16) § 23 now reads:
“The Management Board of the Bank may issue commercial powers of attorney only
to the employees belonging to the UniCredito Italiano S.p.A. capital
group. The commercial power of attorney may be revoked by any member of
the Management Board.”,§23 shall read as follows:“The
Management Board of the Bank may issue commercial powers of attorney
only to the employees belonging to the UniCredito Italiano Banking
Group. The commercial power of attorney may be revoked by any member of
the Management Board.”,17) In § 25 Section 2 point 4 now reads:
“2. The Bank’s basic funds are: …4) General risk fund,
In § 25 Section 2 point 4 shall read as follows:“2. The Bank’s basic
funds are: …4) general risk fund for unidentified banking
risk,”18) In § 25 Section 2 shall be added with the following
wording:“2. The Bank’s basic funds are: …6)
profit under approval and net profit of the current reporting period,
calculated in accordance with the applicable accounting principles,
minus any anticipated charges and dividends whose amounts should not
exceed the amount of the net profit, as verified by expert auditors.”,
19) § 38 now reads:“381. Internal control shall be
conducted with application of the following criteria: lawfulness,
correctness, reliability, organizational efficiency of operations
conducted by the Bank and correctness of information and reports being
submitted.2. Internal control shall be effected by way of:1)
Institutional control – carried out by an appointed organizational unit
of the Bank’s Head office,2) Functional control – carried out
by persons performing managerial duties in organizational units and
offices of the Bank.§38 shall read as follows:“38
1.The Internal Control System of the Bank shall include all regulations,
procedures and organizational structures which - acting together - aim
to ensure:1) compliance with the strategy of the Bank,2)
effectiveness and efficiency of procedures,3) protection of assets,
4) prevention of losses and errors,5) security, stability and
effectiveness of operations,6) reliability and completeness of
accounting and management information,7) compliance of transactions
with generally binding provisions of law, supervisory rules and internal
policies, plans, regulations and procedures, and8) support of the
decision-making process.2. The Internal Control System shall involve
- in different roles - authorities of the Bank, individual units and
organizational cells of the Bank, in particular being part of the
Organization Division, as well as all employees of the Bank, and
consists of the following types of control:1) Line (including
Functional) Control,2) Risk Management (including Functional)
Control, and3) Internal Audit (Institutional Control).3. The
purpose of Functional Control shall be assurance of conformity of
activities of the Bank with procedures, limits and provisions, reaction
to shortcomings and failures and monitoring of the implementation of the
given recommendation. This control is carried out by each employee
within the scope, quality and correctness of his/her activities; and,
additionally, by his/her supervisors and people co-operating therewith.
4. The purpose of the Line Control shall be assurance of correctness of
operations. This control is carried out by the units of the Bank
themselves (i.e. self and hierarchical control) and incorporated in
procedures.5. The purpose of the Risk Management Control shall be
defining risk measurement methods, verifying observance of assigned
limits, and controlling consistency of operations of Units with assigned
risk return rate. This control shall be carried out by units other than
units directly involved in the management of the given process and
independent from any business activity.6. The purpose of the
Internal Audit (the Institutional Control) shall be the examination,
assessment and recommendation of improvements to actual procedures and
mechanisms of the Internal Control System and assessment of violations
to rules and procedures. It is performed in an objective and independent
manner by the Internal Audit unit, which is subordinated directly to the
President of the Management Board. This unit also submits reports to the
Supervisory Board.7. The following authorities of the Bank shall be
involved in the System:1) the Management Board - responsible for
designing, implementing andoperating the Internal Control System,
adjusted to size and profile of the risk related to the operations of
the Bank,2) the Supervisory Board - exercising supervision over the
Internal Control System and assessing its adequacy and effectiveness
through the Audit Committee and the Internal Audit.”In
connection with the changes in the content of Bank's Statute the
Management Board decided to present to the General Meeting for its
acceptance the draft of the uniform text of Bank's Statute in the
following wording:THE STATUTE OFBANK POLSKA KASA OPIEKI
SPÓŁKA AKCYJNAI. GENERAL PROVISIONS§11.
Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, established in 1929, is a bank
organised in the form of a joint stock company, operating pursuant to
the binding legal regulations, and in particular according to the
Banking Law, regulations of the Code of Commercial Companies and
provisions of this Statute.2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. is a part
of the UniCredito Italiano Banking Group. UniCredito Italiano S.p.A. has
the right, in accordance with the Polish law, through the statutory
authorities of the Bank, to affect activities of the Bank aimed at
ensuring the stability of the Group.§21. The name of
the company shall be: “Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna”.
2. The Bank shall use the abbreviated name: “Bank Pekao S.A.”
§3The Bank shall have its registered seat in the capital city of
Warsaw.§41. The Bank shall operate within the territory
of the Republic of Poland and abroad.2. The Bank may operate through
branches and other organisational units in the country and abroad.
§51. The Bank’s organisational structure shall comprise:1)
Head Office,2) Head Office operational units,3) Regions,4)
Domestic Branches (inclusive of their respective sub-branches and
banking services outlets) and abroad,5) other organisational units,
including Corporate Customers Centres.2. The changes of the
organisational structure of the Head Office of the Bank within the
framework concerning only the first level of reporting shall be adopted
by the Management Board and approved by the Supervisory Board.3. The
Organisation By-laws of the Bank, specify the detailed internal
organisation of the Bank.II. ACTIVITIES OF THE BANK§6
The scope of the activities shall comprise the conducting of the following
activities in Poland and abroad:1) Accepting cash as demand
deposits or term deposits and keeping Deposit accounts,2) Keeping
other bank accounts,3) Granting credits and loans,4) Performing
financial settlements in all forms accepted in domestic and
international bank relations,5) Performing banking operations
regarding bills of exchange and cheques,6) Accepting and making
deposits in domestic and foreign banks,7) Giving and confirming
sureties and bank guarantees and opening and confirming letters of
credit,8) Conducting purchase and sale of foreign exchange values,
9) Servicing state loans and managing funds on order,10) Issuing banking
securities, trading in such securities and keeping securities accounts,
11) Performing ordered activities related with the issue of securities,12)
Safe-keeping of objects, documents and securities, and making available
safe deposit boxes,13) Organising and participating in bank
syndicates,14) Trading and agency in financial debts,15)
Performing term financial operations,16) Providing trustee services,
17) Issuing payment cards and performing operations with the use of such cards,
18) Keeping housing savings,19) Providing consulting and advisory services
in financial matters,20) Acquiring or purchasing shares and rights
arising from shares of stock of another legal entity other than a bank,
or investment in investment funds,21) Taking up obligations relating
to issuance of securities,22) Trading and agency in securities,
23) Carrying out conversion of debt into the debtor’s property
components, on terms and conditions agreed with the debtor,24)
Purchasing and selling real estate,25) Dealing in derivative
instruments on own account and on order,26) Conducting acquisition
activities pursuant to regulations of the act on organisation and
operation of pension funds,27) Organising and rendering financial
services in leasing and factoring,28) Agency sale of participation
units or certificates of investments in the understanding of the law on
investment funds,29) Performing activities in insurance brokerage,
30) Rendering services in transportation of valuables,31) Running the
securities accounts,32) Performance of the function of a depository
pursuant to provisions of the act on organisation and operation of
pension funds and the act on investment funds,33) Acting as an
intermediary in carrying out money transfers and settlements in foreign
exchange payments,34) Issuing the instrument of electronic money,
35) Conducting vindication activity by order of banks.III.
BODIES OF THE BANK§7The Bodies of the Bank are:1)
General Meeting of Shareholders,2) Supervisory Board,3)
Management Board of the Bank.The General Meeting of Shareholders
§81. The Ordinary General Meeting of Shareholders shall be convened
by the Management Board of the Bank.2. The Ordinary General Meeting
should be held in June at least. Should the General Meeting of
Shareholders be not convened by the Management Board within the time
limit set out in this Statute, the Supervisory Board shall have the
right to convene the Meeting.3. The Extraordinary General Meeting of
Shareholders shall be convened, if required, by the Management Board of
the Bank on its own initiative or on the motion of the Supervisory Board
or the shareholders representing at least 1/10 of the statutory capital.
These shareholders may also require introducing specific matters in the
agenda of the next General Meeting. The requests for convening the
General Meeting of Shareholders and for including specific matters on
the agenda of the General Meeting of Shareholders should be justified.
4. Should the Management Board not satisfy the requirements of the Supervisory
Board or shareholders within two weeks from the date the requirement was
submitted, respectively the Supervisory Board or the shareholders shall
have the right to convene the Extraordinary General Meeting of
Shareholders pursuant to the authorisation of the court.§9
All matters to be submitted to the General Meeting of Shareholders shall be
first submitted to the Supervisory Board for consideration.§10
1. Shareholders may participate in the General Meeting of Shareholders in
person or through their attorneys. A power of attorney to attend and
vote at the General Meeting of Shareholders shall be made in writing and
attached to the Minutes of the General Meeting of Shareholders, under
the pain of invalidity.2. The General Meeting of Shareholders shall
be entitled to adopt resolutions if at least 50% of the shares plus one
share are represented, subject to the mandatory provisions of law.3.
In the case the resolution has not been adopted for the lack of the
quorum required by the Statute of the Bank, during the next General
Meeting of Shareholders, with the same agenda as the General Meeting of
Shareholders, which did not adopt a resolution for the lack of the
quorum, the presence of the shareholders representing at least 20% of
the shares is required for an adoption of the resolution.4.The
General Meeting of Shareholders referred to in Section 3 should be held
on the date falling – not later than within eight weeks after the
General Meeting of Shareholders which has not adopted the resolutions
for the lack of quorum.5. Resolutions of the General Meeting of
Shareholders shall be adopted by an absolute majority of votes, subject
to the provisions of the Code of Commercial Companies and the Statute of
the Bank.6. The removal from the agenda or abandoning the
reconsideration of an issue placed in the Agenda upon a motion from
shareholders requires the General Meeting to adopt a resolution by ¾
majority of votes, upon prior consent of all shareholders who submitted
such motion.§11Each share of the Bank shall give right
to one vote.§121. The General Meeting of Shareholders
shall be opened by the Chairman, or one of the Deputy Chairmen, or in
their absence – by one of the members of the Supervisory Board. If these
persons are absent, the General Meeting of Shareholders shall be opened
by the President of the Management Board or a person designated by the
Management Board.2. Detailed procedure of conducting the sittings of
the General Meeting of Shareholders shall be determined by the
regulation adopted by the General Meeting.§13The
General Meeting of Shareholders, apart from other matters specified in
the Code of Commercial Companies and the Statute of the Bank, shall have
the authority to:1) Review and approve the report on the activities
and the financial reports of the Bank for the previous reporting year,
2) Adopt resolutions regarding distribution of profits or covering losses,
3) Review and approve the report on activities of the Supervisory Board,
4) Acknowledge the approval of duties by members of the Supervisory Board and
the Management Board,5) Review and approve the report on activities
and the financial report of the Bank’s capital group,6) Set
the date of determining the right to dividend and the date of paying out
the dividend,7) Sell and lease of the enterprise, or its organised
part, and establish a limited property right of usufruct thereof,8)
Amend the Statute of the Bank and establish its uniform text,9)
Increase or decrease the statutory capital of the Bank,10) Issue
bonds, including bonds convertible into shares or the bonds with
pre-emptive right to acquire shares, and subscription warrants11)
Redeem shares and determine conditions of such redemption,12) Carry
out a merger, division or liquidation of the Bank,13) Create and
liquidate special funds,14) Appoint and recall members of the
Supervisory Board,15) Determine the rules of remunerating members of
the Supervisory Board,16) Conclude the agreement with a controlled
company which provides for a management over the controlled company or a
transfer of profit by such company,17) Appoint the auditor,18)
Deal with other matters falling within the scope of the activities of
the Bank which are submitted to the General Meeting of Shareholders.
The Supervisory Board§141. The Supervisory Board consists of
seven to nine members appointed by the General Meeting of Shareholders
for the period of their common term of office, which shall last three
years.2. The number of members of the Supervisory Board shall be
determined by the General Meeting of Shareholders.3 The Supervisory
Board shall include at least two independent members. The independent
members of the Supervisory Board shall be free of any associations with
the Bank and its shareholders or employees that might bear a material
impact upon the capacity of an independent member to take impartial
decisions.4. An independent member of Supervisory Board is
considered to be a person, who on the day of election to the Supervisory
Board meets jointly the following conditions:1) is not and has not
been in the period of the last 3 years employed at the Bank, its
subsidiaries or parent company as a Board member or on any other
managerial position,2) is not and has not been in the period of the
last 3 years a chartered public accountant or an employee of an entity
providing auditing services who examined the financial reports of the
Bank, its subsidiaries or parent company,3) is not a shareholder
holding indirectly or directly 5 % or more shares of the Bank and is not
a member of the Management Board, Supervisory Board or an employee
holding a managerial position with any such shareholder,4) is not
receiving any additional remuneration, apart from the remuneration for
membership in the Supervisory Board or any proprietary benefits from the
Bank, its subsidiaries or parent company,5) is not a person close to
any member of the authorities of the Bank or to any employee of the Bank
employed in a managerial position nor a person close to a shareholder,
being a natural person, holding directly or indirectly 5 % or more
shares of the Bank,6) does not have significant business
relationships with the Bank, its subsidiaries or the parent company
which could affect his/her independence.5. Members of the
Supervisory Board shall perform their duties only in person.6. The
Supervisory Board shall elect its Chairman, two Deputy Chairmen and
Secretary from among its members. The Deputy Chairman may simultaneously
perform the function of the Secretary.7. The Supervisory Board shall
act in accordance with the Rules of Procedure adopted by it.§15
1. Any member of the Supervisory Board may be recalled at any time by the
General Meeting of Shareholders.2. Mandates of the members of the
Supervisory Board shall expire:1) On the date of holding the General
Meeting accepting the financial report for the last full reporting year
of performing duties of a member of the Supervisory Board, save as
otherwise provided for in Section 3,2) In the event of resignation
of a member of the Supervisory Board from his position, -3) In the
event of recalling a member of the Supervisory Board by the General
Meeting,4) In case of death of a member of the Supervisory Board.
3. Mandate of the member of the Supervisory Board, which has been
appointed before the end of the term of the Supervisory Board, shall
expire simultaneously with the expiry of the mandates of the remaining
members of the Supervisory Board.§161. Meetings of the
Supervisory Board shall be held as necessary, however, not less
frequently than every two months.2. Meetings of the Supervisory
Board shall be convened by the Chairman of the Supervisory Board on his
own initiative or on a motion of the Management Board or a member of the
Supervisory Board.3. If the Chairman of the Supervisory Board does
not convene the meeting within two weeks after receiving the motion
mentioned in Section 2, the proposer of the motion can convene it on his
own giving the date, place and the proposed agenda.§17
1. The Supervisory Board shall adopt resolutions if at least half of its
members, including its Chairman, or one of the Deputy Chairmen, are
present during the meeting and all the members have been invited.2.
Members of the Supervisory Board may also take part in adoption of the
Board’s resolutions by casting their vote in writing through other
member of the Supervisory Board, excluding the resolutions on matters
introduced into agenda at the meeting.3. Resolutions of the
Supervisory Board shall be adopted by an absolute majority of votes
unless the provisions of law stipulate otherwise.4. In special
situations, a resolution may be adopted in writing (by correspondence)
or with the use of means of distance communication. The procedure of
adopting resolutions in writing and with the use of means of distance
communication is set out in the Rules of procedure of the Supervisory
Board.5. The mode determined in Section 2 and 4 does not refer to
resolutions adopted in secret ballot.§18Besides the
rights and obligations provided for in the Code of Commercial Companies
and the Statute of the Bank, the following matters shall fall in
particular into the authority of the Supervisory Board:1) Review of
the report of the Management Board on activities of the Bank and review
of the financial report of the Bank for the previous reporting year,
2) Review of the motions of the Management Board regarding distribution
of profits or covering losses,3) Review of the report on activities
and financial report of the Bank’s capital group,4) Submitting
to the General Meeting of Shareholders a written report on the results
of reviews referred to in item (1) to (3),5) Preparation of the
report on activities of the Supervisory Board for the previous reporting
year,6) Applying to the Banking Supervisory Commission for approval
to appoint two members of the Management Board, including the President
of the Management Board,7) Appointing, upon approval of the Banking
Supervisory Commission, and recalling the President of the Management
Board of the Bank in a secret ballot,8) Appointing and recalling in
a secret ballot at the request of the President of the Management Board,
the Deputy Presidents and members of the Management Board of the Bank,
including the appointment of one member of the Management Board upon
obtaining the approval of the Banking Supervisory Commission,9)
Suspending in their duties for significant reasons individual or all
members of the Management Board,10) Delegating the members of the
Supervisory Board for a period not exceeding three months, to perform
the duties of the members of the Management Board, which were dismissed,
resigned, or for other reasons are incapable of performing their duties,
11) Determining the terms of contracts regulating employment or other legal
relationships between members of the Management Board and the Bank,
12) Issue opinions on motions of the Management Board of the Bank
regarding the establishing and access by the Bank as a shareholder
(stockholder) into other companies, and selling shares (stocks) should
such investments be of long-term and strategic nature,13) Issue of
opinions on motions of the Bank’s long-term development plans and annual
financial plans of the Bank,14) Issue of approval for creation and
liquidation of foreign branches and representative offices of the Bank,
15) Adoption of regulations concerning the creation and use of funds provided
for in the Statute of the Bank on request of the Management Board,
16) Approving motions of the Management Board of the Bank regarding
acquisition, encumbering or sale of real estate or a share in real
estate, or perpetual usufruct, in the event that its value exceeds
2,000,000 PLN. In other cases decisions are adopted by the Management
Board of the Bank without necessity of acceptance of the Supervisory
Board17) Approval of motions of the Management Board concerning
incurring obligations or disposal of assets which overall value in
relation to one entity exceeds 5 % of equity funds of the Bank§19
The Chairman of the Supervisory Board and, in his absence, the Deputy Chairman
indicated by the Chairman of the Supervisory Board, shall be entitled to
sign agreements concluded by the Bank with members of the Management
Board of the Bank, acting on behalf of the Supervisory Board.The
Management Board of the Bank§201. The Management Board
consists of 5 to 9 members.The Management Board of the Bank shall
consist of the:1) President of the Management Board of the Bank,
2) Deputy Presidents of the Management board of the Bank,3) Members
of the Management Board of the Bank.2. The Management Board of the
Bank shall operate on the basis of the Rules of procedure adopted by it.
Rules of procedure shall in particular define the matters which require
joint consideration by the Management Board, as well as the procedure
for adopting a resolution in writing.3. Resolutions of the Bank
Management Board may be adopted after all members have been duly
notified of the Management Board meeting. Resolutions are deemed valid
when adopted in the presence of at least half of the Management Board
members.4. Resolutions shall be adopted by an absolute majority of
votes unless the provisions of law stipulate otherwise.§21
1. The members of the Management Board shall be appointed for the common term,
which shall last three years.2. Mandates of Members of the
Management Board of the Bank shall expire:1) On the day of holding
the General Meeting accepting the financial report for the last full
reporting year of performing the duties of the member of the Management
Board save as otherwise provided for in Section 3,2) In the event of
resignation of a member of the Management Board from his position,3)
In the event of recalling a member of the Management Board by the
Supervisory Board,4) In case of death of a member of the Management
Board.3. Mandate of the member of the Supervisory Board appointed
before the end of the term of the Management Board shall expire
simultaneously with the expiry of the mandates of the remaining members
of the Management Board.§221. The President of the
Management Board shall:1) Manage operations of the Management Board
of the Bank,2) Convene and preside over meetings of the Management
Board,3) Present the standpoint of the Management Board towards the
organs of the Bank and in external relations, in particular towards the
State organs,4) issue internal orders, rules of procedure and other
regulations governing the operations of the Bank, save as otherwise
provided for in Section 4. The President of the Management Board may
authorise the Vice-President of the Management Board referred to in
Section 4 to issue internal regulations within the framework of the
basic organisational cells of the Head Office of the Bank supervised by
him,5) Supervise the activity of basic organisational cells of the
Head Office of the Bank performing tasks in the terms of: internal
audit, legal service, macroeconomic analysis, corporate communication
and the President’s Office.2. During the absence of the
President of the Management Board of the Bank, his duties shall be taken
over by a member of the Management Board of the Bank appointed by the
President of the Management Board.3. The Management Board shall
conduct the matters of the Bank and represent the Bank. All issues not
reserved by virtue of the provisions of the law or of the Statute to
fall within the scope of competence of other authorities, shall fall
within the scope of competence of the Bank Management Board. The members
of the Management Board shall co-ordinate and supervise the activity of
the Bank pursuant to the division of competence, adopted by the
Management Board and approved by the Supervisory Board.4. The
Vice-president of the Management Board co-ordinating and supervising
specific divisions and basic organisational cells of the Head Office of
the Bank shall issue orders, rules of procedure and other regulations
governing the activity of the Bank within the framework thereof. The
Vice-President may authorise other members of the Management Board and
executive directors to issue regulations of the executive nature;
executive ordinances, official instructions, handbooks of operational
and technical procedures and other for which the form of an order is not
reserved.5. The Supervisory Board shall appoint upon the consent of
the Commission for Banking Supervision a member of the Management Board
supervising the human resources or the corporate and international
banking division.-6. The Management Board of the Bank, in the
framework limited by the rules of the binding Polish law, submits to
UniCredito Italiano S.p.A. as the parent company all required
information and data.7. The Management Board of the Bank, operating
through the statutory bodies of the subsidiaries of the Bank,
co-ordinates and affects their activities aimed at ensuring the
stability of the group.§23The Management Board of the
Bank may issue commercial powers of attorney only to the employees
belonging to the UniCredito Italiano Banking Group. The commercial power
of attorney may be revoked by any member of the Management Board.
IV. PROCEDURE FOR SUBMITTING STATEMENTSREGARDING PROPERTY RIGHTS AND
OBLIGATIONS OF THE BANK§241. The following persons are
authorised to make statements regarding property rights and obligations
of the Bank and to sign on behalf of the Bank:1) Two members of the
Management Board or a member of the Management Board with a commercial
attorney,2) Two commercial attorneys,3) Member of the Management
Board or a commercial attorney acting jointly with an attorney,4)
Attorneys acting individually or jointly within the limits of their
powers of attorney.-2. Persons empowered to submit statements
regarding property rights and obligations shall place their signatures
under the name of the Bank.V. CAPITAL AND FUNDS OF THE BANK
§251. Equity funds of the Bank, including positions decreasing them,
in accordance with the regulations of Banking Law, shall consist of:
1) Basic funds,2) Supplementary capital in the amount not higher
than the basic funds of the Bank.2. The basic funds of the Bank are:
1) Statutory capital,2) Obligatory reserve equity,3) Reserve equities,
4) General risk fund for unidentified banking risk,5) Retained profit from
previous years.6) Profit under approval and net profit of the
current reporting period, calculated in accordance with the applicable
accounting principles, minus any anticipated charges and dividends whose
amounts should not exceed the amount of the net profit, as verified by
expert auditors.§261. Bank may create and liquidate
special funds during and at the end of the financial year, on the basis
of resolutions of the General Meeting of Shareholders.2. Bank shall
create funds provided for in binding legal acts.§271.
The statutory capital of the Bank amounts to 166,481,687,- (one hundred
sixty six million four hundred eighty one thousand six hundred and
eighty seven) PLN and is divided into 137,650,000 (one hundred thirty
seven million six hundred fifty thousand) Series A common bearer shares
with the nominal value of 1,- (one) PLN each, 7,690,000 (seven million
six hundred ninety thousand) Series B common bearer shares with the
nominal value of 1,- (one) PLN each, 10,630,632 (ten million six hundred
thirty thousand six hundred and thirty two) shares Series C common
bearer shares with the nominal value of 1,- (one) PLN each, 9,777,571
(nine million seven hundred seventy seven thousand five hundred and
seventy one) Series D common bearer shares with the nominal value of 1,-
(one) PLN each, 373,644 (three hundred seventy three thousand six
hundred forty four) Series E common bearer shares with the nominal value
of 1,-(one) PLN each and 359,840 (three hundred fifty nine eight hundred
and forty) Series H common bearer shares of the nominal value of
1,-(one) PLN each.2. Statutory capital of the Bank may be increased
through the issue of new bearer shares, or through the increase of the
nominal value of the existing shares. The General Meeting may increase
the statutory capital earmarking for this purpose the funds from reserve
capital or other funds set up from profit, provided they can be used for
this purpose in compliance with the Code of Commercial Companies and the
Statute of the Bank.3. Shares may be issued as collective shares
certificates.4. Shares may be redeemed on conditions determined by
the General Meeting of Shareholders.§27 aThe share
capital of the Bank was conditionally increased by Resolution No 7 of
the Extraordinary General Meeting of Shareholders dated 25 July 2003 by
the amount of 1.660.000,- (one million six hundred sixty thousand) PLN,
by a way of issue 830,000 (eight hundred thirty thousand) Series F
common bearer shares of the Bank with a nominal value of 1 (one) PLN
each and 830,000 (eight hundred thirty thousand) Series G common bearer
shares of the Bank with a nominal value of 1 (one) PLN, in order to
grant rights of priority to take up shares to the holders of Series A,
B, C and D registered bonds of the Bank with right to priority, issued
pursuant to Resolution No 6 of the Extraordinary General Meeting of
Shareholders dated 25 July 2003, with the exclusion of pre-emptive right
on shares in relation to the existing shareholders of the Bank.
§281. Obligatory reserve equity shall be created out of annual
write-offs from the net profit to cover possible balance sheet losses,
as may result from operations of the Bank. Annual write-offs into
obligatory reserve equity shall amount to at least 8 % of net profit and
shall be continued until the obligatory reserve equity reaches at least
1/3 part of statutory capital of the Bank. The surplus achieved by the
issue of shares over their nominal value shall be transferred to the
obligatory reserve equity and other surplus – after the cover of cost of
issue.2. The amount of any such write-off shall be determined by the
General Meeting of Shareholders.3. The General Meeting of
Shareholders shall decide about using of obligatory reserve equity.
However, a part of this equity in the amount of one-third part of
statutory capital may be only used to cover the loss showed in the
financial report.§291. The general risk fund shall be
established out of write-offs from net profit for unidentified risks
associated with banking activities.2. The amount of any such
write-offs shall be determined by the General Meeting of Shareholders.
§301. The reserve equities shall be established out of write-offs
from net profit for the equities.2. Amount of any such write-offs
shall be determined by the General Meeting of Shareholders.3. The
reserve equities may be designated for covering the particular losses or
expenses as well as for increasing the statutory capital and paying out
of the dividend.4. The General Meeting of shall decide about using
the reserve equities.§311. Special funds shall be
established out of write-offs from net profit made pursuant to a
resolution of the General Meeting of Shareholders, which, in each case,
shall determine the amount of the write-off to be allocated to each
particular fund, unless the obligation to create such funds results from
a legal act.2. Rules of procedure of establishing and using of
special funds shall be adopted by the Supervisory Board.VI.
FINANCIAL MANAGEMENT OF THE BANK,DISTRIBUTION OF PROFIT, COVERING OF
LOSSES, ACCOUNTING§32The financial management of the
Bank shall be conducted on the basis of annual financial plans.
§331. Annual net profit may be allocated for the following
purposes, in amounts to be resolved upon by the General Meeting of
Shareholders:1) Obligatory reserve fund,2) General risk fund,
3) Reserve equities,4) Dividend,5) Special funds,6) Other
purposes.2. Any claim for dividend shall expire after three
years. The Bank shall pay no interest on the uncollected dividend.
§34The Bank shall create a general risk reserve to debit the costs in
order to cover rights connected with conducting banking operations.
§35Balance sheet losses shall be covered from obligatory reserve
equity and reserve equities in the manner specified by a resolution of
the General Meeting of Shareholders.§36The Bank shall
conduct accounting on the basis of the plan of accounts and in
accordance with the binding legal regulations.The organization and
method of accounting shall be determined by the Management Board of the
Bank.§37Financial year shall be equivalent to the
calendar year.VII. INTERNAL CONTROL§381.The
Internal Control System of the Bank shall include all regulations,
procedures and organizational structures which - acting together - aim
to ensure:1) compliance with the strategy of the Bank,2)
effectiveness and efficiency of procedures,3) protection of assets,
4) prevention of losses and errors,5) security, stability and
effectiveness of operations,6) reliability and completeness of
accounting and management information,7) compliance of transactions
with generally binding provisions of law, supervisory rules and internal
policies, plans, regulations and procedures, and8) support of the
decision-making process.2.The Internal Control System shall
involve - in different roles - authorities of the Bank, individual units
and organizational cells of the Bank, in particular being part of the
Organization Division, as well as all employees of the Bank, and
consists of the following types of control:1) Line (including
Functional) Control,2) Risk Management (including Functional)
Control, and3) Internal Audit (Institutional Control).3. The
purpose of Functional Control shall be assurance of conformity of
activities of the Bank with procedures, limits and provisions, reaction
to shortcomings and failures and monitoring of the implementation of the
given recommendation. This control is carried out by each employee
within the scope, quality and correctness of his/her activities; and,
additionally, by his/her supervisors and people co-operating therewith.
4. The purpose of the Line Control shall be assurance of correctness of
operations. This control is carried out by the units of the Bank
themselves (i.e. self and hierarchical control) and incorporated in
procedures.5. The purpose of the Risk Management Control shall be
defining risk measurement methods, verifying observance of assigned
limits, and controlling consistency of operations of Units with assigned
risk return rate. This control shall be carried out by units other than
units directly involved in the management of the given process and
independent from any business activity.6. The purpose of the
Internal Audit (the Institutional Control) shall be the examination,
assessment and recommendation of improvements to actual procedures and
mechanisms of the Internal Control System and assessment of violations
to rules and procedures. It is performed in an objective and independent
manner by the Internal Audit unit, which is subordinated directly to the
President of the Management Board. This unit also submits reports to the
Supervisory Board.7. The following authorities of the Bank shall be
involved in the System:1) the Management Board - responsible for
designing, implementing andoperating the Internal Control System,
adjusted to size and profile of the risk related to the operations of
the Bank,2) the Supervisory Board - exercising supervision over the
Internal Control System and assessing its adequacy and effectiveness
through the Audit Committee and the Internal Audit.VIII. FINAL
PROVISIONSpara 39In case of liquidation of the Bank, the
General Meeting of Shareholders at the request of the Supervisory Board
shall appoint one or more liquidators and determine the method of
carrying out the liquidation.para 40Obligatory notices,
including notices on convening the General Meeting of Shareholders shall
be published by the Management Board of the Bank in the “Court and
Business Monitor”.The financial report shall be published in
the official journal: Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski B".Legal base:§39 sect. 1 p. 1
and 2 Ordinance of Council of Ministers


PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2006-02-03

Luigi Lovaglio

Wiceprezes Zarządu Banku
2006-02-03

Elżbieta Krakowiak

Dyrektor Wykonawczy
2006-02-03

Jacek Starościak

Dyrektor Gabinetu Prezesa
2006-02-03

Dariusz Choryło

Dyrektor Biura Relacji Inwestorskich

Cena akcji Pekao

Cena akcji Pekao w momencie publikacji komunikatu to None PLN. Sprawdź ile kosztuje akcja Pekao aktualnie.

W tej sekcji znajdziesz wszystkie komunikaty ESPI EBI Pekao.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama