Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Bank Polska Kasa Opieki S.A.: Jednolity tekst statutu (2006-09-01)

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

RB 89:Rejestracja zmian w Statucie Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna oraz treści tekstu jednolitego Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna

Firma: BANK POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNA
Spis treści:
1. RAPORT BIEŻĄCY
2. MESSAGE (ENGLISH VERSION)
3. INFORMACJE O PODMIOCIE
4. PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD









Raport bieżący nr 89 / 2006





Data sporządzenia: 2006-09-01
Skrócona nazwa emitenta
BANK PEKAO SA
Temat
Rejestracja zmian w Statucie Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna oraz treści tekstu jednolitego Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna
Podstawa prawna
Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
Treść raportu:
1. Zarząd Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna informuje, iż w dniu 1 września 2006 r. Bank otrzymał postanowienie z dnia 29 sierpnia 2006 r. Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego o dokonaniu wpisu zmian Statutu Banku w Krajowym Rejestrze Sądowym – Rejestrze Przedsiębiorców:

1)Dotychczasowy § 1 ust. 2 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,2. Bank Polska Kasa Opieki S.A.. stanowi część grupy kapitałowej UniCredito Italiano S.p.A.. UniCredito Italiano S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności grupy."
otrzymał brzmienie
"2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. jest członkiem Grupy Bankowej UniCredito Italiano. UniCredito Italiano S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności Grupy.",

2)Dotychczasowy § 5 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,Skreślony"
otrzymał brzmienie:
,,Strukturę organizacyjną Banku tworzą:
1) Centrala Banku,
2) Jednostki operacyjne przy Centrali Banku,
3) Regiony,
4) Oddziały w kraju (wraz z wchodzącymi w ich skład filiami i punktami obsługi bankowej) i za granicą,
5) Inne jednostki organizacyjne, w tym Centra Klientów Korporacyjnych",

3)W § 10 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna dodano ustęp 6 w brzmieniu:
,,6. Zdjęcie z porządku obrad lub zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały większością ¾ głosów, po uprzednim wyrażeniu zgody przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, którzy zgłosili taki wniosek.",

4)Dotychczasowy § 14 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,1. Rada Nadzorcza składa się z siedmiu do dziewięciu członków, powoływanych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji, trwającej trzy lata,
2. Liczbę członków Rady określa Walne Zgromadzenie.
3. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki tylko osobiście.
4. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących i Sekretarza Rady. Wiceprzewodniczący Rady może pełnić jednocześnie funkcję Sekretarza Rady.
5. Rada Nadzorcza działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu."
otrzymał brzmienie:
,,1. Rada Nadzorcza składa się z siedmiu do dziewięciu członków, powoływanych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji, trwającej trzy lata,
2. Liczbę członków Rady określa Walne Zgromadzenie.
3. W składzie Rady Nadzorczej powinno być co najmniej dwóch członków niezależnych. Niezależni członkowie Rady Nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań z Bankiem i akcjonariuszami lub pracownikami, które to powiązania mogłyby istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania bezstronnych decyzji.
4. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która w dniu wyboru do Rady Nadzorczej spełnia łącznie następujące warunki:
1) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, spółkach zależnych lub dominującej na stanowisku członka Zarządu lub innym kierowniczym,
2) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem lub pracownikiem podmiotu świadczącego usługi biegłego rewidenta, który badał sprawozdanie finansowe Banku, spółek zależnych lub dominującej,
3) nie jest akcjonariuszem posiadającym bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku ani nie jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub pracownikiem pełniącym funkcje kierownicze u takiego akcjonariusza,
4) nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia, poza należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej lub jakichkolwiek świadczeń majątkowych z Banku, spółek zależnych lub dominującej,
5) nie jest osobą bliską dla członka organu Banku lub pracownika Banku zatrudnionego na stanowisku kierowniczym ani osobą bliską dla akcjonariusza, będącego osobą fizyczną, posiadającego bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku,
6) nie posiada istotnych powiązań biznesowych z Bankiem, jego spółkami zależnymi lub dominującą, które mogłyby wpłynąć na jej niezależność.",
5. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki tylko osobiście.
6. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących i Sekretarza Rady. Wiceprzewodniczący Rady może pełnić jednocześnie funkcję Sekretarza Rady.
7. Rada Nadzorcza działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.",

5)Dotychczasowy § 17 ust. 3 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów"
otrzymał brzmienie:
"3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.",

6)W § 18 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna dodano pkt 17 w brzmieniu:
"17) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie zaciągnięcia obowiązania lub rozporządzenia aktywami, których wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych Banku.",

7)Dotychczasowy § 20 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,1. Zarząd składa się z 5 do 9 członków.
W skład Zarządu Banku wchodzą:
1) Prezes Zarządu Banku,
2) Wiceprezesi Zarządu Banku,
3) Członkowie Zarządu Banku.
2. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał na posiedzeniu i w trybie pisemnym."
otrzymał brzmienie:
,,1. Zarząd składa się z 5 do 9 członków.
W skład Zarządu Banku wchodzą:
1) Prezes Zarządu Banku,
2) Wiceprezesi Zarządu Banku,
3) Członkowie Zarządu Banku.
2. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał w trybie pisemnym.",
3. Uchwały Zarządu Banku mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu.
4.Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.",

8)W § 22 ust. 1 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna dodano pkt 5 w brzmieniu:
"5) Nadzoruje działalność podstawowych komórek organizacyjnych Centrali Banku wykonujących zadania w zakresie: audytu wewnętrznego, obsługi prawnej, analiz makroekonomicznych, komunikacji korporacyjnej oraz Gabinetu Prezesa.",

9)Dotychczasowy § 22 ust. 3 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,, 3.Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z ustalonym przez Prezesa Zarządu Banku podziałem zadań."
otrzymał brzmienie:
"3.Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Wszystkie sprawy nie zastrzeżone, na mocy przepisów prawa lub Statutu, do kompetencji innych organów, należą do zakresu działania Zarządu Banku. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z podziałem zadań, uchwalonym przez Zarząd Banku i zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.",

10)Dotychczasowy § 23 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom grupy kapitałowej UniCredito Italiano S.p.A. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku."
otrzymał brzmienie:
,,Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom Grupy Bankowej UniCredito Italiano. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku.",

11)w § 25 ust. 2 pkt 4 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,4) Fundusz ogólnego ryzyka"
otrzymał brzmienie:
"4) Fundusz ogólnego ryzyka na niezidentyfikowane ryzyko działalności bankowej.",

12) w § 25 ust.2 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna dodano pkt 6 w brzmieniu:
"6) Zysk w trakcie zatwierdzania oraz zysk netto bieżącego okresu sprawozdawczego, obliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, pomniejszone o wszelkie przewidywane obciążenia i dywidendy, w kwotach nie większych niż kwoty zysku zweryfikowane przez biegłych rewidentów.",

13) Dotychczasowy § 38 Statutu Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w brzmieniu:
,,1.Kontrola wewnętrzna dokonywana jest z uwzględnieniem kryteriów: legalności, prawidłowości, rzetelności, sprawności organizacyjnej działalności prowadzonej przez Bank oraz prawidłowości i rzetelności składanych informacji i sprawozdań
2. Kontrola wewnętrzna jest realizowana poprzez:
1) kontrolę instytucjonalną – wykonywaną przez wyodrębnioną komórkę organizacyjną Centrali Banku,
2) kontrolę funkcjonalną – wykonywaną przez osoby sprawujące funkcje kierownicze w jednostkach i komórkach organizacyjnych Banku."
otrzymał brzmienie:
"1. System kontroli wewnętrznej Banku obejmuje wszystkie regulacje, procedury i struktury organizacyjne, które działając razem zmierzają do zapewnienia:
1) zgodności ze strategią Banku,
2) efektywności, skuteczności procedur,
3) ochrony aktywów,
4) przeciwdziałania stratom i błędom,
5) bezpieczeństwa, stabilności i efektywności operacji,
6) niezawodności i kompletności rachunkowości oraz informacji zarządczej,
7) zgodności transakcji z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami nadzorczymi i wewnętrznymi politykami, planami, przepisami i procedurami, oraz
8)wsparcia procesu decyzyjnego.
2. System kontroli wewnętrznej angażuje – w różnych rolach - organy Banku, poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Banku, w szczególności usytuowane w Pionie Organizacji, jak również wszystkich pracowników Banku i składa się z następujących rodzajów kontroli:
1) Liniowej (w tym Funkcjonalnej),
2) Kontroli Zarządzania Ryzykiem (w tym Funkcjonalnej) oraz
3) Audytu Wewnętrznego (Kontrola Instytucjonalna).
3. Celem Kontroli Funkcjonalnej jest zapewnienie zgodności działalności Banku z procedurami, limitami i przepisami, reagowanie na wady i błędy, monitorowanie realizacji udzielanych rekomendacji. Kontrola ta jest wykonywana przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności jego czynności i dodatkowo przez jego przełożonego oraz współpracowników.
4. Celem Kontroli Liniowej jest zapewnienie poprawności operacji. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki Banku samodzielnie (tj. samokontrola i kontrola hierarchiczna) oraz jest inkorporowana do procedur.
5. Celem Kontroli Zarządzania Ryzykiem, jest zdefiniowanie metod pomiaru ryzyka, weryfikacja przestrzegania przyznanych limitów, kontrola zgodności operacji jednostek z wyznaczonymi im stopami zwrotu ryzyka. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki inne niż zaangażowane bezpośrednio w zarządzanie danym procesem i niezaangażowane w jakąkolwiek działalność biznesową.
6. Celem Audytu Wewnętrznego (Kontroli Instytucjonalnej) jest analiza, ocena i rekomendacja usprawnień do istniejących procedur i mechanizmów Systemu Kontroli Wewnętrznej i ocena naruszenia zasad i procedur. Kontrola ta jest sprawowana w obiektywny i niezależny sposób przez komórkę Audytu Wewnętrznego, która podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu. Komórka ta przekazuje również raporty Radzie Nadzorczej.
7. W system kontroli wewnętrznej zaangażowane są organy Banku:
1) Zarząd Banku – odpowiedzialny za projektowanie, realizację i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Banku,
2) Rada Nadzorcza – sprawująca nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej i oceniająca jego adekwatność i efektywność za pośrednictwem Komitetu ds. Audytu i Audytu Wewnętrznego.
8. Prezes Zarządu Banku wydaje w formie zarządzenia Regulamin kontroli wewnętrznej.".

Podstawa prawna: § 39 pkt 2 ppkt b Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych.

STATUT
BANKU POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNA

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1
1. Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, założony w 1929 roku, jest Bankiem zorganizowanym w formie spółki akcyjnej, działającym na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy Prawo bankowe oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych i postanowień niniejszego Statutu.
2. Bank Polska Kasa Opieki S.A.. jest członkiem Grupy Bankowej UniCredito Italiano. UniCredito Italiano S.p.A. jest uprawnione, zgodnie z przepisami polskiego prawa, oddziaływać poprzez organy statutowe Banku na działania Banku w celu zapewnienia stabilności grupy.

§ 2
1. Firma Banku brzmi: “Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna".
2. Bank posługuje się skrótem firmy: “Bank Pekao S.A.".

§ 3
Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 4
1. Bank działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
2. Bank może posiadać, tworzyć i likwidować oddziały i inne jednostki organizacyjne w Polsce i za granicą.

§ 5
Strukturę organizacyjną Banku tworzą:
1) Centrala Banku,
2) Jednostki operacyjne przy Centrali Banku,
3) Regiony,
4) Oddziały w kraju (wraz z wchodzącymi w ich skład filiami i punktami obsługi bankowej) i za granicą,
5) Inne jednostki organizacyjne, w tym Centra Klientów Korporacyjnych.

II. DZIAŁALNOŚĆ BANKU

§ 6
Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie następujących czynności w obrocie krajowym i zagranicznym:

1) Przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,
2) Prowadzenie innych rachunków bankowych,
3) Udzielanie kredytów i pożyczek pieniężnych,
4) Przeprowadzanie rozliczeń pieniężnych we wszystkich formach przyjętych w krajowych i międzynarodowych stosunkach bankowych,
5) Wykonywanie operacji wekslowych i czekowych,
6) Przyjmowanie i dokonywanie lokat w bankach krajowych i zagranicznych,
7) Udzielanie i potwierdzanie poręczeń i gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,
8) Prowadzenie skupu i sprzedaży wartości dewizowych,
9) Prowadzenie obsługi pożyczek państwowych i zarządzanie funduszami na zlecenie,
10) Emitowanie bankowych papierów wartościowych i dokonywanie obrotu tymi papierami oraz prowadzenie kont depozytowych papierów wartościowych,
11) Dokonywanie czynności zleconych związanych z emisją oraz obsługą finansową papierów wartościowych,
12) Przechowywanie przedmiotów, dokumentów i papierów wartościowych oraz udostępnianie skrytek sejfowych,
13) Organizowanie i uczestniczenie w konsorcjach bankowych,
14) Dokonywanie obrotu i pośrednictwo w obrocie wierzytelnościami pieniężnymi,
15) Wykonywanie terminowych operacji finansowych,
16) Wykonywanie czynności powierniczych,
17) Wydawanie kart płatniczych oraz wykonywanie operacji przy ich użyciu,
18) Prowadzenie kasy mieszkaniowej,
19) Świadczenie usług konsultacyjno-doradczych w sprawach finansowych,
20) Obejmowanie lub nabywanie akcji i praw z akcji, udziałów innej osoby prawnej nie będącej bankiem lub jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych,
21) Zaciąganie zobowiązań związanych z emisją papierów wartościowych,
22) Dokonywanie obrotu i pośrednictwo w obrocie papierami wartościowymi,
23) Dokonywanie na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika,
24) Nabywanie i zbywanie nieruchomości,
25) Dokonywanie obrotu instrumentami pochodnymi na rachunek własny i na zlecenie,
26) Prowadzenie działalności akwizycyjnej na podstawie przepisów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
27) Organizowanie i świadczenie usług finansowych w zakresie leasingu i faktoringu,
28) Pośrednictwo w zbywaniu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych,
29) Wykonywanie czynności z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego,
30) Świadczenie usług w zakresie transportu wartości,
31) Prowadzenie rachunków papierów wartościowych,
32) Wykonywanie funkcji depozytariusza na podstawie przepisów ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i ustawy o funduszach inwestycyjnych,
33) Pośrednictwo w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym,
34) Wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,
35) Prowadzenie działalności windykacyjnej na zlecenie banków.


III. ORGANY BANKU

§ 7
Organami Banku są:

1) Walne Zgromadzenie,
2) Rada Nadzorcza,
3) Zarząd Banku.

Walne Zgromadzenie

§ 8
1. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Banku.
2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć najpóźniej w czerwcu. Radzie Nadzorczej przysługuje prawo zwołania Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia, jeżeli Zarząd nie zwoła go w terminie określonym w Statucie.
3. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest w miarę potrzeby przez Zarząd Banku z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Nadzorczej, bądź akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 1/10 kapitału zakładowego. Akcjonariusze ci mogą również żądać umieszczenia określonych spraw w porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia. Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia oraz umieszczenia określonych spraw w porządku obrad powinno być uzasadnione.
4. W przypadku, gdy Zarząd nie uczyni zadość żądaniom Rady Nadzorczej lub akcjonariuszy w ciągu dwóch tygodni od zgłoszenia żądania, prawo do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia przysługuje odpowiednio Radzie Nadzorczej bądź akcjonariuszom na podstawie upoważnienia sądu.-------------------

§ 9
Wszystkie sprawy wnoszone na Walne Zgromadzenie powinny być uprzednio przedstawione Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia.

§ 10
1. W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć akcjonariusze osobiście, bądź przez pełnomocników. Pełnomocnictwa do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu i do głosowania powinny być pod rygorem nieważności wystawione na piśmie i dołączone do protokołu Walnego Zgromadzenia.
2. Walne Zgromadzenie jest uprawnione do podejmowania uchwał, o ile reprezentowanych jest na nim co najmniej 50% akcji plus jedna akcja, z zastrzeżeniem bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa.
3. Jeżeli uchwała nie została podjęta z powodu braku kworum, wymaganego zgodnie ze Statutem Banku, na kolejnym Walnym Zgromadzeniu o takim samym porządku obrad jak Walne Zgromadzenie, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum, do podjęcia uchwały wymagana jest obecność akcjonariuszy reprezentujących co najmniej 20% akcji.
4. Walne Zgromadzenie, o którym mowa w ust. 3, powinno odbyć się w terminie nie dłuższym niż osiem tygodni od dnia odbycia Walnego Zgromadzenia, które nie podjęło uchwały z powodu braku kworum.
5. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają bezwzględną większością głosów, z zastrzeżeniem postanowień Kodeksu spółek handlowych i Statutu Banku.
6. Zdjęcie z porządku obrad lub zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porządku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały większością ¾ głosów, po uprzednim wyrażeniu zgody przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, którzy zgłosili taki wniosek.

§ 11
Każda akcja Banku daje prawo do jednego głosu.


§ 12
1. Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady Nadzorczej, a w przypadku ich nieobecności jeden z członków Rady Nadzorczej. W razie nieobecności tych osób Walne Zgromadzenie otwiera Prezes Zarządu Banku lub osoba wyznaczona przez Zarząd Banku.
2. Szczegółowy tryb obrad określa regulamin uchwalany przez Walne Zgromadzenie.

§ 13
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia, poza innymi sprawami wymienionymi w Kodeksie spółek handlowych oraz Statucie Banku, należy:
1) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności Banku oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy,
2) Podjęcie uchwały o podziale zysku lub pokryciu straty,
3) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej,
4) Udzielenie członkom Rady Nadzorczej i Zarządu Banku absolutorium z wykonania przez nich obowiązków,
5) Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Banku,
6) Określenie dnia dywidendy oraz terminu wypłaty dywidendy,
7) Zbycie i wydzierżawienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części oraz ustanowienie na nich ograniczonego prawa rzeczowego,
8) Zmiana Statutu Banku oraz ustalanie jego jednolitego tekstu,
9) Podwyższenie lub obniżenie kapitału zakładowego Banku,
10) Emisja obligacji zamiennych lub z prawem pierwszeństwa objęcia akcji oraz emisja warrantów subskrypcyjnych,
11) Umorzenie akcji i określenie warunków tego umorzenia,
12) Połączenie, podział lub likwidacja Banku,
13) Tworzenie i znoszenie funduszy specjalnych,
14) Powoływanie i odwoływanie członków Rady Nadzorczej,
15) Ustalanie zasad wynagrodzenia dla członków Rady Nadzorczej,
16) Zawarcie ze spółką zależną umowy przewidującej zarządzanie spółką zależną lub przekazywanie zysku przez taką spółkę,
17) Wybór biegłego rewidenta,
18) Inne sprawy należące do zakresu działania Banku, wniesione pod obrady Walnego Zgromadzenia.

Rada Nadzorcza

§ 14
1. Rada Nadzorcza składa się z siedmiu do dziewięciu członków, powoływanych przez Walne Zgromadzenie na okres wspólnej kadencji, trwającej trzy lata.
2. Liczbę członków Rady określa Walne Zgromadzenie.
3. W składzie Rady Nadzorczej powinno być co najmniej dwóch członków niezależnych. Niezależni członkowie Rady Nadzorczej powinni być wolni od jakichkolwiek powiązań z Bankiem i akcjonariuszami lub pracownikami, które to powiązania mogłyby istotnie wpłynąć na zdolność niezależnego członka do podejmowania bezstronnych decyzji.
4. Za niezależnego członka Rady Nadzorczej uważa się osobę, która w dniu wyboru do Rady Nadzorczej spełnia łącznie następujące warunki:
4) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat zatrudniona w Banku, spółkach zależnych lub dominującej na stanowisku członka Zarządu lub innym kierowniczym,
5) nie jest i nie była w okresie ostatnich 3 lat biegłym rewidentem lub pracownikiem podmiotu świadczącego usługi biegłego rewidenta, który badał sprawozdanie finansowe Banku, spółek zależnych lub dominującej,
6) nie jest akcjonariuszem posiadającym bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku ani nie jest członkiem zarządu, rady nadzorczej lub pracownikiem pełniącym funkcje kierownicze u takiego akcjonariusza,
4) nie otrzymuje żadnego dodatkowego wynagrodzenia, poza należnym z tytułu członkostwa w Radzie Nadzorczej lub jakichkolwiek świadczeń majątkowych z Banku, spółek zależnych lub dominującej,
5) nie jest osobą bliską dla członka organu Banku lub pracownika Banku zatrudnionego na stanowisku kierowniczym ani osobą bliską dla akcjonariusza, będącego osobą fizyczną, posiadającego bezpośrednio lub pośrednio 5% lub więcej akcji Banku,
6) nie posiada istotnych powiązań biznesowych z Bankiem, jego spółkami zależnymi lub dominującą, które mogłyby wpłynąć na jej niezależność.

5. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki tylko osobiście.
6. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego, dwóch Wiceprzewodniczących i Sekretarza Rady. Wiceprzewodniczący Rady może pełnić jednocześnie funkcję Sekretarza Rady.
7. Rada Nadzorcza działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu.

§ 15
1. Członek Rady Nadzorczej może być w każdym czasie odwołany przez Walne Zgromadzenie.
2. Mandaty członków Rady Nadzorczej wygasają:
1) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej, z zastrzeżeniem ust. 3, 2) w razie rezygnacji członka Rady z pełnionej funkcji,
3) w razie odwołania członka Rady przez Walne Zgromadzenie,
4) w przypadku śmierci członka Rady.
3. Mandat członka Rady Nadzorczej powołanego przed upływem danej kadencji Rady wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Rady.

§ 16
1. Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak, niż co dwa miesiące.
2. Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy oraz na wniosek Zarządu lub członka Rady Nadzorczej.
3. Jeżeli Przewodniczący Rady Nadzorczej nie zwoła posiedzenia w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w z ust. 2, wnioskodawca może zwołać je samodzielnie podając datę, miejsce i proponowany porządek obrad.

§ 17
1. Rada Nadzorcza podejmuje uchwały, jeżeli na posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa jej członków, w tym Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących Rady, a wszyscy członkowie zostali zaproszeni.
2. Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać także udział w podejmowaniu uchwał Rady oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady Nadzorczej, z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw wprowadzonych na posiedzeniu do porządku obrad.
3. Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
4. W szczególnych przypadkach uchwała może być podjęta w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.Tryb pisemny podejmowania uchwał oraz przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość określa Regulamin Rady Nadzorczej.
5. Tryb określony w ust. 2 i 4 nie dotyczy uchwał podejmowanych w głosowaniu tajnym.

§ 18
Do kompetencji Rady Nadzorczej, oprócz innych uprawnień i obowiązków przewidzianych w Kodeksie spółek handlowych i Statucie Banku, należą w szczególności następujące sprawy:
1) Ocena sprawozdania Zarządu z działalności Banku oraz ocena sprawozdania finansowego Banku za ubiegły rok obrotowy,
2) Ocena wniosków Zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty,
3) Ocena sprawozdania z działalności oraz sprawozdania finansowego grupy kapitałowej Banku,
4) Składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników oceny, o której mowa w pkt 1-3,
5) Sporządzanie sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej za ubiegły rok obrotowy,
6) Występowanie z wnioskiem do Komisji Nadzoru Bankowego o wyrażenie zgody na powołanie dwóch członków Zarządu Banku, w tym Prezesa Zarządu,
7) Powoływanie, po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Bankowego i odwoływanie, w głosowaniu tajnym, Prezesa Zarządu Banku,
8) Powoływanie i odwoływanie na wniosek Prezesa Zarządu Banku, w głosowaniu tajnym, Wiceprezesów i Członków Zarządu Banku, w tym powoływanie jednego z członków Zarządu Banku – po uzyskaniu zgody Komisji Nadzoru Bankowego,
9) Zawieszanie, z ważnych powodów, w czynnościach poszczególnych lub wszystkich członków Zarządu Banku,
10) Delegowanie członków Rady Nadzorczej, na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do wykonywania czynności członków Zarządu Banku, którzy zostali odwołani, złożyli rezygnację, albo z innych przyczyn nie mogą sprawować swoich czynności,
11) Ustalanie warunków umów regulujących stosunek pracy lub inny stosunek prawny łączący członków Zarządu z Bankiem,
12) Opiniowanie wniosków Zarządu Banku w przedmiocie tworzenia i przystępowania Banku w charakterze udziałowca (akcjonariusza) do spółek oraz zbywania udziałów (akcji) w przypadkach, gdy inwestycje te mają charakter długotrwały i strategiczny,
13) Opiniowanie wieloletnich programów rozwoju Banku i rocznych planów finansowych Banku, 14) Wyrażanie zgody na utworzenie i likwidację oddziałów i przedstawicielstw zagranicznych Banku, 15) Uchwalanie na wniosek Zarządu Banku regulaminów tworzenia i wykorzystania funduszy przewidzianych w Statucie Banku,
16) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie nabycia, obciążenia lub zbycia nieruchomości lub udziału w nieruchomości, lub użytkowania wieczystego, jeżeli ich wartość przekracza 2.000.000 zł. W pozostałych przypadkach decyzję podejmuje Zarząd Banku bez konieczności uzyskiwania zgody Rady Nadzorczej,
17) Zatwierdzanie wniosków Zarządu Banku w sprawie zaciągnięcia zobowiązania lub rozporządzenia aktywami, których wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5% funduszy własnych Banku.

§ 19
Przewodniczący Rady Nadzorczej, a w przypadku jego nieobecności wskazany przez niego Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej jest upoważniony do podpisywania w imieniu Rady Nadzorczej umów zawieranych przez Bank z członkami Zarządu Banku.

Zarząd Banku

§ 20
1. Zarząd składa się z 5 do 9 członków.
W skład Zarządu Banku wchodzą:
1) Prezes Zarządu Banku,
2) Wiceprezesi Zarządu Banku,
3) Członkowie Zarządu Banku.
2. Zarząd Banku działa na podstawie uchwalonego przez siebie Regulaminu. Regulamin określa w szczególności sprawy, które wymagają kolegialnego rozpatrzenia przez Zarząd Banku oraz zasady podejmowania uchwał w trybie pisemnym.
3. Uchwały Zarządu Banku mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Zarządu. Do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy członków Zarządu.
4. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

§ 21
1. Członkowie Zarządu Banku powoływani są na wspólną kadencję, trwającą trzy lata.
2. Mandaty członków Zarządu Banku wygasają:
1) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3, 2) w razie rezygnacji członka Zarządu z pełnionej funkcji,
3) w razie odwołania członka Zarządu przez Radę Nadzorczą,
4) w przypadku śmierci członka Zarządu.
3. Mandat członka Zarządu Banku powołanego przed upływem danej kadencji Zarządu Banku wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków Zarządu Banku.

§ 22
1. Prezes Zarządu Banku:
1) Kieruje pracami Zarządu Banku,
2) Zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Zarządu Banku,
3) Prezentuje stanowisko Zarządu Banku wobec organów Banku oraz w stosunkach zewnętrznych, w szczególności wobec organów Państwa,
4) Wydaje zarządzenia wewnętrzne, regulaminy oraz inne przepisy regulujące działalność Banku. Prezes Zarządu Banku może upoważnić inne osoby do wydawania przepisów wewnętrznych Banku,
5) Nadzoruje działalność komórek wykonujących zadania w zakresie: audytu wewnętrznego, obsługi prawnej, analiz makroekonomicznych, komunikacji korporacyjnej oraz Gabinetu Prezesa.
2. Podczas nieobecności Prezesa Zarządu Banku zastępuje go członek Zarządu Banku wyznaczony przez Prezesa Zarządu Banku.
3. Zarząd Banku prowadzi sprawy Banku i reprezentuje Bank. Wszystkie sprawy nie zastrzeżone, na mocy przepisów prawa lub Statutu, do kompetencji innych organów, należą do zakresu działania Zarządu Banku. Członkowie Zarządu Banku koordynują i nadzorują działalność Banku zgodnie z podziałem zadań, uchwalonym przez Zarząd Banku i zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą.
4. Zarząd Banku, w granicach określonych obowiązującymi przepisami prawa polskiego, przekazuje UniCredito Italiano S.p.A. jako podmiotowi dominującemu, wszystkie wymagane informacje i dane.
5.. Zarząd Banku, działając poprzez organy statutowe spółek zależnych od Banku, koordynuje i wpływa na działania spółek zależnych w celu zapewnienia stabilności grupy.

§ 23
Zarząd Banku może udzielać prokury wyłącznie pracownikom Banku oraz innym pracownikom Grupy Bankowej UniCredito Italiano. Odwołać prokurę może każdy członek Zarządu Banku


IV. TRYB SKŁADANIA OŚWIADCZEŃ
W ZAKRESIE PRAW I OBOWIĄZKÓW MAJĄTKOWYCH BANKU

§ 24
1. Do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku oraz do podpisywania w imieniu Banku są upoważnieni:
1) dwaj członkowie Zarządu Banku albo członek Zarządu Banku z prokurentem, 2) dwaj prokurenci,
3) członek Zarządu Banku albo prokurent działający łącznie z pełnomocnikiem,
4) pełnomocnicy działający samodzielnie lub łącznie w granicach swojego umocowania.
2. Osoby upoważnione do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych składają podpisy pod firmą Banku.

V. KAPITAŁY I FUNDUSZE BANKU

§ 25
1. Funduszami własnymi Banku, z uwzględnieniem pozycji je pomniejszających, zgodnie z przepisami ustawy Prawo bankowe, są:
1) Fundusze podstawowe,
2) Fundusze uzupełniające w kwocie nie przewyższającej funduszy podstawowych Banku.
2. Funduszami podstawowymi Banku są:
1) Kapitał zakładowy,
2) Kapitał zapasowy,
3) Kapitały rezerwowe,
4) Fundusz ogólnego ryzyka na niezidentyfikowane ryzyko działalności bankowej, 5) Niepodzielony zysk z lat ubiegłych.
6) Zysk w trakcie zatwierdzania oraz zysk netto bieżącego okresu sprawozdawczego, obliczone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości, pomniejszone o wszelkie przewidywane obciążenia i dywidendy, w kwotach nie większych niż kwoty zysku zweryfikowane przez biegłych rewidentów.

§ 26
1. Bank może tworzyć i znosić w trakcie i na koniec roku obrotowego fundusze specjalne na mocy uchwał Walnego Zgromadzenia.
2. Bank tworzy fundusze przewidziane w obowiązujących ustawach.

§ 27
1. Kapitał zakładowy Banku wynosi 166.808.257 (sto sześćdziesiąt sześć milionów osiemset osiem tysięcy dwieście pięćdziesiąt siedem) złotych i jest podzielony na 137.650.000 (sto trzydzieści siedem milionów sześćset pięćdziesiąt tysięcy) akcji na okaziciela serii A o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 7.690.000 (siedem milionów sześćset dziewięćdziesiąt tysięcy) akcji na okaziciela serii B o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 10.630.632 (dziesięć milionów sześćset trzydzieści tysięcy sześćset trzydzieści dwie) akcje na okaziciela serii C o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja , 9.777.571 (dziewięć milionów siedemset siedemdziesiąt siedem tysięcy pięćset siedemdziesiąt jeden) akcji na okaziciela serii D o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja, 373.644 (trzysta siedemdziesiąt trzy tysiące sześćset czterdzieści cztery) akcje na okaziciela serii E o wartości nominalnej 1,-(jeden) złoty każda akcja, 326.570 (trzysta dwadzieścia sześć tysięcy pięćset siedemdziesiąt) akcje na okaziciela serii F o wartości nominalnej 1,-(jeden) złoty każda akcja oraz 359.840 (trzysta pięćdziesiąt dziewięć tysięcy osiemset czterdzieści) akcji na okaziciela serii H o wartości nominalnej 1,- (jeden) złoty każda akcja.
2. Kapitał zakładowy Banku może być podwyższony poprzez emisję nowych akcji na okaziciela lub poprzez podwyższenie wartości nominalnej akcji dotychczasowych. Walne Zgromadzenie może podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na to środki z kapitału zapasowego lub z innych kapitałów utworzonych z zysku, jeżeli mogą być one użyte na ten cel zgodnie z Kodeksem spółek handlowych i Statutem Banku.
3. Akcje mogą być emitowane w odcinkach zbiorowych.
4. Akcje mogą być umarzane na warunkach określonych przez Walne Zgromadzenie.

§ 27 a
Kapitał zakładowy Banku został warunkowo podwyższony Uchwałą Nr 7 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 25 lipca 2003r. o kwotę 1.660.000,- (jeden milion sześćset sześćdziesiąt tysięcy) złotych, w drodze emisji 830.000 (ośmiuset trzydziestu tysięcy) akcji Banku na okaziciela serii F o wartości nominalnej 1 (jeden) złoty każda akcja oraz 830.000 (ośmiuset trzydziestu tysięcy) akcji Banku na okaziciela serii G o wartości nominalnej 1 (jeden) złoty każda akcja, w celu przyznania praw do objęcia akcji przez obligatariuszy obligacji imiennych Banku Serii A, B, C i D z prawem pierwszeństwa, emitowanych zgodnie z Uchwałą Nr 6 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Banku z dnia 25 lipca 2003r., z wyłączeniem prawa poboru w stosunku do dotychczasowych akcjonariuszy Banku.

§ 28
1. Bank tworzy kapitał zapasowy z corocznych odpisów z zysku netto z przeznaczeniem na pokrycie strat, jakie mogą wyniknąć w związku z działalnością Banku. Coroczne odpisy na kapitał zapasowy powinny wynosić co najmniej 8 % zysku netto i dokonywane są do czasu osiągnięcia przez ten kapitał wysokości co najmniej jednej trzeciej kapitału zakładowego Banku. Do kapitału zapasowego przelewa się nadwyżki osiągnięte przy emisji akcji powyżej ich wartości nominalnej, a pozostałe – po pokryciu kosztów emisji akcji.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
3. O użyciu kapitału zapasowego rozstrzyga Walne Zgromadzenie, jednakże części kapitału zapasowego w wysokości jednej trzeciej kapitału zakładowego można użyć jedynie na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.

§ 29
1. Fundusz ogólnego ryzyka tworzy się z odpisów z zysku netto z przeznaczeniem na niezidentyfikowane ryzyka działalności bankowej.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.

§ 30
1. Bank tworzy kapitały rezerwowe z odpisu z zysku netto na te kapitały.
2. Wysokość odpisu ustala Walne Zgromadzenie.
3. Kapitały rezerwowe mogą być przeznaczone na pokrycie szczególnych strat lub wydatków, a także na podwyższenie kapitału zakładowego oraz na wypłatę dywidendy.
4. O użyciu kapitałów rezerwowych rozstrzyga Walne Zgromadzenie.

§ 31
1. Fundusze specjalne tworzone są z odpisów z zysku netto na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia, która każdorazowo określa wysokość odpisu na poszczególne fundusze chyba że obowiązek tworzenia funduszu wynika z ustawy.
2. Regulaminy tworzenia i wykorzystywania funduszy specjalnych uchwala Rada Nadzorcza.


VI. GOSPODARKA FINANSOWA BANKU,
PODZIAŁ ZYSKU, POKRYWANIE STRAT, RACHUNKOWOŚĆ

§ 32
Gospodarka finansowa Banku prowadzona jest na podstawie rocznych planów finansowych.

§ 33
1. Zysk roczny netto może być przeznaczony, w wysokości uchwalonej przez Walne Zgromadzenie, na:
1) Kapitał zapasowy,
2) Fundusz ogólnego ryzyka,
3) Kapitały rezerwowe,
4) Dywidendę,
5) Fundusze specjalne,
6) Inne cele.

2. Roszczenie o wypłatę dywidendy przedawnia się z upływem trzech lat. Bank nie płaci odsetek od niepobranej dywidendy.

§ 34
Bank tworzy w ciężar kosztów rezerwę na ryzyko ogólne, służącą pokryciu ryzyk związanych z prowadzeniem działalności bankowej.

§ 35
Straty bilansowe pokrywane są z kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych w sposób określony uchwałą Walnego Zgromadzenia.

§ 36
Bank prowadzi rachunkowość według planu kont i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Organizację i sposób prowadzenia rachunkowości ustala Zarząd Banku.

§ 37
Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.

VII. KONTROLA WEWNĘTRZNA

§ 38
1. System kontroli wewnętrznej Banku obejmuje wszystkie regulacje, procedury i struktury organizacyjne, które działając razem zmierzają do zapewnienia:

1) zgodności ze strategią Banku,
2) efektywności, skuteczności procedur,
3) ochrony aktywów,
4) przeciwdziałania stratom i błędom,
5) bezpieczeństwa, stabilności i efektywności operacji,
6) niezawodności i kompletności rachunkowości oraz informacji zarządczej,
7) zgodności transakcji z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami nadzorczymi i wewnętrznymi politykami, planami, przepisami i procedurami, oraz
8) wsparcia procesu decyzyjnego.

2. System kontroli wewnętrznej angażuje – w różnych rolach - organy Banku, poszczególne jednostki i komórki organizacyjne Banku, w szczególności usytuowane w Pionie Organizacji, jak również wszystkich pracowników Banku i składa się z następujących rodzajów kontroli:
1) Liniowej (w tym Funkcjonalnej),
2) Kontroli Zarządzania Ryzykiem (w tym Funkcjonalnej) oraz
3) Audytu Wewnętrznego (Kontrola Instytucjonalna).

3. Celem Kontroli Funkcjonalnej jest zapewnienie zgodności działalności Banku z procedurami, limitami i przepisami, reagowanie na wady i błędy, monitorowanie realizacji udzielanych rekomendacji. Kontrola ta jest wykonywana przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności jego czynności i dodatkowo przez jego przełożonego oraz współpracowników.

4. Celem Kontroli Liniowej jest zapewnienie poprawności operacji. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki Banku samodzielnie (tj. samokontrola i kontrola hierarchiczna) oraz jest inkorporowana do procedur.

5. Celem Kontroli Zarządzania Ryzykiem, jest zdefiniowanie metod pomiaru ryzyka, weryfikacja przestrzegania przyznanych limitów, kontrola zgodności operacji jednostek z wyznaczonymi im stopami zwrotu ryzyka. Kontrola ta jest wykonywana przez jednostki inne niż zaangażowane bezpośrednio w zarządzanie danym procesem i niezaangażowane w jakąkolwiek działalność biznesową.

6. Celem Audytu Wewnętrznego (Kontroli Instytucjonalnej) jest analiza, ocena i rekomendacja usprawnień do istniejących procedur i mechanizmów Systemu Kontroli Wewnętrznej i ocena naruszenia zasad i procedur. Kontrola ta jest sprawowana w obiektywny i niezależny sposób przez komórkę Audytu Wewnętrznego, która podlega bezpośrednio Prezesowi Zarządu. Komórka ta przekazuje również raporty Radzie Nadzorczej.

7. W system kontroli wewnętrznej zaangażowane są organy Banku:

1) Zarząd Banku – odpowiedzialny za projektowanie, realizację i funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej, dostosowanego do wielkości i profilu ryzyka wiążącego się z działalnością Banku;

a. Rada Nadzorcza – sprawująca nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej i oceniająca jego adekwatność i efektywność za pośrednictwem Komitetu ds. Audytu i Audytu Wewnętrznego.

8. Prezes Zarządu Banku wydaje w formie zarządzenia Regulamin kontroli wewnętrznej.

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 39
W razie likwidacji Banku, Walne Zgromadzenie wyznacza na wniosek Rady Nadzorczej jednego lub więcej likwidatorów oraz określa sposób przeprowadzenia likwidacji.

§ 40
Obowiązkowe ogłoszenia, w tym również dotyczące zwołania Walnego Zgromadzenia, dokonywane są przez Zarząd Banku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
Sprawozdanie finansowe jest ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski B".

MESSAGE (ENGLISH VERSION)






UNOFFICIAL TRANSLATIONReport 89/2006: Registration of the
amendments to the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna and
the uniform text of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna
1. The Management Board of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna informs that
on 1 September 2006 the Bank received the decision dated 29 August 2006
of the Warsaw District Court, XII Economic Division of the National
Court Registry on the entry of the amendments to the Charter of the Bank
in the National Court Registry - Enterprise Registry:1/ Present
paragraph 1 section 2 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka
Akcyjna in the wording:“2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. is a part of
the UniCredito Italiano S.p.A. capital group. UniCredito Italiano S.p.A.
has the right, in accordance with the Polish law, through the Bank’s
statutory bodies, to affect Bank’s activities aimed at ensuring the
stability of the group.”received the following wording:“2.
Bank Polska Kasa Opieki S.A. is a member of the UniCredito Italiano
Banking Group. UniCredito Italiano S.p.A. has the right, in accordance
with the Polish law, through the statutory authorities of the Bank, to
affect activities of the Bank aimed at ensuring the stability of the
Group.”,2) Present paragraph 5 of the Charter of Bank
Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna in the following wording:
“Deleted”received the following wording:“1. The
Bank’s organisational structure shall comprise:1) the Head
Office of the Bank,2) operational units at the Head Office of the
Bank,3) Regions,4) Domestic Branches (inclusive of their
respective sub-branches and banking services outlets) and abroad,5)
Other organisational units, including Corporate Customers Centres.”,
3) In paragraph 10 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna
section 6 was added in the following wording:“6. The removal from
the agenda or abandoning the reconsideration of an issue placed in the
Agenda upon a motion from shareholders requires the General Meeting of
Shareholders to adopt a resolution by ¾ majority of votes, upon prior
consent of all present shareholders who submitted such motion.”,
4)Present paragraph 14 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka
Akcyjna in the wording:“1. The Supervisory Board consists of seven
to nine members appointed by the General Meeting of Shareholders for the
period of their common term of office, which shall last three years.
2. The number of members of the Supervisory Board shall be determined by
the General Meeting of Shareholders.3. Members of the Supervisory
Board shall perform their duties only in person.4. The Supervisory
Board shall elect its Chairman, two Deputy Chairmen and Secretary from
among its members. The Deputy Chairman may simultaneously perform the
function of the Secretary.5. The Supervisory Board shall act in
accordance with the Rules of Procedure adopted by it.”received
the following wording:“1. The Supervisory Board consists of seven to
nine members appointed by the General Meeting of Shareholders for the
period of their common term of office, which shall last three years.
2. The number of members of the Supervisory Board shall be determined by
the General Meeting of Shareholders.3. The Supervisory Board shall
include at least two independent members. The independent members of the
Supervisory Board shall. be free of any associations with the Bank and
its shareholders or employees that might bear a material impact upon the
capacity of an independent member to take impartial decisions.4. An
independent member of Supervisory Board is considered to be a person,
who on the day of election to the Supervisory Board meets jointly the
following conditions:1) is not and has not been in the period of the
last 3 years employed at the Bank, its subsidiaries or parent company as
a Board member or on any other managerial position,2) is not and has
not been in the period of the last 3 years a chartered public accountant
or an employee of an entity providing auditing services who examined the
financial reports of the Bank, its subsidiaries or parent company,3)
is not a shareholder holding indirectly or directly 5 % or more shares
of the Bank and is not a member of the Management Board, Supervisory
Board or an employee holding a managerial position with any such
shareholder,4) is not receiving any additional remuneration, apart
from the remuneration for membership in the Supervisory Board or any
proprietary benefits from the Bank, its subsidiaries or parent company,
5) is not a person close to any member of the authorities of the Bank or to
any employee of the Bank employed in a managerial position nor a person
close to a shareholder, being a natural person, holding directly or
indirectly 5 % or more shares of the Bank,6) does not have
significant business relationships with the Bank, its subsidiaries or
the parent company which could affect his/her independence.5.
Members of the Supervisory Board shall perform their duties only in
person.6. The Supervisory Board shall elect its Chairman, two Deputy
Chairmen and Secretary from among its members. The Deputy Chairman may
simultaneously perform the function of the Secretary.7. The
Supervisory Board shall act in accordance with the Rules of Procedure
adopted by it.”,5) Present paragraph 17 section 3 of the
Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna in the wording:
“3. Resolutions of the Supervisory Board are adopted by absolute majority of
votes.”received the following wording:“3. Resolutions of
the Supervisory Board shall be adopted by an absolute majority of votes
unless the provisions of law stipulate otherwise.”,6)In
paragraph 18 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna
point 17 was added in the following wording:“17)Approval of motions
of the Management Board concerning incurring obligations or disposal of
assets which overall value in relation to one entity exceeds 5 % of
equity funds of the Bank.”,7) Present paragraph 20 of the
Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna in the wording:
1. The Management Board consists of 5 to 9 members.The Management Board of
the Bank shall consist of the:1) President of the Management Board
of the Bank,2) Deputy Presidents of the Management board of the Bank,
3) Members of the Management Board of the Bank.2. The Management Board of
the Bank shall operate on the basis of the Rules of procedure adopted by
it. Rules of procedure shall in particular define the matters which
require joint consideration by the Management Board, as well as the
procedure for adopting resolution during the meeting and in writing.”,
received the following wording:“1. The Management Board consists of 5 to 9
members.The Management Board of the Bank shall consist of the:1)
President of the Management Board of the Bank,2) Deputy Presidents
of the Management Board of the Bank,3) Members of the Management
Board of the Bank.2.The Management Board of the Bank shall operate
on the basis of the Rules of procedure adopted by it. Rules of procedure
shall in particular define the matters which require joint consideration
by the Management Board, as well as the procedure for adopting a
resolution in writing.3. Resolutions of the Bank Management Board
may be adopted after all members have been duly notified of the
Management Board meeting. Resolutions are deemed valid when adopted in
the presence of at least half of the Management Board members.4.
Resolutions shall be adopted by an absolute majority of votes unless the
provisions of law stipulate otherwise.”,8)In paragraph 22
section 1 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna point
5 was added in the following wording:“5) Supervise the activity of
basic organisational cells of the Head Office of the Bank performing
tasks in the terms of: internal audit, legal service, macroeconomic
analysis, corporate communication and the President’s Office.”,
9)Present paragraph 22 section 3 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki
Spółka Akcyjna in the wording:“3. The Management Board
conducts the matters of the Bank and represents the Bank. The members of
the Management Board co-ordinate and supervise the activity of the Bank
pursuant to the division of competence established by the President of
the Management Board.”received the following wording:3.
The Management Board shall conduct the matters of the Bank and represent
the Bank. All issues not reserved by virtue of the provisions of the law
or of the Charter to fall within the scope of competence of other
authorities, shall fall within the scope of competence of the Bank
Management Board. The members of the Management Board shall co-ordinate
and supervise the activity of the Bank pursuant to the division of
competence, adopted by the Management Board and approved by the
Supervisory Board.”,10)Present paragraph 23 of the Charter
of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna in the wording:
“The Management Board of the Bank may issue commercial powers of
attorney only to the employees belonging to the UniCredito Italiano
S.p.A. capital group. The commercial power of attorney may be revoked by
any member of the Management Board.received the following wording:
“The Management Board of the Bank may issue commercial powers of attorney only
to employees of the Bank and other employees belonging to the UniCredito
Italiano Banking Group. The commercial power of attorney may be revoked
by any member of the Management Board.”,11)In paragraph 25
section 2 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna point
4 in the wording:“4) General risk fund,”received the
following wording:“4) General risk fund for unidentified risk of the
bank activity,”,12)In paragraph 25 section 2 of the
Charter of the Bank point 6 was added in the following wording:“6)
Profit under approval and net profit of the current reporting period,
calculated in accordance with the applicable accounting principles,
minus any anticipated charges and dividends whose amounts should not
exceed the amount of the net profit, as verified by expert auditors.”,
13)Paragraph 38 of the Charter of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna in
the wording:“1.Internal control shall be conducted with application
of the following criteria: lawfulness, correctness, reliability,
organizational efficiency of operations conducted by the Bank and
correctness of information and reports being submitted.2. Internal
control shall be effected by way of:1) Institutional control –
carried out by an appointed organizational unit of the Bank’s Head
Office,2) Functional control – carried out by persons performing
managerial duties in organizational units and offices of the Bank.”
received the following wording“1. The Internal Control System of the Bank
shall include all regulations, procedures and organizational structures
which - acting together - aim to ensure:1) compliance with the
strategy of the Bank,2) effectiveness and efficiency of procedures,
3) protection of assets,4) prevention of losses and errors,5)
security, stability and effectiveness of operations,6) reliability
and completeness of accounting and management information,7)
compliance of transactions with generally binding provisions of law,
supervisory rules and internal policies, plans, regulations and
procedures, and8) support of the decision-making process.2. The
Internal Control System shall involve - in different roles - authorities
of the Bank, individual units and organizational cells of the Bank, in
particular being part of the Organization Division, as well as all
employees of the Bank, and consists of the following types of control:
1) Line (including Functional) Control,2) Risk Management (including
Functional) Control, and3) Internal Audit (Institutional Control).
3. The purpose of Functional Control shall be assurance of conformity of
activities of the Bank with procedures, limits and provisions, reaction
to shortcomings and failures and monitoring of the implementation of the
given recommendation. This control is carried out by each employee
within the scope, quality and correctness of his/her activities; and,
additionally, by his/her supervisors and people co-operating therewith.
4. The purpose of the Line Control shall be assurance of correctness of
operations. This control is carried out by the units of the Bank
themselves (i.e. self and hierarchical control) and incorporated in
procedures.5. The purpose of the Risk Management Control shall be
defining risk measurement methods, verifying observance of assigned
limits, and controlling consistency of operations of Units with assigned
risk return rate. This control shall be carried out by units other than
units directly involved in the management of the given process and
independent from any business activity.6. The purpose of the
Internal Audit (the Institutional Control) shall be the examination,
assessment and recommendation of improvements to actual procedures and
mechanisms of the Internal Control System and assessment of violations
to rules and procedures. It is performed in an objective and independent
manner by the Internal Audit unit, which is subordinated directly to the
President of the Management Board. This unit also submits reports to the
Supervisory Board.7. The following authorities of the Bank shall be
involved in the Internal Control System:1) the Management Board -
responsible for designing, implementing andoperating the Internal
Control System, adjusted to size and profile of the risk related to the
operations of the Bank,2) the Supervisory Board - exercising
supervision over the Internal Control System and assessing its adequacy
and effectiveness through the Audit Committee and the Internal Audit.
8. The President of the Management Board of the Bank shall issue in the
form of the order the by-laws of internal control.”.Legal
basis:Paragraph 39 Section 2 point 2 sub-point b of the Ordinance of
the Minister of Finance, dated 19 October 2005 on current and periodical
information submitted by the issuers of securitiesTHE CHARTER OF
BANK POLSKA KASA OPIEKI SPÓŁKA AKCYJNAI. GENERAL PROVISIONS
§11. Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, established in 1929, is
a bank organised in the form of a joint stock company, operating
pursuant to the binding legal regulations, and in particular according
to the Banking Law, regulations of the Code of Commercial Companies and
provisions of this Charter.2. Bank Polska Kasa Opieki S.A. is a
member of the UniCredito Italiano Banking Group. UniCredito Italiano
S.p.A. has the right, in accordance with the Polish law, through the
statutory authorities of the Bank, to affect activities of the Bank
aimed at ensuring the stability of the Group.§21. The
name of the company shall be: “Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna”.
2. The Bank shall use the abbreviated name: “Bank Pekao S.A.”
§3The Bank shall have its registered seat in the capital city of
Warsaw.§41. The Bank shall operate within the territory
of the Republic of Poland and abroad.2. The Bank may own, establish
and liquidate branches and other organisational units in the country and
abroad.§51. The Bank’s organisational structure shall
comprise:1) the Head Office of the Bank,2) operational units at
the Head Office of the Bank,3) Regions,4) Domestic Branches
(inclusive of their respective sub-branches and banking services
outlets) and abroad,5) Other organisational units, including
Corporate Customers Centres.II. ACTIVITIES OF THE BANK
§6The scope of the activities shall comprise the conducting of the
following activities in Poland and abroad:1) Accepting cash as
demand deposits or term deposits and keeping Deposit accounts,2)
Keeping other bank accounts,3) Granting credits and loans,4)
Performing financial settlements in all forms accepted in domestic and
international bank relations,5) Performing banking operations
regarding bills of exchange and cheques,6) Accepting and making
deposits in domestic and foreign banks,7) Giving and confirming
sureties and bank guarantees and opening and confirming letters of
credit,8) Conducting purchase and sale of foreign exchange values,
9) Servicing state loans and managing funds on order,10) Issuing banking
securities, trading in such securities and keeping securities accounts,
11) Performing ordered activities related with the issue of securities,12)
Safe-keeping of objects, documents and securities, and making available
safe deposit boxes,13) Organising and participating in bank
syndicates,14) Trading and agency in financial debts,15)
Performing term financial operations,16) Providing trustee services,
17) Issuing payment cards and performing operations with the use of such cards,
18) Keeping housing savings,19) Providing consulting and advisory services
in financial matters,20) Acquiring or purchasing shares and rights
arising from shares of stock of another legal entity other than a bank,
or investment in investment funds,21) Taking up obligations relating
to issuance of securities,22) Trading and agency in securities,
23) Carrying out conversion of debt into the debtor’s property
components, on terms and conditions agreed with the debtor,24)
Purchasing and selling real estate,25) Dealing in derivative
instruments on own account and on order,26) Conducting acquisition
activities pursuant to regulations of the act on organisation and
operation of pension funds,27) Organising and rendering financial
services in leasing and factoring,28) Agency sale of participation
units or certificates of investments in the understanding of the law on
investment funds,29) Performing activities in insurance brokerage,
30) Rendering services in transportation of valuables,31) Running the
securities accounts,32) Performance of the function of a depository
pursuant to provisions of the act on organisation and operation of
pension funds and the act on investment funds,33) Acting as an
intermediary in carrying out money transfers and settlements in foreign
exchange payments,34) Issuing the instrument of electronic money,
35) Conducting vindication activity by order of banks.III. BODIES OF
THE BANK§7The Bodies of the Bank are:1) General
Meeting of Shareholders,2) Supervisory Board,3) Management Board
of the Bank.The General Meeting of Shareholders§8
1. The Ordinary General Meeting of Shareholders shall be convened by the
Management Board of the Bank.2. The Ordinary General Meeting should
be held in June at least. Should the General Meeting of Shareholders be
not convened by the Management Board within the time limit set out in
this Charter, the Supervisory Board shall have the right to convene the
Meeting.3. The Extraordinary General Meeting of Shareholders shall
be convened, if required, by the Management Board of the Bank on its own
initiative or on the motion of the Supervisory Board or the shareholders
representing at least 1/10 of the statutory capital. These shareholders
may also require introducing specific matters in the agenda of the next
General Meeting. The requests for convening the General Meeting of
Shareholders and for including specific matters on the agenda of the
General Meeting of Shareholders should be justified.4. Should the
Management Board not satisfy the requirements of the Supervisory Board
or shareholders within two weeks from the date the requirement was
submitted, respectively the Supervisory Board or the shareholders shall
have the right to convene the Extraordinary General Meeting of
Shareholders pursuant to the authorisation of the court.§9
All matters to be submitted to the General Meeting of Shareholders shall be
first submitted to the Supervisory Board for consideration.§10
1. Shareholders may participate in the General Meeting of Shareholders in
person or through their attorneys. A power of attorney to attend and
vote at the General Meeting of Shareholders shall be made in writing and
attached to the Minutes of the General Meeting of Shareholders, under
the pain of invalidity.2. The General Meeting of Shareholders shall
be entitled to adopt resolutions if at least 50% of the shares plus one
share are represented, subject to the mandatory provisions of law.3.
In the case the resolution has not been adopted for the lack of the
quorum required by the Charter of the Bank, during the next General
Meeting of Shareholders, with the same agenda as the General Meeting of
Shareholders, which did not adopt a resolution for the lack of the
quorum, the presence of the shareholders representing at least 20% of
the shares is required for an adoption of the resolution.4. The
General Meeting of Shareholders referred to in Section 3 should be held
on the date falling – not later than within eight weeks after the
General Meeting of Shareholders which has not adopted the resolutions
for the lack of quorum.5. Resolutions of the General Meeting of
Shareholders shall be adopted by an absolute majority of votes, subject
to the provisions of the Code of Commercial Companies and the Charter of
the Bank.6. The removal from the agenda or abandoning the
reconsideration of an issue placed in the Agenda upon a motion from
shareholders requires the General Meeting of Shareholders to adopt a
resolution by ¾ majority of votes, upon prior consent of all present
shareholders who submitted such motion.§11Each share of
the Bank shall give right to one vote.§121. The General
Meeting of Shareholders shall be opened by the Chairman, or one of the
Deputy Chairmen, or in their absence – by one of the members of the
Supervisory Board. If these persons are absent, the General Meeting of
Shareholders shall be opened by the President of the Management Board or
a person designated by the Management Board.2. Detailed procedure of
conducting the sittings of the General Meeting of Shareholders shall be
determined by the regulation adopted by the General Meeting.§13
The General Meeting of Shareholders, apart from other matters specified in the
Code of Commercial Companies and the Charter of the Bank, shall have the
authority to:1) Review and approve the report on the activities and
the financial reports of the Bank for the previous reporting year,2)
Adopt resolutions regarding distribution of profits or covering losses,
3) Review and approve the report on activities of the Supervisory Board,4)
Acknowledge the approval of duties by members of the Supervisory Board
and the Management Board,5) Review and approve the report on
activities and the financial report of the Bank’s capital Group,
6) Set the date of determining the right to dividend and the date of paying
out the dividend,7) Sell and lease of the enterprise, or its
organised part, and establish a limited property right of usufruct
thereof,8) Amend the Charter of the Bank and establish its uniform
text,9) Increase or decrease the Bank’s statutory capital,
10) Issue bonds, including bonds convertible into shares or the bonds
with pre-emptive right to acquire shares, and subscription warrants
11) Redeem shares and determine conditions of such redemption,12)
Carry out a merger, division or liquidation of the Bank,13) Create
and liquidate special funds,14) Appoint and recall members of the
Supervisory Board,15) Determine the rules of remunerating members of
the Supervisory Board,16) Conclude the agreement with a controlled
company which provides for a management over the controlled company or a
transfer of profit by such company,17) Appoint the auditor,18)
Deal with other matters falling within the scope of the Bank’s
activities which are submitted to the General Meeting of Shareholders.
The Supervisory Board§141. The Supervisory Board consists of
seven to nine members appointed by the General Meeting of Shareholders
for the period of their common term of office, which shall last three
years.2. The number of members of the Supervisory Board shall be
determined by the General Meeting of Shareholders.3 The Supervisory
Board shall include at least two independent members. The independent
members of the Supervisory Board shall. be free of any associations with
the Bank and its shareholders or employees that might bear a material
impact upon the capacity of an independent member to take impartial
decisions.4. An independent member of Supervisory Board is
considered to be a person, who on the day of election to the Supervisory
Board meets jointly the following conditions:1) is not and has not
been in the period of the last 3 years employed at the Bank, its
subsidiaries or parent company as a Board member or on any other
managerial position,2) is not and has not been in the period of the
last 3 years a chartered public accountant or an employee of an entity
providing auditing services who examined the financial reports of the
Bank, its subsidiaries or parent company,3) is not a shareholder
holding indirectly or directly 5 % or more shares of the Bank and is not
a member of the Management Board, Supervisory Board or an employee
holding a managerial position with any such shareholder,4) is not
receiving any additional remuneration, apart from the remuneration for
membership in the Supervisory Board or any proprietary benefits from the
Bank, its subsidiaries or parent company,5) is not a person close to
any member of the authorities of the Bank or to any employee of the Bank
employed in a managerial position nor a person close to a shareholder,
being a natural person, holding directly or indirectly 5 % or more
shares of the Bank,6) does not have significant business
relationships with the Bank, its subsidiaries or the parent company
which could affect his/her independence.5. Members of the
Supervisory Board shall perform their duties only in person.6. The
Supervisory Board shall elect its Chairman, two Deputy Chairmen and
Secretary from among its members. The Deputy Chairman may simultaneously
perform the function of the Secretary.7. The Supervisory Board shall
act in accordance with the Rules of Procedure adopted by it.§15
1. Any member of the Supervisory Board may be recalled at any time by the
General Meeting of Shareholders.2. Mandates of the members of the
Supervisory Board shall expire:1) On the date of holding the General
Meeting accepting the financial report for the last full reporting year
of performing duties of a member of the Supervisory Board, save as
otherwise provided for in Section 3,2) In the event of resignation
of a member of the Supervisory Board from his position, -3) In the
event of recalling a member of the Supervisory Board by the General
Meeting,4) In case of death of a member of the Supervisory Board.
3. Mandate of the member of the Supervisory Board, which has been
appointed before the end of the term of the Supervisory Board, shall
expire simultaneously with the expiry of the mandates of the remaining
members of the Supervisory Board.§161. Meetings of the
Supervisory Board shall be held as necessary, however, not less
frequently than every two months.2. Meetings of the Supervisory
Board shall be convened by the Chairman of the Supervisory Board on his
own initiative or on a motion of the Management Board or a member of the
Supervisory Board.3. If the Chairman of the Supervisory Board does
not convene the meeting within two weeks after receiving the motion
mentioned in Section 2, the proposer of the motion can convene it on his
own giving the date, place and the proposed agenda.§17
1. The Supervisory Board shall adopt resolutions if at least half of its
members, including its Chairman, or one of the Deputy Chairmen, are
present during the meeting and all the members have been invited.2.
Members of the Supervisory Board may also take part in adoption of the
Board’s resolutions by casting their vote in writing through other
member of the Supervisory Board, excluding the resolutions on matters
introduced into agenda at the meeting.3. Resolutions of the
Supervisory Board shall be adopted by an absolute majority of votes
unless the provisions of law stipulate otherwise.4. In special
situations, a resolution may be adopted in writing (by correspondence)
or with the use of means of distance communication. The procedure of
adopting resolutions in writing and with the use of means of distance
communication is set out in the Rules of procedure of the Supervisory
Board.5. The mode determined in Section 2 and 4 does not refer to
resolutions adopted in secret ballot.§18Besides the
rights and obligations provided for in the Code of Commercial Companies
and the Bank’s Charter, the following matters shall fall in particular
into the authority of the Supervisory Board:1) Review of the report
of the Management Board on activities of the Bank and review of the
Bank’s financial report for the previous reporting year,2)
Review of the motions of the Management Board regarding distribution of
profits or covering losses,3) Review of the report on activities and
financial report of the Bank’s Capital Group,4) Submitting to
the General Meeting of Shareholders a written report on the results of
reviews referred to in item (1) to (3),5) Preparation of the report
on activities of the Supervisory Board for the previous reporting year,
6) Applying to the Banking Supervisory Commission for approval to appoint two
members of the Management Board, including the President of the
Management Board,7) Appointing, upon approval of the Banking
Supervisory Commission, and recalling the President of the Management
Board of the Bank in a secret ballot,8) Appointing and recalling in
a secret ballot at the request of the President of the Management Board,
the Deputy Presidents and members of the Management Board of the Bank,
including the appointment of one member of the Management Board upon
obtaining the approval of the Banking Supervisory Commission,9)
Suspending in their duties for significant reasons individual or all
members of the Management Board,10) Delegating the members of the
Supervisory Board for a period not exceeding three months, to perform
the duties of the members of the Management Board, which were dismissed,
resigned, or for other reasons are incapable of performing their duties,
11) Determining the terms of contracts regulating employment or other legal
relationships between members of the Management Board and the Bank,
12) Issue opinions on motions of the Management Board of the Bank
regarding the establishing and access by the Bank as a shareholder
(stockholder) into other companies, and selling shares (stocks) should
such investments be of long-term and strategic nature,13) Issue of
opinions on motions of the Bank’s long-term development plans and annual
financial plans of the Bank,14) Issue of approval for creation and
liquidation of foreign branches and representative offices of the Bank,
15) Adoption of regulations concerning the creation and use of funds provided
for in the Bank’s Charter on request of the Management Board,
16) Approving motions of the Management Board of the Bank regarding
acquisition, encumbering or sale of real estate or a share in real
estate, or perpetual usufruct, in the event that its value exceeds
2,000,000 PLN. In other cases decisions are adopted by the Management
Board of the Bank without necessity of acceptance of the Supervisory
Board,17) Approval of motions of the Management Board concerning
incurring obligations or disposal of assets which overall value in
relation to one entity exceeds 5 % of equity funds of the Bank.
§19The Chairman of the Supervisory Board and, in his
absence, the Deputy Chairman indicated by the Chairman of the
Supervisory Board, shall be entitled to sign agreements concluded by the
Bank with members of the Management Board of the Bank, acting on behalf
of the Supervisory Board.The Management Board of the Bank
§201. The Management Board consists of 5 to 9 members.The
Management Board of the Bank shall consist of the:1) President of
the Management Board of the Bank,2) Deputy Presidents of the
Management board of the Bank,3) Members of the Management Board of
the Bank.2. The Management Board of the Bank shall operate on the
basis of the Rules of procedure adopted by it. Rules of procedure shall
in particular define the matters which require joint consideration by
the Management Board, as well as the procedure for adopting a resolution
in writing.3. Resolutions of the Bank Management Board may be
adopted after all members have been duly notified of the Management
Board meeting. Resolutions are deemed valid when adopted in the presence
of at least half of the Management Board members.4. Resolutions
shall be adopted by an absolute majority of votes unless the provisions
of law stipulate otherwise.§211. The members of the
Management Board shall be appointed for the common term, which shall
last three years.2. Mandates of Members of the Management Board of
the Bank shall expire:1) On the day of holding the General Meeting
accepting the financial report for the last full reporting year of
performing the duties of the member of the Management Board save as
otherwise provided for in Section 3,2) In the event of resignation
of a member of the Management Board from his position,3) In the
event of recalling a member of the Management Board by the Supervisory
Board,4) In case of death of a member of the Management Board.3.
Mandate of the member of the Supervisory Board appointed before the end
of the term of the Management Board shall expire simultaneously with the
expiry of the mandates of the remaining members of the Management Board.
§221. The President of the Management Board shall:1) Manage
operations of the Management Board of the Bank,2) Convene and
preside over meetings of the Management Board,3) Present the
standpoint of the Management Board towards the organs of the Bank and in
external relations, in particular towards the State organs,4) Issue
internal orders, rules of procedure and other regulations governing the
Bank’s operations. The President of the Management Board may authorise
other persons to issue internal regulations of the Bank.5) Supervise
the activity of basic organisational cells of the Head Office of the
Bank performing tasks in the terms of: internal audit, legal service,
macroeconomic analysis, corporate communication and the President’s
Office.2. During the absence of the President of the Management
Board of the Bank, his duties shall be taken over by a member of the
Management Board of the Bank appointed by the President of the
Management Board.3. The Management Board shall conduct the matters
of the Bank and represent the Bank. All issues not reserved by virtue of
the provisions of the law or of the Charter to fall within the scope of
competence of other authorities, shall fall within the scope of
competence of the Bank Management Board. The members of the Management
Board shall co-ordinate and supervise the activity of the Bank pursuant
to the division of competence, adopted by the Management Board and
approved by the Supervisory Board.4. The Management Board of the
Bank in the framework limited by the rules of the binding Polsih law
submits to UniCredito Italiano S.p.A. as the parent company all required
information and data.5. The Management Board of the Bank, operating
through the statutory bodies of the subsidiaries of the Bank,
co-ordinates and affects their activities aimed at ensuring the
stability of the group.§23The Management Board of the
Bank may issue commercial powers of attorney only to employees of the
Bank and other employees belonging to the UniCredito Italiano Banking
Group. The commercial power of attorney may be revoked by any member of
the Management Board.IV. PROCEDURE FOR SUBMITTING STATEMENTS
REGARDING PROPERTY RIGHTS AND OBLIGATIONS OF THE BANK§241.
The following persons are authorised to make statements regarding
property rights and obligations of the Bank and to sign on behalf of the
Bank:1) Two members of the Management Board or a member of the
Management Board with a commercial attorney,2) Two commercial
attorneys,3) Member of the Management Board or a commercial attorney
acting jointly with an attorney,4) Attorneys acting individually or
jointly within the limits of their powers of attorney.-2. Persons
empowered to submit statements regarding property rights and obligations
shall place their signatures under the name of the Bank.V.
CAPITAL AND FUNDS OF THE BANK§251. Equity funds of the
Bank, including positions decreasing them, in accordance with the
regulations of Banking Law, shall consist of:1) Basic funds,2)
Supplementary capital in the amount not higher than the basic funds of
the Bank.2. The basic funds of the Bank are:1) Statutory capital,
2) Obligatory reserve equity,3) Reserve equities,4) General risk fund
for unidentified risk of the bank activity,5) Retained profit from
previous years.6) Profit under approval and net profit of the
current reporting period, calculated in accordance with the applicable
accounting principles, minus any anticipated charges and dividends whose
amounts should not exceed the amount of the net profit, as verified by
expert auditors.§261. Bank may create and liquidate
special funds during and at the end of the financial year, on the basis
of resolutions of the General Meeting of Shareholders.2. Bank shall
create funds provided for in binding legal acts.§271.
The statutory capital of the Bank amounts to 166.808.257 ,- (one hundred
sixty six million eight hundred eight thousand two hundred and fifty
seven) PLN and is divided into 137.650.000 (one hundred thirty seven
million six hundred and fifty thousand) Series A bearer shares with the
nominal value of 1,- (one) PLN per share, 7.690.000 (seven million six
hundred and ninety thousand) Series B bearer shares of the Bank with the
nominal value of 1,- (one) PLN per share, 10.630.632 (ten million six
hundred thirty thousand six hundred and thirty two) Series C bearer
shares with the nominal value of 1,- (one) PLN per share, 9.777.571
(nine million seven hundred seventy seven thousand five hundred and
seventy one) Series D bearer shares with the nominal value of 1,- (one)
PLN per share, 373.644 (three hundred seventy three thousand six hundred
and forty four) Series E bearer shares with the nominal value of 1 (one)
PLN per share, 326.570 (three hundred twenty six thousand five hundred
and seventy) Series F bearer shares with the nominal value of 1,- (one)
PLN per share and 359.840 (three hundred fifty nine thousand eight
hundred and forty) Series H bearer shares with the nominal value of 1,-
(one) PLN per share2. Statutory capital of the Bank may be increased
through the issue of new bearer shares, or through the increase of the
nominal value of the existing shares. The General Meeting may increase
the statutory capital earmarking for this purpose the funds from reserve
capital or other funds set up from profit, provided they can be used for
this purpose in compliance with the Code of Commercial Companies and the
Bank’s Charter.3. Shares may be issued as collective shares
certificates.4. Shares may be redeemed on conditions determined by
the General Meeting of Shareholders.§27 aThe Bank’s
share capital was conditionally increased by Resolution No 7 of the
Extraordinary General Meeting of Shareholders dated 25 July 2003 by the
amount of 1.660.000,- (one million six hundred sixty thousand) PLN, by a
way of issue 830,000 (eight hundred thirty thousand) Series F common
bearer shares of the Bank with a nominal value of 1 (one) PLN each and
830,000 (eight hundred thirty thousand) Series G common bearer shares of
the Bank with a nominal value of 1 (one) PLN, in order to grant rights
of priority to take up shares to the holders of Series A, B, C and D
registered bonds of the Bank with right to priority, issued pursuant to
Resolution No 6 of the Extraordinary General Meeting of Shareholders
dated 25 July 2003, with the exclusion of pre-emptive right on shares in
relation to the existing shareholders of the Bank.§281.
Obligatory reserve equity shall be created out of annual write-offs from
the net profit to cover possible balance sheet losses, as may result
from operations of the Bank. Annual write-offs into obligatory reserve
equity shall amount to at least 8 % of net profit and shall be continued
until the obligatory reserve equity reaches at least 1/3 part of
statutory capital of the Bank. The surplus achieved by the issue of
shares over their nominal value shall be transferred to the obligatory
reserve equity and other surplus – after the cover of cost of issue.
2. The amount of any such write-off shall be determined by the General Meeting
of Shareholders.3. The General Meeting of Shareholders shall decide
about using of obligatory reserve equity. However, a part of this equity
in the amount of one-third part of statutory capital may be only used to
cover the loss showed in the financial report.§291. The
general risk fund shall be established out of write-offs from net profit
for unidentified risks associated with banking activities.2. The
amount of any such write-offs shall be determined by the General Meeting
of Shareholders.§301. The reserve equities shall be
established out of write-offs from net profit for the equities.2.
Amount of any such write-offs shall be determined by the General Meeting
of Shareholders.3. The reserve equities may be designated for
covering the particular losses or expenses as well as for increasing the
statutory capital and paying out of the dividend.4. The General
Meeting of shall decide about using the reserve equities.§31
1. Special funds shall be established out of write-offs from net profit made
pursuant to a resolution of the General Meeting of Shareholders, which,
in each case, shall determine the amount of the write-off to be
allocated to each particular fund, unless the obligation to create such
funds results from a legal act.2. Rules of procedure of establishing
and using of special funds shall be adopted by the Supervisory Board.
VI. FINANCIAL MANAGEMENT OF THE BANK,DISTRIBUTION OF PROFIT, COVERING OF
LOSSES, ACCOUNTING§32The financial management of the
Bank shall be conducted on the basis of annual financial plans.
§331. Annual net profit may be allocated for the following
purposes, in amounts to be resolved upon by the General Meeting of
Shareholders:1) Obligatory reserve fund,2) General risk fund,
3) Reserve equities,4) Dividend,5) Special funds,6) Other
purposes.2. Any claim for dividend shall expire after three
years. The Bank shall pay no interest on the uncollected dividend.
§34The Bank shall create a general risk reserve to debit the costs in
order to cover rights connected with conducting banking operations.
§35Balance sheet losses shall be covered from obligatory reserve
equity and reserve equities in the manner specified by a resolution of
the General Meeting of Shareholders.§36The Bank shall
conduct accounting on the basis of the plan of accounts and in
accordance with the binding legal regulations.The organization and
method of accounting shall be determined by the Management Board of the
Bank.§37Financial year shall be equivalent to the
calendar year.VII. INTERNAL CONTROL§381. .
The Internal Control System of the Bank shall include all regulations,
procedures and organizational structures which - acting together - aim
to ensure:1) compliance with the strategy of the Bank,2)
effectiveness and efficiency of procedures,3) protection of assets,
4) prevention of losses and errors,5) security, stability and
effectiveness of operations,6) reliability and completeness of
accounting and management information,7) compliance of transactions
with generally binding provisions of law, supervisory rules and internal
policies, plans, regulations and procedures, and8) support of the
decision-making process.2.The Internal Control System shall
involve - in different roles - authorities of the Bank, individual units
and organizational cells of the Bank, in particular being part of the
Organization Division, as well as all employees of the Bank, and
consists of the following types of control:1) Line (including
Functional) Control,2) Risk Management (including Functional)
Control, and3) Internal Audit (Institutional Control).3. The
purpose of Functional Control shall be assurance of conformity of
activities of the Bank with procedures, limits and provisions, reaction
to shortcomings and failures and monitoring of the implementation of the
given recommendation. This control is carried out by each employee
within the scope, quality and correctness of his/her activities; and,
additionally, by his/her supervisors and people co-operating therewith.
4. The purpose of the Line Control shall be assurance of correctness of
operations. This control is carried out by the units of the Bank
themselves (i.e. self and hierarchical control) and incorporated in
procedures.5. The purpose of the Risk Management Control shall be
defining risk measurement methods, verifying observance of assigned
limits, and controlling consistency of operations of Units with assigned
risk return rate. This control shall be carried out by units other than
units directly involved in the management of the given process and
independent from any business activity.6. The purpose of the
Internal Audit (the Institutional Control) shall be the examination,
assessment and recommendation of improvements to actual procedures and
mechanisms of the Internal Control System and assessment of violations
to rules and procedures. It is performed in an objective and independent
manner by the Internal Audit unit, which is subordinated directly to the
President of the Management Board. This unit also submits reports to the
Supervisory Board.7. The following authorities of the Bank shall be
involved in the Internal Control System:1) the Management Board -
responsible for designing, implementing andoperating the Internal
Control System, adjusted to size and profile of the risk related to the
operations of the Bank,2) the Supervisory Board - exercising supervision
over the Internal Control System and assessing its adequacy and
effectiveness through the Audit Committee and the Internal Audit.8.
The President of the Management Board of the Bank shall issue in the
form of the order the by-laws of internal control.VIII. FINAL
PROVISIONS§39In case of liquidation of the Bank, the
General Meeting of Shareholders at the request of the Supervisory Board
shall appoint one or more liquidators and determine the method of
carrying out the liquidation.§40Obligatory notices,
including notices on convening the General Meeting of Shareholders shall
be published by the Management Board of the Bank in the “Court and
Business Monitor”.The financial report shall be published in
the official journal: Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski B".


PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis
2006-09-01
Sabina Olton
Wiceprezes Zarządu, Główny Księgowy Banku
2006-09-01
Elżbieta Krakowiak
Dyrektor Wykonawczy
2006-09-01
Dariusz Choryło
Dyrektor Biura Relacji Inwestorskich

Cena akcji Pekao

Cena akcji Pekao w momencie publikacji komunikatu to None PLN. Sprawdź ile kosztuje akcja Pekao aktualnie.

W tej sekcji znajdziesz wszystkie komunikaty ESPI EBI Pekao.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama