Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Weryfikacja: nowa rzeczywistość czy opcja?

|
selectedselectedselected
Weryfikacja: nowa rzeczywistość czy opcja? | FXMAG INWESTOR
Materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Obowiązkowa weryfikacja (KYC) stała się przeszkodą dla wielu traderów kryptowalut. Jeszcze jakiś czas temu procedura ta była opcjonalna, ale dziś każda scentralizowana giełda kryptowalut wymaga od swoich traderów pomyślnego przejścia tego etapu. Użytkownicy często omawiają ryzyko i pułapki związane z weryfikacją na różnych forach i w mediach społecznościowych. Przede wszystkim jednak koneserzy kryptowalut martwią się, jak weryfikacja wpływa na anonimowość. Dowiedzmy się więcej o procedurze KYC, jak można ją wdrożyć i dlaczego nie jest ona tak przerażająca i skomplikowana, jak się wydaje.

 

Czym jest procedura KYC

KYC (skrót od Know Your Customer - Poznaj Swojego Klienta) to obowiązkowa procedura identyfikacji klienta wymagana przez instytucje finansowe. Obejmuje ona badanie klienta, weryfikację jego tożsamości i danych biometrycznych, a także śledzenie i analizę transakcji.

 

Cel weryfikacji

Zgodnie z unijną 5 dyrektywą w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy (5AMLD), wszyscy użytkownicy muszą przejść obowiązkową weryfikację tożsamości w celu przeprowadzenia transakcji kryptowalutowych. Otwiera to drogę do bezpiecznego handlu, wpłat i wypłat aktywów cyfrowych.

Reklama

Jednak wprowadzenie obowiązkowej weryfikacji zdołało wywołać bezprecedensową wrzawę w świecie kryptowalut. Giełdy kryptowalut spotkały się z ogromną falą negatywnych opinii użytkowników. I trudno się temu dziwić. W końcu nawet przed możliwością eksploracji giełdy, traderzy muszą dostarczyć swoje dokumenty osobiste. Niewątpliwie prowadzi to do nieufności, więc wyjaśnianie korzyści płynących z weryfikacji tożsamości stało się jednym z kluczowych zadań dla giełd.

Przede wszystkim fani kryptowalut muszą zrozumieć, że obowiązkowa weryfikacja zwiększa ich bezpieczeństwo finansowe. Minimalizuje ryzyko padnięcia ofiarą oszustów, ponieważ giełda po prostu nie pozwala oszustom dostać się na platformę. Ponadto giełda gwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych i zapewnia ochronę przed wszelkimi wyciekami informacji.

 

Etapy weryfikacji i szanse dla klientów

Weryfikacja: nowa rzeczywistość czy opcja? - 1Weryfikacja: nowa rzeczywistość czy opcja? - 1

Większość giełd ogranicza funkcjonalność wpłaty i wypłaty środków dla inwestorów, którzy nie zostali zweryfikowani. Niektóre ograniczają jedynie dostęp do wypłacanych środków. Jedno jest jednak pewne: obecnie niemożliwe jest korzystanie w pełni z usług giełdowych bez weryfikacji tożsamości.

Często proces weryfikacji składa się z dwóch kluczowych etapów: weryfikacji tożsamości i weryfikacji adresu. Im wyższy poziom weryfikacji konta, tym więcej możliwości otwiera się przed przedsiębiorcą.

Reklama

Pierwszy etap weryfikacji obejmuje:

1. Dane osobowe użytkownika: imię i nazwisko oraz dokument tożsamości (paszport, dowód osobisty lub prawo jazdy).

2. Zdjęcie zatwierdzonego dokumentu tożsamości.

3. Selfie lub selfie z tym dokumentem.

4. Biometria twarzy (nie zawsze konieczna).

Podczas kolejnego etapu klienci muszą zweryfikować swój adres zamieszkania. Każda giełda posiada listę dokumentów kwalifikujących się do weryfikacji adresu - mogą to być wyciągi bankowe, rachunki za media i inne oficjalne dokumenty.

Reklama

Po pierwszym etapie klienci najprawdopodobniej będą mieli dostęp tylko do wpłat, a po drugim etapie - również do wypłat.

 

Integracja weryfikacji: doświadczenie EXMO.com i analiza pomyślnych przykładów

Konkluzja - KYC to regulacja, do której giełdy nie mają innego wyjścia, jak tylko się dostosować. Niemniej jednak, dostosowanie usług i zasobów do integracji weryfikacji nie jest najtrudniejszym zadaniem. Bardzo ważne jest również wytłumaczenie traderom, którzy wciąż są w zaprzeczeniu i brakuje im zaufania, że weryfikacja to prosty i co najważniejsze bezpieczny proces. Należy podkreślić, że ich dane osobowe są bezpiecznie chronione, więc nie muszą się obawiać, że dane z ich paszportu mogą wyciec do sieci.

Oprócz aspektów psychologicznych, klienci uważają, że najistotniejszą wadą KYC jest to, że jest to procedura czasochłonna. Pokaż handlowcom, że weryfikacja nie jest stratą czasu, ale inwestycją w bezpieczeństwo transakcji kryptowalutowych. Co więcej, proces ten nie jest tak długi i skomplikowany, jak może się wydawać, a odsłania wiele możliwości, takich jak:

- Dostęp do pełnej funkcjonalności giełdy

- Bezpieczeństwo transakcji

Reklama

- Ochrona przed oszustami

- Handel legalną kryptowalutą

Dla maksymalnego komfortu traderów, giełda EXMO.com wykorzystuje taktykę weryfikacji krok po kroku. Dzięki temu nasi klienci mogą stopniowo odkrywać zalety naszych usług w zależności od swoich potrzeb. Nie muszą poświęcać wiele czasu, aby rozpocząć handel na EXMO.com. Takie podejście sprawdziło się, co potwierdza 10-12% wzrost konwersji nowych użytkowników w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Sekret udanej interakcji z klientem podczas procesu weryfikacji jest prosty: otwarty i zaufany dialog od pierwszego kontaktu, a także zmniejszenie liczby kliknięć podczas weryfikacji. Wszystkie wiodące giełdy kryptowalutowe dążą do osiągnięcia tego celu. Na przykład przejście przez cały proces KYC na platformie Kraken zajmuje 39 kliknięć, na Binance - 35 kliknięć, na OKX - 43 kliknięcia.

Na EXMO.com użytkownik musi kliknąć 43 razy, aby zakończyć weryfikację, ale dążymy do zmniejszenia tej liczby do 39, aby weryfikacja była jeszcze łatwiejsza i szybsza.

 

Zaangażowanie klienta na etapie weryfikacji: najważniejsze wskazówki

Reklama

Weryfikacja: nowa rzeczywistość czy opcja? - 2Weryfikacja: nowa rzeczywistość czy opcja? - 2

Na podstawie naszych doświadczeń wypunktowaliśmy kilka prostych wskazówek dotyczących skutecznego zaangażowania klienta na etapie weryfikacji.

1. Właściwa komunikacja. Na tym etapie należy nawiązać z klientem więź opartą na zaufaniu i przekazać cel KYC, czyli zapewnienie bezpieczeństwa środków przedsiębiorcy. Komunikacja musi być subtelna. Używaj informacyjnych grafik i zwięzłych komunikatów tekstowych oraz wybieraj kanały komunikacji, które są wygodne dla klienta.

2. Weryfikacja z uwzględnieniem kilku etapów. Takie podejście zmniejsza presję psychologiczną na klientów, ponieważ nie muszą oni dostarczać wielu dokumentów naraz. Musisz jednak poinformować przedsiębiorcę o pełnym zakresie weryfikacji na pierwszym etapie.

3. Szybka reakcja. Korzystaj z czatów, komunikatorów i różnych platform, gdzie możesz pracować z użytkownikami, którzy mają wątpliwości, a także szybko odpowiadać na ich pytania.

4. Obalanie mitów. Istnieją dwa powszechne mity, które należy od razu obalić:

Reklama

- Mit nr 1: Moje dane zostaną wykorzystane przeciwko mnie w przypadku jakichkolwiek spraw sądowych.

Prawda: Giełda nie ma prawa ujawniać danych osobowych, nawet agencjom rządowym.

- Mit nr 2: Moje dane mogą wyciec w Darknecie.

Prawda: Dane osobowe uzyskane przez giełdę są chronione protokołami szyfrującymi. Dostęp do nich jest ściśle regulowany i dostępny tylko dla niewielkiej grupy osób. Giełdy gromadzą dane użytkowników tylko w celu ograniczenia terrorystom, przestępcom i piorącym pieniądze dostępu do kryptowalut.

Tak więc skuteczna komunikacja, informacja zwrotna i prostota procesu KYC pomoże klientom w pełni docenić wszystkie korzyści i pułapki związane z weryfikacją. Pamiętaj, że każda interakcja musi być oparta na zaufaniu i ochronie interesów klienta. Dzięki temu, po przejściu wszystkich etapów KYC, użytkownicy są bardziej skłonni do otwarcia się na długoterminową współpracę z giełdą.

 

KYC i anonimowość

Reklama

Anonimowość jest jedną z kluczowych zalet kryptowalut dla użytkowników, ale jednocześnie czyni ją atrakcyjną dla oszustów. Kryptowaluty są wciąż popularne w Darknecie i na czarnych rynkach.

Celem KYC jest uczynienie kryptowaluty tak przejrzystą i legalną, jak to tylko możliwe. Giełdy, które mają zintegrowaną weryfikację, mogą zapobiegać kradzieży, handlowi narkotykami, terroryzmowi i innym bezprawnym działaniom. Ponadto, weryfikacja może umożliwić niektórym klientom odzyskanie dostępu do swoich kont i funduszy w przypadku utraty hasła.

Oczywiście, udostępnienie komuś danych osobowych powoduje pewien dyskomfort dla klienta. Ale jeśli zarówno giełda, jak i klient podejdą do tego procesu interakcji w sposób przemyślany, ryzyko zostaje zredukowane do zera. Dziś wszystkie wiarygodne giełdy, w tym EXMO.com spełniają wymagania regulatorów i stosują KYC. W ten sposób giełdy te gwarantują, że oszuści nie będą mieli dostępu do środków klientów.

Mimo to wiele osób nadal odmawia przejścia przez KYC, uważając, że sam blockchain powinien być anonimowy i nie powinien być pozbawiony tej zalety. Takie protesty stanowią jednak raczej barierę psychologiczną, którą można pokonać dzięki odpowiedniej komunikacji.

W każdym razie traderzy sami decydują, co jest dla nich ważniejsze - bezpieczeństwo czy anonimowość. Ale pomoc w podjęciu tej decyzji jest jak najbardziej możliwa.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


EXMO.com null

EXMO.com

EXMO to globalna giełda kryptowalut, która została założona w 2014 roku. Platforma zapewnia szerokie możliwości handlu i przechowywania kryptowalut dla ponad 2 milionów handlowców z całego świata. Giełda regularnie rozbudowuje swoją funkcjonalność, uzupełnia listę aktywów przeznaczonych do handlu oraz zaznajamia swoich użytkowników z aktywami cyfrowymi. Główną misją zespołu EXMO jest udostępnienie rynku kryptowalut dla dla szerokiej publiczności.


Reklama
Reklama