Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Kryptowalutowa Gra o tron

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Jedni mówią, że król jest jeden. Inni, że Bitcoin umarł i czas na inwestowanie w alty.

Fakty są takie, że druga w kolejności kryptowaluta w rankingu CoinMarketCap już go dogania. Tether dziennie odnotowuje już $22 861 027 676 obrotu, podczas gdy Bitcoin $26 004 060 087. Trzeci na liście Ether ma dzienny wolumen na poziomie $11 014 217 299 czyli o 50% niższym niż Bitcoin. Rynek ma nam do zaoferowania wiele obiecujących kryptowalut. Czy mają szansę na popularność i zastosowanie większe niż Bitcoin?

Stable coiny

Stable coiny to nic innego jak kryptowaluty ze stabilną wartością. Na dłuższą metę zmienność tradycyjnych kryptowalut zniechęca do zawierania transakcji z ich wykorzystaniem. Trudność sprawia przeliczanie czy wyczekiwanie na najlepszy moment.  Stablecoiny (USDT, USDC, TUSD) umożliwiją zarówno traderom, jak i zwykłym użytkownikom, dokonywanie płatności w kryptowalutach, bez narażania się na znaczne wahania cen. Rynki USDC są dostępne na BitBay.net.

Basic Attention Token - wszyscy walczą o Twoją uwagę, czyli koniec ery clickbaitów

Uwaga już dawno została powszechnie uznana za towar, taki jak złoto lub ropa naftowa, a istniejące gałęzie przemysłu są w ogromnym stopniu zależne od tego, czy napędzają sprzedaż. Począwszy od radia i telewizji, każde nowe medium osiągnęło swoją rentowność komercyjną dzięki odsprzedaży uwagi, którą można wymienić na pozornie darmową treść reklamową.

Wraz z nastaniem ery informacji błyskawicznej i kanałów połączeń internetowych, rynek reklamy prężnie się rozwinął. W międzyczasie jednak segment reklamy online niegdyś zdominowany przez reklamodawców, wydawców i odbiorców, został opanowany przez pośredników, poddany procesom segmentacji użytkowników, skomplikowanym profilowaniom behawioralnym, permanentnej inwigilacji a przy tym nieprzejrzystą formą dzielenia się informacjami pomiędzy firmami reklamowymi (i nie tylko) za pośrednictwem platform zarządzania danymi. Środowisko technologii reklamowych, które ewoluowało przez ostatnie dwie dekady to oszałamiająca różnorodność pośredników i złożoności wprowadzająca wiele wzajemnie połączonych problemów dla wydawców, reklamodawców i odbiorców. Ci ostatni utracili swoją prywatność, napotykają na rosnące szkodliwe oprogramowanie typu malware, płacą wysokie opłaty za pobieranie reklam i cierpią z powodu niskich prędkości (reklamy na telefon komórkowy powodują, że opłaty za transmisję danych wynoszą średnio $23 miesięcznie, spowalniają ładowanie stron, a żywotność baterii spada nawet o 21%). Wydawcy stracili miliardy dolarów przychodów, a liczba oszustw internetowych gwałtownie wzrosła. Przykładem może być działalność rozmaitych grup hakerskich zajmujących się tworzeniem szkodliwych „botów”, które publikują fałszywe strony internetowe, które z kolei oszukują reklamodawców. Takie internetowe „boty”, to zdalnie sterowane oprogramowanie działające na zainfekowanych komputerach osobistych lub na infrastrukturze chmurowej zaprogramowane do prowadzenia działalności przestępczej. Ich aktywność co roku powoduje miliardy dolarów strat, a według raportu amerykańskiego Stowarzyszenia Krajowych Reklamodawców (ANA): „oszustwa reklamowe tworzone przez roboty internetowe kosztowały reklamodawców 7,2 miliarda dolarów w 2016 roku w porównaniu z 6,3 miliarda dolarów w 2015 roku". Według raportu RiskIQ opublikowanego w 2018 roku „szkody spowodowane przez złośliwe oprogramowanie wzrosło o 132% w czasie od 2015 do 2016 roku”. Sami reklamodawcy borykają się ze słabymi raportowanymi wynikami i niższym od oczekiwanego poziomem kierowania ruchu na docelowe strony internetowe

Reklama

Łączna liczba błędów i nieprawidłowości, czasów ładowania, kosztów danych, żywotności baterii i utraty prywatności skłoniła użytkowników do zainstalowania oprogramowania blokującego reklamy. Według serwisu Pagefair ponad 600 milionów urządzeń mobilnych i stacjonarnych korzysta obecnie z funkcji blokowania reklam. Zmniejsza to przychody wydawców i sprawia, że jeszcze trudniej jest namierzyć pozostałych potencjalnych odbiorców reklamy. Blokery reklam stanowią także coraz większy problem dla wydawców. Badania potwierdzają, że użytkownicy oprogramowania do blokowania reklam preferują prostotę nawigacji w środowisku zupełnie wolnym lub prawie całkowicie wolnym od reklam.

Obecna sytuacja wytworzyła potrzebę uproszczenia całego procederu związanego z reklamami internetowymi, gdyż odbiorcy cierpią z powodu „zanieczyszczenia elektronicznego”, obejmującego zagrożenia bezpieczeństwa, zagrożenia prywatności, koszty nieefektywnych czasów pobierania, koszty finansowe związane z dodatkowymi opłatami za transmisję danych mobilnych, a w przypadku wielu reklam — nadmierne koszty ich uwagi. Co prawda ludzka uwaga może zostać wyczerpana, aż do odzyskania odpowiednich poziomów dopaminy, ale neurony uczą się ignorować boksy reklamowe (tzw. „ślepota banerowa”). Nadużywanie uwagi użytkowników i trwała utrata użytkowników poprzez ślepotę banerową i adopcję ad-blokerów, w ostatecznym rozrachunku kończy się tym, że koncentrują oni uwagę na innych towarach. Chociaż większość użytkowników może chcieć zapłacić pewną cenę za dostęp do informacji wydawcy, uwaga użytkowników jest błędnie wyceniana, gdy podsumowujemy rosnące negatywne efekty zewnętrzne narzucone przez obecny ekosystem reklamowy.

kryptowalutowa gra o tron grafika numer 1kryptowalutowa gra o tron grafika numer 1

Rys. 1. Korzystanie z adblocków

Źródło: Raport: Zjawisko blokowania reklam - IAB Polska, 2018.

Dlatego też firma Brave Software proponuje proponuje BAT jako cyfrowy token płatności w bezpiecznym i anonimowym systemie reklamowym opartym na przeglądarce i aplikacji mobilnej. System BAT zapewnia użytkownikom większą prywatność i bezpieczeństwo podczas przeglądania reklam, poprawa trafność i wydajność oraz sprawiedliwy przydział tokenów. Wydawcom natomiast zapewnia większe przychody, lepsze raportowanie i mniej oszustw. Reklamodawcom: mniej kosztowną uwagę klienta, mniej oszustw i lepszą atrybucję.

Reklama

Zmiany (a może nawet i rewolucja) w obecnym ekosystemie reklam online zaproponowane przez Brave Software składają się z kilku faz. Pierwsza faza polega na wdrożeniu do użytku nowej przeglądarki o nazwie Brave: szybkiej, otwartej i skoncentrowanej na ochronie prywatności poprzez blokowanie inwazyjnych reklam i trackerów. Ponadto zawiera ona system zapisu, który anonimowo mierzy uwagę użytkowników, aby dokładnie nagradzać wydawców. Następna faza obejmuje wprowadzenie tokena BAT (ang. Basic Attention Token) służącego do zdecentralizowanej wymiany reklam. BAT łączy reklamodawców, wydawców i użytkowników, tworząc nowy, wydajny rynek. Token bazuje na technologii Ethereum, czyli opartej na blokach, rozproszonej platformie obliczeniowej z tzw.: inteligentnymi umowami (ang. smart contracts). Te zabezpieczone kryptograficznie umowy to aplikacje przechowywane w łańcuchu bloków Ethereum, w pełni zdolne do egzekwowania wydajności. Stanowią one integralną cechę ekosystemu opartego na Ethereum, które z coraz większym powodzeniem zostaje wykorzystane w systemach płatności mobilnych, zdecentralizowanych giełdach, tokenach powiązanych z towarami i walutami fiducjarnymi, mechanizmach rozliczania rynku, systemach mikropłatności do rozproszonych zasobów obliczeniowych, towarów i giełd papierów wartościowych, a także finansowania społecznościowego oraz weryfikacji dokumentów prawnych. Duże firmy zainwestowały i wdrożyły Ethereum, a wśród nich JP Morgan, Deloitte, IBM, Santander Bank, Microsoft, Giełda Papierów Wartościowych w Luksemburgu i Royal Bank of Scotland są kluczowymi wczesnymi użytkownikami tej technologii.

Ponieważ użytkownicy mają dostęp do niektórych wydatków reklamowych w BAT, staną się ważną i aktywną częścią ekosystemu reklamowego i wydawniczego, a nie tylko jego biernymi uczestnikami. Otrzymane tokeny BAT będą mogli nie tylko przekazywać indywidualnym dostawcom treści reklamowych i wydawcom, ale także używać ich w celu:

- reklamy dla ściśle zparamatryzowanej grupy docelowej (np: przez mini i mikro przedsiębiorstwa niszowe)

- dystrybucji zawartości premium dostępnej dotychczas tylko dla np: subskrybentów newslettera

- dystrybucji materiałów o wysokiej jakości

- nagradzania aktywnych użytkowników (np: liderów konwersacji lub aktywnych komentatorów)

Reklama

- kupowania towarów cyfrowych, takich jak zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, usługi danych lub aplikacje wydawców, które są potrzebne tylko jednorazowo.

kryptowalutowa gra o tron grafika numer 2kryptowalutowa gra o tron grafika numer 2

Rys. 2. Jak działa BAT?

Źródło: kryptopomocnik.pl/ico-kryptowaluta-bat/

Tokeny BAT mogą być również wykorzystywane w grach dostarczanych przez wydawców w przeglądarce Brave. Chociaż takie aplikacje nie są obecnie popularne wśród wydawców, wielu dostawców platform hostowało dochodowe aplikacje do gier. Mogłoby to stworzyć nową ekonomię twórców aplikacji, która jednocześnie współgrałaby z dostarczoną treścią o charakterze reklamowym lub informacyjnym.

Zastosowań dla tokena BAT jest naprawdę sporo, mimo potencjalnej konkurencji ze strony Google, Steem, Reddit Gold czy Blendle. Ponadto fakt aktywnej i dystrybuowanej za darmo przeglądarki Brave (czyli pierwszej fazy zmian w ekosystemie reklam online) zdecydowanie przyczynia się do tego, by bliżej przyjrzeć się temu projektowi. Token BAT znajduje się już w ofercie giełdy BitBay i z pewnością stanowi łakomy kąsek dla wszystkich krypto entuzjastów zainteresowanych uczestnictwem w rozwoju intrygujących projektów opartych o technologię łańcucha bloków. Sceptykom pozostaje odpowiedź na proste pytanie: ad-block włączony w przeglądarce? Cóż, przyjrzyj się temu dodatkowi dokładnie, bo wkrótce możesz go już nie potrzebować.

Neumark - każdy może zostać inwestorem, czyli finansowanie społecznościowe w epoce blockchain

Reklama

Podczas gdy nasze sieci kontaktów prywatnych i zawodowych stały się globalne i zdigitalizowane, nasze aktywa nadal w znakomitej większości pozostają wysoce nieruchome. Inwestowanie kapitału za pośrednictwem tradycyjnych kanałów nadal jest kosztowne, niepotrzebnie utrudnione, wymaga obszernych dokumentów, nierzadko długiego czasu oczekiwania, wysokich opłat maklerskich i uzależnienia od różnych kontrahentów lub pośredników.

kryptowalutowa gra o tron grafika numer 3kryptowalutowa gra o tron grafika numer 3

Rys. 4. Źródła finansowania startupów w Polsce.

Źródło: Polskie Startupy. Raport 2018

W wyniku tych ograniczeń ekosystem inwestycyjny i branża finansowa w dużej mierze polegają na interwencji rządu w celu ograniczenia najgorszych ekscesów systemu. Przepisy mają na celu ochronę inwestorów; jednak przy szerokim zakresie i niuansach obecnych regulacji finansowych początkujący inwestorzy są całkowicie wykluczeni z najbardziej atrakcyjnych możliwości, pozbawiając w ten sposób wszystkich zainteresowanych wpływu, jaki mogą stworzyć odpowiednio dokapitalizowani przedsiębiorcy.

Pomimo takich warunków, setki tysięcy młodych przedsiębiorców inicjują swoje przedsięwzięcia, ale statystyki pozostają nieubłagane: o ile przedsięwzięcie nie upadnie przed upływem pierwszego roku, ponad połowa z nich i tak zniknie z rynku przed upływem 4 lat.

Reklama

Dlatego też firma Neufund postanowiła:

  • zmniejszyć koszta transakcji między dwiema stronami procesu inwestycyjnego,
  • otworzyć przestrzeń inwestycyjną dla private equity dla wszystkich,
  • wyeliminować ograniczenia geograficzne związane z tworzeniem przedsięwzięć,
  • sprawić, by prawdziwe fundusze private equity były w pełni płynne poprzez tokenizację,
  • zapewnić bezpieczne pod względem prawnym funkcje administracyjne dla zarządzania kapitałem.

Aby urzeczywistnić swoją wizję, firma Neufund powołała do życia zdecentralizowaną platformę o tej samej nazwie, której celem jest dostarczenie twórcom narzędzi do finansowania ich przedsięwzięć poprzez bezpośrednie dotarcie do tych, którzy wierzą w ich sukces oraz zapewnienie kompleksowego rozwiązania do tokenizacji i wydawania aktywów opartego na technologii łańcucha bloków. Pierwszym zastosowaniem architektury technologicznej i prawnej firmy Neufund są tokeny udziałowe (ang. equity tokens) o nazwie Neumark (ticker: NEU), które umożliwiają firmom i przedsiębiorcom prowadzenie regulowanych ofert biznesowych poprzez platformę Neufund. Nie jest to jednak zwykła platforma crowdfundingowa ani też miejsce do wystawiania ofert dla start-upów poprzez mechanizm ICO. Neufund, dzięki zastosowaniu własnego mechanizmu zwanego ICBM (ang. Initial Capital Building Mechanism), nie tylko pozwala na zbiórkę funduszy dla danego przedsięwzięcia, by je potem po prostu upłynnić wraz z upływem czasu. Zamiast tego, Neufund wymaga oczywiście zaangażowania funduszy do wykorzystania na platformie, ale fundusze te są permanentnie pod pełną kontrolą użytkownika, a token NEU jest nagrodą za tego rodzaju aktywność.  Im szybciej dany inwestor angażuje środki, tym wyższą  liczbę tokenów otrzyma. Neumark jest zatem integralną częścią tego ekosystemu i daje jego posiadaczowi prawo do opłat za platformę oraz do udziału w portfelu całej platformy. Jego wartość rośnie wraz z każdą pozytywnie zakończoną transakcją inwestycją: niewielka opłata jest odejmowana od zainwestowanej kwoty, a następnie ta jest przekazywana posiadaczom Neumark, proporcjonalnie do ilości posiadanych NEU. W ramach tej samej transakcji niewielka opłata w postaci tokenów kapitału firmy jest odejmowana od całkowitej liczby zdobytych tokenów. Ta opłata za uczestnictwo w tokenie jest dodawana do portfela platform wszystkich firm, które kiedykolwiek przeprowadziły symboliczną sprzedaż na platformie.

Rys. 5. Widok rynków Neumark w aplikacji mobilnej BitBay

Stellar Lumens - przede wszystkim koszta, czyli ponadgraniczne płatności w epoce globalnej wioski

Jeżeli mowa o kryptowalutach to nie może zabraknąć tematu, który niemalże automatycznie kojarzy się z tą technologią: możliwość dokonywania szybkich, tanich i bezpiecznych ponadgranicznych płatności. Nie mam tu na myśli płatności za codzienne zakupy czy zakupy internetowe, ale przesyłanie wartości (w omawianym przypadku pieniędzy) od jednego użytkownika do drugiego bez względu na lokalizację. Oczywiście, odbiorcą płatności lokalnych czy krajowych mogą być nasi znajomi, rodzina czy współpracownicy, ale co w przypadku, kiedy wysyłamy zarobione za granicą pieniądze w innej niż dotychczasowa waluta (jak to ma miejsce w przypadku imigrantów zarobkowych oraz pracowników sezonowych)? Koszta, czyli prowizje od pośredników płatności są najczęściej proporcjonalne do wysyłanej kwoty i zawsze stanowią niemały procent wartości danej transakcji. Jeden ze znanych pośredników płatności, firma Western Union, przesyła corocznie kwotę około $150 miliardów, a nie jest to największy pośrednik płatności w tej branży, gdyż odpowiada za około 20% obrotów całego rynku. Na całym świecie ludzie przysyłają około $750 miliardów rocznie swoim bliskim. A co z osobami nieposiadającymi konta bankowego? Takich osób jest obecnie około 2 miliardów z 7,5 miliardowej populacji Ziemi i ich liczba stale rośnie.

Infrastruktura finansowa przedstawia sobą nieporządek i tendencje monopolistyczne zamkniętych systemów bankowych. Luki między tymi systemami oznaczają, że ogólne koszty transakcji są wysokie, a pieniądze przemieszczają się powoli przez granice geograficzne i polityczne. Te niedogodności mocno ograniczyły wzrost i dostępność rozmaitych usług finansowych, pozostawiając miliardy ludzi na całym świecie nierozgarniętych finansowo. Rozwiązaniem takiej sytuacji byłaby infrastruktura finansowa, która wspiera wewnętrzny, naturalny wzrost i innowacyjne technologie, a jednocześnie zapewnia integralność transakcji finansowych. Wzrost jednak wymaga nowych, innowacyjnych uczestników, którzy mogą posiadać jedynie skromne zasoby finansowe i obliczeniowe. Tutaj sytuacja nieco się komplikuje, ale okazję do zagospodarowania i tej niszy dostrzegli deweloperzy technologii łańcucha bloków, tworząc platformę Stellar.

Zgodnie z opisem na oficjalnej stronie internetowej, Stellar to rozproszona infrastruktura płatności typu open source, łącząca banki, systemy płatności i ludzi, przez co stanowi poważną konkurencję dla SWIFT, największej bankowej sieci identyfikacyjno-rozliczeniowej. Jest przeznaczona do obsługi każdego rodzaju waluty oraz posiada wbudowaną zdecentralizowaną giełdę wewnętrzną, która może być używana do handlu dowolnymi rodzajami walut lub aktywów. Natywnym tokenem tej platformy jest Lumen (ticker: XLM; Stellar Lumens), który ma charakter inflacyjny i jest powiązany na sztywno ze stałą stopą inflacji na poziomie 1% rocznie. Nie może być on wydobywany przez górników i służy on do rozliczania transakcji w sieci (pokrywanie prowizji). W kontekście płatności ważne jest to, że koszta transakcji są praktycznie zerowe i wynoszą 0,00001 XLM. Oznacza to, że aby zapłacić jednego centa prowizji za transakcję, należy wykonać ich 5000, a sama transakcja trwa od 3 do 5 sekund. Sieć Stellar jest zdolna do obsługi ponad 1000 transakcji na sekundę, a więc jest to zdecydowanie więcej niż w przypadku Bitcoina (obecnie 3.8, max. 10), ale też poniżej liczby transakcji na sekundę wykonywanych popularnymi kartami płatniczymi (około 25000-30000) na całym świecie.

Reklama

Platforma Stellar to nie tylko same transgraniczne płatności, ale również sposób na emisję dowolnego aktywa w postaci cyfrowego tokenu, którym mogą być dowolne papiery wartościowe, surowce, lub też tokeny wykreowane w zbiórkach funduszy na zasadzie modelu ICO. Otwiera to drogę do dalszej ekspansji platformy, a co za tym idzie zwiększa liczbę potencjalnych jej użytkowników  oraz liczbę przeprowadzonych transakcji poza główną, transgraniczną siecią powiązań bankowych.

Zespół Stellar nawiązał już współpracę z kilkoma najlepszymi międzynarodowymi korporacjami technologicznymi, takimi jak IBM, dzięki czemu cieszy się ogromnym wsparciem ze strony inwestorów korporacyjnych.

Widzimy się na szczycie?

Odkąd technologia łańcucha bloków (ang.: blockchain) stała się jedną z najbardziej przyszłościowych, a co się z tym wiąże również popularniejszych technologii, użytkownicy giełd mają niezliczone opcje na liście kryptowalut do zainwestowania. Niektóre z nich z pewnością będą zupełnie nieoczekiwaną i dochodową okazją inwestycyjną, a inne z kolei, wraz z upływem czasu, okażą się bardzo rozczarowujące: wszak najlepsze kryptowaluty do inwestowania nie powinny być jednakowo popularne wśród rzeszy inwestorów.

Zanim zaczniemy myśleć o inwestowaniu w kryptowaluty, bardzo ważne jest to, aby zrozumieć ich cechy i potencjał w długim okresie. Podobnie jak w przypadku inwestycje w nieruchomości, nie powinno się spieszyć z podjęciem konkretnej i ostatecznej decyzji.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Sebastian Seliga

Sebastian Seliga

Aktywny trader na rynku forex, rynku kryptowalut, rynku towarowym i akcyjnym. Były prop-trader na amerykańskich rynkach akcji. Wieloletni analityk rynków finansowych, ekspert metod inwestycyjnych bazujących na teorii fal Elliott’a i geometrii Fibonacciego. Analityk BitBay oraz no.1 na polskiej wersji portalu TradingView.


Reklama
Reklama