Merlin Group S.A. oraz Krypto Jam S.A. podpisały w czwartek 23 sierpnia umowę współpracy, której celem będzie stworzenie zdecentralizowanego programu lojalnościowego opartego na cyfrowych tokenach użytkowych. Planowana platforma lojalnościowa o nazwie mLoyalty ma być oparta na technologii blockchain i służyć tzw. tokenizacji lojalności klientów serwisów należących do Merlin Group, czyli wynagradzania ich cyfrowymi tokenami za dokonywanie zakupów.
Tokeny za zakupy
Umowa podpisana pomiędzy spółkami Merlin Group oraz, należącą do Rafała Zaorskiego, Krypto Jam jest realizacją założeń listu intencyjnego, o którym informowaliśmy w lipcu. Krypto Jam podejmie się stworzenia platformy pozwalającej na tokenizację lojalności klientów serwisów e-commerce, należących do spółki Merlin Group. Platforma mLoyalty ma być oparta na technologii blockchain i udostępniać cyfrowe tokeny użytkowe, które będą wynagradzać lojalność klientów spółki.
Krypto Jam zajmie się przede wszystkim procesem sprzedaży tokenów użytkowych podczas ICO, a także wdrożeniem i rozwojem funkcjonalności platformy mLoyalty, za co wg umowy zapłaci Merlin Group kwotę 5 mln PLN. Program lojalnościowy ma ruszyć najpóźniej w pierwszym kwartale 2019 r.
Wciąż nie wiadomo na jakiej platformie blockchain zostaną oparte lojalnościowe tokeny użytkowe, jednak Rafał Zaorski, prezes Krypto Jam, przyznaje że z dużym prawdopodobieństwem będzie to najpopularniejsza opcja, jaką jest Ethereum (ETH) w postaci smart-kontraktu ERC20. Ostateczna decyzja zapadnie w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Następnie zostanie opublikowany tzw. white-paper, określający cele, założenia i informacje techniczne na temat platformy oraz samej zbiórki funduszy w postaci ICO.
Kto komu płaci?
Zastanawiać może dlaczego to Krypto Jam zapłaci za stworzenie i implementację platformy dla Merlin Group, nie zaś odwrotnie. Warto zauważyć, że to Krypto Jam będzie emitować tokeny użytkowe i przeprowadzać ich sprzedaż podczas ICO, a także będzie dysponentem zgromadzonych funduszy, zaś Merlin Group otrzyma 5 mln złotych, bez względu na kwotę zebraną podczas ICO. Rafał Zaorski odważnie przyznał, że „to będzie ICO na dużą kwotę, a Krypto Jam celuje w stanie się jednorożcem” (start-upem o wycenie przekraczającej 1 mld dolarów).
Jak będzie działać program lojalnościowy eLoyalty?
Wg obecnie dostępnych informacji, spółka Merlin Group będzie sukcesywnie wprowadzać program tokenizacji lojalności do swoich sklepów internetowych, do których obecnie należą: merlin.pl (jeden z najstarszych sklepów internetowych w Polsce, powstały w 1999 r.), cdp.pl (sklep internetowy z grami komputerowymi i planszowymi), topmall.ua (sklep internetowy działający na terenie Ukrainy). Emisja tokenów z oczywistych względów będzie posiadać ograniczoną podaż (liczbę jednostek) i - co istotne - w całości zostanie wystawiona w ramach publicznej sprzedaży. Oznacza to, że wszystkie tokeny trafią do inwestorów (o ile znajdzie się odpowiednia liczba nabywców) i żadna część z nich nie zostanie przeznaczona dla Krypto Jam oraz Merlin Group, co ma miejsce w większości ICO.
Merlin Group będzie zobowiązany do zakupu tokenów lojalnościowych na rynku, co zapewni stały i realny popyt. Docelowa wycena tokenów ma rosnąć, ze względu na ograniczoną podaż i implementowanie platformy mLoyalty w kolejnych sklepach internetowych w przyszłości. Użytkownicy serwisów objętych programem lojalnościowym będą otrzymywać cyfrowe tokeny za dokonywanie zakupów. Za tokeny będzie można otrzymać m.in. rabaty na kolejne zakupy, bądź nabyć za nie konkretne przedmioty. Tokeny lojalnościowe docelowo będą również notowane na giełdach kryptowalut, co oznacza że ich użytkownicy będą mogli zamienić je na inne waluty cyfrowe.
Obecnie nie wiadomo jakie giełdy będą akceptować token programu mLoyalty, jednak Rafał Zaorski zapewnia, że będą to czołowe i rozpoznawalne platformy. Można domyślać się, że token lojalnościowy początkowo będzie dostępny na giełdzie BitBay, która od kilku miesięcy planuje udostępnienie handlu tokenami ERC20 (obecnie obsługuje m.in. Augur, Golem i Neufund).
Środki pozyskane z emisji tokenów podczas ICO zostaną wykorzystane przez Krypto Jam na rozwój platformy eLoyalty oraz pozyskanie lub wykupienie kolejnych sklepów internetowych i platform e-commerce, które będą z niej korzystać.
Więcej szczegółów poznamy po opublikowaniu white-paperu projektu, o czym będziemy na bieżąco informować.
Akcjonariusze Merlin Group reagują optymizmem
Notowana na NewConnect spółka Merlin Group (MRG, wcześniej AdMassive) zanotowała ponad dwunastoprocentowy wzrost po ogłoszeniu informacji o podpisaniu umowy z Krypto Jam. Obecnie akcje MRG są wyceniane na 1,07 PLN za sztukę. Kurs spółki zareagował znacznie mocniej 6 lipca, podczas pierwszej sesji po opublikowaniu listu intencyjnego Krypto Jam i Merlin Group, zapowiadającego rozpoczęcie prac nad stworzeniem tokenów lojalnościowych, zyskując na wartości o 60%. Emocje inwestorów jednak dość szybko opadły, skutkiem czego był powrót do poziomu notowań sprzed 6 lipca w nieco ponad miesiąc.
Notowania spółki Merlin Group (MRG) D1, NewConnect, źródło: stockwatch