Utrzymujące się zakłócenia w łańcuchach dostaw (niedobory półprzewodników, utrudniony dostęp i coraz późniejsze dostawy surowców, m.in. stali czy tworzyw sztucznych) dezorganizowały produkcję koncernów motoryzacyjnych, co skutkowało spadkiem eksportu pojazdów, części i akcesoriów.
Dobra koniunktura utrzymała się jedynie w segmencie pojazdów użytkowych, co przełożyło się na wysoką sprzedaż eksportową nadwozi.
Branża motoryzacja bardzo szybko odczuła negatywne konsekwencje konfliktu w Ukrainie. Mimo, że Rosja, Białoruś i Ukraina nie mają dużego znaczenia dla krajowej produkcji motoryzacyjnej (eksport części, nadwozi i pojazdów to ok. 5% całego eksportu branży), to wojna i sankcje pogłębiły zakłócenia światowych łańcuchów dostaw oraz spowodowały niekontrolowany wzrost cen surowców i komponentów.
* w nawiasach podano udział danego podsektora w eksporcie działu w 2020 r., w tytule udział sektora w eksporcie w 4q21
Wyzwaniem dla branży będzie dostosowanie do trudniejszego otoczenia gospodarczego – niższych wolumenów produkcji przy znacznie wyższych kosztach. Może to skłaniać koncerny do koncentracji produkcji w najbardziej zyskownych segmentach pojazdów, co pozwoli zwiększać marże i wartość sprzedaży, również sprzedaży eksportowej.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Eksportera Wojenna zawierucha, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk
Pobierz najnowszy Kwartalnika Eksportera