Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

sprzedaż detaliczna listopad 2022

Sprzedaż detaliczna w Polsce w listopadzie przebiła oczekiwania. Jej dynamika rok do roku jest znacznie większa, niż w USA.

Sprzedaż detaliczna w Polsce urosła w listopadzie 18,4% wobec 18,3% w październiku, a oczekiwano 16,9% - poinformował GUS. W cenach stałych sprzedaż urosła o 1,6% r/r, ale spadła o -0,3% m/m.

 

Reklama

 

Co ciekawe, dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce jest znacznie pokaźniejsza, niż w USA. Można wręcz uznać, że w Polsce szaleje konsumpcjonizm, mimo wysokiej inflacji. Przypomnijmy bowiem, że w USA w listopadzie sprzedaż detaliczna spadła zaskakująco o 0,6% m/m po mocnym wzroście w październiku o 1,3% m/m, a rok do roku urosła o 6,5% - coż to za wynik na tle polskiego +18,4%?

Zobacz również: Wynagrodzenia pobiły rekord wszech czasów, tyle jeszcze nigdy nie zarabialiśmy! Jest jednak jeden problem

 

 

Rośnie sprzedaż odzieży, spada na łeb sprzedaż paliw

Gdy zagłębimy się w strukturę sprzedaży, to widać, że w listopadzie rosła sprzedaż w trzech kategoriach: odzież (+18,9% r/r), meble i RTV/AGD (+4,5% m/m) oraz książki (+7,4% m/m). W pierwszym przypadku wpływ miała zapewne pogoda, w drugim – mundial w Katarze, a w trzecim – wcześniejsze, niż zazwyczaj, rozpoczęcie sezonu zakupów prezentów gwiazdkowych.

Reklama

Widać również redukcję zakupów dóbr podstawowych. Sprzedaż żywności i napojów bezalkoholowych realnie obniżyła się o 3,5% m/m, paliw o 4,2% m/m. W ujęciu rok do roku sprzedaż paliw spadła aż o 14,4%.

 

 

Eksperci przypominają, że wolumeny sprzedaży r/r podbijają uchodźcy z Ukrainy, których po 24 lutego przyjechało do Polski około 2 mln.

Zdaniem niektórych ekonomistów, w I kwartale 2023 r. należy spodziewać się słabszych wyników sprzedaży detalicznej. Taką opinię wyraża m.in. analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Sergiej Druchyn. „Badanie koniunktury wskazuje, że konsumenci historycznie najsłabiej oceniają perspektywy dla swojej sytuacji finansowej. Także płace realne w przyszłym roku będą spadać, co przyczyni się do słabych wyników konsumpcji” – stwierdza Druchyn.

Zobacz również: Prognozy dla giełd i akcji na 2023 – pachnie hossą. FXMAG zapytał analityków

Czytaj więcej