Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

sektor spożywczy wyniki

Dynamika sprzedaży żywności spowalnia, a w przypadku niektórych form handlu detalicznego wręcz spada.

  • Konkurencję ze strony dyskontów odczuwają przede wszystkim hipermarkety, ale także supermarkety.
  • Same dyskonty – biorąc pod uwagę najnowsze dane – również nie mają powodów do radości, gdyż dynamika ich przychodów słabnie.
  • Małe sklepy zapewne odnotowałyby znaczny spadek sprzedaży, gdyby w ich wynikach nie uwzględniono sklepów Żabka.

Co więcej, wydaje się, że największe wyzwania w zakresie popytu konsumpcyjnego i odpowiadającego mu asortymentu są jeszcze przed sklepami.

Wszyscy sprzedawcy detaliczni (łącznie z restauratorami/hotelami) obawiali się okresu października i listopada, kiedy to gospodarstwa domowe musiały zmierzyć się z dodatkowymi kosztami, m.in. węgla i gazu, oraz wydatkami związanymi z powrotem dzieci do szkół. Mimo tego udało się utrzymać w IV kwartale 2022 r. dotychczasowy poziom sprzedaży.

 

Zahamowanie rozwoju rynku pod względem oferty

  • Ze względu na inflację i malejącą siłę nabywczą gospodarstw domowych rośnie odsetek klientów, dla których cena ma zasadnicze znaczenie.
  • Jest to szczególnie dobrze widoczne na przykładzie tłuszczy, nabiału czy mięs i kiełbas. Rośnie udział tańszych mięs i kiełbas kosztem produktów z wyższej półki.
  • Sieci reagują na te zmiany poprzez ograniczanie asortymentu produktów z wyższej półki cenowej i poszerzanie tych ze średniej i niższej półki cenowej.
  • Kolejnym trendem jest zwiększanie udziału w ofercie sieci produktów podstawowych, tzw. core products.
  • Natomiast zmniejsza się udział towarów wprowadzanych do sprzedaży krótkoterminowo w celu zainteresowania klienta, tzw. in-outs.

 

Zobacz także: W nowym roku zastaniemy niższe ceny paliw? Zobacz, ile kosztuje paliwo dzisiaj – 29.12.2023 r.

Reklama

 

Mniej nowych inwestycji

  • Przewidujemy, że nawet sieci, które do tej pory dynamicznie się rozwijały i otwierały nowe sklepy, zaczną ograniczać inwestycje. Nie wynika to wyłącznie ze wspomnianego popytu konsumpcyjnego.
  • Mają również na to wpływ mniej korzystne warunki finansowania takich inwestycji (WIBOR wpływa nie tylko na kredyty hipoteczne, rośnie także oprocentowanie kredytów dla przedsiębiorstw) – i nie chodzi tu wyłącznie o ich wysoki koszt, ale także o inne warunki wynikające z wyższego ryzyka, takie jak ograniczony okres finansowania czy wymagany wysoki udział własny. Inwestycje w nowe sklepy na takich warunkach kredytowania mają niskie prawdopodobieństwo zwrotu.
  • Ogólnie rzecz biorąc, inwestycje w nowe sklepy przy wysokich kosztach budowy, ale i wysokich cenach najmu, są obecnie mało opłacalne.

 

Sektor spożywczy: sprzedaż spada, a analitycy nie widzą szans na poprawę - 1Sektor spożywczy: sprzedaż spada, a analitycy nie widzą szans na poprawę - 1

Czytaj więcej

Artykuły związane z sektor spożywczy wyniki