Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

rynek kosmetyków w polsce 2015

W branży kosmetycznej w Polsce działa kilkuset producentów (w bazie REGON w klasie PKD 20.42 – produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych zarejestrowanych jest ponad 1200 podmiotów), przy czym 90% z nich to mikrofirmy. Na koniec 2021 funkcjonowały 83 podmioty o zatrudnieniu powyżej 9 osób. Liczba pracujących wynosiła 15,4 tys.

W 59 firmach (71% ogółu) przeważa kapitał krajowy (wśród nich m. in. Ziaja, Dr Irena Eris, Eveline Cosmetics, Inglot, Bielenda, Delia); ich udział w przychodach ogółem branży na koniec 2021 sięgał 42%, a w zysku netto 53%. 24 podmioty z przewagą kapitału zagranicznego (w Polsce produkują największe światowe koncerny jak Beiersdorf, L'Oréal, Colgate-Palmolive, Oriflame czy Avon) wypracowują 58% przychodów branży i 47% wyniku finansowego.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 1Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 1

W 2021 sytuacja krajowych producentów kosmetyków zatrudniających powyżej 9 osób była korzystna, pod względem rentowności lepsza niż średnio w przetwórstwie przemysłowym. Branża osiągnęła przychody ogółem w wysokości 8,6 mld zł (+6,7% r/r) przy kosztach działalności 7,8 mld zł (+7,3% r/r). Wynik finansowy netto zwiększył się o 1,9% r/r. Znaczący wpływ na przychody ogółem miała sprzedaż eksportowa (w 2021 przychody z eksportu wzrosły o 9,8% r/r).

Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 2Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 2

Reklama

Sprzedaż eksportowa realizowana przez producentów kosmetyków (PKD 20.42) w 2021 wyniosła 3,5 mld zł. Udział sprzedaży eksportowej w przychodach ogółem minimalnie wzrósł do 41%, czyli był nieco mniejszy niż w przetwórstwie przemysłowym ogółem (45%). Jednak całkowity eksport kosmetyków z Polski jest znacznie większy, gdyż realizowany jest przez firmy z różnych branż, w tym przez firmy handlowe.

Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 3Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 3

Pierwsze miesiące 2022 przyniosły pogorszenie wyników producentów wyrobów kosmetycznych i toaletowych. Przychody dużych firm o zatrudnieniu powyżej 49 osób, dla których GUS udostępnił dane, zmniejszyły się o 7,6% r/r, co przy ograniczeniu kosztów o 4,5% r/r, zmniejszyło wynik finansowy netto o 37,2% r/r. Rentowność sprzedaży netto pogorszyła się o 2,9 pp r/r, do 6,3%

Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 4Sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów kosmetyków (PKD 20.42) [przychody i koszty, rentowność] - 4

Obniżenie przychodów mogło być spowodowane m.in. rosyjską agresją na Ukrainę, co wiązało się z zaprzestaniem wysyłki produktów do Rosji i Białorusi, ograniczeniem eksportu do Kazachstanu (problemy logistyczne) oraz zawieszeniem działalności w Ukrainie. Wybuch wojny negatywnie wpłynął na koszty produkcji.

Część surowców oraz opakowań sprowadzana z Ukrainy musiała być zastąpiona droższymi półproduktami z innych źródeł. Wyzwaniem dla krajowych producentów był także silny wzrost kosztów energii elektrycznej i gazu.

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu: “Monitoring Branżowy - Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej

Artykuły związane z rynek kosmetyków w polsce 2015