Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

park seo jun

Podczas oceny efektywności działań marketingowych lub sprzedażowych najczęściej pod uwagę brany jest wskaźnik konwersji. Można go zdefiniować jako doprowadzenie użytkownika do zamierzonej reakcji. Wskaźnik konwersji dla strony internetowej informuje o tym, jaki procent odbiorców podjął podczas odwiedzin witryny oczekiwane akcje. Warto zaznaczyć, że nie zawsze musi nim być zakup produktu! Przykładowymi celami konwersji są wypełnienie formularza, założenie konta czy też zapisanie się do newslettera. Podjęcie przez użytkownika powyższych działań może doprowadzić do faktycznej sprzedaży, a początkowo nieprzekonany internauta z czasem przekształci się w zadowolonego klienta. Jest to przyczyną, dla której marketerzy i specjaliści od e-commerce wdrażają na swoich stronach internetowych i platformach zakupowych szereg rozwiązań, mających na celu wzrost konwersji. Doskonałym ich przykładem są procesy z zakresu SXO.

 

SXO – co to jest?

SXO to termin, który powstał z połączenia pojęć SEO i UX. SEO jest skrótem od angielskiego search engine optimization i oznacza działania mające na celu uzyskanie przez witrynę wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Jako że proces ten jest dość skomplikowany, twórcy często korzystają z pomocy specjalistów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat SXO, koniecznie zajrzyj na stronę sxo.pl

Odpowiednio przeprowadzona optymalizacja pod kątem wyszukiwarek pozwala z powodzeniem wdrożyć strategię pozycjonowania sklepów internetowych i innych stron www. Wyróżniamy optymalizację on-site, na którą składają się działania takie jak wyposażenie treści w odpowiednie słowa kluczowe czy zdefiniowanie metadanych dla poszczególnych adresów URL. 

Reklama

Kolejny rodzaj działań SEO to tak zwana optymalizacja zewnętrzna, czyli off-site, która obejmuje budowanie obecności w social mediach oraz działania link buildingowe, w wyniku których do domeny prowadzić będzie wiele linków z innych wartościowych stron internetowych. Ma to bardzo korzystny wpływ na widoczność w wyszukiwarce, a więc również na wyniki sprzedażowe.

Pozycjonowanie to dość skomplikowana strategia. Na stronie https://sxo.pl/pozycjonowanie/ temat ten został jedak omówiony od A do Z, dlatego warto ją odwiedzić.

Można powiedzieć, że odbiorcą działań SEO jest nieustannie zmieniający się algorytm Google. Adresatem modyfikacji z zakresu UX są z kolei użytkownicy. SXO obejmuje zatem szereg czynników, które wpływają na przyjazność i intuicyjność strony internetowej. 

 

Co to jest UX? 

Pozycjonowanie to bardzo złożona strategia. Jej wdrożenie spędzać może sen z powiek wielu przedsiębiorcom, zwłaszcza tym, którzy działają w dużych, bardzo konkurencyjnych miastach. Nie ulega więc wątpliwościom, że najtrudniejszym obszarem do promowania swojej marki jest Warszawa. Jeśli zatem chcesz zadbać o pozycję swojej strony w Google, koniecznie zajrzyj na stronę https://sxo.pl/pozycjonowanie-warszawa/

Zajmijmy się jednak jednym z najistotniejszych aspektów pozycjonowania, czyli dbałością o wrażenia użytkownika. Bardzo ważnym elementem UX jest GUI, czyli graphical user interface. Składają się na niego funkcjonalności w witrynie, z których używa osoba ją odwiedzająca, aby wysyłać do domeny zapytania i wydawać konkretne polecenia. Na komfort użytkownika wpływ ma wiele czynników. Mowa tu zarówno o kolorystyce strony, jak i kompozycji czy zastosowanej typografii. Optymalizacja strony pod kątem SEO przekłada się na wzrost liczby odwiedzin na stronie lub w sklepie internetowym. Trzeba jednak zaznaczyć, że dopiero poprawa doświadczenia użytkownika sprzyja modelowaniu zachowań potencjalnych klientów i przekłada się na wcześniej wspomnianą konwersję. Jest to możliwe między innymi dzięki wdrażaniu dobrych praktyk optymalizacyjnych. 

Reklama

Standardy znanych nam dziś stron internetowych w większości bazują na heurystykach Nielsena. Jakob Nielsen to duński znawca użyteczności, który ma na swoim koncie między innymi działania dla giganta technologicznego takiego jak IBM, a swoje pierwsze książki dotyczące projektowania serwisów internetowych opublikował jeszcze w latach 90.  

Nielsen sformułował dziesięć heurystyk. Jedna z nich – czwarta heurystyka – mówi o zachowaniu standardów i utrzymaniu spójności działań. Standardem w budowaniu sklepów internetowych jest np. umieszczenie ikony koszyka w prawym górnym rogu witryny i logotypu marki po lewej stronie. Można więc założyć, że użytkownik na podstawie swoich wcześniejszych doświadczeń z innymi witrynami e-commerce spodziewał się będzie właśnie takich rozwiązań. Aspekt spójności odnosi się z kolei do jednakowego projektowania analogicznych elementów sklepu internetowego (np. taki sam kolor i czcionka na wszystkich przyciskach wezwań do działania).

 

Jak analizować skuteczność działań pod kątem SXO?

Uwzględniając zalecenia z heurystyk Nielsena, można sformułować różne hipotezy dotyczące optymalizacji witryny lub sklepu internetowego. Ważna jest natomiast stała weryfikacja wyników działań w dokładnych testach. Jednym z takich badań są testy A/B/(n), które polegają na opracowaniu co najmniej dwóch alternatywnych rozwiązań i porównaniu ich skuteczności. Hipoteza do badania może brzmieć na przykład: Jeżeli zmienimy czcionkę tekstu na przycisku z CTA “kup teraz” z mniejszej na większą, to wzrośnie liczba osób, która doda produkt do koszyka, ponieważ więcej odwiedzających dostrzeże to wezwanie. Użytkowników biorących udział w badaniu dzieli się na tyle grup, ile rozwiązań jest w danym czasie testowanych. Każda z nich powinna być tak samo liczna i dobrze zapoznana z wybranym wariantem projektowanego elementu. Na podstawie omówionego na początku wskaźnika konwersji określa się, która z badanych opcji bardziej zaangażowała odbiorców i skuteczniej zachęciła ich do podjęcia określonych działań. Warto też dodać, że do wykonania testów A/B można wykorzystać wiele przydatnych narzędzi takich jak: VWO, Optimizely czy AB Tasty.

Dzięki tego typu badaniom jesteśmy w stanie uniknąć zjawiska, które psycholodzy określają mianem false-consensus effect. Mowa tu o błędzie poznawczym, który polega na tym, że podczas oceniania czyjegoś zachowania lub przewidywania, jakie ktoś podejmie działanie, zakładamy wyjściowo, że ma on takie same doświadczenia, wiedzę i poglądy jak my. Przekładając to na realia e-biznesu, możemy stwierdzić, że właściciel witryny e-commerce, który zna jej funkcjonalność, zakłada, że wie, czego oczekują jego klienci. Niestety, w myśl false-consensus effect, często okazują się to błędne diagnozy. Dobrze opracowana strategia SEO obejmować powinna znacznie więcej badań i analiz.

Innym istotnym narzędziem wykorzystywanym do badań w UX są heat mapy, których zadaniem jest sprawdzenie, w jakim stopniu konkretne elementy struktury witryny skłaniają użytkowników do podjęcia określonych działań. Mapa ciepła ma postać screena ze strony internetowej z naniesionymi na niego kolorami: od czerwonego, przez pomarańczowy i żółty, po niebieski i fioletowy. Im chłodniejszy kolor, tym mniejsze zaangażowanie odbiorcy w działania na danym obszarze. Ciepłe barwy informują natomiast, że dane miejsce najbardziej przyciąga uwagę odwiedzającego. Podczas analizy heat mapy warto sprawdzić, czy rozmieszczenie kluczowych treści jest zgodne z miejscami na stronie, które okazują się najbardziej angażować użytkowników.

 

Połączenie SEO i UX

Reklama

Podczas wyboru agencji oferującej pozycjonowanie stron, warto zwrócić uwagę, czy oprócz SEO oferuje także optymalizację pod kątem UX. Działanie w ramach SEO polega na dostosowaniu witryny do wytycznych algorytmów Google. Dbanie o pozytywne wrażenia użytkownika sprawi natomiast, że internauci będą kojarzyć stronę ze starannie zaprojektowaną strukturą, łatwą i intuicyjną nawigacją oraz dbałością o nawet najdrobniejsze szczegóły. Szansa na to, że odwiedzą ją ponownie znacznie wówczas rośnie. Strategia ta pomaga w budowaniu profesjonalnego wizerunku i wiarygodności marki. Grupa iCEA posiada w swoim portfolio wielu klientów, w przypadku których synergia SEO oraz UX spowodowała wzrost konwersji, a co za tym idzie, przyczyniła się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży za pośrednictwem sklepów internetowych. Jeśli również chciałbyś wykorzystać potencjał SXO, koniecznie skontaktuj się z analitykami Grupa iCEA, którzy wykonają bezpłatny audyt SXO Twojej strony oraz zaproponują korzystne zmiany, które z powodzeniem wprowadzisz samodzielnie.

Czytaj więcej

Artykuły związane z park seo jun