Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ochrona rynku

W latach 2019-2020 OSM Koło opóźniało płatności na łączną kwotę kilkuset milionów złotych. Choć większość opóźnień wynosiła do 10 dni, zdarzały się przypadki, gdzie zaległości przekraczały 100 dni. Ponadto, w przypadku jakichkolwiek rozbieżności dotyczących ceny lub ilości towaru na fakturze, spółka wstrzymywała płatność za cały towar do czasu wyjaśnienia sprawy. Tego rodzaju praktyki uznano za niezgodne z dobrymi obyczajami handlowymi, ponieważ zobowiązania bezsporne powinny być regulowane terminowo.

 

Rynek mleka jest przez nas na bieżąco monitorowany pod kątem nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej przetwórców mleka wobec rolników. W wydanej decyzji stwierdziliśmy możliwe nieprawidłowości w długoterminowych umowach OSM Koło. Zobowiązałem spółdzielnię do zmiany praktyk - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 grafika numer 1 grafika numer 1

Reklama

 

W wyniku interwencji UOKiK, OSM Koło zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk i usunięcia ich skutków. Obejmuje to zapłatę wszystkich opóźnionych należności wraz z odsetkami za okres od 1 stycznia 2019 roku do momentu uprawomocnienia się decyzji Prezesa UOKiK. Spółka ma także zmienić umowy z dostawcami, aby wyeliminować przesłanki warunkujące zapłatę całej należności dostarczeniem prawidłowo wystawionej faktury. Na realizację zaległych płatności spółka będzie miała 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji, a na zaproponowanie zmian w umowach – 3 miesiące.

Decyzja UOKiK ma na celu poprawę sytuacji dostawców i zapewnienie, że podobne praktyki nie będą miały miejsca w przyszłości. Spółka już rozpoczęła wdrażanie procedur, które mają przyspieszyć proces wyjaśniania rozbieżności oraz wprowadziła zasady płatności za faktury sporne w części, która nie budzi zastrzeżeń.

Więcej informacji na temat decyzji UOKiK można znaleźć na stronach UOKiK.

 

Reklama

 

 

 

Czytaj więcej