Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

notowania akcji relpol

  • Spółka podała już w połowie lutego’24 wstępne jednostkowe wyniki za 2023. Finalne jednostkowe wyniki są wyższe głównie ze względu na końcowe rozliczenie dotacji z NCBiR (w 3Q’23 spółka odpisała koszty projektu B+R na poziomie 3,9 mln PLN, w 4Q’23 zaksięgowano dotację na poziomie 1,8 mln PLN, co nie było ujęte w wynikach wstępnych).
     
  • Poniżej komentarz do finalnych wyników skonsolidowanych.
  • W 4Q'23 na poziomie przychodów Relpol miał 27,8 mln PLN (-26% r/r). Sprzedaż na rynku polskim spadła o 39% r/r. Sprzedaż eksportowa spadła o -17% r/r (w tym w Niemczech o -4% r/r).
  • Rentowność brutto ze sprzedaży była trochę wyższa r/r (17% vs 16% rok temu, ale są to poziomy sporo niższe niż w 1H’23). Zwracamy uwagę na stabilizację kosztów materiałów, ale z drugiej strony na mocny PLN mógł ograniczać marżowość eksportu.
  • Rentowność produkcji w 4Q’23 wyniosła tylko 4% a sprzedaż towarów miała 66% - pytanie czy spółka nie dokonała tu jakiś korekt względem wyników 1-3Q’23 ponieważ taki marże wskazują na duże odchylenie od standardowych wartości.
  • EBITDA wyniosła 3,6 mln PLN (vs 3,2 mln PLN rok temu). Wynik jest wsparty przez +2,3 mln PLN salda pozostałej działalności operacyjnej (w tym 1,8 mln PLN dotacja).
  • Wynik netto wyniósł 1,5 mln PLN (vs +0,5 mln PLN w 4Q'22).
  • Cash flow operacyjny: +0,4 mln PLN (vs +1,1 mln PLN rok temu).
  • CAPEX: 8,8 mln PLN w 4Q’23 (15,5 mln PLN w całym 2023 roku).
  • Dług netto po 4Q'23: 23,7 mln PLN (vs 13,9 mln PLN rok temu).
  • W marcu 2024 roku spółka zakończyła inwestycję w stworzenie nowego przekaźnika bistabilnego oraz prototypowej linii automatycznego montażu (linia zapewnia możliwość produkcji zarówno przekaźników bistabilnych jak i zwiększy potencjał produkcji przekaźników przemysłowych monostabilnych). W 2024 roku produkty z tej linii będą włączane do sprzedaży.
  • Według zarządu bieżący rok będzie stanowił dla spółki wyzwanie związane przede wszystkim z okresem niższego portfela zamówień i utrzymującym się spowolnieniem gospodarczym. Najważniejszym zadaniem przed spółką w 2024 roku będzie pozyskanie nowych klientów i projektów na dotychczasowych rynkach oraz rozszerzenie zasięgu sprzedaży o nowe rynki dla zbudowanego potencjału produkcyjnego. Zarząd wskazuje, że w ostatnim czasie udało się pozyskać nowe projekty z obszaru Bliskiego Wschodu (Arabia Saudyjska, ZEA). Spółka liczy na ożywienie gospodarcze w 2H’24 w Europie oraz wpływ środków z KPO na rynku polskim. Jednocześnie zarząd wskazuje, że od 2H’23 nasilać zaczęła się presja cenowa konkurencji.
  • Spółka szacuje, że przeciętnie w skali roku nadwyżka wpływów nad wydatkami walutowymi wynosi ok. 6,0 mln EUR. W 2022 i 2023 roku spółka nie zawierała transakcji zabezpieczających.
  • Spółka wskazała, że w 1Q’24 przychody mogą być o 40% niższe r/r, czyli na poziomie ok 32 mln PLN (poziom zbliżony do 1Q’21). Negatywnie na dynamikę wpływa wysoka baza, utrzymująca się słaba koniunktura od 2H’23, wpływ sankcji na Rosję na portfele zamówień części klientów spółki).
  • Zarząd wskazał także, że według raportu Relays Global Market Report 2024 ze stycznia 2024 globalny rynek przekaźników wzrośnie z 6,86 mld USD w 2023 do 7,05 mld USD w roku 2024, a w 2028 roku oczekuje się poziomu 8,65 mld USD. Źródłem wzrostu mają być inwestycje w projekty pozyskiwania energii słonecznej oraz rosnąca liczba pojazdów elektrycznych.

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

 

Komentarz BDM: Wyniki za 4Q’23 nie są zaskoczeniem w świetle przedstawionych wcześniej wstępnych wyników jednostkowych (poza zaksięgowaniem dotacji, co zakładaliśmy wcześniej na 1Q’24). Spółka odnotowała mocny spadek przychodów a rentowność brutto ze sprzedaży wyraźnie skorygowała się względem 1H’23. Początek roku zapowiada się słabo (duży spadek przychodów r/r w 1Q’24). Spółka wskazuje na nasilanie się presji cenowej, niekorzystne jest także umocnienie PLN vs EUR. Spółka zakończyła na początku roku kluczowy projekt inwestycyjny. Obecnie przed spółką wyzwanie pozyskania nowych rynków i klientów. Zarząd liczy na poprawę koniunktury w 2H’24.

 

Zobacz także: Fabrity Holding akcje prognozy na najbliższe dni. Nowa strategia spółki w realizacji - pierwsze efekty już są

Reklama

 

 grafika numer 2 grafika numer 2

 grafika numer 3 grafika numer 3

 

Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0

 


 

Reklama

Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)!  Obserwuj FXMAG>>

 


Czytaj więcej

Artykuły związane z notowania akcji relpol