Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

jak uzyskać świadectwo energetyczne

28 kwietnia weszło w życie nowe prawo dotyczące obowiązku przygotowania dokumentu zwanego świadectwem charakterystyki energetycznej budynku. Jednak co tak naprawdę oznacza to dla właścicieli mieszkań?

Od teraz kupujący bądź wynajmujący mieszkanie musi otrzymać świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu, a informacja o jego przekazaniu jest odnotowana w akcie notarialnym. Określa ono zapotrzebowanie na energię wykorzystywaną do ogrzewania, wentylacji czy przygotowania ciepłej wody. Może być sporządzony w wersji papierowej lub elektronicznej. Zawsze jednak musi zawierać numer przypisany w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków i podpis uprawnionej osoby. Świadectwo jest ważne przez 10 lat, o ile nie zostaną przeprowadzone prace modernizacyjne. Zalicza się do nich działania, które mogą zmienić zużycie energii: np. wymiana okien, źródła ciepła czy docieplenie budynku.

 

Cel: ułatwić dostęp do informacji o kosztach utrzymania mieszkania

Czemu ma służyć nowe prawo? Ma promować efektywne energetycznie budownictwo i uświadamiać na temat możliwości oszczędzania energii w budynkach.

– Wprowadzona zmiana przede wszystkim pozwoli kupującym łatwo oszacować, jakie będą koszty utrzymania lokalu. Nie każdy pamięta o tym, aby wybierając mieszkanie, uwzględniać również wydatki na eksploatację. Zazwyczaj, biorąc pod uwagę finanse, nabywcy zwracają uwagę na koszt metra kwadratowego i niekiedy również na dodatkowe wydatki, związane z kredytem czy taksą notarialną. Tymczasem zapotrzebowanie na energię to ważna informacja, która wpływa na domowy budżet przez cały czas – zauważa Tomasz Bednarek z biura sprzedaży dewelopera WPBM „Mój Dom” S.A.

Reklama

 

Obowiązki dla dewelopera i właściciela

Jakie obowiązki spoczywają na deweloperze, a jakie na właścicielach mieszkań? Inwestor musi dołączyć świadectwo charakterystyki energetycznej całego budynku do zawiadomienia o zakończeniu budowy czy wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Z kolei właściciel mieszkania musi zlecić przygotowanie takiego dokumentu, jeśli zamierza sprzedać lub wynająć komuś swoje M.

Warto pamiętać, że obowiązek ten spoczywa tylko na tych, którzy mają w planach sprzedaż lub wynajem. Jeśli zatem ktoś korzysta z mieszkania na własny użytek, nie musi posiadać takiego dokumentu – tłumaczy Tomasz Bednarek.

Dokument może sporządzić wyłącznie osoba uprawniona w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków. Lista ta jest dostępna na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Jeśli świadectwo nie zostanie przekazane przy sprzedaży czy wynajmie lokalu, właścicielowi może grozić kara nawet do kilku tysięcy złotych.

Czytaj więcej