Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

inwestorka

Polki odpowiadają za dyscyplinę finansów domowych, a Panowie na swoje barki biorą ciężar inwestycji, wynika z badania Prudential. Stosunek inwestujących mężczyzn do kobiet wynosi blisko 2:1. Czy to oznacza, że mężczyźni są lepszymi inwestorami? Biorąc pod uwagę badania, okazuje się, że niekoniecznie. Czemu więc kobiety stronią od inwestycji i jak pokonać własne obawy?

W portfelach kobiet na całym świecie znajduje się całkiem niezła suma, liczona w bilionach dolarów. Dokładnie to aż w 72 bilionach. Jak wynika ze statystyk, to na kobietach ciąży odpowiedzialność za gospodarowanie bieżącymi wydatkami. Panie odpowiedzialne są aż za 85% wszystkich wyborów konsumenckich. Kobiety zdecydowanie częściej (89%) niż panowie (11%) decydują również o tym co się dzieje na rachunkach bankowych. Możemy zaryzykować stwierdzenie, że to właśnie kobiety rozdają karty, gdy chodzi o podejmowanie decyzji finansowych związanych z bieżącym funkcjonowaniem. Jednak, gdy w grę wchodzi pomnażanie kapitału, w większości przypadków panie mówią „pas” i oddają pałeczkę mężczyznom. Badania Prudential pokazują, że kobiety podchodzą do ryzyka inwestycyjnego inaczej niż mężczyźni; rzadziej obracają zgromadzonymi środkami i to pomimo niekorzystnej oferty depozytowej na rynku bankowym.

Płeć ma wpływ na inwestycje?

Lokaty bankowe, inwestycje na giełdzie czy fundusze kapitałowe – te i inne produkty oszczędnościowe wybiera 37% Polaków ankietowanych przez Prudential. Pogłębiona analiza wyników badania Family Index Prudential, które firma zrealizowała przed wprowadzeniem na rynek produktu PRU Inwestycja, pokazuje, że produkty inwestycyjne w oszczędzaniu wykorzystuje tylko 25% kobiet i aż 40% mężczyzn2.

Brak decyzji to też wybór, który w tym konkretnym przypadku może mieć wpływ na jakość naszego życia. Zachowawczość w obracaniu zgromadzonymi środkami stanowi poważną przeszkodę w budowaniu bezpiecznej przyszłości finansowej – zauważa Radek Gołaszewski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów w Prudential. Jak pokazują badania, kobiety nie powinny bać się inwestowania, gdyż biorąc pod uwagę osiągane przez nie wyniki, radzą sobie lepiej niż panowie. Ich portfele wypracowują lepsze wyniki niż portfele mężczyzn, wynika z badania Fidelity Investments „2021 Women and Investing Study"3.

Reklama

Powyższe badania dowodzą, że inwestujące kobiety średnio osiągają dodatnie stopy zwrotu i wyprzedzają mężczyzn o 40 punktów bazowych, czyli 0,4 proc. Blisko dekada pomiarów i analiz, zrealizowanych na podstawie rocznych wyników 5,2 mln kont nie pozostawia wątpliwości: kobiety świetnie radzą sobie z inwestycjami, nawet minimalnie wyprzedzając panów.

Strach czy ostrożność?

Gdzie więc upatrywać przyczyny takiej zachowawczości u Pań? Wyniki badań Prudential pokazują, że strach ma wielkie oczy i to on jest głównym winowajcą. W pytaniu: „Która z poniższych postaw jest Panu(i) najbliższa przy oszczędzaniu i inwestowaniu pieniędzy?” dwa razy więcej mężczyzn (42 proc. do 21 proc.) odpowiedziało, że dopuszcza ryzyko minimalnej straty, oczekując w zamian wzrostu wyższego niż inflacja. Jak widać, panowie podchodzą mniej bojaźliwie do tematu inwestycji. Jednocześnie aż dwukrotnie więcej kobiet niż mężczyzn (32 proc. do 16 proc.) do tego stopnia obawia się ryzyka, że jest w stanie przeboleć stopę oprocentowania inwestycji niższą niż wskaźnik inflacji.

Tak strach, jak i chciwość to emocje, które mogą skutecznie ograniczyć sukcesy inwestora4. Jednak ich pojawienie się wynika w głównej mierze z braku odpowiedniej wiedzy. – Nikt nie rodzi się inwestorem, nie każdy ma także chęci i predyspozycje, by nim zostać, co nie oznacza, że automatycznie powinniśmy zrezygnować z możliwości pomnażania kapitału. Rynek inwestycji także ewoluuje, zmierzając w kierunku zrozumiałych, łatwych w obsłudze, prokonsumenckich produktów. Dlatego pojawiają się nowości produktowe, dostosowane do potrzeb mniej doświadczonych lub bardziej zachowawczych klientów – dodaje Radek Gołaszewski, odpowiedzialny także za wdrożenie i rozwój produktów inwestycyjnych, w tym PRU Inwestycja, które wyróżniają się zastosowaniem mechanizmu „wygładzania”, czyli ograniczania wpływu codziennych wahań na rynkach finansowych na aktualną wartość inwestycji. To nowe rozwiązanie w ofercie Prudential, opracowane z myślą o klientach poszukujących długoterminowych, alternatywnych sposobów na zainwestowanie wolnych środków, jakie dotychczas lokowali w banku i w zamian za wyższy potencjał zysku niż na lokatach są skłonni podjąć ryzyko inwestycyjne. Jednocześnie nie mają czasu i odpowiedniej wiedzy, by samodzielnie zainwestować w rynek papierów wartościowych.

Badania zrealizowane w Polsce przez Prudential nie pozostawiają wątpliwości – inwestowanie to w większości domena mężczyzn. Warto to zmienić i zachęcić płeć piękną do pomnażania zgromadzonego kapitału, ponieważ międzynarodowe analizy poświadczają, że kobiety, które odważyły się na inwestycje, osiągają lepsze wyniki niż panowie. – Rynkowych alternatyw dla konwencjonalnych produktów bankowych nie brakuje, każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jedyne, o czym powinniśmy pamiętać, to rozsądek. Nie inwestujmy wszystkich zebranych oszczędności w jeden produkt, rozbijajmy kapitał pomiędzy różnorodne instrumenty i cierpliwie czekajmy na efekty – radzi ekspert.

Źródła:

Reklama

https://www.cnbc.com/2019/09/02/this-is-how-millennials-are-shaping-the-new-economy.html

2 Badanie Prudential Family Index 2020 „Oszczędności i finanse Polaków w dobie pandemii SARS-Cov-2, IX 2020" /badanie ogólnopolskie/próba reprezentatywna 25-45 lat/badanie przeprowadzone we wrześniu 2020 roku/CAWII/IQS.

3 https://www.cnbc.com/2021/10/27/why-women-get-better-returns-on-their-investments-than-men.html 

4 https://www.parkiet.com/Gra-gieldowa/308059947-Strach-i-chciwosc-czyli-rola-emocji-w-inwestowaniu.html 

PRUDENTIAL W POLSCE

Reklama

Prudential prowadzi działalność w Polsce od marca 2013 r. Firma wchodzi w skład założonej w 1848 r. brytyjskiej grupy ubezpieczeniowej. Prudential działał w Polsce od 1927 do 1939 r., oferując ubezpieczenie na życie jako angielska spółka akcyjna Towarzystwo Ubezpieczeń Prudential oraz pod polską marką, przejętą przez Prudential w 1927 roku, Towarzystwo Ubezpieczeń „Przezorność”. Obecnie firma działa w Polsce jako Prudential International Assurance plc Spółka Akcyjna Oddział w Polsce. Prudential oferuje rozwiązania, które zapewniają ochronę ubezpieczeniową połączoną z możliwością oszczędzania na dowolny cel. Rozwija również swoją ofertę produktową, wprowadzając do niej szereg umów dodatkowych, zabezpieczających Klientów finansowo np. na wypadek poważnego zachorowania albo na wypadek poważnego inwalidztwa. Obecnie produkty Prudential są oferowane przez około tysiąc osób działających w imieniu Agenta wyłącznego, tj. Prudential Polska Sp. z o.o. i prawie pięć tysięcy osób działających w imieniu multiagencji współpracujących z Prudential. Przedstawiciele wyłączni Prudential pracują w sieci 20 oddziałów, w największych miastach Polski. Firma stawia na rozwój sieci własnej i planuje pozyskać do współpracy ok. trzy tysiące osób.

Motto Prudential brzmi: „Od ponad 170 lat. staramy się robić więcej niż inni, bo dla kogoś może to znaczyć wszystko”. To powód, dla którego firma konsekwentnie komunikuje swoją wieloletnią tradycję i kluczową dla ubezpieczyciela wartość dotrzymywania obietnic. Prudential wsparł produkcję filmu „Warszawa 1935”, ukazującego piękno przedwojennej Warszawy, Przedstawił prawdziwe historie spadkobierców posiadaczy przedwojennych polis, wystawionych jeszcze za czasów II Rzeczpospolitej. Firma w dalszym ciągu poszukuje spadkobierców swoich klientów sprzed drugiej wojny światowej, a do tej pory wypłaciła ponad 20 mln funtów szterlingów tytułem świadczeń z przedwojennych polis. Informacje o poszukiwaniach potomków dawnych klientów można znaleźć na polskiej stronie internetowej Prudential. Lista przedwojennych klientów firmy znajduje się tutaj: https://www.prudential.pl/historia Prudential wspierał również akcję społeczną „Daję Słowo”, mającą na celu przywrócenie wartości danemu słowu oraz promującą dotrzymywanie obietnic. W czerwcu 2015 r. Prudential został wyróżniony Grand Prix w konkursie Golden Arrow za najlepszą i najbardziej efektywną kampanię reklamową roku w Polsce. W październiku 2015 r. kampania o dotrzymanych obietnicach zwyciężyła również w kategorii „Ubezpieczenia i inwestycje”, otrzymując srebrną statuetkę Effie (złotej nie przyznano), a w 2016 r. ubezpieczyciel ponownie został wyróżniony nagrodą Golden Arrow za najlepszą kampanię zintegrowaną oraz Złotym Effie za najbardziej efektywną kampanię reklamową w ubezpieczeniach za pierwszą odsłonę kampanii „Młodzi Bogowie”. Specjalny serwis poświęcony tematom kampanii znajduje się pod adresem www.mlodzibogowie.pl. Jesienią 2018 r. Prudential został wyróżniony Srebrnym Effie w kategorii „Ubezpieczenia i Inwestycje” oraz Złotym Effie w kategorii „Long term marketing excellence” – serią tak chlubnych nagród jak do tej pory może pochwalić się jedynie Prudential Polska wśród firm ubezpieczeniowych w naszym kraju.

Od wiosny 2016 r. prezesem Prudential w Polsce jest Jarosław Bartkiewicz.

Czytaj więcej