Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

inpost nadaj

Grupa InPost, niekwestionowany lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, w 2022 roku osiągnęła imponujące rezultaty na wszystkich kluczowych rynkach, kończąc rok spektakularnymi wynikami zarówno pod względem przychodów, zysku EBITDA, jak i obsłużonych wolumenów. Przychody za 2022 rok wzrosły o 53,8% r/r, osiągając 7 079,1 mln zł, skorygowana EBITDA wzrosła o 20,6% r/r, osiągając wartość 1 961,4 mln zł, natomiast wolumen obsłużonych przesyłek zwiększył się w ciągu roku o 44% r/r, sięgając 744,9 mln sztuk. Już ponad 40% przychodów Spółka osiąga z zagranicy (25% w roku 2021).

Rekordowe przychody Grupy InPost w 2022! Skorygowana EBITDA osiągnęła poziom 1 961,4 mln zł po wzroście o 20,6% r/r - 1Rekordowe przychody Grupy InPost w 2022! Skorygowana EBITDA osiągnęła poziom 1 961,4 mln zł po wzroście o 20,6% r/r - 1

 

 

Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost

Reklama

W 2022 roku Grupa InPost dynamicznie kontynuowała ekspansję, rosnąc powyżej rynku w każdym kluczowym kraju, w którym jest obecna. Pomyślny rozwój firmy oraz wzrost wolumenów wyprzedzający rynkowe tempo, mimo trudnych warunków w sektorze
e-commerce, potwierdza efektywność modelu biznesowego i jego odporność na wymagające otoczenie makroekonomiczne. W Polsce Grupa InPost utrzymuje niekwestionowaną pozycję lidera, systematycznie umacniając swoją pozycję rynkową. Tymczasem na rynkach międzynarodowych, Grupa skupia się na rozwoju własnej sieci, kreowaniu świadomości marki oraz podnoszeniu jakości oferowanych usług. Międzynarodowa ekspansja Grupy InPost w 2022 roku stanowi ważny etap w kreowaniu autentycznie paneuropejskiej marki. W 2023 roku InPost będzie konsekwentnie realizować strategię zrównoważonego rozwoju Grupy, dążąc do przeobrażenia rynku logistyki e-commerce w całej Europie.

 

KLUCZOWE INFORMACJE

  • Wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek na wszystkich rynkach do 744,9 mln w 2022 r. (+44% r/r).
  • Wzrost sieci punktów OOH (Out of Home – dostawy poza adresem zamieszkania) Grupy o 29% r/r do 54 059, w tym wzrost sieci urządzeń Paczkomat® o 37% r/r do 27 939.
  • Rekordowe przychody w wysokości 7 079,1 mln zł w 2022 r. (+53,8% r/r), z czego 40,7% stanowiły przychody z rynków międzynarodowych (w porównaniu do 25,0% zagranicznych przychodów Grupy w 2021 r.).
  • Rekordowa skorygowana EBITDA w wysokości 1 961,4 mln zł, (+20,6% r/r).
  • Działalność Grupy w Polsce wygenerowała w 2022 r. 673,7 mln zł wolnych przepływów pieniężnych (Free Cash Flow), ponad dwukrotnie więcej w stosunku do roku 2021.
  • InPost odnotował imponujący wzrost na każdym z kluczowych rynków:
  • W 2022 roku w Polsce udział wolumenowy InPost w rynku przesyłek
    e-commerce wzrósł do 43%, wolumen obsłużonych paczek osiągnął rekordowe 508,4 miliona (+20% r/r). Przychody w 2022 roku wyniosły 4,2 mld zł (+21,6% r/r), a skorygowana EBITDA 1,8 mld zł (+14,3% r/r), pomimo bardzo trudnego otoczenia rynkowego i presji inflacyjnej. Na koniec roku spółka posiadała sieć 19 306 urządzeń Paczkomat® (+17% r/r).
  • W ramach Mondial Relay, Grupa Inpost obsłużyła 213,2 miliona paczek (+21,21% r/r). Przychody Mondial Relay w 2022 roku wzrosły do 2,7 mld zł. (+17,4%[1] r/r), na koniec roku w ramach Mondial Relay funkcjonowały 2 564 urządzenia Paczkomat® InPost (+2 251 urządzeń w stosunku do końca 2021) oraz 19 446 punktów PUDO (+10% r/r).
  • W Wielkiej Brytanii popyt na usługi świadczone poprzez Paczkomat® InPost przekroczył oczekiwania. Wolumen obsłużonych paczek wzrósł o 151% r/r, osiągając poziom 20,5 mln. Na koniec 2022 roku w Wielkiej Brytanii funkcjonowało 4 835 urządzeń Paczkomat® InPost (+53% r/r).

 

PERSPEKTYWY NA ROK 2023

W 2023 roku Grupa InPost skupi się na dalszym rozwijaniu swojej obecności na rynkach międzynarodowych, czerpiąc z doświadczenia zdobytego na polskim rynku. W pierwszych miesiącach bieżącego roku w Polsce zaobserwowano spowolnienie rynku e-commerce, dlatego w bieżącym roku Grupa spodziewa się jednocyfrowego wzrostu wolumenów rynkowych. Tak jak w latach poprzednich, celem InPost jest osiągniecie wzrostu wolumenów obsłużonych przesyłek powyżej dynamiki rynkowej i zwiększenie udziału w rynku. Dodatkowo, Grupa spodziewa się utrzymania silnej presji kosztowej, jednak wprowadzone na przełomie 2022 i 2023 zmiany cen, wraz z oczekiwanym wzrostem wolumenu, powinny wpłynąć na wzrost skorygowanej marży EBITDA r/r.

We Francji Grupa zamierza skupić się na poprawie efektywności operacyjnej i zwiększeniu udziału w rynku B2C. Biorąc pod uwagę utrzymującą się słabość popytu konsumenckiego, InPost prognozuje jednocyfrowy wzrost wolumenu rynku e-commerce w 2023 roku. Spółka oczekuje również dalszego wzrostu wolumenów Mondial Relay, przekraczającego parametry wzrostu rynkowego. Jeżeli chodzi o rentowność, spodziewany jest stopniowy wzrost marży EBITDA.

Reklama

W Wielkiej Brytanii priorytetem Grupy na 2023 rok będzie rozwiązanie ograniczeń w obszarze operacji logistycznych, co przełoży się na poprawę jakości i niezawodności świadczonych usług. To umożliwi budowanie zaangażowania wśród konsumentów i sprzedawców, zwiększenie udziału Spółki w segmencie B2C, a w konsekwencji poprawę marż w perspektywie średnio- i długoterminowej. Grupa InPost oczekuje osiągnięcia progu rentowności na poziomie skorygowanej EBITDA w Wielkiej Brytanii w końcówce roku 2023 oraz osiągnięcia zyskowności prowadzonej działalności na rynku brytyjskim w całym 2024 roku.

Grupa InPost zakłada, że wydatki inwestycyjne w 2023 r. wyniosą 1,1 - 1,2 mld zł, z czego większość zostanie przeznaczona na rozwój na rynkach międzynarodowych. Biorąc pod uwagę wysoką zdolność do generowania wolnych środków pieniężnych w Polsce, przy takim poziomie nakładów inwestycyjnych, Grupa powinna wygenerować dodatnie przepływy finansowe w całym 2023 roku, poprawiając tym samym wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA na koniec roku.

Jak dotąd w I kwartale 2023 r. w Polsce, mimo oznak spowolnienia wydatków konsumpcyjnych, wolumeny obsługiwanych przesyłek nadal rosną w dwucyfrowym tempie. We Francji Grupa odnotowuje nieco wolniejszy wzrost niż w Polsce, ale nadal jest to wzrost dwucyfrowy r/r. Natomiast pozostałe rynki wykazują podobną dynamikę wzrostu do zanotowanej w 2022 r.

 

 

O InPost

Reklama

InPost (AEX: INPST) to wiodąca platforma dostaw dla e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze Paczkomaty® oznaczone żółto-czarnym logo pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się charakterystycznym elementem polskich miast. Dziś sieć Paczkomatów® InPost jest największą i najwygodniejszą automatyczną siecią odbioru i nadawania przesyłek w Europie – to łącznie niemal 28 tysięcy nowoczesnych urządzeń, z czego już ponad 19 tysięcy w Polsce. InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce w Polsce, współpracując z ponad 40 000 e-sprzedawców. Tylko w roku 2022 firma w ramach usług kurierskich i w Paczkomatach obsłużyła 744,9 milionów przesyłek.

Od samego początku ambicją Rafała Brzoski było wyjście daleko poza granice kraju i stworzenie największego sukcesu biznesowego Polski na arenie europejskiej. Usługi InPost są dziś dostępne także dla klientów w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpani, Portugali i krajach Beneluxu. W lipcu 2021 roku InPost przejął za 513 mln euro francuskiego potentata logistycznego Mondial Relay, co było największą polską prywatną inwestycją zagraniczną. Wejście firmy w 2021 roku na giełdę EURONEXT-Amsterdam było największym debiutem europejskiej spółki technologicznej w historii kontynentu.

 

 

 

Disclaimer

Reklama

Niniejszy tekst stanowi fragment informacji prasowej opublikowanej przez InPost S.A. w dniu 31 marca 2023 r., dotyczącej wyników za okres dwunastu miesięcy zakończony 31 grudnia 2022 r. ("Informacja prasowa"), która jest dostępna na stronie internetowej InPost pod adresem https://inpost.eu/investors/financial-results. W przypadku jakiejkolwiek sprzeczności lub rozbieżności pomiędzy niniejszym fragmentem a Informacją Prasową, decydująca jest treść Informacji Prasowej. Informacja Prasowa zawiera informacje poufne dotyczące Spółki w rozumieniu art. 7 ust. 1 Rozporządzenia UE w sprawie nadużyć na rynku (MAR).

Niniejszy fragment Informacji Prasowej zawiera sformułowania odnoszące się do przyszłości. Poza raportowanymi wynikami finansowymi i informacjami historycznymi, wszystkie stwierdzenia zawarte w niniejszym fragmencie Informacji Prasowej, w tym między innymi dotyczące naszej sytuacji finansowej, strategii biznesowej oraz planów i celów zarządu w zakresie przyszłej działalności, są lub mogą być uznane za informacje dotyczące przyszłości, które odzwierciedlają aktualne poglądy Spółki w odniesieniu do przyszłych zdarzeń oraz wyników finansowych i operacyjnych. Te sformułowania dotyczące przyszłości mogą charakteryzować się występowaniem wyrażeń dotyczących przyszłości, w tym zwrotów „uważa”, „szacuje”, „planuje”, „przewiduje”, „spodziewa się”, „zamierza”, „może”, „będzie” czy „powinno” lub ich zaprzeczeń bądź innych odmian lub odpowiedników, a także zawierać omówienie strategii, planów, celów, przyszłych zdarzeń lub zamiarów. Te sformułowania dotyczące przyszłości oparte są na przekonaniach, założeniach i oczekiwaniach Spółki dotyczących przyszłych zdarzeń i trendów mających wpływ na przyszłe wyniki Spółki, z uwzględnieniem wszystkich informacji aktualnie dostępnych dla Spółki i jako takie nie stanowią gwarancji przyszłych wyników. Ze względu na swój charakter, informacje dotyczące przyszłości wiążą się z ryzykiem i niepewnością, ponieważ odnoszą się do zdarzeń i zależą od okoliczności, które mogą, ale nie muszą wystąpić w przyszłości, a Spółka nie może zagwarantować dokładności i kompletności informacji dotyczących przyszłości. Szereg istotnych czynników, z których nie wszystkie są znane Spółce lub znajdują się pod jej kontrolą, może spowodować, że rzeczywiste wyniki lub rezultaty będą się istotnie różnić od tych wyrażonych w jakimkolwiek oświadczeniu dotyczącym przyszłości, w wyniku ryzyka i niepewności, przed którymi stoi Spółka. Ostrzega się czytelników, aby nie polegali nadmiernie na tych informacjach dotyczących przyszłości, które są aktualne wyłącznie w dniu publikacji niniejszego fragmentu Informacji Prasowej i mogą ulec zmianie bez uprzedzenia. Poza przypadkami wymaganymi przez obowiązujące prawo lub obowiązujące zasady każdej giełdy, na której nasze papiery wartościowe mogą być przedmiotem obrotu, nie mamy zamiaru ani obowiązku aktualizowania informacji dotyczących przyszłości.

 

  1. Wzrost w stosunku do 2021 liczony na podstawie danych pro-forma. Dane pro-forma uwzględniają wyniki Mondial Relay za cały 2021 r.

Czytaj więcej