Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

generowanie podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny przez wiele lat uznawany był za luksus. Na przestrzeni ostatnich lat okazało się jednak, że kwalifikowany podpis elektroniczny sprawdza się doskonale nie tylko jako narzędzie do cyfrowego podpisywania dokumentów firmowych, ale również świetny zamiennik tradycyjnego obiegu dokumentów papierowych w mniejszych organizacjach, a także w przypadku spraw obywatelskich i prywatnych. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest podpis elektroniczny, jak go uzyskać i przekonasz się, że e-podpis sprawdza się w praktycznie każdej sytuacji.

 

Co to jest podpis elektroniczny? 

Podpis elektroniczny jest cyfrowym narzędziem do podpisywania dokumentów elektronicznych, np. zapisanych w formacie PDF. Kwalifikowany podpis elektroniczny złożony na dokumencie posiada moc prawną równorzędną podpisowi odręcznemu, dzięki czemu pozwala na zawieranie prawomocnych umów nawet na odległość. Certyfikat zostaje wydany na dane konkretnej osoby fizycznej i opcjonalnie może zostać poszerzony o informacje biznesowe powiązane z użytkownikiem. 

Kwalifikowany podpis elektroniczny funkcjonuje w modelu subskrypcyjnym, dlatego należy odnawiać go w określonym czasie  – co rok, dwa lub trzy lata. Warto wspomnieć, że pliki, opatrzone podpisem elektronicznym, zachowują moc prawną również po wygaśnięciu ważności certyfikatu. 

Reklama

 

Dlaczego warto mieć mobilny podpis elektroniczny? 

Głównymi zaletami podpisu elektronicznego są wygoda, bezpieczeństwo i oszczędność czasu. 

Mobilny podpis kwalifikowany nie wymaga użycia dodatkowej karty kryptograficznej, ani żadnego innego nośnika certyfikatu. Cała usługa funkcjonuje w chmurze, dlatego do podpisania dokumentu potrzebujesz jedynie komputera lub urządzenia mobilnego z systemem Android lub iOS. Podpis elektroniczny daje Ci wygodę załatwienia wielu formalności w trzech prostych krokach: 

 

 grafika numer 1 grafika numer 1

Reklama

 

Dzięki Powszechnemu Centrum Certyfikacji nie musisz martwić się o bezpieczeństwo swojego certyfikatu, firmowych danych, czy podpisanych dokumentów. Aplikacja mobilnego podpisu kwalifikowanego wspiera uwierzytelnianie wieloskładnikowe, które zapewnia silne zabezpieczenie konta. 

Wymiana informacji w relacjach z administracją publiczną, klientami, czy w biznesie skraca się o czas dojazdu do konkretnego miejsca i czekania w kolejkach. Dzięki podpisowi elektronicznemu oszczędzisz również na papierze, tonerach i ogólnej eksploatacji drukarek w firmie. 

 

Dla kogo przeznaczony jest mobilny podpis kwalifikowany? 

Mobilny podpis elektroniczny przeznaczony jest zarówno dla osób fizycznych, jak i dla użytkowników biznesowych. Certyfikat znajduje zastosowanie w kontakcie z instytucjami państwowymi oraz w relacjach B2B. 

Reklama

 

W jakich sytuacjach można używać podpisu elektronicznego? 

Podpisu kwalifikowanego użyjesz do podpisania niemal każdego rodzaju pliku (PDF, doc, xls, ppt itd.). Ponadto wykorzystasz go w powiązaniu z wieloma systemami i platformami informatycznymi: 

  • Płatnik – do podpisywania deklaracji ZUS, 
  • e-Deklaracje, 
  • ZUS PUE, 
  • JPK – do składania Jednolitego Pliku Kontrolnego, 
  • OSK – Ośrodek Szkolenia Kierowców, 
  • PSE – Polskie Sieci Energetyczne, 
  • ePUAP, 
  • JEDZ – Jednolity Europejski Dokument Zamówienia, 
  • Emp@tia, 
  • złożysz dokumenty do takich urzędów, jak: GIODO, CEIDG, KRS, KRK, GIIF, innych urzędów administracji publicznej i urzędów patentowych. 

Są takie sytuacje, w których cyfrowy podpis jest jedyną metodą załatwienia jakiejś sprawy, np. podpisanie szkolnego dziennika elektronicznego, czy złożenie oferty w przetargu. 

 

Podpis kwalifikowany i niekwalifikowany  –  jakie są różnice? 

Zarówno kwalifikowany, jak i niekwalifikowany podpis pozwala na podpisywanie dokumentów elektronicznych. Są jednak pewne różnice, z którymi zapoznasz się poniżej: 

Reklama

 

 

Podpis kwalifikowany

Podpis niekwalifikowany 

Wymaga potwierdzenia tożsamości. Nie wymaga potwierdzenia tożsamości. 
Powoduje skutki prawne – jest równoważny podpisowi odręcznemu. Nie powoduje skutków prawnych – nie jest równoważny podpisowi odręcznemu.
Może pełnić rolę dowodową w postępowaniu sądowym. Ograniczone możliwości dowodowe. 
Automatycznie weryfikuje się w czytnikach PDF, np. Adobe Reader. Automatyczna weryfikacja nie zachodzi: widnieje komunikat o nieważności certyfikatu. 
Musi spełniać restrykcyjne normy określające sposób i poziom bezpieczeństwa przechowywania certyfikatu.  

Nie musi być przechowywany na bezpiecznym urządzeniu. 

Reklama

 

Jak uzyskać kwalifikowany podpis elektroniczny? 

Jak zrobić podpis elektroniczny? Aby zacząć korzystać z certyfikatu kwalifikowanego, w pierwszej kolejności kup klucz aktywacji podpisu elektronicznego i wypełnij formularz online w celu rejestracji kodu i wygenerowania dokumentów potrzebnych do wydania certyfikatu. Następnie skontaktuj się z jednym z punktów potwierdzania tożsamości i umów wizytę w celu weryfikacji Twojej tożsamości. 

 

Dzięki współpracy home.pl i firmy eSIGN, uzyskasz specjalną zniżkę na weryfikację tożsamości. Dokonasz wówczas potwierdzenia za 150 zł netto i w ciągu 7 dni otrzymasz certyfikat – wystarczy, że pokażesz przedstawicielowi fakturę za zakup elektronicznego podpisu SimplySign w home.pl. 

 

Jak odnowić podpis kwalifikowany? 

Reklama

Jak odnowić podpis elektroniczny? Odnowienie certyfikatu jest dużo prostsze niż jego pierwsza rejestracja. Aby odnowić mobilny podpis cyfrowy, opłać go na kolejny okres rozliczeniowy – pamiętaj, by zrobić to przed upływem terminu ważności certyfikatu. Przedłużenie podpisu kwalifikowanego nie wymaga kontaktu w Punktem Potwierdzania Tożsamości i wnoszenia dodatkowej opłaty. Należy tylko pamiętać o dokonaniu przedłużenia przed końcem wygaśnięcia obecnego certyfikatu, gdyż certyfikatu nie można przedłużyć po okresie upłynięciu okresu ważności.   

Po otrzymaniu klucza odnowienia e-podpisu należy wypełnić formularz online, który otrzymasz pocztą email. Kiedy wypełnisz formularz, Twój podpis zostanie przedłużony na kolejny okres. 

 

Czy warto posiadać podpis elektroniczny? 

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Niewątpliwie wielką korzyścią korzystania z e-podpisu jest opcja załatwiania swoich biznesowych, urzędowych i prywatnych spraw zdalnie. Do tego dochodzi oszczędność czasu oraz pieniędzy. Jeśli w Twojej firmie drukujesz duże ilości umów lub innych dokumentów, podpis elektroniczny znacząco obniży koszty utrzymania drukarek. 

Jeśli te zalety do Ciebie przemawiają, zastanów się nad wyrobieniem własnego podpisu kwalifikowanego. Przekonasz się, gdy spróbujesz. 

Czytaj więcej

Artykuły związane z generowanie podpis elektroniczny