Reklama

Masz ciekawy temat? Napisz do nas

twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

czy paliwo stanieje

Obecne ceny paliw odbiegają od poziomów obserwowanych na początku 2022 r. Pomimo ostatnich spadków podyktowanych wakacyjnymi promocjami, kierowców niepokoi utrzymująca się wyższa cena benzyny i oleju napędowego. 

 

  • Ceny paliw na polskich stacjach są wciąż powyżej poziomów sprzed wojny, przy czym cena samej ropy naftowej znacząco spadła. 
  • W Polsce wśród czynników wpływających na ceny paliw wymienia się m.in. zmianę kierunku dostaw. 
  • Wysokie ceny obserwowane są również na Węgrzech, gdzie duży wpływ na sytuację rynkową miało zamrożenie cen. 

 

Reklama

 

Ropa tanieje, a na stacjach wciąż drogo

Średnia cena benzyny 95 na polskich stacjach wynosi 6,49 zł/l, cena oleju napędowego natomiast 6,24 zł/l. Warto przypomnieć, że w połowie lutego 2022 r. cena benzyny na stacjach kształtowała się w granicach 5,40 zł/l, natomiast za diesla ok. 5,45 zł/l.  

Cena za ropę Brent kształtuje się w granicach 75 USD/b. Oznacza to, że w skali miesiąca odnotowano wzrost o ok. 2,5 USD. W okresie 22-29 czerwca ceny diesla na europejskim rynku ARA spadły 26,75 USD/t natomiast benzyny 16,75 USD/t.

Zobacz także: Cena ropy naftowej - będzie się działo! Czy rynek ma szansę na odbicie? Prognozują znani eksperci

 

Ceny ropy Brent/b

Reklama

Źródło: TradingView 

 

Czy na stacjach powinnyśmy płacić mniej?

W pierwszej połowie roku byliśmy świadkami umacniania się złotego względem głównych walut. Pomimo tego ceny na stacjach wciąż nie wróciły do obserwowanych wcześniej pułapów.

 

Notowania PLN/USD - 1 rok 

Reklama

Źródło: TradingView 

 

Należy jednak zwrócić uwagę, że pod koniec 2021 r. za dolara płaciliśmy ok. 3,87 zł. Jeszcze przed inwazją cena wynosiła ok. 4 zł, a więc wciąż była niższa od bieżącego poziomu. 

 

Ceny benzyny 95 w europejskich krajach (3.01.2022)

Reklama

Źródło: Tolls.eu

 

Kolejnym czynnikiem, który należy dodać do pełnej ceny paliwa, jest zdjęcie tarczy antyinflacyjnej. Ta przestała obowiązywać pod koniec minionego roku, dlatego akcyza i inne opłaty są wyższe niż kilka miesięcy przed inwazją Rosji na Ukrainę. Droższe paliwo to także zmiana kierunków dostaw surowca. Rosja przed wojną pozostawała ważnym dostawcą, a jej udział został zminimalizowany w prawie wszystkich krajach UE w 2022 r. 

 

Ceny benzyny 95 w europejskich krajach (26.06.2023)

Reklama

Źródło: Tolls.eu

  

Medialne kontrowersje budzi również modelowa marża rafineryjna Orlenu. W lutym br. wynosiła 14,8 USD/b. W styczniu było to prawie 22 USD, natomiast w lutym 2022 r. 2,7 USD. W przypadku polskiego giganta energetycznego obliczana jest poprzez odjęcie od przychodów (ze sprzedaży produktów) kosztów. Nie uwzględnia jednak cen powiązanych z logistyką, cenami gazu,  kosztów CO2 czy energii elektrycznej.  

“Unijny zakaz importu rosyjskich produktów naftowych przyczyni się do utrzymania marż rafineryjnych na poziomie wyższym niż historyczne w 2023 roku, co jest korzystne dla unijnych rafinerii” - twierdzą analitycy agencji ratingowej Fitch. 

Zobacz równieżCeny tych materiałów budowlanych spadają! Czy przełoży się to na spadek cen mieszkań?

 

Trudna sytuacja w węgierskiej energetyce 

Reklama

Zdecydowanie wyższe ceny obowiązują również na Węgrzech. Bieżący poziom wynika z nieco innych czynników niż w Polsce. Przede wszystkim rząd podjął decyzję o zamrożeniu cen surowców energetycznych. Regulacje te przestały obowiązywać pod koniec 2022 r. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że obecnie ceny benzyny 95 na Węgrzech są nawet o 60 gr droższe niż w innych krajach regionu.  

Podatki paliwowe na Węgrzech są co prawda niższe, niż w wielu innych krajach regionu. Gdy zaczęto agresywnie regulować ceny, wówczas jedynym dostawcą hurtowym pozostał narodowy MOL. Według szacunków banku centralnego w lutym marża wyniosła ok. 170 forintów za litr benzyny, w porównaniu ze średnią na poziomie 102 forintów w kilku krajach regionu. Na podstawie analityków Erste po zniesieniu limitu cenowego dystrybutorzy tak naprawdę podwoili zysk będący różnicą pomiędzy ceną sprzedaży a zakupu. Co więcej, w 2022 r. MOL osiągnął najwyższy zysk w swojej historii (628 mld HUF). Rekordowe wyniki finansowe to zasługa m.in. kupowania przecenionej rosyjskiej ropy.

 

Dynamika cen benzyny w Polsce i na Węgrzech 

Źródło: Trading Economics 

Reklama

  

Kolejne obniżki na stacjach - uwaga na diesla 

Ostatni tydzień czerwca zakończył się spadkami cen w hurcie, co sprawiło, że na niektórych polskich stacjach można było spotkać obniżki o ok. 5-10 gr/l. Według Biura Maklerskiego Reflex średnie ceny wynoszą dla benzyny bezołowiowej 95 - 6,49 zł/l (spadek o 1 gr/l w stosunku do cen z 22.06.2023), bezołowiowej 98 – 7,07 zł/l (-2 gr/l), oleju napędowego 6,19 zł/l (-1 gr/l), autogazu – 2,87 zł/l (-2 gr/l) (dane na piątek 30 czerwca). Uwzględniając pojawiające się promocje na stacjach, litr benzyny Pb95 będzie kosztował ok 6,10 – 6,20 zł, a oleju napędowego poniżej 6 zł/l. 

Duży spadek zapasów ropy to efekt wzrostu amerykańskiego eksportu ropy naftowej do 5,34 mln bbl/d, czyli drugiego najwyższego poziomu w historii. Zapasy benzyn zwiększyły się 0,6 mln bbl/d a ich poziom jest nadal 7% niższy od 5-letniej średniej dla tej pory roku. Władze Rosji przedłużyły do końca roku zakaz sprzedaży ropy naftowej do krajów stosujących wprowadzony przez G7 i UE górny limit cen dla zakupów ropy rosyjskiej. Limit ten nadal ustalony jest na poziomie 60 USD/bbl. W maju całkowity eksport rosyjskiej ropy naftowej droga morską był bliski rekordu 3,8 mln bbl/d w porównaniu z choćby około 3,1 mln bbl/d przed atakiem Rosji na Ukrainę. Największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej drogą morską pozostawały Indie (ponad 50%) i Chiny (około 26%)” - informują Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM Reflex. 

Szacuje się, że ceny na stacjach ponownie spadną, szczególnie w kontekście diesla. Ten mocno reaguje na brak oczekiwanego ożywienia w Chinach. Spadek importu bezpośrednio oddziałuje na stawki hurtowe. Fitch Ratings mówi również o możliwych problemach po stronie podażowej z perspektywy UE. 

“Dodatkowe ilości, które zostaną przywiezione do Europy w celu zastąpienia rosyjskiego importu, mogą mieć mniej korzystną logistykę, a tym samym wyższe koszty. Oczekujemy zatem, że ceny oleju napędowego w 2023 r. pozostaną wyższe, niż przed rosyjską inwazją na Ukrainę i początkiem europejskiego kryzysu energetycznego, choć nie spodziewamy się niedoborów na europejskim rynku oleju napędowego” - piszą analitycy Fitch. 

Reklama

Dodali również, że niska podaż będzie wspierać marże rafineryjne, które w 2023 r. mają być wyższe od historycznych poziomów. Oczekują również ich wyhamowania w stosunku do rekordowych maksimów z 2022 r. 

Zobacz również: Fatalne dane z przemysłu! Jest źle, ale może być jeszcze gorzej. Kurs euro pod presją

Czytaj więcej