Zakupy w trakcie Black Week w Polsce będą cieszyć się największą popularnością na świecie, wynika z nowych badań. To właśnie w naszym kraju największy odsetek klientów planuje zrobić zakupy. Przebijamy Niemców, Brytyjczyków, a nawet… Amerykanów.
- Dorosły Polak planuje przeciętnie przeznaczyć ponad tysiąc złotych na zakupy w ramach Black Week
- Polacy chcą wydać więcej, niż ludzie w wielu zachodnich krajach
- Co Polacy planują kupić w Black Friday?
Polacy czekają na Black Week
78% Polaków planuje zrobić zakupy w Black Week, jak wynika z nowego raportu Boston Consulting Group (BCG). To więcej niż w Stanach Zjednoczonych, skąd pochodzi ta idea. Jest to również wyraźnie wyższy odsetek niż w Niemczech (67%), Wielkiej Brytanii (64%) czy Szwajcarii (57%).
Wykres: Plany zakupowe obywateli wybranych państw według badania BCG.
Źródło: BCG.
Podobne rezultaty przyniósł sondaż przygotowany przez SW Research na zlecenie Allegro. Wynika z niego, że 77% Polaków celowo wstrzymuje się z zakupem pewnych produktów czekając na Black Week. Przy czy, 66% osób zapowiada, że planuje z wyprzedzeniem, jakie produkty kupi w tym okresie.
Zobacz także: Gospodarka Polski - pierwszy przegląd ratingu po wyborach! Co nas czeka?
Inflacja zmusza do szukania promocyjnych okazji?
Być może to presja inflacyjna skłania obywateli Polski do wzmożonych zakupów i polowania na okazję. Jak wynika z rezultatów sondażu BCG, aż 85% Polaków przyznało, że obawia się skutków obecnego wzrostu cen dóbr podstawowych, takich jak żywność czy energia. To więcej niż średnia światowa na poziomie 83%.
Co więcej, 80% ankietowanych obywateli Polski zgodziło się ze stwierdzeniem, że inflacja pozostanie problemem na długi czas. To także wyraźnie więcej niż 74% badanych globalnie.
“Polacy częściej szukają zakupowych okazji, bo podczas gdy np. w Szwajcarii inflacja utrzymuje się na poziomie poniżej 2%, to w Polsce wynosi ona 8,2%, a niedawno sięgała nawet kilkunastu procent. Ma to wpływ na to, co, jak i za ile kupujemy" - skomentował Tomasz Mazek z Fonii, firmy zarządzającej aplikacją rabatową Fonia.app.
"Black Friday jest bardzo wyczekiwaną częścią corocznego kalendarza zakupów” - stwierdziła Jessica Distler, dyrektor zarządzający i partner BCG oraz współautorka badania.
“Ponieważ konsumenci odczuwają w tym roku presję na swoje finanse osobiste, są bardziej niż kiedykolwiek skoncentrowani na okazjach" - dodała.
Według badania BCG, przeciętny dorosły Polak powinien wydać 310 USD w trakcie Black Week, czyli około 1285 PLN. Tyle samo zamierzają wydać Kanadyjczycy, a wyraźnie mniej Australijczycy (260 USD).
Z kolei od Polaków więcej prawdopodobnie zapłacą za zakupy Niemcy (385 USD) oraz Brytyjczycy (380 USD). Najwięcej ze wszystkich badanych nacji planują wydać Amerykanie (460 USD).
Wykres: Przeciętne planowane wydatki obywateli na wydarzenia sprzedażowe w listopadzie (Black Week, Cyber Monday, Black Friday itp.) w poszczególnych krajach.
Źródło: BCG.
“W odpowiedzi na inflację konsumenci zmieniają swoje nawyki zakupowe. Ponad 50% z nich zgłosiło, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy ograniczyło zakupy innych dóbr niż niezbędne, 49% częściej sprawdza i porównuje ceny, a 41% kupuje więcej w oparciu o oferty i promocje” - czytamy w badaniu BCG.
92% Polaków wie co to Black Friday, a tylko 1% nigdy nie słyszało o takim pojęciu. To porównywalny wynik do skali globalnej, gdzie 95% ankietowanych zadeklarowało, że wie czym jest to wydarzenie.
Czytaj również: Drastyczna podwyżka podatku od nieruchomości! To największy wzrost od 25 lat
Czy opłaca się kupować w Black Week?
Wygląda na to, że tak. Jak wynika z badania SW Research na zlecenie Allegro, 94% konsumentów, którzy zrobili zakupy w czasie poprzednich Black Week, przynajmniej raz upolowała naprawdę satysfakcjonującą obniżkę.
Co więcej, aż 65% ankietowanych Polaków pozytywnie oceniło atrakcyjność promocji w trakcie Black Week, w porównaniu do cen z reszty roku.
Zwyczaje zakupowe Polaków podczas Black Week
Źródło: Materiały promocyjne Allegro.
Ankietowani sondażu Allegro stwierdzili, że wśród najbardziej atrakcyjnych sekcji podczas nadchodzących festiwali Black Week dominują głównie dziedziny takie jak moda (48% badanych) oraz elektronika (45%), natomiast trzecią pozycję zajmuje uroda (20%).
Prezenty świąteczne cieszą się również dużą popularnością, przy czym co czwarta osoba często podejmuje decyzję o ich zakupie podczas Black Week, co stanowi okazję do znacznych oszczędności bez utraty jakości prezentów dla swoich bliskich.
W przypadku mężczyzn najbardziej atrakcyjne kategorie to elektronika (58%), moda (38%) oraz oferty z dziedziny kultury i rozrywki (13%).
Natomiast kobiety najczęściej zwracały uwagę na modę (56%), elektronikę (34%) oraz urodę (30%).