Większość firm handlujących narzędziami i elektronarzędziami sprowadza mniejszą lub większą część oferowanych przez siebie produktów z Azji, głównie z Chin. Łańcuch dostaw jest dość długi (zamawianie towaru z dużym wyprzedzeniem u poddostawców/producentów, około miesiąca zajmuje transport z Azji do Europy drogą morską) i niejednokrotnie złożony (korzystanie z domów składowych, magazynów, pośredników).
Zakłócenia w dostawach towarów (tak jak w trakcie pandemii) mogą skutkować brakiem asortymentu i spadkami sprzedaży. Stąd większość firm handlujących towarami sprowadzanymi z Azji utrzymuje wysokie stany magazynowe, co z kolei pociąga za sobą koszty ich finansowania.
Drugim istotnym aspektem w przypadku importu towarów z Azji są koszty transportu. W połowie 2020 r. kiedy znoszone były ograniczenia w funkcjonowaniu gospodarki światowej w trakcie pandemii, stawki frachtu, za najbardziej typowy kontener o długości 40 stóp, zaczęły dynamicznie rosnąć (z ok. 1,5 tys. USD do ok. 10,4 tys. USD we wrześniu 2021 r.), podbijając koszty sprzedaży firm. W kolejnym okresie znaczący wzrost cen surowców energetycznych, jesienią 2021 r., wzmocniony wybuchem wojny w Ukrainie, doprowadził do obniżenia aktywności gospodarczej na świecie i blisko 90% spadku cen frachtu – do ok. 1,6 tys. USD w czerwcu br., czyli w okolice poziomów rejestrowanych przed wybuchem pandemii.
Zobacz także: Polski dom maklerski kończy działalność - dziś mija ważny termin dla klientów!
Podobna tendencja wystąpiła w zakresie transportu surowców masowych: rudy żelaza, węgla, stali, zboża, cukru, cementu, itp. Indeks Baltic Dry Index, przedstawiający koszty transportu takich surowców, od połowy 2020 r. do października 2021 r. wzrósł o ok. 1000%, a następnie spadł o ok. 90% wracając do poziomów rejestrowanych przed 4-5 laty.
Obecnie sytuacja w zakresie kosztów transportu wróciła do normalności i z tego kierunku nie widać zagrożeń dla rentowności firm masowo importujących towary z Azji do Europy. W przypadku Toya należy jednak pamiętać, że znaczące zmiany cen frachtu mogą istotnie wpływać na marżowość sprzedaży w krótkim terminie.