W lipcu bezrobocie w Polsce wynosiło 5%, tak jak prognozowano i tyle, ile poprzednio - podał Główny Urząd Statystyczny (GUC). Zobacz jak reaguje na te dane kurs złotego.
- Dane o nastrojach konsumentów w sierpniu pokazują, że humory Polaków lekko się poprawiają.
- Generalnie jednak, polski konsument jest w złym nastroju, boi się wciąż wojny na Ukrainie.
- Stopa bezrobocia wynosi wciąż 5%, choć dane z rynku pracy lekko się pogarszają.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej za sierpień 2023 wyniósł -22,3, podczas gdy w lipcu sięgał -24,9. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej sięgnął -10,5, w poprzednim miesiącu wynosił -10,9.
W sierpniu 2023 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -22,3 (wzrost o 2,6 p. proc. m/m i o 22,6 p. proc. r/r).https://t.co/kW9r10jZbT#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/Zvg1Mj9dtC
— GUS (@GUS_STAT) August 24, 2023
GUS podał również dane o stopie bezrobocia za lipiec. Sięgnęła ona 5%, prognozowano 5%, a w czerwcu wynosiła 5%. Jednak analitycy dostrzegają, że dane z rynku pracy lekko się psują...
Dane z rynku pracy jednak się psują (rejestracje nowych bezrobotnych). Nie ma zawału, ale trend pogorszenia się rysuje. PS. To nie oznacza, że czeka nas wysokie bezrobocie pic.twitter.com/jUGPheHLwp
— mBank Research (@mbank_research) August 24, 2023
Humor konsumentów jest kiepski, ale się poprawia
Jak wyjaśnia GUS, spośród składowych bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej najbardziej poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,9 pp. i 3,8 pp.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,9 pp. i 1,2 pp.). Niższą wartość, niż przed miesiącem, odnotowano jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,3 pp.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,4 pp. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -10,5a. Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 2,9 pp. i 1,2 pp.). Wzrost o 0,5 pp. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Niższą wartość, niż przed miesiącem, odnotowano jedynie dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 2,7 pp.).
Zobacz także: 15 lat temu przewidział kryzys i zarobił miliony. Ale dzisiaj... słuchanie jego prognoz to zwykła naiwność
Wojna na Ukrainie wpływa na polskiego konsumenta
Co ważne, dla Polaków nie tylko wysoka inflacja ma znaczenie, jeśli chodzi o podejście do zakupów. Na pewno nie są to problemy z pracą, bo stopa bezrobocia utrzymuje się na niskim poziomie 5%.
Jak wskazuje GUS, w sierpniu 2023 r. dla 22,2% respondentów obecna sytuacja na terytorium Ukrainy stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce (spadek o 3,5 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca).
Spośród respondentów deklarujących wpływ obecnej sytuacji na terytorium Ukrainy na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 49,8% określiło go jako umiarkowany, a 13,3% jako znaczny. Dla 36,9% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.
Zobacz również: Wielka Brytania wpada w ostrą i głęboką recesję... Zobacz jak reaguje kurs funta brytyjskiego