Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ceny kosmetyków inglot

Trendy:

W drugim roku pandemii COVID-19 branża kosmetyczna osiągnęła wzrost sprzedaży. Statista szacuje, że sprzedaż kosmetyków na świecie w 2021 r. wzrosła o 3% do poziomu 425,5 mld EUR podczas, gdy w 2020 r. zanotowano istotny spadek o blisko 9%. Rynek kosmetyków i artykułów do pielęgnacji ciała należy do prężnie rozwijających się rynków konsumenckich i jest napędzany w szczególności przez segment kosmetyków do pielęgnacji skóry. Pozytywnie na branżę wpływa zmiana pokoleniowa i wejście na rynek młodych konsumentów, którzy częściej kupują kosmetyki. Jednocześnie zmianę tę wzmacniają media społecznościowe, umiędzynarodowienie i e-commerce, które mają trwały wpływ na zachowania zakupowe produktów kosmetycznych.

Statista prognozuje, że dynamika wzrostu światowego rynku kosmetyków w 2022 r. zwiększy się do ponad 12% odrabiając całość strat z pierwszego roku pandemii. W latach 2023-2026 spodziewane jest tempo wzrostu sprzedaży kosmetyków na świecie wynoszące prawie 5% średniorocznie (CAGR).

Branża kosmetyczna jest relatywnie odporna na obecne zawirowania rynkowe, osiąga korzystne wyniki finansowe, choć w 2023 r. należy oczekiwać spowolnienia dynamiki wzrostu rynku. Pogarszające się nastroje konsumenckie w Polsce, a także w krajach, do których jest kierowany eksport polskich kosmetyków (efekt silnie rosnącej inflacji ograniczającej dochody rozporządzalne w ujęciu realnym), najpewniej przełożą się na koszyk zakupowy konsumentów poprzez spadek zainteresowania zakupami towarów, które nie są dobrami pierwszej potrzeby (np. kosmetyki premium). Zaniepokojenie budzi również możliwość wystąpienia kolejnej fali zakażeń koronawirusem i przywrócenie części obostrzeń, co może negatywnie odbić się na popycie na kosmetyki do makijażu i perfumach.

W raporcie przestawiamy prognozy wielkości branży kosmetycznej w perspektywie do 2026 r., a także sytuację na rynkach 10 największych światowych importerów kosmetyków.

 

Polska branża kosmetyczna:

Reklama

W 2021 Polska była 14. światowym eksporterem kosmetyków z udziałem na poziomie 2,9%, który wzrósł w ciągu 4 lat o 0,4pp. Największym eksporterem była Francja z udziałem wynoszącym 13,9%, drugą pozycję zajmowały Stany Zjednoczone (z udziałem 8,5%), na trzeciej lokacie uplasowały się Niemcy (z udziałem 7,5%).

W 2021 r. sytuacja krajowych producentów kosmetyków była korzystna, pod względem rentowności lepsza niż średnio w przetwórstwie przemysłowym. Rosyjska agresja na Ukrainę negatywnie wpłynęła na wyniki w pierwszej połowie 2022 r. Silny wzrost kosztów działalności związany z kryzysem energetycznym obniżył wynik finansowy producentów kosmetyków o 23% w porównaniu z pierwszą połową 2021 r. Słabsza dynamika przychodów (+9,7% r/r) niż kosztów (+13,4% r/r) wiązała się z zaprzestaniem wysyłki produktów do Rosji i Białorusi, ograniczeniem eksportu do Kazachstanu (problemy logistyczne) oraz okresowym zawieszeniem działalności w Ukrainie. Mimo utraty rynków wschodnich, przychody ze sprzedaży eksportowej w pierwszej połowie 2022 r. zwiększyły się 26% r/r. Kosmetyki wytwarzane w Polsce zarówno przez koncerny międzynarodowe, które ulokowały u nas produkcję, jak i przez krajowe podmioty, niezmiennie cieszą się popularnością na świecie. Producenci znajdują nowych odbiorców w krajach UE oraz na pozaeuropejskich rynkach, np. w Arabii Saudyjskiej, Kuwejcie, Iraku, Izraelu, Wietnamie, Japonii, Emiratach Arabskich, czy Stanach Zjednoczonych.

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “BRANŻA KOSMETYCZNA. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026 r.”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Czytaj więcej