Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

alibaba akcje 2023

Jak podaje oficjalna strona rządu chińskiego: “Chiny ogłosiły, że będą obniżać poziom zarządzania COVID-19 od 8 stycznia, traktując go jako infekcję klasy B, nie zaś poważniejszą klasę A”. Wydaje się, że mogą to być pierwsze czynniki doprowadzające do zwiększenia popytu wśród obywateli państwa środka. Czy w takim przypadku największy sprzedawca e-commerce Alibaba (Alibaba) ma szansę odwrócić swój trend spadkowy akcji, które od szczytów spadły o ponad 71 proc. i czy wygra tym z największym amerykańskim konkurentem Amazonem (Amazon)?

 

Kilka słów o Alibaba

Alibaba Group Holding Limited jest chińską spółką holdingową z siedzibą w Hangzhou, zajmuje się e-commerce i usługami technologicznymi. Spółka została założona w 1999 roku i jest obecnie jednym z największych na świecie platform e-commerce, oferując szeroką gamę produktów i usług dla klientów indywidualnych i biznesowych. W skład Alibaba Group wchodzi wiele podmiotów, takich jak platformy e-commerce Alibaba.com i Taobao, a także serwis płatności elektronicznych Alipay. Alibaba Group zajmuje się również rozwojem nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i internet rzeczy. Prowadzi też działalność w sektorze mediów i rozrywki. Spółka jest notowana na giełdzie w Hongkongu i Nowym Jorku.

 grafika numer 1 grafika numer 1

Reklama

Źródło: Conotoxia MT5, Alibaba, Weekly

Model biznesowy Alibaba oparty jest głównie na sprzedaży detalicznej i hurtowej przez Internet. Spółka działa jako platforma, która łączy kupujących i sprzedających, oferując im narzędzia do prowadzenia transakcji online. Alibaba oferuje również szeroką gamę usług dla sprzedających, w tym doradztwo w zakresie marketingu i logistyki, a także usługi płatnicze za pośrednictwem swojej platformy Alipay.

Spółka zarabia na prowizjach od transakcji zawieranych na jej platformach oraz na opłatach za użytkowanie jej narzędzi i usług. Alibaba zarabia również na reklamach skierowanych do sprzedających i kupujących.

 

Jakie są różnice między Alibabą a Amazonem?

Amazon i Alibaba to duże, międzynarodowe platformy e-commerce, ale Amazon w odróżnieniu od Alibaby oferuje własne produkty oraz usługi, takie jak Amazon Prime, które oferują dostawę w ciągu jednego dnia i dostęp do treści streamingowych. Amazon działa głównie w Stanach Zjednoczonych, choć ma również duże udziały rynkowe w innych krajach: m.in. w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Reklama

 grafika numer 2 grafika numer 2

Źródło: Conotoxia MT5, Amazon, Weekly

Alibaba skupia się głównie na handlu hurtowym i jest skierowana głównie do sprzedających z Azji. Udostępnia też szeroką gamę narzędzi i usług dla sprzedających.

 

Spójrzmy na wyniki

W wynikach Alibaby można dostrzec spowolnienie na rynku. Przychody giganta spadły o 6,5 proc. r/r. w III kw. br. i wyniosły 29 mld USD. W porównaniu z wzrostem sprzedaży Amazona na poziomie  14,7 proc. r/r. Jednak sytuacja się zmienia, gdy spojrzymy na wyniki z działalności operacyjnej spółek. Zysk operacyjny Alibaby wzrósł o aż 51 proc. r/r., gdy dla Amazona spadł on o 47 proc. r/r. Wydaje się, że dla giganta z Doliny Krzemowej to nasilający się trend. 

Reklama

Patrząc na marżę zysku netto dla obu spółek, możemy wyciągnąć wnioski o skali problemów związanych z globalnym spowolnieniem. Marża Alibaby obecnie wynosi zaledwie 1,8 proc. Zauważyć możemy nieustanny spadek od 2020 roku tej wartości, od aż 32 proc. Amazon na tym polu wydaje się bardziej konkurencyjny, posiadając marżę 2,25 proc. Jednak dalej jest to zauważalny spadek z 7 proc. w 2021 roku.

Najgorzej w zestawieniu tych spółek wydaje się wypadać rentowność z kapitałów własnych ROE. Obecnie dla chińskiej spółki wynosi ona 4,3 proc. (spadek z 13 proc. kw/kw.). Rentowność Amazona wynosi 23 proc. I wydaje się wahać mniej więcej wokół tej wartości. Może to oznaczać, że Amazon znacznie lepiej wykorzystuje swoje zasoby oraz potrafi przerzucić koszty na konsumenta końcowego, co oznaczać może przewagę konkurencyjną na tle branży.

Możemy dojść do wniosku, że bez radykalnego wzrostu popytu w Chinach, który mógłby być spowodowany zakończeniem polityki “zero COVID”, ciężko będzie zobaczyć zmianę przewagi amerykańskiego lwa nad chińskim smokiem. Ogólnie jednak otoczenie i obecna sytuacja gospodarcza nie wydają się korzystne dla firm z tej branży, bez względu na ich rodowód.



Grzegorz Dróżdż, Młodszy Analityk Rynków Finansowych Conotoxia Ltd. (usługa inwestycyjna Cinkciarz.pl)

Reklama

Nota prawna Conotoxia Ltd.

Czytaj więcej