Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

akcje monster

  • Monster Beverage Corporation to producent napojów energetycznych z USA
  • Akcje firmy od początku tego stulecia wzrosły o ponad 111 tys. procent
  • Ta stopa zwrotu jest wyższa niż zwyżka akcji Nvidia, Apple czy Amazon w tym samym okresie

 

Akcje Monster wzrosły o setki tysięcy procent. Pokonały największych gigantów

W erze rynku akcji XXI wieku niewiele historii jest tak niezwykłych, jak historia spółki Monster Beverage Corporation, producenta energy drinków Monster.

Mały gracz w lawinowym tempie zdobywał kolejne segmenty rynku. Akcje spółki zyskały 116659% od początku XXI wieku, czyli od końca grudnia 2000 roku. Kurs walorów Monster wyprzedził gigantów takich jak Apple, Amazon, Nvidia czy Microsoft.

Dla porównania, akcje Apple wzrosły od początku milenium o 86111%. Walory Amazon zwiększyły wartość o 22839%. Z kolei notowania Microsoft zyskały 1823%. Nvidia wzrosła z kolei o 87335%.

 

Reklama

Wykres: Porównanie zwyżek notowań Monster, Nvidia, Apple oraz Amazon od początku XXI wieku.

 grafika numer 1 grafika numer 1

Źródło: TradingView.

 

Akcje amerykańskiego producenta energy drinków pozostawiły w tyle giełdowe indeksy, takie jak S&P 500 (zwyżka o 327%) czy Nasdaq Composite (wzrost o 617%). Do kompletu dorzućmy jeszcze polski WIG20, który od początku tego stulecia zyskał… zaledwie 32%.

 

Historia “energetycznego” giganta

Reklama

Monster Beverage Corporation, pierwotnie znana jako Hansen's Natural, rozpoczęła swoją działalność w 1935 roku jako producent… soków owocowych.

Swój flagowy produkt, napój Monster Energy, firma wprowadziła dopiero w 2002 roku. Spółka perfekcyjnie wstrzeliłą się w nowy trend spożywania słodkich “energetyzujących” napojów. Ta premiera zapoczątkowała transformację, która zmieniła losy firmy.

Monster Energy szybko stał się fenomenem kulturowym. Dzięki ostremu brandingowi, agresywnym kampaniom marketingowym i sponsorowaniu ekstremalnych wydarzeń sportowych, Monster pozycjonował się jako napój wybierany przez młodych, aktywnych konsumentów.

Strategia firmy była jasna: kupujesz nie tylko napój, kupujesz styl życia. To podejście silnie rezonowało z docelową grupą demograficzną, czyli młodymi aktywnymi osobami. To napędziło szybki wzrost sprzedaży i ekspansję na nowe rynki.

W 2020 roku Monster był już drugim największym graczem na rynku napojów energetycznych z udziałem 39%. Liderem nadal pozostaje Red Bull.

 

Reklama

Źródło: Rekordowe wpływy z dywidend. Zaskakujące założenie w budżecie państwa

 

 

Sekrety skutecznej strategii producenta Monster Energy

Za ekstremalnym sukcesem firmy Monster Beverage stoi splot strategicznej wizji, marketingowego geniuszu i niezwykłej innowacyjności.

Przede wszystkim, spółka postawiła na unikatową strategię wizerunkową. Kluczowe okazało się postawienie na silną tożsamości marki. Odważny i agresywny wizerunek firmy przemawiał do młodszej grupy konsumentów, która zapragnęła czegoś żywiołowego, “ekstremalnego” i brawurowego.

Monster bardzo mocno promował się w kręgach młodzieży budując powiązanie ze stylem życia pełnym emocji i buntu. Firma reklamowała się na wydarzeniach związanych ze sportami ekstremalnymi czy festiwalach muzycznych.

Reklama

Po drugie, Monster dokonał niezwykle udanej ekspansji na nowe rynki. Firma nie ograniczyła działalności tylko do USA, a postawiła na globalną ekspozycję swojej marki. Obecnie napoje Monster Energy są dostępne w ponad 100 krajach, a sprzedaż na rynkach zagranicznych jest rdzeniem przychodów spółki.

 

 

Po trzecie, Monster jest tylko jednym z wielu produktów firmy. Nie jest również jedynym “energetykiem” w jej portfolio. Monster produkuje również m.in. napoje energetyczne Burn czy Reign, a także kilka innych podobnych produktów. Spółka oferuje również napoje herbaciane, kawowe czy gazowane. W skrócie, postawiła na szeroką dywersyfikację marek i produktów.

Po czwarte, sukces Monster został dodatkowo wzmocniony przez strategiczne partnerstwa i umowy dystrybucyjne. Kluczowym momentem w historii firmy było partnerstwo z Coca-Colą w 2014 roku, która nabyła 16,7% udziałów w Monster.

Umowa ta zapewniła firmie dostęp do rozległej sieci dystrybucyjnej giganta, umożliwiając dotarcie do jeszcze większej liczby konsumentów na całym świecie. Partnerstwo to pomogło spółce Monster w skalowaniu działalności i utrzymaniu dynamicznej trajektorii wzrostu.

Reklama

Po piąte, Monster doskonale wpasowuje się w trendy i wprowadza innowacje. Firma dba o to, aby oferta była świeża. Monster zmienia receptury lub np. przygotowuje nowe wersje produktów dopasowane do zmieniających się preferencji klientów. Chodzi np. o produkty o niskiej zawartości cukru czy zawierające naturalne składniki.

 

Źródło: Hossa wisi na włosku? Krytyczny poziom został już osiągnięty

 

Czy dynamiczne tempo uda się utrzymać?

Silna marka Monster, szeroki wachlarz produktów i globalna sieć dystrybucji dają firmie dużą przewagę konkurencyjną. Monster prawdopodobnie pozostanie w czołówce branży napojów. Zapewne będzie jednak coraz trudniej utrzymać tak dynamiczne tempo wzrostu notowań.

Monster Beverage Corporation pokazała jednak, że przy odpowiedniej strategii nawet firma sprzedająca napoje energetyczne może stać się jedną z najlepszych transakcji giełdowych XXI wieku.

Reklama

 

Źródło: Niemiecka giełda pobiła rekord. Czy będzie dalej rosnąć? Specjaliści tylko dla FXMAG

 

Czytaj więcej

Artykuły związane z akcje monster