Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Prowadzenie sklepu internetowego bez własnej firmy – czy to się opłaca?

|
selectedselectedselected

Własny sklep internetowy to dziś jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Początkujący przedsiębiorcy doceniają związaną z nim łatwość wejścia na rynek oraz niemal nieograniczony potencjał rozwoju. Wielu z nich wstrzymuje się jednak z decyzją o założeniu firmy, ograniczając się do działalności nierejestrowanej. Na czym dokładnie polega takie rozwiązanie i czy jest ono opłacalne na rynku e-commerce?

Prowadzenie sklepu internetowego bez własnej firmy – czy to się opłaca?
freepik
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Jak wygląda działalność nierejestrowana?

Działalność nierejestrowana jest formą aktywności zarobkowej, która nie wymaga zakładania firmy. Dzięki niej możesz prowadzić na przykład sklep internetowy bez zgłaszania tego do urzędu skarbowego i bez opłacania składek ZUS. Zastanawiasz się, dlaczego każdy nie korzysta z tak atrakcyjnego rozwiązania? Stoją za tym warunki ograniczające możliwości aspirujących przedsiębiorców. Działalność nierejestrowaną możesz prowadzić tylko wtedy, gdy:

  • nie prowadziłeś żadnej firmy w przeciągu ostatnich 5 lat,
  • zamierzasz prowadzić swoją działalność samodzielnie,
  • rodzaj Twojej działalności nie wymaga licencji, koncesji i innych zezwoleń,
  • Twoja działalność nie została zdefiniowana jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców,
  • przychody z Twojej działalności nie przekraczają 75% minimalnego wynagrodzenia w danym roku.

 

Zwłaszcza ten ostatni warunek powstrzymuje wiele osób przed prowadzeniem działalności nierejestrowanej, zmuszając ich do założenia firmy. W przypadku potencjalnych właścicieli sklepów internetowych duże znaczenie mają również inne czynniki, o których przeczytasz
poniżej.

 

Czy działalność nierejestrowana opłaca się w e-commerce?

Rynek handlu elektronicznego bardzo się zmienił na przestrzeni ostatnich lat. Kiedyś założenie i prowadzenie e-sklepu wymagało posiadania określonych umiejętności, dysponowania sporym budżetem i ciągłego nadzorowania działalności. Dzisiaj niemal każdy może pozwolić sobie na taki biznes. W wielu aspektach przedsiębiorcę wyręczają bowiem nowe technologie, takie jak inteligentne platformy e-commerce.

Reklama

Osoby zainteresowane prowadzeniem własnych sklepów internetowych coraz częściej oczekują więc prostoty i wygody zarządzania biznesem. Chętnie przenoszą niektóre obowiązki na podwykonawców i redukują wydatki do granic możliwości. Nic więc dziwnego, że nie uśmiecha im się także zakładanie działalności gospodarczej. Taki krok wiąże się w końcu z licznymi formalnościami i dodatkowymi opłatami w postaci składek ZUS czy rachunków za usługi księgowej.

Z pomocą przychodzi im wówczas działalność nierejestrowana. Warto jednak zauważyć, że okaże się ona trafionym rozwiązaniem tylko w niektórych przypadkach.
Po pierwsze powinni z niej zrezygnować przedsiębiorcy, którzy chcą utrzymywać się ze swoich sklepów internetowych. Limit przychodów w wysokości 75% minimalnego wynagrodzenia na pewno im na to nie pozwoli. Po drugie działalność nierejestrowana nie będzie dobrym pomysłem dla osób zainteresowanych sprzedażą na Allegro. Z uwagi na profesjonalizację serwisu ich aukcje znikną w natłoku ofert wystawianych z kont firmowych. Po trzecie taka forma biznesu nie sprawdzi się w dropshippingu. Wiele hurtowni nie zgadza się bowiem na współpracę z osobami fizycznymi – wylicza Bartosz Błęka ze Sky-Shop.pl.

 

Kto powinien zatem ograniczyć się do działalności nierejestrowanej w e-commerce? Jest to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą tylko przetestować swój pomysł na biznes lub dorobić do etatu. Jeśli nie masz pewności, czy Twój sklep internetowy spotka się z uznaniem klientów, albo szukasz sposobu na dodatkowy zarobek, postaw więc na działalność nierejestrowaną! Dzięki niej osiągniesz swoje cele bez ponoszenia zbędnego ryzyka.

 

Zobacz także: Mieszkańcy tego kraju toną w podatkach. Wydają na nie dwa razy więcej niż na utrzymanie mieszkania

 

Jak uruchomić sklep w ramach działalności nierejestrowanej?

Reklama

Aby założyć e-sklep bez konieczności rejestracji własnej firmy, musisz wykonać tylko kilka prostych kroków. Najważniejszym okaże się wybór oprogramowania e-commerce, które zapewni Ci dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji. W pierwszej kolejności możesz się jednak zastanawiać, jak w ogóle założyć działalność nierejestrowaną. Na szczęście, nie wymaga to od Ciebie podejmowania żadnej akcji.

Twoja działalność nierejestrowana zacznie funkcjonować w momencie, kiedy uruchomisz sklep i pozyskasz pierwszych klientów. Od tej chwili musisz po prostu monitorować swoje przychody i dbać o to, aby nie przekroczyły 75% wartości minimalnego wynagrodzenia na dany rok. Jeśli w którymkolwiek miesiącu zarobisz więcej, konieczna okaże się rejestracja firmy. Będziesz miał na to 7 dni.

Dopóki nie przekroczysz limitu przychodów, możesz jednak bez żadnych konsekwencji prowadzić sprzedaż w sieci. Pamiętaj jednak, że nadal obowiązują Cię takie normy jak na przykład:

  • wystawianie dowodu sprzedaży na żądanie klienta,
  • ewidencja sprzedaży na kasie fiskalnej w przypadku niektórych produktów,
  • opłacanie podatku VAT w przypadku niektórych towarów,
  • przestrzeganie praw konsumenta (m.in. w zakresie polityki zwrotów i reklamacji),
  • odprowadzanie podatku dochodowego (w ramach rozliczenia rocznego).

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o prowadzeniu działalności nierejestrowanej, zajrzyj na https://blog.sky-shop.pl/jak-zalozyc-dzialalnosc-nierejestrowana/.

 

Czy działalność nierejestrowana opłaca się w e-commerce?

Po lekturze tego artykułu wiesz już, na czym polega działalność nierejestrowana i jak korzystać z niej w handlu elektronicznym. Odpowiedź na pytanie o jej opłacalność nie jest prosta. Z jednej strony, taki rodzaj aktywności zarobkowej okaże się świetnym pomysłem w przypadku osób, które dopiero szukają pomysłu na biznes lub chcą tylko dorobić do etatu. Z drugiej działalność nierejestrowana nie zaspokoi na pewno potrzeb przedsiębiorców planujących m.in. sprzedaż w dropshippingu czy na Allegro.

Reklama

Wszystko zależy więc od tego, jakie są Twoje aktualne cele biznesowe. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce, działalność nierejestrowana pozwoli Ci dobrze poznać ten rynek i uruchomić własny sklep bez zbędnego ryzyka. Jeśli masz już jednak doświadczenie w sprzedaży i chcesz dynamicznie rozwijać swoją markę, powinieneś od razu zarejestrować swoją działalność gospodarczą!

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama