Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

ElectroMobility Poland

Kolejny odcinek programu „Spółki czy spod lady”, tym razem o wyjątkowo ambitnym projekcie polskiego auta elektrycznego. Czy Izera to projekt komercyjny czy polityczny? Co tak naprawdę wiemy o "polskiej Tesli"? Oglądaj lub słuchaj nas na Spotify!

 

ElectroMobility Poland

  • Spółka powołana w październiku 2016 r.
  • Udziałowcami są Energa, Enea, PGE i Tauron (po 25%)
  • Kapitał zakładowy 70 mln PLN (początkowo 30 mln)
  • Jej celem statutowym jest „stworzenie w Polsce warunków do pojawienia się 1 mln elektrycznych aut do 2025”
  • W listopadzie 2017 r. spółka podzieliła się wynikami badań na próbie 24 kierowców. Wynika z nich,  że 1 produkcyjny samochód elektryczny ma mieć parametry:
    • 4 miejsca
    • Zasięg co najmniej 150 km
    • Cenę ok. 60 000 PLN
  • W kwietniu przejęcie ElectroMobility Poland zapowiedziało Ministerstwo Klimatu i Środowiska
  • Wg ministra Kurtyki „projekt jest zbyt ważny, by nie otrzymał publicznego wsparcia”, ale będzie prowadzony jak przedsięwzięcie komercyjne

 

Izera - polska Tesla?

  • Premiera dwóch prototypów miała miejsce 28 lipca 2020, wraz z prezentacją marki
  • Pokazano dwa modele: kompaktowy hatchback T100 (jeżdżący prototyp) i SUV T100
  • W grudniu 2020 poinformowano o tym, że fabryka Izery powstanie w Jaworznie (Śląsk) i ma zatrudniać 3000 pracowników
  • Budowa fabryki rozpocznie się w trzecim kwartale 2021 i ma trwać ponad 2 lata, co oznacza, że produkcja rozpocznie się najwcześniej na początku 2024
  • W pierwszym roku ma powstać 60 tys. sztuk
  • Budowa fabryki ma pochłonąć 5 mld PLN
  • Nie wiadomo jakie będą koszty wprowadzenia auta do produkcji
  • Hybrydowa sieć sprzedaży (showroomy i internet, jak Tesla) + warsztaty dealerskie
  • Ma być tanio, ale nie wiadomo co to dokładnie znaczy
  • Finansowanie w formie ratalnej i leasing
  • Czy to projekt biznesowy czy polityczny?
Czytaj więcej