Ostatnie 30 dni | Ostatnie 90 dni | Ostatnie 180 dni | Ostatnie 365 dni | |
---|---|---|---|---|
Najwyższy kurs | 31.266163 | 31.266163 | 31.266163 | 31.266163 |
Najniższy kurs | 30.576594 | 29.389683 | 29.389683 | 18.989101 |
Kurs średni | 30.88364 | 30.128265 | 30.147526 | 28.64116 |
Jednym ze skutków pandemii okazała się zmiana nawyków żywieniowych Polaków. Jak wynika z danych aplikacji Listonic, w ciągu ostatnich czterech miesięcy aż o 80% częściej niż w analogicznym okresie 2019 roku, do list zakupowych dodawaliśmy artykuły wysokoprzetworzone, z długim terminem przydatności oraz „instant”. Obok chleba tostowego, lodów oraz chipsów, w naszych koszykach 50% częściej lądował również alkohol, głównie piwo i wino.
Jak pokazują dane Listonic od lipca do października 2020 roku konsumenci planowali kupić o 45% produktów spożywczych więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 50% częściej do list zakupowych dodawaliśmy jajka, pomidory i ziemniaki, a 40 % częściej cebulę, mleko, masło i chleb. W 2019 roku wartość przeciętnego koszyka z tymi produktami wynosiła około 37 zł, natomiast z powodu inflacji i wzmożonego popytu, za te same artykuły konsument zapłaci dziś blisko 42 zł, czyli prawie 14% więcej.
Sytuacja epidemiczna w kraju sprawiła, że w okresie lipiec-październik br. Polacy znacznie chętniej niż w analogicznym czasie minionego roku sięgali po niezdrowe przekąski oraz wysokokaloryczne produkty. O prawie 90% wzrosła częstotliwość dodawania do list zakupowych lodów i chipsów, przy czym największe zainteresowanie tego typu artykułami odnotowano w miesiącach wakacyjnych. Z danych Listonic wynika również, że o 50% częściej planowaliśmy także zakup alkoholu, głównie piwa i wina.
Od lipca br. jesteśmy świadkami prawdziwego boomu zakupowego na produkty wysokokaloryczne oraz tzw. „comfort food”, czyli artykuły, które wpływają na poprawę naszego samopoczucia. Nic w tym dziwnego – obecna sytuacja jest wyjątkowo trudna – musieliśmy ograniczyć wyjścia i spotkania, więcej czasu przymusowo spędzamy w domach, co przyczynia się do wzrostu poziomu stresu, który…zajadamy – tłumaczy Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych Listonic wynika, że na listach zakupowych regularnie widnieją wysokoprzetworzone produkty oraz takie, z których możemy szybko przygotować posiłki. Artykuły te w analogicznym okresie ubiegłego roku nie cieszyły się tak dużą popularnością.
Ponad 60% wzrost zainteresowania zakupem zanotowały parówki oraz kabanosy. O 50% częściej Polacy wkładają też do koszyków pomidory w puszce, ketchup, kefir czy majonez. Konsumenci ze wzmożoną częstotliwością planowali także zakup śmietany 30% – przyrost o prawie 70% w porównaniu do zeszłorocznego okresu. Dużo większym zainteresowaniem cieszą się również: ser feta (+65%), drożdże (+52%) oraz jogurty naturalne (+49%).
Większość z nas, wybierając się na zakupy, niezmiennie od kilku lat do koszyka wkłada te same produkty – najczęściej nabiał, mięso oraz warzywa. W tym roku trend się zmienił, na listy coraz częściej trafiają artykuły wysokokaloryczne oraz tzw. dania „instant”, czyli takie, które możemy wyjąć z opakowania i od razu zjeść lub łatwo przygotować. Jednak nie wszystkie nawyki żywieniowe Polaków zmieniły się na gorsze – oprócz przetworzonej żywności, częściej planowaliśmy też kupno warzyw i owoców. W ostatnich czterech miesiącach ponad 70% częściej niż rok temu na listy zakupowe wpisywaliśmy też rukolę, 60% - pieczarki, a 50% ziemniaki, paprykę i cukinię – dodaje Emil Krzemiński, B2B Sales & Marketing Team Manager w Listonic.
Z danych aplikacji Listonic wynika, że w porównaniu do ubiegłego roku zmieniła się zarówno wielkość koszyka zakupowego Polaków, jak i jego zawartość dużo częściej sięgamy po produkty wysokokaloryczne i wysokoprzetworzone. Na listy trafiają również licznie artykuły z kategorii „instant”, jednak – co pocieszające – w towarzystwie warzyw i owoców.
***
O Listonic:
Listonic to aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów, najlepsza w swojej kategorii według użytkowników Google Play
w Polsce, USA, UK, Francji, Włoszech, a także w 30 innych krajach na świecie. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich biznesów związanych IT związanych z aplikacjami mobilnymi, założony w 2008 roku przez trzech studentów Politechniki Łódzkiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień, m.in.: jedna z flagowych aplikacji użytkowych na Androida według Google, Aplikacja Roku 2013 według Magazynu T3, najlepsza polska aplikacja mobilna w 2013 roku TNW Polish Startups Awards, najlepsza aplikacja w kategorii m-commerce w konkursie Mobile Trends Awards, jedna z Najbardziej Kreatywnych firm w Biznesie według Brief, 2. miejsce w konkursie Master Card na najlepszą aplikację zakupową w Polsce.
EUR | GBP | USD | CHF | CAD | PLN | AUD | CZK | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EUR | 1 | 0.841794 | 1.117367 | 0.939562 | 1.515222 | 4.269144 | 1.640773 | 25.065941 |
GBP | 1.187939 | 1 | 1.327364 | 1.116142 | 1.799991 | 5.071483 | 1.949138 | 29.776809 |
USD | 0.894961 | 0.753373 | 1 | 0.840871 | 1.356064 | 3.820717 | 1.468428 | 22.433036 |
CHF | 1.064326 | 0.895943 | 1.189243 | 1 | 1.61269 | 4.543761 | 1.746317 | 26.678334 |
PHP | MWK |
---|---|
1 PHP | 31.266163 MWK |
2 PHP | 62.532326 MWK |
3 PHP | 93.798489 MWK |
5 PHP | 156.330815 MWK |
10 PHP | 312.661630 MWK |
20 PHP | 625.323260 MWK |
25 PHP | 781.654075 MWK |
50 PHP | 1563.308150 MWK |
100 PHP | 3126.616300 MWK |
500 PHP | 15633.081500 MWK |
1000 PHP | 31266.163000 MWK |
2000 PHP | 62532.326000 MWK |
5000 PHP | 156330.815000 MWK |
10000 PHP | 312661.630000 MWK |
MWK | PHP |
---|---|
1 MWK | 0.031983 PHP |
2 MWK | 0.063966 PHP |
3 MWK | 0.095949 PHP |
5 MWK | 0.159915 PHP |
10 MWK | 0.319830 PHP |
20 MWK | 0.639660 PHP |
25 MWK | 0.799575 PHP |
50 MWK | 1.599150 PHP |
100 MWK | 3.198300 PHP |
500 MWK | 15.991500 PHP |
1000 MWK | 31.983000 PHP |
2000 MWK | 63.966000 PHP |
5000 MWK | 159.915000 PHP |
10000 MWK | 319.830000 PHP |
PHP | MWK |
---|---|
1 PHP | 31.266163 MWK |
2 PHP | 62.532326 MWK |
3 PHP | 93.798489 MWK |
5 PHP | 156.330815 MWK |
10 PHP | 312.661630 MWK |
20 PHP | 625.323260 MWK |
25 PHP | 781.654075 MWK |
50 PHP | 1563.308150 MWK |
100 PHP | 3126.616300 MWK |
500 PHP | 15633.081500 MWK |
1000 PHP | 31266.163000 MWK |
2000 PHP | 62532.326000 MWK |
5000 PHP | 156330.815000 MWK |
10000 PHP | 312661.630000 MWK |