Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Koniunktura w handlu w III kw. pogorszyła się, ale oczekiwania optymistyczne - IRG SGH

|
selectedselectedselected
Koniunktura w handlu w III kw. pogorszyła się, ale oczekiwania optymistyczne - IRG SGH
źródło własne
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

"Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w ciągu kwartału o 0,3 pkt i wynosi 3,0 pkt. Jest jednak wyższa od średniej dla trzech kwartałów z ostatnich dziesięciu lat (jest ona ujemna i wynosi -1,4 pkt) oraz wyższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (-3,1 pkt w III kwartale 2023 r.)" - napisano w komentarzu do badania.

Autorzy raportu wskazują, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję – wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła 16,3 pkt.

"Na obecną wartość salda złożyły się następujące odpowiedzi: 32,6 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną swoją kondycję za dobrą, 51,1 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 16,3 proc. za słabą. Optymistyczne pozostają również przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach" - napisano.

Reklama

"O poprawie koniunktury informowały przedsiębiorstwa prowadzące działalność w miastach, zwłaszcza w dużych. Spadek wartości wskaźnika koniunktury (poniżej zera) odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających we wsiach" - dodano.

Możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają następujące czynniki: rosnące koszty zatrudnienia pracowników (w znacznie większym stopniu niż pozostałe czynniki), silna konkurencja oraz niedostateczny popyt.

Zdaniem ankietowanych, nasila się uciążliwość barier takich jak niedostateczna podaż oraz wysokie oprocentowanie kredytów. (PAP Biznes)

Reklama

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PAP null

PAP

Polska Agencja Prasowa Spółka Akcyjna – publiczna agencja prasowa, jedyna państwowa agencja informacyjna w Polsce. Zgodnie ze statutem do jej zadań należy uzyskiwanie i przekazywanie odbiorcom rzetelnych, obiektywnych i wszechstronnych informacji z kraju i z zagranicy. Agencja jest także zobowiązana do upowszechniania stanowiska Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrów, a także umożliwia innym naczelnym organom państwa prezentowanie swoich stanowisk w ważnych sprawach państwowych.


Reklama
Reklama