- Wydatki jednostek samorządu terytorialnego (JST) w 1poł23 wyniosły PLN22,7mld i były o ponad 50% (nominalnie) wyższe niż w pierwszej połowie 2022. Wydatki na cały 2023 są planowane na PLN115,4mld. Wysoka aktywność inwestycyjna JST jest związana z cyklem budżetowym Unii Europejskiej. Rok 2023 jest ostatnim, w którym kraje członkowskie wydają fundusze strukturalne z perspektywy finansowej na lata 2014-20.
- W połowie bieżącego roku JST zanotowały nadwyżkę w wysokości PLN4,9mld, wobec planowanego na cały rok deficytu w wysokości PLN55,4mld. W połowie 2022 nadwyżka wyniosła PLN14,4mld. Nadwyżka budżetowa na przestrzeni roku jest normalną sytuacją w samorządach, których wynik budżetowy jest zwykle kształtowany w ostatnim kwartale każdego roku.
Inflacja i wysokie ceny głównymi barierami dla inwestycji
- Ankietowane przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) firmy wskazują wysoką inflację oraz wysokie koszty realizacji inwestycji jako główne bariery dla inwestycji – wynika z pogłębionego badania koniunktury. Jako główną barierę dla inwestycji inflację wymieniają firmy budowlane, usługowe oraz handlowe, przy czym w porównaniu do poprzedniego badania z maja odsetek wskazań obniżył się we wszystkich wymienionych grupach przedsiębiorstw.
W 2024 potrzeby pożyczkowe netto wzrosną o 55%, a ich finansowanie będzie mocno zależało od popytu inwestorów zagranicznych
- Wczoraj pisaliśmy nt projektu budżetu na 2024 rok. Zakłada on m.in. duży (o 55%) skok potrzeb pożyczkowych netto, z PLN143mld w tym roku do PLN225,4mld w roku 2024.
- W tym roku finansowanie potrzeb pożyczkowych odbywa się przy dużym udziale krajowego sektora bankowego. Wysoka dynamika depozytów i spowolnienie kredytowe powodują, że przyrost oszczędności netto w krajowym sektorze bankowym może pokryć nawet ponad 2/3 łącznych potrzeb pożyczkowych netto budżetu.
- Nasze prognozy depozytów i kredytów na 2024 rok wskazują jednak, że sytuacja zmieni się w roku 2024, sektor bankowy będzie w stanie pokryć tylko 1/3 z wysokich potrzeb pożyczkowych netto budżetu.
- To oznacza, że finansowanie budżetu będzie mocno zależało od inwestorów zagranicznych. Dotyczy to zarówno emisji długu w walutach obcych (MinFin zakłada finansowanie netto z emisji obligacji zagranicznych na wysokim poziomie ok. PLN38mld wobec ok. PLN13mld w tym roku).
- Budżet potrzebuje także istotnego wzrostu popytu ze strony inwestorów zagranicznych na papiery skarbowe denominowane w złotych. W 2024 MinFin chce uplasować na rynku ponad PLN100mld w POLGBs (netto), wobec ok. PLN60mld w 2023. Co więcej, MinFin chce pozyskać z krajowego rynku PLN54,5mld w formie bonów skarbowych (netto), na co głównie złożą się najprawdopodobniej krajowe banki.
- Plan finansowania potrzeb pożyczkowych zakłada także pozyskanie 28,6 mld PLN z kredytów z UE dostępnych w ramach KPO.
- Zabezpieczeniem budżetu jest wciąż wysoka poduszka płynnościowa, MinFin będzie zapewne kontynuował politykę wysokich podaży w 2poł23 i utrzymywał wysoką poduszkę płynnościową.
Zobacz także: Polskie banki ostatnio królują na warszawskiej giełdzie – wszystko za sprawą zmian, które nieco zdziwiły rynek
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję