*W danych narastających uwzględniono korekty dokonane przez jednostki sprawozdawcze
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W kwietniu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. odnotowały jednostki z grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (o 121,4% wobec wzrostu o 75,9% przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” spośród prezentowanych kategorii towarów zaobserwowano także w grupach: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 38,2%), „meble, rtv, agd” (o 27,9%) oraz „pozostałe” (o 21,2%). Spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 11,2%).
W kwietniu 2022 r. w porównaniu z marcem br. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,0%). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 9,4% w marcu br. do 8,9% w kwietniu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek tego udziału wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 23,4% przed miesiącem do 21,0%), „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 26,7% do 24,4%) oraz „meble, rtv, agd” (z 18,2% do 17,4%).
Wysokie tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w kwietniu br. w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku związane było m.in. z ograniczeniami w handlu obowiązującymi w kwietniu ub. roku z powodu epidemii COVID-19
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2022 r. była o 0,8% niższa w porównaniu z marcem br.
W kwietniu 2022 r. odnotowano spadek sprzedaży detalicznej wyrównanej sezonowo o 0,8% w porównaniu z poprzednim miesiącem